handdator

Visa fullständig version : Kondisförbättring-hur?


emmzan
2002-03-28, 21:46
Har usel kondis, bara att erkänna. Orkar knappt jogga ett dugg, promenera raskt kan jag dock utan problem göra i 45-90 minuter. Hur kan jag enkelt och smärtfritt avhjälpa detta problem? Låter fånigt, men jag är inte i den form att jag kan mjukstarta med att typ jogga 2 km... Kräver bomulls-mjuk-start. Mina lite problematiska benhinnor samt mitt hjärta måste hinna anpassa sig..

är detta bra alternativ
a) Motionscykel: köra intervaller lugnt/högt tempo i totalt 45-60 minuter
b) Promenader med inlagda joggingsträckor, totalt 30-60 minuter. Kör dem då på morgonen istället för morgonpromenader.

emma

nina
2002-03-28, 21:52
Hej

När jag började träna aerobics och sånt förra sommaren så började jag med lätta pass. Typ aerobics basic och muskel klasser 20minuter uppvärmning och sen styrka.
Nu kör jag enbart jobbigt konditionspass.

Prova att gå på trappmaskin/roddmaskin/jogging maskin det hjälper verkligen... även där så var jag jätte dålig i början, klarade max 10minuter nu klarar jag 50minuter.

Varför inte springa/gå om vartannat när du är ute med hunden? du kommer märka resultat på en gång.

KOndition är lätt att träna upp... lycka till

Nina :)

Pecca
2002-03-28, 21:56
Cykel är ju en höjdare för att förbättra kondisen. Själv skulle jag visserligen ta och löpa några ggr/vecka. Även om du har väldig dålig kondition, men det är ju precis som med styrketräning, de flesta börjar väl inte som Coleman.

Lave
2002-03-29, 00:21
Vill du få igång flåset så tycker jag spinning är bra. Tycker iofs det är tråkigt, men det är ju individuellt... ;)

emmzan
2002-03-29, 06:55
har provat spinning en gång, tyckte det var jättekul. tyvärr fick jag redan under passet lite väl ont i ändalykten och dagarna efter var inte vidare trevliga.. detta trots vadderade cykelbyxor...

Kan det räcka om jag lägger in lite lätt jogg i promenaderna el. cyklar 2 ggr/vecka, och skippar morgonpromenaderna då. Eller är det onödigt slitigt om jag kör detta på morgonen innan frukost??

Helen@
2002-03-29, 08:24
emmzan: Eftersom Du tyckte spinning var jättekul så kör det 2-3 pass/vecka.....det onda Du får i "reningsverket" och "nöjesfältet" går över efter några pass då man blir härdad....en del får till och med en något svidande smärta i "nöjesfältet" efter de första passen men det åtgärdar man med att badda med lite olivolja efter man duschat efter passet och det släpper bara efter några timmar....olivolja är även mycket bra för utvärtes bruk dock luktar det ju inget vidare :) ....det finns även särskilda sadelskydd, med nåt geléaktigt i, för cyklarna som jag kan rekommendera Dig.....kostar cirka 150-200:-

För ska man köra kondition så ska man göra något man tycker är kul annars ger man oftast upp efter några gånger.....

Jag körde extremt mycket spinning förut.....minst 5 dagar/vecka och ibland 2 pass/dag....lite överdrivet, jag vet, men jag tyckte det var enormt kul att ta ut mig max på konditionspassen och jag gillade verkligen spinningen.....dessutom var jag i kanonform :) både kroppsmässigt och konditionsmässigt....styrketräningen la jag innan spinningpassen och såg till att få i mig proteindrink samt bananer innan jag körde spinningen.........

Man tränar det man tycker är roligt och mest givande för en själv annars "tappar man snart sugen"

Mvh Helena

Munter
2002-03-29, 08:33
Jag har kört 2 spinningpass i år, mest på skoj...det är inte gjort för muskelfolk, åt fanders vad jobbigt det är :) På somrarna brukar jag åka mycket rullskridskor - det är schysst cardio träning och är kul. Rekommenderas varmt. Sliter inte mycket på lederna heller eftersom det är så pass mjuka rörelser.

Pecca
2002-03-29, 12:07
Anledningen till att man får ont i baken i början är pga att sadeln är gjord i läder dvs rätt hård. Detta brukar dock gå över när man vant sig och då tycker man att vanliga sadlar är hur osköna som helst.
Håller med om att spinning är grymt skoj + att man slipper britney musiken :).

