Visa fullständig version : Psyllium frön
Gautatyr
2004-05-26, 21:37
Har en liten undran...
För att tillgodogöra sig den GI sänkande effekten hos Psyllium frön, hur långt innan resp efter maten kan man äta dem?
Undrar då det ibland kan vara svårt att ta dem i samband med målet.
King Grub
2004-05-27, 06:31
Du måste blanda fröna i maten för att få den GI-sänkande effekten.
J Am Coll Nutr. 1991 Aug;10(4):364-71.
Effect of method of administration of psyllium on glycemic response and carbohydrate digestibility.
Wolever TM, Vuksan V, Eshuis H, Spadafora P, Peterson RD, Chao ES, Storey ML, Jenkins DJ.
Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario, Canada.
To determine whether there was any advantage to taking a soluble fiber supplement separate from food, as opposed to incorporated into a food, we used psyllium as a model, either taken in water just before a flaked bran cereal test meal, sprinkled on top of the cereal, or actually incorporated into the flake. In normal subjects, psyllium reduced the glycemic response when sprinkled onto or incorporated into the cereal, but not when taken before the cereal. Varying the amount of psyllium incorporated into the cereal from 0 to 20% resulted in a linear dose-dependent reduction of the glycemic index (GI) (GI = 101 -2.2 x % psyllium; r = 0.950; p less than 0.002). In subjects with diabetes, the blood-glucose-lowering effect of the psyllium flake cereal was similar to that in normal subjects. Mixing psyllium with the cereal or incorporating it into the cereal reduced the rate of digestion of bran flakes in vitro but was not associated with increased breath hydrogen levels in vivo as an index of rapid colonic fermentation. The bran flakes with psyllium incorporated was rated as no less palatable than the bran flakes cereal alone, and significantly more palatable (p less than 0.05) than taking psyllium in water before the cereal or sprinkling psyllium onto the cereal. These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blood glucose responses, and that the mechanism of action relates to a reduced rate of digestion rather than carbohydrate malabsorption.
Då måste man ju i princip dricka maten för att undvika att man tuggar sönder de små rackarna?
King Grub
2004-05-27, 10:03
Originally posted by Zlin
Då måste man ju i princip dricka maten för att undvika att man tuggar sönder de små rackarna?
Vad händer om du råkar tugga sönder dem?
King Grub
2004-05-27, 10:08
Lustigt psylliumfakta: 15 gram loppfrön per dag fördubblar den dagliga avföringens storlek och vikt. :hbang:
Originally posted by King Grub
Lustigt psylliumfakta: 15 gram loppfrön per dag fördubblar den dagliga avföringens storlek och vikt. :hbang:
Wickid, nu kan vi börja snacka elefantbajs..
Supercharger
2004-05-27, 10:17
Shit!!! En riktig tarmrensare asså!!:hbang:
Kapar tråden lite!
Kan såna frön köpas i vanliga butiker eller?
Hur mkt doserar i förhållande till mängden mat?
King Grub
2004-05-27, 10:21
Kan såna frön köpas i vanliga butiker eller?
Ja:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24521
Hur mkt doserar i förhållande till mängden mat?
7.5 gram psylliumfrö sänker GI på en måltid på 450 kcal med 50%.
Rigaud D et al: Effect of psyllium on gastric emptying, hunger feeling and food intake in normal volunteers: a double blind study, Eur J Clin Nutr 1998; 52: 239-45.
10% psyllium i flingor med GI 101 sänker siffran till 79. 20% psyllium så sjunker GI:t till 57.
Munari Frati AC et al: Lowering glycemic index of food by acarbose and Plantago psyllium mucilage, Arch Med Res 1998; 29(2): 137-41.
Bådar inte gott för de som angav >4 ggr/dag i pollen tidigare i veckan (eller för det kommunala reningsverket....)
Originally posted by Arwen
Bådar inte gott för de som angav >4 ggr/dag i pollen tidigare i veckan (eller för det kommunala reningsverket....)
Det är kört för mig mao...:laugh:
Grub: Var det inte de som hade GI-höjande effekt om man tuggade sönder dem? Eller var det något annat?
Originally posted by Arwen
Damn, vi får inte börja käka loppfrön samtidigt!
då kollapsar nog Helsingborgs reningsverk.
blir man kass i kistan av dem eller?
blir det den effekten att man akut för gå på dass och tömma eller?
King Grub
2004-05-27, 10:57
Originally posted by Zlin
Grub: Var det inte de som hade GI-höjande effekt om man tuggade sönder dem? Eller var det något annat?
Nej. Jag vet inte vad du menar.
King Grub
2004-05-27, 10:58
Originally posted by B-jay
blir man kass i kistan av dem eller?
blir det den effekten att man akut för gå på dass och tömma eller?
