handdator

Visa fullständig version : Ont Vid Marklyft....


Iron
2002-03-29, 00:49
Tjena
jag har ett problem!
Jag har försökt i flera omgångar att köra marklyft men med samma resultat....
ont och stel i korsryggen efter och det är absolut inte skönt...nu undrar jag kan man skapa en god ruggfysik utan marklyft? jag tänker skippa den nu för jag vill inte gå och ha ont efter varje pass så....
klarar man sej med dessa tre övningar tror ni? lastdrag,hantelrodd,chins ? tacksam för svar!

harri
2002-03-29, 01:03
Du klarar dig nog långt på dessa tre du nämnde. Dock är marklyft en bra övning, vid rätt utförande. Jag kör inte marklyft då även jag pajar ryggen då (kör fel, för tungt). Prova att sänka vikterna och glöm inte att svanka. Det funkar för mig.

Yonas
2002-03-29, 02:09
Om du inte har några tidigare ryggproblem bör du definitivt marklyfta. Det är en grym övning för rygg och ben och visar verkligen prov på styrka.

Får du ont i ryggen gör du ju något fel. Sök upp närmaste PT... eller inte. Kolla istället om du har någon styrke- eller tyngdlyftare på gymmet, eller någon som bara är haj på marklyft. En del går ju läsa sig till, men har man någon som visar blir det bra mycket lättare.

Som sagt och som gäller för alla övningar, börja lätt och arbeta upp formen. Lyfta 5 kg mer med dålig form kommer du ändå inte impa på någon med.

Algen
2002-03-29, 08:31
du garbben det ska göra ont när man tränar

Lave
2002-03-29, 08:37
Anledningen till smärta vid marklyft kan vara antingen att Du gör fel. Det är ganska lätt i början.
Eller så är det att ryggen inte är 'van'. Jag minns att när jag började med marklyft så tog det omkring en månad innan min rygg hade vant sig. Hade ont som f-n i flera dagar efter att jag kört. Skön smärta, men jobbig. Men gör som ovanstående sa.. Leta upp en bra PT.
Lycka till..

Muskelsmurfen
2002-03-29, 09:43
Marklyft är en superövning. Jag håller med ovanstående, sök upp någon form av instruktör som visar dig teknken. Efter att ha kört marklyft ett hyfsat tag så råkade jag ändra min hållning med kanske 5cm men de där 5cm ändrade hur övningen tog totalt. Det är de små sakerna som gör skillnaden.

Allan
2002-03-29, 09:58
Jaha, och så kommer jag och förstör. Jag tycker att marklyft är en värdelös övning för kroppsbyggare - av den enkla anledningen att den är svår att utföra och utför man den fel kommer man garanterat att få ont i ryggen, vilket kommer att hålla tillbaka den totala ryggutvecklingen. En annan anledning är att marklyft kräver en avsevärd belastning för att ge något. Det är alltså ingen övning man kan köra "strikt och kontrollerat".

allan

Stile
2002-03-29, 10:17
Jag tycker att marklyft är suverän. Men man måste givetvis köra rätt. Jag fick hjälp av en styrkelyftare att lära mig köra mark. Det som redan skrivits att man ska köra "lätt" i början stämmer bra med hur jag fått lära mig. Personligen har jag fått bättre rygg av marken. Dvs. jag hade ofta ont förut pga. för mycket stillasittande. Även hållningen har blivit bättre. Och inte minst så har bredden på ryggen blivt bättre och jag har blivit starkare i rygg.

z_bumbi
2002-03-29, 10:55
"Jag tycker att marklyft är en värdelös övning för kroppsbyggare - av den enkla anledningen att den är svår att utföra och utför man den fel kommer man garanterat att få ont i ryggen,"

Japp. Precis som rodd, bänkpress, chins och benböj så är den svår att lära sig och skall alltså inte tränas pga av skaderisken.

Alla övningar kan vara skadliga om man inte har rätt teknik och med tanke på hur många kör de flesta övningar kan det vara smart om de börjar träna biljard istället men de får tänka på att kompensationsträna kroppen så den inte belastas ensidigt.

Åse Columbus
2002-03-29, 12:16
*ler*

åt z_bumbi......som bits!!!!!!

