handdator

Visa fullständig version : Risgrynsgröt

Krabban
2004-05-28, 15:02
Enda sen man var liten krabba så har man ätit tomtegröt (risgrynsgröt). Denna goda gröt, åhh.

Vad har den för GI? Har inte hittat det ännu :/

Jämfört med havregrynsgröt så är det mycket mindre kolhydrater per 100g i risgrynsgröt. Men går det inte ha i nått så det blir mer kolhydrater? Mjölk, fjällbrynt etc?

Sista och viktigaste frågan? Är risgrynsgröt nyttigt? Eller bör man avstå från att äta det varje morgon till frukost?

Hoppas det är nyttigt för det är ju så gott.

Tacksam för svar.

King Grub
2004-05-28, 15:31
Vad har den för GI? Har inte hittat det ännu :/

Det finns tyvärr inga tester gjorda.

Jämfört med havregrynsgröt så är det mycket mindre kolhydrater per 100g i risgrynsgröt. Men går det inte ha i nått så det blir mer kolhydrater? Mjölk, fjällbrynt etc?

Det är mer kolhydrater i risgrynsgröt jämfört med havregrynsgröt. Du tänker antagligen på okokta havregryn.

Sista och viktigaste frågan? Är risgrynsgröt nyttigt? Eller bör man avstå från att äta det varje morgon till frukost?

Det är väl okej, men det är långt från nyttigt. Vitt polerat ris, mjölk, socker och grädde? Nyttigt? ;)

emmzan
2004-05-28, 16:43
Och om man kokar själv så behöver man inte använda annat än lätt- eller mellanmjölk när man kokar den, köra kanel och sötningsmedel och ingen grädde!

I övrigt spelar väl inte GI etc någon roll om du inte går på diet och tycker att du håller dig mätt på gröten och mår bra av den?

LunaSpice
2004-05-28, 16:56
Risgrynsgröt är svårt bra innan träning. Jäkla energi man får :)

Krabban
2004-05-29, 11:58
Originally posted by LunaSpice
Risgrynsgröt är svårt bra innan träning. Jäkla energi man får :)

Jag vill ju ha den energi från nått som är nyttigare :), allbran plus, havregrynsgröten föll mig inte i smaken. Smakar ju fördjävligt när man tänker efter :smokin:

puppas
2004-05-29, 12:19
Åhhh, vart så sugen på kall risgrynsgröt...:eating:
Damn this deff :furious:

King Grub
2004-05-29, 14:21
Originally posted by puppas
Åhhh, vart så sugen på kall risgrynsgröt...:eating:
Damn this deff :furious:

Kall risgrynsgröt, socker, rivet äpple och massor av kanel i en enda sörja. :eating:

puppas
2004-05-29, 14:28
Originally posted by King Grub

Kall risgrynsgröt, socker, rivet äpple och massor av kanel i en enda sörja. :eating:

Äh fan lägg av, jag hör hur den ropar på mig ifrån kylen....
Imorgon bitti vet jag vem som äter risgrynsgröt till frukost, och kall kommer den att vara också *woohoo* :thumbup: