handdator

Visa fullständig version : Bröd vs gröt

Scratch
2004-05-27, 21:15
Hur står sig bröd mot andra kolhydratskällor som havregrynsgröt, pasta, ris etc. Menar nu ingen formfranska eller limpa, utan bröd som ska vara nyttiga, finax fullkorn, shulstats fullkorn och tex rallarhalvor.

Är det likvärdig att te.x. ta en par skivor finax fullkorn istället för en tallrik havregrynsgröt, eller pasta? menar då att det är samma energimängd vi talar om...

aliquis
2004-05-27, 23:02
finax fullkorn lär ju äga vit pasta, men inte havregrynsgröt.

rallarhalvor är säkert jämförbart.

King Grub
2004-05-28, 08:59
Finax Fullkorn äger havregröt också, om det är GI man tittar på. Jagar man II däremot finns det inget bröd som ligger riktigt lågt. Hur nyttigt det är får man läsa på förpackningen, och titta på ingredienserna själv. Det kan variera rätt rejält.

Krabban
2004-05-28, 15:41
Originally posted by King Grub
Finax Fullkorn äger havregröt också, om det är GI man tittar på. Jagar man II däremot finns det inget bröd som ligger riktigt lågt. Hur nyttigt det är får man läsa på förpackningen, och titta på ingredienserna själv. Det kan variera rätt rejält.

Hur står sig finax fullkorn mot detta bröds näringsvärde som jag skriver nedan:

Näringsvärde per 100g

Energivärde: 1000kj
......................240kcal

Protein 9,5g
Kolhydrater 42g
varav sockerarter 7,5g
Fett 4,0g
varav
-mättat fett 1,0g
-enkelomättat 1,0g
-fleromättat fett 2,0g
varav Omega 3-fett 0,8g
Kostfiber 9,0g
Natrium 0,3g

Finaxen borde ha mer kolhydrater än den jag skrivit men hur ser brödet ut allt som allt? Den jag skrivit alltså.

King Grub
2004-05-28, 15:42
Rätt mycket socker ser det ut som. Annars går det ju inte att säga något om du inte skriver ut ingredienserna.

Krabban
2004-05-28, 15:46
Rätt mycket socker ser det ut som. Annars går det ju inte att säga något om du inte skriver ut ingredienserna.

Ingredienser: Vatten, rågmjöl, vetemjöl,siktat rågmjöl, havrekli, sirap, surdeg på vete och råg, rågflingor (rugflak), klippt fullkornsråg, vetegluten, äppelsylt, malt, linfrö, jäst fiskolja( Omega 3), förjäst vetemjöl,salt, mjölbehandlingsmedel enzymer

äppelsylten och sirapen borde dra upp sockerhalten en bra bit.

linfrö är väl bra?

King Grub
2004-05-28, 15:48
Jo, det där är ett bra bröd med lågt GI. Mer rågmjöl är vanlig vetemjöl, kli, surdeg, hela rågflingor och klippt råg borgar för ett nyttigt bröd.

Krabban
2004-05-28, 15:53
Jävla skönt att höra. Då kan jag fortsätta att äta brödet utan dåligt samvete. Vad vore forumet utan dig King Grub? :bow: :bow: :bow:

aliquis
2004-05-28, 19:20
Finax Fullkorn äger havregröt också, om det är GI man tittar på.
jag tittar på havregryn vs vetemjöl + annat ;D

(mango ska väl ha ett gi på 110 eller så men är likförbannat den nyttigaste frukten man kan äta..)