Åse :cool:

z_bumbi
2002-03-29, 15:14
Åse: Fundera själv på biljard just nu och dart verkar ju kul också.
Kommer inte träna på 10-12 veckor och har inte tränat de senast 4 veckorna. Hatar att vara sjuk :(

Yonas
2002-03-30, 04:00
Allan:

Det är inte många tävlande bodybuilders här direkt. Folk tränar för att få en snygg och stark fysik generellt. Förstår inte riktigt varför du har sådan agg emot marklyft. Resonemanget om skaderisken kan ju lätt dras längre till andra basövningar med fri stång. Bänkpressen är väl ett perfekt exempel. Helt övertygad om att majoriteten av dagens styrketränande skulle klara sig bättre om dom körde hantelpressar istället, sett till skaderisken. Vet i princip ingen som aldrig haft ont i axlarna av bänken, och det drabbar definitivt hela överkroppen. Du får svårt att motivera den övningen, om du använder dig av den, tycker jag...

Detsamma gäller ju för t-bar, skivstångsrodd, fria pressar (både stående och sittande), benböj, stelbenta marklyft, osv. Alla kan lära sig att utföra övningarna med bra form, och dom flesta fixar det också. Klarar du utföra marklyft korrekt och tränar det progressivt i flera år kommer du tacka dig själv kan jag lova.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att man måste köra på så mycket vikt för att marklyft ska "ge" något. Vad är det som skiljer den övningen från alla andra, som gör att du måste köra på såna stora vikter? Man tränar progressivt i den som allt annat och ligger på samma reps med bibehållen form. Det "ger" en hel del. Tror du inte back extensions eller sldl ger något heller för man kör så lätt?

Forest
2002-03-30, 17:18
MickeH - Jag tror absolut att marklyft inte passar alla! Du klarar dig med de alternativa övningar du nämnt plus ryggresningar.

Jag hade liknande problem som du i början men det fixade sig. Jag körde lättare vikter, många reps, ryggen vande sig.

Jag håller med att man nog dessvärre måste använda ganska tunga vikter för att det skall ta bra. Anledningen är att man är hemskt stark i de muskler som används och tränas i marklyft. Vem som helst kan skada sig av minsta lilla misstag med 150 kg på stången.

Jag är lite kluven till övningen. Jag har lite problem, mitt vänstra ben käns mysko i tio minuter efter ett tungt set. Lätt förlamat och pirrigt. Kan inte vara bra, klämmer nog en nerv!

Allan
2002-03-30, 18:50
Tja, jag håller med Forest. Eftersom det är lätt att bli stark i marklyft kommer de flesta snabbt upp på anständiga vikter (och ingen ska inbilla mig att genomsnittstränaren inte börjar lasta på om han kan), och det är då det kan bli fel. Man blir lite för stark lite för fort och då kan - kan! - det bli skador på både det ena och det andra.
Iofs Yonas - det är en häftig övning, känna blodsmaken i munnen och höra dundret i podiet när man släpper ner. Samtidigt ska man tänka på att just tunga drag från golvet är sånt som tränare inom både tyngd- och styrkelyft brukar vilja ha extra koll på - och de är aldrig nöjda. Då blir det extra svårt att rekommendera övningen till nybörjare, som kanske måste förlita sig på omdömet hos träningspolaren.
Äh fan, jag vet inte. Vill folk köra så OK - men jag vill inte att nån ska komma efteråt och säga att de inte visste. Jag tycker att det finns rätt mycket andra bra övningar för ryggen, där man riskerar mindre.

allan
(som har ett opererat ljumskbråck som minne av tunga marklyft)

PS - vad har du för pers i marken Yonas? Jag vet ju att du är ohyggligt stark i SLDL...

ekim
2002-03-30, 20:22
Micke: du sa att du fick ont och blev stel i korsryggen efter att du har kört marklyft är du säker på att det inte är den extrema tränings värken som man kan få när man ger en otränad muskel en rejälomgång. Jag tycker att du kan prova stelbenta marklyft och vända halvägs ner på smalbenet lätthänt att man slarvar med tekniken när man dunsar ner med vikterna i backen mellan varje rep glöm inte att titta upp hela tiden och kör utan remmar och bälte för att undvika att köra på vikter som du igentligen inte klarar av.

Här är en bra beskrivning på hur man utför ett matklyft desutom ett dröm gym varför finns inget sånt här i sverigeironsport.com (http://www.ironsport.com/article/detail.asp?ArticleID=56)

Yonas
2002-03-31, 02:59
Jag tycker inte man ska köra den för det är en häftig övning. Det är en grym styrkeövning för en bra allroundfysik. Jag tycker det ser bra fjantigt ut med en halvbred rygg som mer eller mindre helt saknar erector och även missar en del "djup/fyllighet" sett ur bb-synpunkt.