Helen@
2002-03-29, 13:29
Jag slår oxå ett slag för inlinesåkning.....kul, konditionsgivande och mycket bra träning för ben och ändalykt.....speciellt kul om man är några stycken som åker ihop....man åker ett par tre mil för att sedan mellanlanda på nån uteservering för en *oops* öl :rolleyes: eller två...he he....sedan blir det ännu roligare att köra ;) ja...ja....det är ju sommartid när inlines:en åker fram och man måste ju "leva" lite oxå....

Mvh H

emmzan
2002-03-29, 14:30
Tyvärr är det så att jag har haft en hel del problem med de nedre regionerna så att säga, och min läkare avrådde mig ganska bestämt för att köra spinning pga det...
Känner därför att jag inte riktigt vågar satsa på spinning trots att jag tyckte mitt första pass var både jättekul och skitjobbigt..

Inlines har jag aldrig provat, bor ju på landet så åkmöjligheterna häromkring är rätt så små tyvärr.. Är nog förvisad till cykling el. jogging hemmavid är jag rädd.

Loco 2
2002-03-29, 15:02
Kan du promenera raskt i 90 minuter har du fan monsterkondition! Jag kan inte gå till bushållplatsen (typ 100 meter) utan att börja andas så det typ "piper" i lungorna...

Ibland får jag mjälthugg av att gå i trappan hemma... Ska tilläggas att jag inte har sprungit på två år. ( sen jag slutade friidrott) :eek:

Forest
2002-03-30, 17:33
Inga problem Emmzan,

Fortsätt med dina morgonpromenader som tidigare. De är MYCKET bra för kondisen. Lägg in 5 tillfällen då du springer tills du är ordentligt flåsig, det tar nog bara 1-2 minuter om du är så dålig som du säger. Gå sedan (fortfarande rask) tills du återhämtat dig helt innan nästa löp.

Det är intervallträning, du kommer att öka kondisen ruskigt fort. Använd bra skor, akta dig för benhinneinflamation och gå helst på mjukt underlag.

emmzan
2002-03-30, 20:00
Benhinnorna har REDAN börjat trassla. Beror nog på att jag kört morgonpromenader 6 dagar i sträck (1 på 45min 1 på 90 min och resten på 60 min) på hårt underlag samt att jag bytt från vandrarkängor till lättare skor.

Får låta fötterna vila lite.
Sen börjar jag lägga in löpning i promenixerna.

Känns snopet då alla tidningar (jag vet, de är skit) säger att man ska mjukstarta med att typ springa 2-3 km... Ger en dåligt självförtroende..

nina
2002-03-30, 20:11
Jag gick ju min första morgonpromenad och även om jag har bra kondis så fick jag håll. Fattar ingenting :mad: varför??

Föresten ang nått helt annat:
Är det nån som vet omman kan bli konstig i magen av protein pulver? går det över isåfall?

Nina :)

Fredszky
2002-03-30, 20:23
Ger intervallträning snabbare kondis än vanlig "medelhård" jogging?

När jag säger intervallträning menar jag lätt jogg - sen 80% spurt typ hundra meter, sen jogg, osv.

diggar konceptet iaf :)

Frazze
2002-03-30, 20:29
Håll har väl inget med kondisen att göra? Möjligtvis indirekt.


Konstig i magen kan man mycket väl bli av proteinpulver. Det går inte över :) Eller jo, man måste härda till magen lite, också beror det lite på vad för protein du äter.

Pecca
2002-03-30, 20:31
Nina>>
Du kanske hade druckit för mycket precis innan.
Fredzsky>>
Kör du korta ryck på ca 100m är det absolut max som gäller. Är det längre intervall löpningar ca 500-1000m så är det 90-95% av max man ska hålla.

nina
2002-03-30, 20:32
>>Frazze:Triple whey fuel...urk. Jag provar max 3dagar till annars ger jag upp. Äter nog hellre tonfisk isåfall.

Nina :)

Frazze
2002-03-30, 20:37
Nina: Haha, jag vet precis vad du menar :p

nina
2002-03-30, 20:39
Frazze: finns det nån som är bättre för magen?

Nina :)

Frazze
2002-03-30, 20:43
Nina:

Hm... VP2 är faktiskt skonsam mot magen.
Sedan Fairings whey-hydro och whey-amino.
Men då är priset lite högre också...
Eiselts Hi-whey är rätt bra det med.

