handdator

Visa fullständig version : Styrketräning är livet!


Medusa
2004-05-27, 19:49
Varför gör vi det egentligen, det är få av oss som tjänar något på det, vilka andra belöningar får ni ut av träningen?

Varför började du?

Jag är säker på att alla har sina egna personliga skäl, men styrketräning är ändå väldigt speciellt. Man måste pressa sig till sina gränser hela tiden. Visst sker det i andra sporter också, men när man lyfter tunga vikter så vet man att man lever.

Att träna, lyfta vikten gång efter gång, rep efter rep, det är underbart. Att känna hur blodet flödar, svetten rinner i pannan, jag fokuserar på varje repetition som om det vore mitt livs sista. Att efteråt ställa sig och flexa är underbart, man kan verkligen känna trycket, som om muskeln ska explodera närsomhelst. Tiden i gymmet får fortare än något annat, set efter set, helt plötsligt har man gjort 30-40 set och timmar har passerat.
Jag förstår Arnold när han pratar om pump i "Pumping Iron", det är verkligen underbart, nästan lika skönt som att komma när man har sex med en kvinna ;)

scudmissile
2004-05-27, 19:51
jag var trött på att se ut som en coca-colaflaska :D

henke_in_training
2004-05-27, 20:01
fick för mig att mitt självförtoende skulle förbättras och att jag skulle bli populärare hos tjejerna...

12kg senare...... fan det funkade :thumbup: så nu är det bara att fortsätta..

U mama...
2004-05-27, 20:02
Jag hatade min platta röv och ville få lite bröstmuskler, Vilel även stärka självförtoendet och det funkade bra.
Varteftersom har sen målen vuxit och målet nu är att få den perfekta kroppen :)
Det är kul att träna det ger mej bla energi, jag blir snygg och stark.
Men jag börjar däremot bli redigt stel och tung, inte samma smidiga flinka pöjk som förut.

kharon
2004-05-27, 20:02
Originally posted by Medusa

Jag förstår Arnold när han pratar om pump i "Pumping Iron", det är verkligen underbart, nästan lika skönt som att komma när man har sex med en kvinna ;)

I come at home, I come at the gym... I come all the time! Eller vad är det han säger. :)



Jag började för att jag såg ut som en 125kg tung fläskklump, vilket jag också var! :D

TCOG
2004-05-27, 20:18
tycker det är kul träna, och sen när jag upptäckte bodybuilding tyckte jag det var ännu roligare!

King Grub
2004-05-27, 20:30
Originally posted by kharon
Jag började för att jag såg ut som en 125kg tung fläskklump, vilket jag också var! :D

Jag började för att jag såg ut som en 105 kg tung fläskkllump, vilket jag också var! :D

Jag åt och tränade fel ett år eller så, men förlorade i alla fall späcket, och under tiden blev jag intressad av att lära mig mer om träning och kost. Sedan började jag träna och äta bättre i stället, och så blev jag biten.

Kalleh
2004-05-27, 20:39
1,85 lång 60 kg, kunde ju för fan gömma mig bakom en lyktstolpe på den tiden. Har världens sämsta förutsättningar för i stort sett all idrott. Under hela min ungdom har läkare efter läkare berättat för mig vad jag inte kan göra, så nu har jag gjort en liten grej av att ge mig fan på göra allt det där. Jag har bevisat att de haft fel gång på gång och detta tänker jag fortsätta med...

Wilson
2004-05-27, 20:44
jag vill bara få fastare och tatjare gump, så jag kunde ha cykelbyxor utan att skämmas :)

ivandrago
2004-05-27, 20:48
Sunkig på alla idrotter under hela ungdomen, vägde runt 60kg på 186cm och hade trots det en del fläsk runt midjan.. Alltid velat vara muskulös, men trodde inte jag kunde bli det.. Testade börja styrketräna ändå. Efter något års lallande med några pass i månaden tog jag tag i det och började köra hårt. När resultaten började komma fastnade jag.