Jag har alltid fått höra att det är livsfarligt att köra mina stelbenta marklyft, av tjejer och killar på gymmen i Stockholm. Enda sedan jag körde på 60 kg. "När du når lite tyngre vikter kommer du paja ryggen". Vad hände? Kör på en bra bit över 200 kg och ryggen är den muskelgrupp på mig jag aldrig haft ont i över huvudtaget. Jag får en mycket bra stabilitet och extra styrka i andra övningar också, just för korsryggen är så vältränad. Bälte har jag aldrig använt.

Jag vet att många har skadat sig i marklyftet, precis som folk sabbat axlarna i bänkpressen och andra knäna i felaktigt utförda benböj. Men det räcker inte för att man ska säga till folk att inte köra dom övningarna. Med bra utförande är alla dessa EXTREMT bra övningar, benböj och marklyft kan du inte hitta substitut till i princip. Stora basövningar som involverar mycket muskler är grunden för all styrketräning.

Anledningen till att folk inte kör marklyft lika bra nu för tiden är nog för att så få använder sig av övningen, och än färre vet hur man ska utföra dom. Hade det varit ett par decennier tillbaka i tiden hade du kunnat gå ner på vilken styrkelyftarklubb eller källargym som helst och fått perfekt marklyftsutförande beskrivet och visat för dig. Nu har vi en stjärtgosse till PT som ber dig rulla ryggen i kryssdraget istället.

Jag har aldrig maxat i marklyft och aldrig kört riktiga heller, alltid haft mer eller mindre raka ben när jag lyft. Det är vanskligt att uppskatta, men jag tror nog att jag skulle fixa 250+ om jag började träna vanliga marklyft ett tag.

z_bumbi
2002-03-31, 12:33
" Hade det varit ett par decennier tillbaka i tiden hade du kunnat gå ner på vilken styrkelyftarklubb eller källargym som helst och fått perfekt marklyftsutförande beskrivet och visat för dig"

Det kan man ju inte göra, man kan ju få sina fina träningskläder svettiga :)

z_bumbi
2002-03-31, 12:46
frasse: Kul länk men var inte mycket av den utrustningen jag saknar/skulle vilja ha där jag tränar, bara Plate-Loaded Farmer's Walk och en 2,5 tumsstång, har funderat på att konstruera en bondgångare och låta nån svetsa till den men just nu ligger det projektet nere.
Att lyfta stenar får jag nog av när jag hjälper familjen med olika trädgårdsprojekt :)

Iron
2002-03-31, 16:26
Hej! Jag är tacksam för alla fina svar jag fått på frågan och ju mer jag läser desto mer osäker blir jag om jag ska prova igen eller ej... Jag har haft lite dålig rygg förut också innan jag började att träna..
Efter det senaste passet när jag tog upp marken så fick jag en stor blåning över hela korsryggen som ömmade...detta kan väll inte vara speciellt bra för något sådant fenomen kan väll inte träningsvärk framkalla? Nu ca 4 dagar senare när jag skriver detta börjar ryggen kännas rätt bra igen och det mesta av stelheten är borta, så frågan är var det träningsvärk eller ren "ond" värk jag fick det är frågan...nån pt eller liknande finns inte att tilgå då jag och en polare tränar i ett "hobby källargym" , det finns inget gym här i närheten så vi tränar själva . Jag kan ju iofs prova med lite lägre vikter men senast körde jag 3*9,7,6 reps har jag för mej...Vad tror ni är det värt ett försök till kanske och köra högre reps med lägre vikt? (blåningen har även gått bort nu också).
hehe hardcore att träna tills ryggen blir blå :p

Forest
2002-03-31, 19:15
Nej får du blåmärken kan det INTE vara bra.

Testa igen :D men använd en vikt du kan göra 3 X 15 med. Du kommer om inte annat att bli härligt svettig.

Yonas
2002-03-31, 19:51
Finns det ingen PT där!? Byt gym! :-)

Kan inte avgöra vad du fått för åkomma såhär över internet. Men har du haft en skadad rygg tidigare ska du definitivt vara försiktig med marklyften.

