handdator

Visa fullständig version : Matschema

Zozza
2004-05-28, 15:15
FRUKOST:

4dl havregrynsgröt med en matsked linfrön i och kanel eller en sked lingonsylt.
En halv "rallarhalva" med tonfisk på. ( Ungefär en halv tonfiskburk ) - ( http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23129&highlight=betygs%E4tt <- Rallarbröd och Pågen Längtan )
En tallrik fil(mellanfil tror jag) med fyra deciliter allbrans plus i.
Två skivor Pågen Längtan med totalt fyra hamburgerköttskivor på. ( eller bättre bröd som smakar likvärdigt, tips tack! ) - ( är hamburgerkött en bra proteinkälla? )
Två kokta ägg.

Hm vart kanske lite mycket protein?

MELLANMÅL:

3dl gröt med kanel eller en sked lingonsylt i.
En matsked fiskolja
En fjärdedels rallarhalva med en fjärdedels tonfisk ur burken.

LUNCH:

4dl gröt med kanel och en halv burk tonfisk.
En matsked fiskolja

EFTER TRÄNING:

70g skumbananer och 70g Vassle.

MIDDAG:

25% sallad, 25% ris/potatis, 50% kött/fisk + en aktiv mineral tablett. 2-3 tallrikar. ( eller 2-3 tallrikar pasta med köttbullar/köttfärssås och sallad till, då blir det 50% ris/potatis 25% kött/fisk och 25% sallad istället )

KVÄLLSMÅL 1:

3dl gröt och en halv burk tonfisk.
En matsked linfrön till det.

KVÄLLSMÅL 2:

3dl gröt och två kokta ägg.
En matsked olivolja.

--

Kanske är svårt att säga, speciellt på middagen, men hur många KCAL tror ni det här landar på?

Jag vill gärna landa runt 3300 KCAL och runt 1000 KCAL på frukosten nu under "uppbyggnadsfasen" eller vad jag ska kalla det.

EDIT: Detta kanske blev lite mycket Kalorier..?

EDIT2: Fixade så det står fjärdedel istället för tredjedel. :rolleyes:

Zozza
2004-05-28, 15:59
Angående att byta ut Pågen brödet, vore kanske detta brödet bättre?:

http://www.finaxbrod.com/pages/frameset_vara_produkter.htm

EDIT: Det gick inte att länka direkt men jag menade:

Grovt Rejält (mörkt fullkorn)

Ingredienser

Vatten, fullkornsmjöl av vete, vetemjöl, rågmjöl, klippt råg, surdeg av vete, kruskakli linfrö, jäst, sockerbetsfiber, vetegluten, sirap, salt, maltvinäger, konserveringsmedel: E200 (sorbinsyra).

Näringsvärden per 100 g
Energi: 825 kJ / 199 kcal
Protein: 7,7 g
Kolhydrat: 37,0 g
Fett: 1,8 g
Kostfiber: 7,0 g

Nettovikt: 500g och 1000 g

Krabban
2004-05-28, 16:04
Hamburgerkött är en bra proteinkälla.

Tyckte lunchen såg tafatt ut. Låter mer rejält med pasta-potatis-ris :D

Så här ser min kost ut snart:

Frukost: fullkornsMackor med fjällbrynt på, Flingor(All-Bran Plus) och ett glas låg kalori nyponsoppa alt vatten. + 1 tablett aco mineral + 1-2 ägg +1 tablett omega 3. Mivi total plus 2msk.
Vissa dagar byter jag nog ut flingorna mot gröt istället. Då tillkommer även 1 glas mjölk. Ev nån frukt... (päron-banan). En tallrik pasta istället för flingor kan det nog också bli.

Frukosten är viktigaste målet så satsar på att få en fungerande frukost.

Lunch: pasta-ris-potatis med kött av något slag. Sen blir det 2 glas arla mjölk. +1 tablett omega 3.

Mellanmål1: fullkornsmackor med hamburgar-häst-kött eller med fjällbrynt + 2 Glas mjölk + banan eller päron

Middag: Liknande som lunchen. + 1 tablett omega3 + 1 tablett mineral tablett. Mivi total plus 2msk.

Mellanmål2: Samma som tidigare.

Tänker ta bort gröten och all-bran plusen helt. Då min mage krånglade som fan med så mycket jävla fibrer på en gång :thefinger Sen är inte all bran så gott heller :thumbup:

Undrar vad jag ska ersätta gröten och all branen med... tips? Obs inte grönsaker.

Zozza
2004-05-28, 17:47
Originally posted by Krabban
Hamburgerkött är en bra proteinkälla.