Försöker hårt att inte låta styrketräningen ta över alltför mycket av ens liv, vilket den har en förmåga att göra ibland. Men styrketräna ska jag tills jag dör! Det är en sån otrolig känsla att hela tiden sträva efter att förbättra sig själv och att lyckas. Man både känner det i styrkan och ser det i spegeln. Sedan är det något speciellt med att vara på gymmet och pumpa. Det känns verkligen som att man hör hemma där på något vis, trots att man är spinkig och svag :love:

Jorgen
2004-05-27, 21:09
Jag var (och är fortfarande fö) klen, svag och spinkig (62kg 180 lång). Följde med några kompisar upp till gymmet, jag är den enda som är kvar av oss. Det är ju så förbannat roligt. Numer så är man vice ordf i gymmet, instruktör och domare i bodybuilding.

//Jörgen

Yooo
2004-05-27, 21:12
186 cm och strax över 60 kilo vägde jag för 3 månader sedan, nu har jag tagit förnuftet till fånga, lärt mig mer om bra kost och pumpar gym 3 gånger i veckan. Har ökat med cirka 5-6 kilo på ett par månader. Känner mig större och mer respektingivande nu även om jag har en lång väg kvar. Den stora satsningen blir väll i sommar, skall komma tillbaka till skolan och ingen ska känna igen mig! :hbang:

Zakath
2004-05-27, 21:13
För att det är en livsstil.
Jag saknade en, skaffade mig en, älskade den, fortsatte och här är jag :love:

puppas
2004-05-27, 21:21
För att havredrinkarna är så förbannat goda...


Sen så har Arnold varit min idol sedan 7 års ålder ;)

Pressarn
2004-05-27, 21:25
Originally posted by puppas
För att havredrinkarna är så förbannat goda...


Sen så har Arnold varit min idol sedan 7 års ålder ;)
Har själv haft en arnold-planch över sängen sen jag var 7-8 år. :kickass:

joonah
2004-05-27, 21:28
Har öven jag varit en stor fettklump, fast på 160 kilo, har styrketränat i omgångar från 15 års ålder, dock aldrig längre än 6 månader i sträck, och har alltid gett upp pga av slöhet.

Har nu gått ner nästan alla kilona (192cm, 91kg) och började i januari iår om med träningen, har nu även skaffat mig endel kunskap om både träning men framförallt om kost och tycker helt enkelt det är skitkul att träna.

puppas
2004-05-27, 21:31
Originally posted by Pressarn

Har själv haft en arnold-planch över sängen sen jag var 7-8 år. :kickass:


Men dåligt, själv har jag en sliten Claudia Schiffer plansch som luktar 1995 :smokin:

Pressarn
2004-05-27, 21:33
Originally posted by puppas



Men dåligt, själv har jag en sliten Claudia Schiffer plansch som luktar 1995 :smokin:
:MrT:
Arnie äger Claudia :thefinger
Nu är den iofs utbytt mot
http://www.laguitare.com/images/stiffbig.jpg :hbang:

Karl_alfred
2004-05-27, 21:38
60 kg på 178cm klev jag in på gymet för första gången för att bli starkare i syfte att bli en bättre hockeyspelare. Starkare blev jag men sämre på hockey(målis). Sen tyckte jag det var så jädrans roligt att jag bara fortsatt. Idag är jag fortfarande 178cm kort men vägde mig senast idag och väger 88kg. Har alltså för länge sedan passerat mitt första mål på 78kg. Nu ska jag deffa och komma i bra form, skulle tänka mig kunna hamna på 78-80kg, naturligtvis inte tävlingsform men så att jag själv är nöjd.

Wilson
2004-05-27, 22:52
Originally posted by joonah
Har öven jag varit en stor fettklump, fast på 160 kilo, har styrketränat i omgångar från 15 års ålder, dock aldrig längre än 6 månader i sträck, och har alltid gett upp pga av slöhet.

Har nu gått ner nästan alla kilona (192cm, 91kg) och började i januari iår om med träningen, har nu även skaffat mig endel kunskap om både träning men framförallt om kost och tycker helt enkelt det är skitkul att träna.

oj 160 kg... inte illa att gå ner alla dem kilona :thumbup:

aliquis
2004-05-27, 22:55
för att livet sög o var tråkigt och jag inte hade något annat för mig...

numera är det väl en tvångstanke bland alla andra.