Iron
2002-03-31, 22:58
Yonas: hehe bor i en liten by så här finns inga riktiga Gym :mad: så vi får klara oss själva....finns bara en källare med diverse utrustning o mest fria vikter.(vilket är bra iofs).
Ska ta mej en allvarlig funderar på det här, är ju ute efter att bli stark och få mer muskler och då vill man ju inte råka ut för en skadad rygg , bara för att man var så envis att hålla fast vid en övning man inte tålde kanske..men jag ska ge marklyften en chans till så får jag se då ska jag göra som Forest sa och köra lite fler reps ;)
ps.tack för alla vänliga svar!

nina
2002-03-31, 23:09
Micke... när jag fick mitt ryggskott eller vad det nu var så hade jag också ett stort blåmärke vid korsryggen. Jag märker att ju mer jag stretchar sätesmuskeln desto bättre blir det men det var jobbigt och gjorde skit ont.

Nina :)

Anton
2002-04-03, 14:33
Om det gör ont i ryggen när du kör marklyft ska du sluta omedelbart.
Jag körde tunga marklyft under några månaders tid, efter varje pass
värkte ryggen så myvket att jag inte kunde gå, och jag kan garantera
att det inte var träningsvärk.
Trots att jag slutade köra marklyft för över två år sedan,
har jag forfarande stora problem med ryggen. Tex om jag ska plocka
upp något från golvet (en strumpa) lägger ryggen av och jag måste ta
stöd mot knät för att komma upp igen.
Felet jag gjorde var att böja på ryggen (ostbåge), jag har alltid varit
dålig på att svanka, har i stort sett ingen svank alls när jag står upp,
vilket gör att jag inte kan hålla ryggen rak under ett marklyft.
Detta beror inte på bristande styrka utan på att det inte går att
utföra en korekt marklyft för mig.

Slutsats ==>
kan du inte utföra en marklyft med bra teknik, kör inte marklyft alls. Den
är definitift inte ett måste för att bygga en stark o muskulös fysik.

Iron
2002-04-11, 19:59
Körde idag 1a passet efter uppehållet!
En fd styrkelyftare som är farsa till en kompis åt mej tippsade mej om att hålla ena handen omvänt så jag fick in stången närmare mot kroppen och det var rena undret! Fan va bra det gick då och ingen värk i ryggen =) känndes skit bra! :D Körde t.o.m tyngre än vad jag klarade förut, antar att jag överbelastade korsryggen för mkt när stången hamnade för lång ut från kroppen :p

Stile
2002-04-12, 07:51
>MickeH
Se där, kul att du kan köra mark nu. Ta det lungt bara med vikterna nu i början så att du inte får ont igen. Bra att du fick hjälp av en lyftare, det vara samma för mig.
Marklyft är ju en höjdarövning. :)

Muskelsmurfen
2002-04-12, 08:35
Super :D
Kör så det ryker!

z_bumbi
2002-04-12, 16:12
Tvinga din kompis farsa att hjälpa dig även med bänken och benböjen :)
Det kommer du att tjäna på i längen.

Flood
2002-04-12, 17:21
Det kan även va så att nån muskel är för kort så korsryggen får jobba extra, vilka det nu är?

men det står på ExRx nått ställe, baksida lår ljumskmuskeln eller röven tror jag.

kolla där och stretcha upp de musklerna om de är korta

Iron
2002-04-14, 10:09
Tack för gensvaren ;) Hade en rungande träningsvärk i ryggen nu efter, höll väll i 3 dagar men det var inte samma "onda" smärta som förut utan riktig träningsvärk :D
japp han har hjälpt ås en hel del med bänken =) var nyligen på ett seminarium med en av världens bästa styrkelyftare, VM2a och EM1 plus att han hade vunnit sm 8ggr tror jag det var plus 2a 2ggr i sveriges starkaste förut. snacka om vikter han tog :eek:
402,5 i böj,250 i bänk och 365 i mark..han skulle sikta på världsrekordet nu hehe. man lärde sej mkt nytt om de tre stora lyften där som man inte kände till :)

z_bumbi
2002-04-14, 19:26
MickeH: Vem var lyftarn ?

Iron
2002-04-16, 07:56
Z_Bumbi>> Jörgen Ljungberg tror jag han hette om jag inte minns helt fel :D

z_bumbi
2002-04-16, 10:54
MickeH: Jo han är ju rätt stark.