Hydrolyserade protein är det som är bäst för magen alltså. Enligt mig då. Samt långsamma mjölkprotein, typ Eiselts protec och Strengths Milk&Whey.

Frazze
2002-03-30, 20:45
Är inte triple whey hydrolyserat också förresten? jaja, blev sämre i magen av det i alla fall.

RussianLady
2002-03-30, 20:51
hej Emmzan!
JAg föreslår intervall träning, typ 1 min gå och 1 min springa, sen kan du öka på hastigheten allt eftersom.
Jag kör kondition 5 g per vecka och kör olika redskap då så att kroppen inte vänjer sig, mest löpbanan, spinningcykel, trampmaskin, elleptical och en sk "trapp-maskin", den sista är väldigt tuff.

nina
2002-03-30, 20:56
vart finns vp2? på hälsokost??

Frazze
2002-03-30, 21:04
VP2 finns kanske där. Annars finns det på muskelbyggarn till bra pris (är det reklam att säga så?) och på ASTs hemsida. Om du söker på VP2 under kosttillskott får du se att åsikterna är många och långa om detta tillskott. Och billigt är det inte

nina
2002-03-30, 21:06
tack för hjälpen...jag ska dock ge triple whey.. en chans. Kanske är dumt att tog starta med 2 drinkar per dag som jag gjort. Vi får se.

Nina :)

emmzan
2002-03-30, 22:01
vad blandar du ut pulvret med??

jag tar 1 port precis då jag vaknar, dvs ca innan morgonpromenaden. Blandar då ut den med vatten...

Inga magproblem trots 1-2 port/dag. Mjölkintolerans?

nina
2002-03-30, 22:05
jag blandar med vatten...stress mage!!! tror jag iallafall. Kanske svärmors feta mat också. Är inte så van vid gräddmat.

Vi får som sagt var se. Jag ger det en chans annars så provar jag vp2 som frazze rekomenderade.

Nina :)

Forest
2002-03-31, 11:23
Fredszky, ja intervallträning ger snabbare förbättring av konditionen än jämn fart. Det gäller nästan hur du än lägger upp det.

Korta stenhårda ryck på 100 m åt gången är helt OK men de innebär en skaderisk och kan nästan jämföras med styrketräning.

Jag skulle helre rekomendera lite långsammare 300-500 m.

emmzan
2002-03-31, 17:49
Nina> vilken smak har du på triple wheyen? kör jordgubb och tycker den smakar KANON, å andra sidan har jag sörplat sojaprotein i ett halvår och den smakar som tavelkrita i vatten, så det kanske är nyhetens behag?!

nina
2002-03-31, 17:54
idag tyckte jag att det smakade ok...kör med choklad.

Nina

Fredszky
2002-04-01, 09:17
okej! då ska jag testa lite längre intervaller på löpbanan.. att ligga 90-95% i 300-500 är inte aktuellt just nu, det skulle jag aldrig klara.. har kört militärmodellen med ett par grabbar, dvs att man springer i ett led, och den som ligger längst bak springer om alla och tar täten, och då hamnar en ny kille längst bak som springer om, osv.

det som är synd är att knän ger vika om man springer alltför ofta / hårt :( . ska köpa mig ett par schyssta löpardojjor dock, hjälper nog en hel del för knän!

Bamse
2002-04-01, 14:35
På tal om konditionsträning! Drog på mig joggingskorna för första gången i år, nu för en dryg halvtimme sen.

Jag förstod att det inte skulle gå lika lätt som "förr om åren" (då jag sprungit 1 mil på ca 40 min), men det blev faktiskt ännu värre än jag tänkt mig. Det gick allmänt segt, och när jag sprungit min runda och säckade ihop på bron så trodde jag att jag sprungit i en timme. Kollade på klockan: 16 minuter och 15 sekunder. Och jag var helt slut!!! Uschiamej så tragiskt. Nu är jag den som börjar jogga 2-3 ggr / vecka så jag kommer igång. Det får kosta lite muskelmassa, what ever. Det känns som jag vinner mer än jag förlorar på att ta itu med det här. En hälsosammare kropp t.ex.

Nu var det ju i och för sig första passet, så man ska väl kanske inte gräva ner sig för mycket. Men när man tänker efter vilka sträckor man sprungit tidigare, och hur länge man orkat springa, ja då vill man ju bara lägga sig ner och böla... :(

Nepp, nu jäklar! Nu ska det läggas in cardioträning under veckorna, och inte bara styrka.