Olsson
2004-05-27, 23:10
börja med att jag orienterade men fick problem med benen och inte kunde springa. hängde på en kompis till gymmet o testa lite för att hålla igång. snacket om att bli biff o flexa rutor på stranden kom igång direkt och man trodde allt skulle hända på någon månad. var väl inte så seriöst första tiden men sen har det bara blivit roligare och roligare och nu skulle jag aldrig kunna vara utan gymträningen. har kommit igång med att springa nu igen dessutom. 2,5 år sedan jag köpte mitt gymkort, och mååånga fler år kommer det att bli. det bästa är nog att man kan äta massor utan att bli fet ;)

illuminaughty
2004-05-27, 23:22
Började med styrketräning som komplement till mitt kampsportande. En hel del fåfänga var väl inblandat också ;)
En fördel med att ha en flickvän som också kampsportar och styrketränar är att det är svårt att klaga på fåfängan och kaxigheten hos den andre eftersom man är lika jävlig själv :D

Klein
2004-05-28, 01:14
Har idrottat under hela uppväxten med friidrott och fotboll men en korsbandskada satte stopp för fotbollen och rehabträningen fick mig intresserad av styrketräning.

Stundtals är man som besatt och stundtals skiter man i det totalt. Vikten pendlar också därefter. Sen när man står där spinkig och klen så blir man förbannad och äter upp sig igen.

Wilson
2004-05-28, 01:28
Originally posted by Jorgen
Jag var (och är fortfarande fö) klen, svag och spinkig (62kg 180 lång). Följde med några kompisar upp till gymmet, jag är den enda som är kvar av oss. Det är ju så förbannat roligt. Numer så är man vice ordf i gymmet, instruktör och domare i bodybuilding.

//Jörgen
Du kan inte väga 62 kg nu väl?? det tror jag inte på.

edit: förstod nu att du menade vad du vägde när ud började.

Spec^
2004-05-28, 07:36
Ville gå upp i vikt..

Vägde 49kg och var 186cm.
Nu väger jag 71kg och är fortfarande 186cm.

Men haft ett uppehåll på 4-5månader och har precis börjat träna igen.

:bpump:

Sparrisen
2004-05-28, 09:06
Jag började för att jag alltid velat vara "stor"... men med en kroppslängd på 172cm så behövs det lite muskler för att kompensera så att säga... :D

Sedan var jag fast :thumbup:

Arwen
2004-05-28, 09:35
Enkelt, när man passerat 30 & vill leva som 20 så krävs lite hårt arbete...

Kreout
2004-05-28, 09:40
Jag har alltid ogillat kroppsbyggning, och aldrig förstått varför någon skulle vilja bli "biff". Efter en diet förra året blev jag iväglurad till gymmet för att först och främst hålla en kompis sällskap och köra lite cardio. Hehe, jag är kvar och han har slutat, och jag vill bli stor :D. Synd att alla vänner är slackers... nåväl, har hittat min livsstil och den tänker jag behålla!

m1cke
2004-05-28, 10:00
Har stillasittande jobb, var trött i rygg och axlar ofta..

Började träna med en kompis..
Första året körde jag väldigt lugnt, hade hört att man skulle göra det för att bygga upp muskelfästen..
Andra året slutade min kompis att träna, tränade ganska ofta, men blev inte så seriöst, hade inte en aning om kost..
Trodde typ Träna mycket - Ät inte så mycket = snygg kropp..

Sedan började jag fatta detta med kost och det sporrade mig mer så nu kör jag 3 pass i veckan, sköter kosten ganska bra..

Började på 59-61 kg 173cm.. Tunnis..
Nu 73-75kg fortfarande 173cm fortfarande tunn tycker jag, men man har ju ökat.. har tränat i 4 år, men jag tycker inte att det syns..

Mitt första mål med att slippa ha ont i rygg och axlar är uppnått, är nästan aldrig trött i dem längre (jojo, efter pass förståss..)
Nu så vill man ju bli större, även om jag inte tänker blir en freak..

Tränar för att jag tycker om det och mår bra av det i första hand, sedan är det ju så att man blir beroende av det.

raZmus
2004-05-28, 10:12
Originally posted by King Grub


Jag började för att jag såg ut som en 105 kg tung fläskkllump, vilket jag också var! :D

Jag åt och tränade fel ett år eller så, men förlorade i alla fall späcket, och under tiden blev jag intressad av att lära mig mer om träning och kost. Sedan började jag träna och äta bättre i stället, och så blev jag biten.