De ger en mjukare, större och vattnigare avföring. Om din mage inte alls är van, och du plötsligt börjar äta fem matskedar loppfrön om dagen, är det klart att den reagerar.
U mama...
2004-05-27, 11:06
Du kommer få bra avföring! Den blir mjuk och hal men inte rinnig.
Perfekta korvar alltså.
Det fungerar inte laxerande och heller inte förstoppande.
Det är lätt att få i sig psylliumfrön, tag ett glas efter maten med vatten och drick ner de med eller en liten kopp fil, då märks de inte ens.
King Grub
2004-05-27, 11:12
Originally posted by U mama...
Det är lätt att få i sig psylliumfrön, tag ett glas efter maten med vatten och drick ner de med eller en liten kopp fil, då märks de inte ens.
Då märks inte den GI-sänkande effekten heller...
Fröna måste blandas med maten för att den skall erhållas.
U mama...
2004-05-27, 12:02
Då märks inte den GI-sänkande effekten heller...
Fröna måste blandas med maten för att den skall erhållas.
öööh. ...du tror inte de blandas nere i magen då?
Nu menar jag att du ska ta fröna typ direkt efter målet och inte en timme senare.
Jag läste din lilla undersökning och den säger inget om intag av fröna efter intag av maten utan bara före, vem som helst fattar ju att de kommer blandas dåligt om du tar de före, men inte om du tar de efter!
Har du spytt efter intag av psylliumfrön och mat. Det har jag, det är en redig gegga. Det blandas fint i magen även om man tar det direkt efter målet.
Om man gör såhär då, men äter medans man har fröna bredvid tallriken?
Aöötså, tar en tugga, sen direkt efter lite frön, tar en tugga, sen direkt efter lite frön osv? Borde väl funka?
menar att du inte behöver "blanda" i fröna i maten??
Alltså om du vill sänka på nykokt potatis så behöver man väl inte stoppa i fröna i potatisen för att dom ska verka?
Mvh
King Grub
2004-05-27, 13:53
Originally posted by U mama...
vem som helst fattar ju att de kommer blandas dåligt om du tar de före, men inte om du tar de efter!
Det är det de gör. Psyllium sväller när de kommer i kontakt med vätska, och om de inte då redan är blandade med maten blir den GI-sänkande effekten inte alls densamma.
Det beror ju på hur fort du äter i och för sig; skyfflar du ner maten på 30 sekunder och sedan sveper fröna fungerar det säkert, men inte om du låter måltiden ta mer normala 15-30 minuter.
Gautatyr
2004-05-27, 15:31
Grub, i nedanstående tråd skriver du bla att du dricker fröna separat när du äter gröt?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12844&highlight=psyllium
Den tråden är iofs ganska gammal, kanske är det nya (f)rön som kommit fram?
Har sökt en del och sett att det är många som tar fröna vid sidan om....
Det blir ju praktiskt svårt att äta fröna om man måste blanda dem i maten, hur gör man med tex kokt potatis?
Kom på en följdfråga till;
Funkar det (GI sänkande) att blanda psylliumfrön i en drink med proteinpulver och havregryn? Det är ju sp blandat det kan bli men är ju ändå väldigt vattningt och inte särskilt sammanhållande, om du förstår vad jag menar.
King Grub
2004-05-27, 15:38
Originally posted by Gautatyr
Grub, i nedanstående tråd skriver du bla att du dricker fröna separat när du äter gröt?
Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig, när jag lär mig något nytt. :) Samma sak med att blanda vassleproteinet med mjölk efter träningen; det rekommenderar jag inte heller längre, nu när jag vet hur mycket kaseinet slöar ner vasslet. Man får inte vara rädd att ta till sig ny information. Det som "gäller" i dag kanske är helt förlegat i morgon, så det gäller att hålla sig up to date. ;)
Det blir ju praktiskt svårt att äta fröna om man måste blanda dem i maten, hur gör man med tex kokt potatis?
Om man nu måste manipulera siffrorna med frön, så fungerar det ju att ta en tugga potatis, följt av lite frön, mera potatis, frön igen, och så vidare. Då blandas saker och ting på "rätt" sätt. Men orka. Och behövs det?
Funkar det (GI sänkande) att blanda psylliumfrön i en drink med proteinpulver och havregryn? Det är ju sp blandat det kan bli men är ju ändå väldigt vattningt och inte särskilt sammanhållande, om du förstår vad jag menar.
Ja, det fungerar.
Gautatyr
2004-05-27, 15:44
OK Grub, tack för svaret!
Inte lätt att hänga med alltid...:)
Hur använder du psylliumfröna rent praktiskt då? Förstår inte riktigt hur jag skall få ihop det hela...
