handdator

Visa fullständig version : kolhydrats laddning!


Maaattias
2004-05-27, 19:14
Hur gör ni när ni kolhydratsladdar?

Jag har försökt göra det flera gånger.. Jag tycker bara det slutar med att man mår illa å får ont i magen när man ska springa på kvällen eller vad man nu ska göra!

Big_Vik
2004-05-27, 19:26
Originally posted by Maaattias
Hur gör ni när ni kolhydratsladdar?

Jag har försökt göra det flera gånger.. Jag tycker bara det slutar med att man mår illa å får ont i magen när man ska springa på kvällen eller vad man nu ska göra!
ska ju börja ladda flera dagar innan. är ju kolisarna från dagen innan man använder så..vatten är viktigt..och ät inte alltför tätt inpå? vad laddar du för?

Maaattias
2004-05-27, 19:28
Originally posted by Big_Vik

? vad laddar du för?

ibland får de stressigt nästa dag.. typ 3 idrottsliga grejer på en dag å så!

GhostFace
2004-06-07, 11:55
Jag tycker varje dag verkar vara en kolhydratsladdningsdag...:D

Dock inte de dagar som det äts potatis förstås. Lika gott men inte fullt så mycket kolhydrater.

-GP-
2004-06-07, 15:37
Originally posted by Maaattias
Hur gör ni när ni kolhydratsladdar?

Jag har försökt göra det flera gånger.. Jag tycker bara det slutar med att man mår illa å får ont i magen när man ska springa på kvällen eller vad man nu ska göra!
Rikligt med kolhydrater dagen/dagarna innan + mycket vatten! Dra ner på protein och fett. Exempel på bra kolhydratkällor: pasta, ris, gröt & frukt. Fördela på många måltider (6-7 st).

Ät normalt den dag du ska släppa loss energin, vräk inte i dig mat. Ät inte för nära aktiviteten. Havregrynsgröt 2-3 timmar före funkar super om det är en konditionsaktivitet, för styrketräning kan du äta närmare inpå.

Sverker
2004-06-07, 15:37
Originally posted by Maaattias
Hur gör ni när ni kolhydratsladdar?

Jag har försökt göra det flera gånger.. Jag tycker bara det slutar med att man mår illa å får ont i magen när man ska springa på kvällen eller vad man nu ska göra!

Tricket är nog att inte äta dig mätt någon gång. Många små portioner med någon timmes mellanrum.
Undvik fet mat för fettet bromsar upp.
Komplettera med lättsmält protein som vassle eller den klassiska kokta fisken

Ät mindre protein och satsa på kolhydrat.

Löjtnant Blank
2004-06-07, 18:09
Originally posted by Sverker


Tricket är nog att inte äta dig mätt någon gång. Många små portioner med någon timmes mellanrum.
Undvik fet mat för fettet bromsar upp.
Komplettera med lättsmält protein som vassle eller den klassiska kokta fisken

Ät mindre protein och satsa på kolhydrat.
Spelar GI:t någon roll i sammanhanget?

-GP-
2004-06-07, 18:35
Originally posted by Löjtnant Blank

Spelar GI:t någon roll i sammanhanget?
För lågt GI resulterar i sämre glykogeninlagring. Huvuddelen av kolhydraterna kring 60-90 i GI.