handdator

Visa fullständig version : Fortsättning från min senaste tråd


Chridel
2004-05-28, 12:18
Var ingen som la' märke till det sista jag skrev så jag skapar en ny topic.


Frukost 06.45:
1 portion havregrynsgröt m. mjölk och sylt + 2 ägg.

Mellanmål 10.00:
2 Mackor (brödet "Leva") + 2 ägg.

Lunch 12.30:
Husmanskost (kött, potatis, pasta, fisk osv) + 2 mackor ("Leva") och en frukt.

Mellanmål 16.00:
2 mackor ("Leva") + 2 ägg och en frukt.

Middag 19.00:
Husmanskost.

Hur ser detta ut? Tillräckligt med protein/kolhydrater? Rätt fördelat?

Ett annat problem som jag åkt på:
Det är så att jag får problem med magen, testade att inte äta så många mål på en dag utan åt bara dom vanliga, frukost, lunch, middag och det vart det genast bättre. Dom problemen jag får med magen är att den börjar bubbla, låta och gud vet vad. Ibland kan det göra lite ont oxå och man måste springa på toa. Det är oxå så att jag skiftar hela tiden mellan att vara lös och hård i magen.

Vad kan nu detta bero på??
Kan det va:
- Att magen inte klarar av så mycket mat och får problem med matsmältningen?
- Att magen inte riktigt kommer överens med nått jag stoppar i mig?

Det känns inge vidare i magen, den blir orolig, börjar låta och beter sig allmänt skumt, känns som jag går runt med ballongeffekten oxå.

Skulle vara tacksam för svar!!
:thumbup:

AcidSleeper
2004-05-28, 13:40
En portion med havregrynsgröt med ca 2dl mjölk ska ge 200kcal och två ägg ca 170-180kcal plus sylt vilket ger en frukost på ca 500kcal beroende på hur mycket sylt du använder!
Det verkar lite!

Se hur mycket ditt engergibehov ligger på här: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Du kan även söka efter hur många kalorier som olika matvaror innehåller här: http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Dessutom du äter inte efter middagen, varför inte?
Ett tips är att äta var 2-4timma (när man känner hungern)!

Protein/kolhydrater får någon mer kunnig ta hand om! Ett tips är iaf att ha en proteinkälla och kolhydratskälla till varje mål mat, då brukar man klara sig!

Citerat av King_Grub
Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Tror det kan vara äggen som ger din mage problem då du käkar 6st ägg/dag.... bara en tanke, brukar själv bli lite konstig i magen med för många ägg om dagen!

Chridel
2004-05-28, 14:21
AcidSleeper:
En portion med havregrynsgröt med ca 2dl mjölk ska ge 200kcal och två ägg ca 170-180kcal plus sylt vilket ger en frukost på ca 500kcal beroende på hur mycket sylt du använder!
Det verkar lite!

- Jag käkar nog 2 portioner gröt men det kanske ändå är för lite, kanske ska lägga till nå macka där?

AcidSleeper:
Dessutom du äter inte efter middagen, varför inte?
Ett tips är att äta var 2-4timma (när man känner hungern)!

- Det är för att jag äter sena middagar, typ vid 8. Går och lägger mig vid 10, så jag hinner inte bli hungrig (oftast). Det händer att jag slänger i mitt nått på kvällen men bara när jag känner hunger.

AcidSleeper:
Tror det kan vara äggen som ger din mage problem då du käkar 6st ägg/dag.... bara en tanke, brukar själv bli lite konstig i magen med för många ägg om dagen!

- Kan inte va det eftersom magproblemen började innan jag drog igång med äggen.

Tack för hjälpen!!

AcidSleeper
2004-05-28, 14:53
Min frukost ser ut som följer:
- 2portioner havregrynsgröt, m. mjölk, kanel och sylt
- 2st mackor a la King_Grub (finns i receptforumet) m. skinka
- 2st WasaSport m. Messsmör

Detta ger mig en frukost på ca 900-1000kcal!

Gör det till en vana att du slänger i dig något (protein & kolhydrater) innan du går och lägger dig.... Din kropp behöver energi även när du sover...
Så från det du lägger dig vid 10-tiden och fram till 7-tiden får din kropp ingen näring så ett mål precis innan du lägger dig är att föredra!