handdator

Visa fullständig version : glutamin


stefannn
2002-05-12, 19:24
läste här nånstans om at glutamin stärker imunförsvaret..hittar inte tråden... jag har varit lite krsslig på senaste och nyss halsjuk och intek unnat träna på 2 veckor... tänkte att det kanske är nånting för mig... vore tacksam för svar ifall det hjälper och är värt att inhandla det
mvh/stefan

stefannn
2002-05-12, 22:19
snälla kan nån svara

j_p
2002-05-12, 22:27
Jag skulle gärna svara, men jag har bara testat i två dagar ännu, så det skulle kunna bli missvisande. ;) Det är iaf Eiselt glutamin jag kör med. Vi får se hur det fungerar, jag har hört mycket bra om glutamin.

stefannn
2002-05-12, 23:28
oki tack ändå...vad får ud ge för det då??

z_bumbi
2002-05-13, 08:03
stefann: Gör en sökning på glutamin och tinner.
Han verkar leva enbart på glutamin ! :)

Jocketiger
2002-05-17, 23:19
Glutamin har en mängd positiva egenskaper. Det är en så kallad masteraminosyra, dvs styr balansen mellan nedbrytning o uppbyggning i muskulaturen. För att förenkla det hela kan man säga att om värdet av glutamin i kroppen är lågt tar man också upp ett lågt värde av resterande aminosyror, även om man har ett stort intag. Men så länge du har ett positivt värde av glutamin tar du upp maximlt av det du får i dig.
Glutamin har även positiv effekt på tillväxthormonproduktionen och stärker immunförsvaret. Ta ca 20 gr/ dag, det ger bra effekt.
Är du ofta sjuk kan det bero på vitamin o mineralbrist. Det finns flera olika sådana tillskott, o själv använder jag Daily formula från universal nutrition. Den är jag väldigt nöjd, o priset 98:- för 90 tabletter är helt okej. (tag en tablett om dan).
Även ALA har viss inverkan då det är en stark antioxidant, men det kanska är lite overkill att använda det i syfte att inte bli sjuk.

Lycka till me träningen / Jocke