Skrev även ett tillägg i tidigare fråga men jag klistrar in den här också:
Gautatyr
2004-05-27, 15:46
Grub, du ligger ett steg före hela tiden, du är snabb!:)
När jag postar detta har du kanske redan hunnit svara men ge gärna ett exempel på hur du använder psylliumfrön under dagen.
Tack för hjälpen!
King Grub
2004-05-27, 15:46
Hur använder du psylliumfröna rent praktiskt då? Förstår inte riktigt hur jag skall få ihop det hela..
Jag använder dem sällan, nu när nyhetens behag har lagt sig. Behöver man manipulera GI och II för att få maten acceptabel äter man en dåligt sammansatt kost, helt enkelt. I första hand bör man nog koncentera sig på att äta vettig, oraffinerad föda. Då behövs inga frön. Är det bara ett enstaka snabbmatsmål med högt GI behövs det inte heller. Annars får man göra som tidigare beskrivet: varva tuggorna eller hälla fröna över maten. Och behöver man dem för tarmfunktionens skull spelar det ingen roll hur man tar dem.
Gautatyr
2004-05-27, 16:19
Då är jag med och helt och hållet nöjd med alla svar, tack för det!
Kommer nog enbart att använda fröna till mitt "latmaskmellanmål", proteindrink och havregryn.
Nu blir jag förvirrad. Jag frågade en kille och han sa att han tog psylliumfröna 15 minuter innan måltiden.
Det är alltså fel? Det ger ingen GI sänkade effekt?
Man måste alltså ta dem till måltiden som man vill sänka GI:t på för att GI:t ska sänkas?
Jag testade själv att äta 1 msk psyllium tuggade som fan :smash:
Om man lägger fröna i vatten ett tag innan måltiden, sväller fröna och blir större då? Sen tar man dem till måltiden och tuggar. Blir det samma effekt som om man inte skulle lägga dem i vatten innan och tuggar?
Hur fan många msk psyllium äter ni per dag? 5?! är inte rekomenderat 2?
King Grub
2004-06-23, 09:10
Det är alltså fel?
Ja.
Det ger ingen GI sänkade effekt?
Nej.
Man måste alltså ta dem till måltiden som man vill sänka GI:t på för att GI:t ska sänkas?
Ja. " These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blood glucose responses, and that the mechanism of action relates to a reduced rate of digestion rather than carbohydrate malabsorption."
Om man lägger fröna i vatten ett tag innan måltiden, sväller fröna och blir större då?
Ja
Sen tar man dem till måltiden och tuggar. Blir det samma effekt som om man inte skulle lägga dem i vatten innan och tuggar?
Varför tugga? Ner med eländet bara.
Hur fan många msk psyllium äter ni per dag?
0, nu när nyhetens behag har svalnat. Behöver man manipulera GI och II äter man dålig mat, helt enkelt.
är inte rekomenderat 2?
Det är krossade linfrön. Loppfrön innehåller inga vätecyanidproducerande ämnen.
Blandar i lite psylliumfrön i microhavregrynsgröten, är inget extrajobb och ändrar inte smaken nämnvärt.
"Varför tugga? Ner med eländet bara"
Man måste väl tugga sönder fröna annars åker de bara rätt igenom kroppen?
"Behöver man manipulera GI och II äter man dålig mat, helt enkelt."
Vad är dålig mat då? När jag hör dålig mat tänker jag på kebab m.m :smash: Gärna tips på dålig mat önskas :) Eller länk till tråd där det står om dålig mat.
Grejen med psylliumfrön är ju just att de ska gå igenom intakta.
King Grub
2004-06-24, 06:33
"Varför tugga? Ner med eländet bara"
Man måste väl tugga sönder fröna annars åker de bara rätt igenom kroppen?
Och? Det är väl den GI-sänkande effekten du är ute efter? Loppfrön är i princip bara små fiberbomber; de innehåller inget du behöver ta upp.
Vad är dålig mat då?
Raffinerad mat.
bubbleman
2004-07-10, 22:50
Kan du uveckla detta? Kommer det med mer vätska i bajset eller bajsar man ut mera mat, mat som kroppen inte tagit upp energin ur?
Man tycker ju att man borde kunna äta mera mat utan att fläska på sig om man äter loppfrön då;)
King Grub
2004-07-11, 06:38
Originally posted by bubbleman
Kan du uveckla detta? Kommer det med mer vätska i bajset eller bajsar man ut mera mat, mat som kroppen inte tagit upp energin ur?
Man tycker ju att man borde kunna äta mera mat utan att fläska på sig om man äter loppfrön då;)
Nej, det är de vattenlösliga fibrerna i fröna som drar åt sig vätska, sväller och blandar sig med den vanliga avföringen, vilket gör att den tar så pass mycket större plats. Fröna är i stort sett bara fibrer, av den vattenlösliga, GI-sänkande och svällande sorten.
bubbleman
2004-07-11, 08:18
Ok thnx:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.