Jag började för att jag såg ut som en 103 kg tung fläskklump, vilket jag också var! :D

No turning back now!:)

AndersHermansson
2004-05-28, 10:16
Jag började styrketräna för att jag ville bli kvitt cigaretterna. Jag ville skaffa mig en bra hälsa för att det inte skulle fungera att röka samtidigt. Jogga är så jävla tråkigt så jag valde gymmet :) Samtidigt så får man ju muskler och förhoppningsvis en snygg kropp. Det har fungerat bra faktiskt. Nu gör jag det bara för att det är sån skön känsla att lyfta vikten.

Tricklev
2004-05-28, 11:45
För att bli bättre inom kampsport.

Metal_boy_
2004-05-28, 11:49
jag började för att jag va en benpipa på 188cm och 79kg ville bli lite biffigare då..pluss att jag ville ha bättre självförtroende efter som jag har panikångest och fysisk träning är jävligt bra då..det har jag erfarat iaf:bpump:

Trytter
2004-05-28, 13:30
Vägde 60 kilo på 186kg för ett och ett halvt år sen..
Sen är det mycket psykiskt också. Det rensar jävligt bra om man säger så:) .
För övrigt är jag 15 kg tyngre idag.
Visst en del är fett men det behövdes även det.
Hade lyckligtvis ett underbart ex och kompisar/familj som fick mig att söka hrrm en psykdoktor.
Går fortfarande där eftersom jag är en jävligt knasig jävel som har fler demoner än en 15åring har finnar.
Men det går framåt.:whipped:

Men det var kanske lite offtopic.:angel:

dude
2004-05-28, 13:34
Ville ha respekt på stan och spö massa folk :thumbup:



"not"

nilzon
2004-05-28, 13:44
Började pga att jag var trött på att vara klenfet. Tyckte det var ok direkt och efter två månader var jag fast. idag nästa 10 år senare är jag pm möjligt än mer fast i sporten.

Styrkebyggare
2004-05-28, 13:49
Ville bli stor och, framförallt, stark! Så himla stor är man ju inte - men man är ju i alla fall starkare än de flesta i Svea rike. Har bara haft ett uppehåll på längre än två veckor under de 11 år som jag hållit på. Det var på grund av att jag åkte på vattkoppor när jag var 18...

Åse Columbus
2004-05-28, 14:12
ville gå upp i vikt och få former:smokin:

Doggen
2004-05-28, 17:53
Gick runt med framåtskjutna axlar och smärta så fort man jobbade med kroppen.

När det gick till sig hade man fastnat, blir bara roligare med tiden.

Slartibartfast
2004-05-28, 20:41
Jag fick en massa skit av folk för att jag var 65 kg på 182 cm.

Men nu är jag 100 kg, SO SUCK MY ROCK N´ROLL!! :thefinger

Fatalist
2004-05-28, 21:00
Varför gör vi det egentligen, det är få av oss som tjänar något på det, vilka andra belöningar får ni ut av träningen?

Jag började träna för att jag delvis är en liten flugskit, och delvis för att jag har stor fördel av att vara stark inom min kampsport.



Jag förstår Arnold när han pratar om pump i "Pumping Iron", det är verkligen underbart, nästan lika skönt som att komma när man har sex med en kvinna ;)

Håller med till fullo, pump är nåt helt fantastiskt!

Zlin
2004-05-29, 17:21
Då: Jag var tjock, gjorde absolut ingenting fysiskt, så det kändes som om det var dags om jag inte ville kola på 30-års dagen. Sedan lockade det ju lite att se vältränad ut.

Nu: Jag tränar främst för att bli stark nu, inte se bra ut. Sedan är det sjukt skönt att träna, så det är ju fint. Att slippa massa problem med benskörhet, ont i axlar etc är ju bra också.

Arne Persson
2004-05-29, 18:08
För att få kroppen i proportion till organet, vad annars?:confused:
Gäller väl alla grabbar?