Tyckte lunchen såg tafatt ut. Låter mer rejält med pasta-potatis-ris :D

Undrar vad jag ska ersätta gröten och all branen med... tips? Obs inte grönsaker.

Tack för svaret. Wiee hamburgerkött, en bra proteinkälla :D

Mm, vi får se hur det blir med middagen, får kanske ta lite av gårdagens middag till lunch om det är nåt kvar :cool:

Kommer inte på nåt du kan ersätta gröten o all branen med just nu tyvär :insane:

Men nån som har en idé om hur många KCAL mitt upplägg skulle hamna på?

aliquis
2004-05-28, 19:18
mycket gröt...

hälften av hälften är inte 1/3...

Zozza
2004-05-28, 19:52
Originally posted by aliquis
mycket gröt...

hälften av hälften är inte 1/3...

gröt är gott.

en fjärdedel då? :sleep: jag har rätt svårt för matte, hehe.

Callister
2004-05-28, 21:39
Originally posted by Zozza

gröt är gott.

en fjärdedel då? :sleep: jag har rätt svårt för matte, hehe. ;)

Zozza
2004-05-28, 21:40
Originally posted by Callister
;)

Det var rätt va? :notme:

King Grub
2004-05-29, 04:53
Men nån som har en idé om hur många KCAL mitt upplägg skulle hamna på?

Energimängd kan du ju kolla upp själv genom att kontrollväga det du äter och jämföra med Livsmedelsverkets tabeller.

Zozza
2004-05-29, 11:15
Originally posted by King Grub

Energimängd kan du ju kolla upp själv genom att kontrollväga det du äter och jämföra med Livsmedelsverkets tabeller.

Ja det får jag göra då.

Men jag tänkte bara att:

" 4dl havregrynsgröt med en matsked linfrön i och kanel eller en sked lingonsylt.
En halv "rallarhalva" med tonfisk på. ( Ungefär en halv tonfiskburk ) - ( http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/...ght=betygs%E4tt <- Rallarbröd och Pågen Längtan )
En tallrik fil(mellanfil tror jag) med fyra deciliter allbrans plus i.
Två skivor Pågen Längtan med totalt fyra hamburgerköttskivor på. ( eller bättre bröd som smakar likvärdigt, tips tack! ) - ( är hamburgerkött en bra proteinkälla? )
Två kokta ägg. "

t.ex. var vanliga livsmedel som redan nån annan hade kollat KCAL på och visste!

King Grub
2004-05-29, 11:18
t.ex. var vanliga livsmedel som redan nån annan hade kollat KCAL på och visste!

Jag vet energiinnehållet per 100 gram på alla livsmedel du räknat upp... men no way orkar jag sitta och kalkylera om dina mått och räkna ut dem åt dig. Lite arbete får du lägga ner själv. ;)

Zozza
2004-05-30, 12:01

Jag vet energiinnehållet per 100 gram på alla livsmedel du räknat upp... men no way orkar jag sitta och kalkylera om dina mått och räkna ut dem åt dig. Lite arbete får du lägga ner själv. ;)

Hehe ok, som tur är är det inte alltför mycket som behövs att väga.

Men:

Angående att byta ut Pågen brödet, vore kanske detta brödet bättre?:

http://www.finaxbrod.com/pages/fram...a_produkter.htm

EDIT: Det gick inte att länka direkt men jag menade:

Grovt Rejält (mörkt fullkorn)

Ingredienser

Vatten, fullkornsmjöl av vete, vetemjöl, rågmjöl, klippt råg, surdeg av vete, kruskakli linfrö, jäst, sockerbetsfiber, vetegluten, sirap, salt, maltvinäger, konserveringsmedel: E200 (sorbinsyra).

Näringsvärden per 100 g
Energi: 825 kJ / 199 kcal
Protein: 7,7 g
Kolhydrat: 37,0 g
Fett: 1,8 g
Kostfiber: 7,0 g

Nettovikt: 500g och 1000 g

--

Är detta ett bra bröd enligt kolozzeum folket?

King Grub
2004-05-30, 12:06
Det är mitt favoritbröd. Lägst GI av alla bröd i affären i alla fall, även om det inte innehåller några hela korn. Så det kanske inte kan sägas vara "nyttigast", men visst är det ett bra bröd.

Zozza
2004-05-30, 12:13
Det är mitt favoritbröd. Lägst GI av alla bröd i affären i alla fall, även om det inte innehåller några hela korn. Så det kanske inte kan sägas vara "nyttigast", men visst är det ett bra bröd.

Ok, nu är det bara att hoppas jag hittar detta brödet.