handdator

Visa fullständig version : Aspartam


Krabba
2004-05-27, 15:59
För er som inte visste det, så är aspartam ett sötningsmedel. Det används i nästan alla sockerfria produkter. Ögna igenom innehålls förteckningen så ser ni att det finns i lightläsker, vissa tuggummin, funlight mm. Det finns tom produkter med socker där dom även pumpat in aspartam. Jag blev intresserad av vad aspartam var, så jag sökte snabbt på nätet. De artiklar jag läste överraskade mig rejält.

http://www.dorway.com/badnews.html

"Aspartame was not approved until 1981, in dry foods. For over eight years the FDA refused to approve it because of the seizures and brain tumors this drug produced in lab animals. The FDA continued to refuse to approve it until President Reagan took office (a friend of Searle) and fired the FDA Commissioner who wouldn't approve it. Dr. Arthur Hull Hayes was appointed as commissioner. Even then there was so much opposition to approval that a Board of Inquiry was set up. The Board said: "Do not approve aspartame". Dr. Hayes OVERRULED his own Board of Inquiry."

http://www.dorway.com/symptoms.html

What you should know about Aspartame

http://www.dorway.com/help.txt

"Aspartame was never and cannot be proven to be safe. It is not and
cannot be a diet aid because the formaldehyde (from the breakdown of the
10% methanol) gets stored in the fat along with some water. The
National Soft Drink Association did a 30-page protest in the '80s
(Congressional Record, Senate S 5511, 5/7/85) that complained that
aspartame is unstable, and that it reduces the levels of serotonin (a
substance that gives that "full" feeling) so aspartame induces a craving
for carbohydrates."

http://www.holisticmed.com/aspartame/

"It often takes at least sixty days without *any* aspartame or nutrasweet to see a significant improvement. Improvement in health is also often accompanied by weight loss. Check all labels very carefully (including vitamins and pharmaceuticals). Look for the word "aspartame" on the label and avoid it. (Also, it is a good idea to avoid "acesulfame-k" or "sunette.") Finally, avoid getting nutrition information from junk food industry PR organizations such as IFIC or organizations that accept large sums of money from the junk and chemical food industry such as the American Dietetic Association. "

Ett par sidor jag hittade. Vad har ni för tankar runt detta?

King Grub
2004-05-27, 16:03
Det finns hur mycket skräckpropaganda som helst. Det faktum att aspartam är artificiellt skrämmer.

http://www.foodsciencebureau.com.au/nutrit/aspartam.htm

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=3575

Krabba
2004-05-27, 16:45
Wooohooo! :hbang:


Jag går och firar med ett glas funlight :thumbup:

ivandrago
2004-05-27, 20:10
Det jag undrar är: vad har de som sprider skräckpropaganda att tjäna på detta? Är det sockertillverkare som sprider propagandan eller bara hippies? Nu får jag ju i mig en hel del aspartam från prottepulver, tuggummi, läkerol, fun-light, så jag tror och hoppas att alla länders livsmedelsverk har gått igenom alla effekter noga före de godkänt det..

Styx
2004-05-27, 20:46
Aspartame: review of safety.

Butchko HH, Stargel WW, Comer CP, Mayhew DA, Benninger C, Blackburn GL, de Sonneville LM, Geha RS, Hertelendy Z, Koestner A, Leon AS, Liepa GU, McMartin KE, Mendenhall CL, Munro IC, Novotny EJ, Renwick AG, Schiffman SS, Schomer DL, Shaywitz BA, Spiers PA, Tephly TR, Thomas JA, Trefz FK.

Medical and Scientific Affairs, The NutraSweet Company, Mt Prospect, Illinois 60056, USA. harriett.h.butchko@nutrasweet.com

Over 20 years have elapsed since aspartame was approved by regulatory agencies as a sweetener and flavor enhancer. The safety of aspartame and its metabolic constituents was established through extensive toxicology studies in laboratory animals, using much greater doses than people could possibly consume. Its safety was further confirmed through studies in several human subpopulations, including healthy infants, children, adolescents, and adults; obese individuals; diabetics; lactating women; and individuals heterozygous (PKUH) for the genetic disease phenylketonuria (PKU) who have a decreased ability to metabolize the essential amino acid, phenylalanine. Several scientific issues continued to be raised after approval, largely as a concern for theoretical toxicity from its metabolic components--the amino acids, aspartate and phenylalanine, and methanol--even though dietary exposure to these components is much greater than from aspartame. Nonetheless, additional research, including evaluations of possible associations between aspartame and headaches, seizures, behavior, cognition, and mood as well as allergic-type reactions and use by potentially sensitive subpopulations, has continued after approval. These findings are reviewed here. The safety testing of aspartame has gone well beyond that required to evaluate the safety of a food additive. When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.

PUNKT!

ivandrago
2004-05-27, 20:56
Styx: Inte för att vara jobbig, men det du klistrade in var skrivet av nutrasweet, som, om jag inte minns fel, tillverkar något sötningsmedel som innehåller aspartam. Sådant ska man inte lita på. Säger fortfarande inte att aspartam ÄR farligt, säger bara att det där inte räcker som bevis. Undersökningarna de refererar till må vara bevis, men att enbart referera till dem på det där sättet är inte bevis nog.

Styx
2004-05-27, 21:18
Vet att det var skrivit av en från nutrasweet,
men i och med att det är publicerat i en vetenskaplig tidskrift så har det gått igenom kritisk granskning. Tidskriften är ju helt oberoende från nutrasweet, inte precis publicerat i aftonbladet. Alla namnen i artikeln tror jag inte är från nutrasweet och dom har knappast skruvat så mycket i referenserna till artiklar som är utförda av oberoende lab. För då skulle det inte blivit publicerat.
Visst, aningen vinklat kanske det är men jag betvivlar inte slutsatserna.
Det finns inga vetenskapliga bevis för sidoeffekter vid normala doser, sånt är bara rykten som blommat upp ur allmänheten.
Som Grub säger så har folk en tendens att bli skeptisk bara för att det är syntetiskt. Varför ska det innebära att det är skadligt? Och som påpekas i artikeln är aspartam mer forskat om än det mesta annan våran föda innehåller. Folk borde kunna få samma noja för nån annan molekyl som finns i potatis.