Jense
2004-05-29, 19:12
samma mål när jag först givk in i ett gym för första gången, ska bli störst

Herkulez
2004-05-29, 19:16
Originally posted by Arne Persson
För att få kroppen i proportion till organet, vad annars?:confused:
Gäller väl alla grabbar? jepp, därför jag bestämt mig för att bli anorektiker:thumbup:

Tricklev
2004-05-29, 20:04
Originally posted by Herkulez
jepp, därför jag bestämt mig för att bli anorektiker:thumbup:


:laugh:

Metal_boy_
2004-05-30, 14:04
Originally posted by Herkulez
jepp, därför jag bestämt mig för att bli anorektiker:thumbup:

:laugh: :laugh: fan asså man ser dina komentarer när man som bäst behöver sig ett skratt :thumbup:

Bjorne
2004-05-30, 14:22
Insåg att den enda träningen jag fick var när jag lyfte upp och ner cola burken. :D

Jonesss
2004-05-30, 16:05
Jag började träna för att jag var trött på att bara sitta och dega hemma..
Även för att gå upp lite i vikt. (hade ett BMI på 18.5) :(
Nu 6 månader senare så har jag ett BMI på 22 och börjar få lite mer ork :bpump:
Fast är jag inte riktigt än men man kan ju hoppas:cool:

no1fitness
2004-05-31, 04:55
Riktiga män har ett BMI på över 25 !! :hbang:

Jag började träna för min sambo tränade och tyckte jag skulle testa styrketräningen. Som alla andra tjejer var jag aerobics-fantast och discobyggare, men nu är det hardcore som gäller !! :D

Slartibartfast
2004-05-31, 11:57
Originally posted by no1fitness
Riktiga män har ett BMI på över 25 !! :hbang:

Ännu mera man är man om man har över 30 :thumbup:

Fatalist
2004-05-31, 12:17
Hmm.. Ett BMI på 30 kan bara luta åt ett håll..

Du är väldigt fet?

PetterT
2004-05-31, 13:01
Man kan ha ett högt BMI utan att va fet. Eftersom den inte tar hänsyn till om man har mycket muskler.

Slartibartfast
2004-05-31, 14:12
Originally posted by Fatalist
Hmm.. Ett BMI på 30 kan bara luta åt ett håll..

Du är väldigt fet?

Inte så värst. Kolla mina bilder...
Länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24431)

Mart|n
2004-05-31, 14:20
Bättre med BMI på 40 :) (vilket också var en av anledningarna till att jag inte fick göra lumpen :D)

Mart|n
2004-05-31, 14:25
http://netdoktor.passagen.se/testdigselv/fakta/oevervikt.htm

Jag landade på 39,25. Ska man skratta eller gråta ;)

Slartibartfast
2004-05-31, 14:29
Originally posted by Mart|n
http://netdoktor.passagen.se/testdigselv/fakta/oevervikt.htm

"markant ökad dödlighet" :thumbup: :smash:

Mart|n
2004-05-31, 14:32
BMI suger... Men om jag skulle väga 100 kg så hade fortfarande haft ett BMI >30.... Fast jag hade väl sett ut som en räka då...

Jense
2004-05-31, 15:07
27.78

jag är också manlig hehe

Metal_boy_
2004-05-31, 23:23
ligger på prick 25..............ca :D

no1fitness
2004-06-01, 03:02
Verkar finnas många riktiga män här på kolozzeum ! :D

Jorgen
2004-06-01, 04:35
Gah, jag klarar mig precis. 25.93. :D

//Jörgen

no1fitness
2004-06-01, 05:29
Originally posted by Jorgen
Gah, jag klarar mig precis. 25.93. :D

//Jörgen

Visste jag väl att du var en RIKTIG man Jörgen !! :D

kelk
2004-06-01, 05:49
30.61

:MrT:

Arne Persson
2004-06-01, 07:57
31.68

Karl_alfred
2004-06-01, 12:44
27,77

Yankeee
2004-06-01, 12:48
26.59

Numero1
2004-06-01, 13:48
har idrottat sedan unga tonåren och kommer förhoppningsvis fortsätta ett bra tag till...
Det är de sköna endorfinerna jag vill åt :D
Jag mår bra, trivs med min kropp, håller mig frisk, känner mig duktig och kan äta gott med gott samvete.

Numero1
2004-06-01, 13:50
btw: BMI > 25 men jag är knappast fet :D

Trytter
2004-06-01, 19:06
Kom på en sak till.
En grej som jag gillar med träningen är att det är så fritt.
Visst finns det en massa experter som säger så och så ska det göras. Men i slutändan är det ändå JAG som bestämmer hur jag ska träna. Just själva experimenteringen älskar jag.
Man lär känna sin kropp och vad som funkar för just en själv...
Och vad som inte gör det för den delen.
Trial and error:smokin:

Herkulez
2004-06-01, 19:26
Det här är träning för mig
Frihet.
kunna träna när fan jag vill, köra vad jag vill, träna hur jag fan vill, känner jag mig för att vila 1vecka så är det ingen tränare som gnäller, allt hänger på mig.

Utmaning.
Allt hänger på mig, jag kan aldrig skylla mina egna tillkorta kommande på nån annan. Hur många sporter måste man sköta allt så perfekt som just byggning, maten, träningen, vilan
byggning är en 24/7 sysselsättning, iaf på den nivån jag vill och ska till.

Självförtroende
jag mår bra av träning, tränar jag inte så fungerar jag inte, fungerar jag inte så blir självförtroendet lidande
Låter lite spännigt men jag tror dom flesta håller med att det känns ganska skönt att ha armar mycket större än medel med ådror och tryck i när man har t-shirt på sig.... lite attention whore är man trots allt ;)


Den enda orsaken att jag tränar är för att det är kul, tycker inte jag att nånting är kul så ser jag ingen ide att hålla på med det ( när det gäller sport/hobby då) Den dagen jag tycker byggning är trist, då slutar jag och börjar med nåt annat. Byggning är trots allt en hobby som man ändå inte kommer att tjäna nå storkovar på och livet är för kort för att hålla på med nåt som man ´tuycker är trist

Johan1986
2004-06-01, 19:47
Började när jag var 13 år, med alldeles för mycke fett i förhållande till msukler.

Började träna för att få snyggare kropp, och för att bli stark. Om jag inte minns fel var jag 172 och vägde 75 kg. tränade på 25kgx8 i bänk och visste inte vad benträning var.

Idag tränar jag för att ha något att göra, blir deppig annars. Tränar även för att bli grov och stark. Är idag 187-188 och väger ca 95 kg har antagligen mindre bf också

snej
2004-06-01, 19:53
Tröttnade på att se ut som ett somaliebarn. Tränat halvslarvigt och fel länge, och inte haft en susning om kosten. Men har styrt upp det på senare dagar, och gått upp ca 14-15kg. Mycket nöjd nu jämfört med hur jag såg ut innan. Väger ca 76 kg nu på 1.77m. bf ca 7%. En vikt jag är nöjd med, är inte ute efter mer. Kanske 80kg, max.

Numero1
2004-06-03, 07:52
Snej: Jag tycker du är elak mot barnen i Somalia!

snej
2004-06-03, 10:53
Originally posted by Numero1
Snej: Jag tycker du är elak mot barnen i Somalia!


Njae, det kanske var en elak jämförelse, men sann. Dom är ju smala? Likaså var jag, så isf var jag lika elak mot mej själv ;)

cVi
2004-06-05, 14:13
24.19

kommer vara man om några månader då ;D
är 15 år gammal nu haha..

Lucas
2004-06-05, 16:06
jag är en man redan. woaha



jag tränar för att bli starkare och större. är redan större och starkare än alla andra i serien jag spelar (basket) men fortfarande.


sen så har man lite press eftersom att man har en farsa som tagit 240-250kg bänkpress, 280kg marklyft osv, samt att han har varit distriktsmästare 100meter.


blää. nåja, jag har bra gener iaf

Diana
2004-06-06, 14:36
Ja hade haft anorektiska ätstörningar under flera år och när de blev såpass illa att farbror doktor sa att ja skulle bli tvungen att "komma under behandling" om jag inte började äta igen kännde jag panik att ma MÅSTE ta mej ur detta men de känndes som att ja dör hellre än att svälla upp och bli tjock, så jag började styrketräna och tycka de e snyggt me muskler, och innan ja visste ordet av hade styrketräning tagit större och större plats i mitt liv och ja vet att ja inte skulle mått lika bra idag om jag inte hade hittat den..:love:på något sätt känns det som om den är själva kärnan till välbefinnandet i livet, allt annat kan vara så kortvarigt och flyktigt på nå sätt:)

Numero1
2004-06-07, 08:15
Lucas: Vad heter din pappa? När var han distriktsmästare på 100 M?