handdator

Visa fullständig version : Mjukost. hell yeah


Bokrea
2004-05-26, 20:30
Heay!

Finns mycket magra mjukoster ute i butikerna.
undrar om nån kan svara på lite frågor.

Näringsinnehållet på asken hemma lyder. (per 100g)
Fett 9g
protein 16 g
kolhydrater 1g

frågorna:
Är det mycket farlig fett? eller kan jag krämma på ordentligt med denna underbara pålägg?
vassle kommer bla ifrån osttillverkning, är det vassle protein eller är det kasein?

Riktigt j*vla grovt bröd + mjukost 4mm lager = :hbang: :kinky:

Over and out

nottis
2004-05-26, 20:59
fetter är mestadels mättat, men det finns ju smaksatta 3- och 4% mjukostar som inte smakar helt illa heller :thumbup:

King Grub
2004-05-26, 21:00
Rejält insulinpåslag... :D

snej
2004-05-26, 21:05
Testa Kavli Lättost! 3% fett, 18g protein. GOD!

Whey
2004-05-26, 21:07
Originally posted by King Grub
Rejält insulinpåslag... :D

Skadar väl inte vid frukost.. Åtmiståne inte om man tittar på din :D :eating:

z_bumbi
2004-05-26, 21:36
Originally posted by Bokrea
frågorna:
Är det mycket farlig fett? eller kan jag krämma på ordentligt med denna underbara pålägg?
vassle kommer bla ifrån osttillverkning, är det vassle protein eller är det kasein?

Riktigt j*vla grovt bröd + mjukost 4mm lager = :hbang: :kinky:

Over and out

Samma fördelning på fettet som i vanlig ost.

Det är kasein i de flesta mjukostar men en del kan ha mjölk- eller vasslepulver i sig också, då främst lättvarianterna.

Sverker har skrivit mer om mjukost någon gång så testa och sök på det, det var då jag lärde mig hur man tillverkar produkten i alla fall

nottis
2004-05-26, 21:54
Grub du gillar verkligen att alla är helt hysteriska angående II va? ;)

Olsson
2004-05-26, 22:00
Originally posted by King Grub
Rejält insulinpåslag... :D

22:00 de va precis du hann där innan lampan slockna!

Sverker
2004-05-27, 05:49
Originally posted by Bokrea
Heay!

Finns mycket magra mjukoster ute i butikerna.
undrar om nån kan svara på lite frågor.

Näringsinnehållet på asken hemma lyder. (per 100g)
Fett 9g
protein 16 g
kolhydrater 1g

frågorna:
Är det mycket farlig fett? eller kan jag krämma på ordentligt med denna underbara pålägg?
vassle kommer bla ifrån osttillverkning, är det vassle protein eller är det kasein?

Riktigt j*vla grovt bröd + mjukost 4mm lager = :hbang: :kinky:

Over and out

Mjukost tillverkas från vanlig ost, precis samma som du köper i kyldisken.
Du mal osten och kokar den med extra vatten och pollyfosfater. Pollyfosfaterna gör ostmassan smidig och mjuk = mjukost.
Till ostmassan går det bra att tillsätta olika saker som räkor, skinka, kantareller, salami, etc.

Tittar du på näringsdeklarationen så syns det tydligt att proportionerna mellan fett och protein överenstämmer med en 17 % ost ( 30+ ). Det är råvaran. Proteinet är alltså kasein. Fettet är vanligt mjölkfett med ca 45 % mättat fett.

Mjukostar med 1 - 4 % fett är givetvis tillvekade av mager ost med 5- 10 % fetthalt.

Mjukost på tub är ett bra alternativ på semestern när tuben inte behöver kylas utan kan ligga i väskan hela tiden utan att bli dålig.
Hållbarheten är mycket lång så det gör inget att tuben blir liggande i veckor i sommarstugan.

Big_Vik
2004-05-27, 18:30
Originally posted by Sverker


Mjukost tillverkas från vanlig ost, precis samma som du köper i kyldisken.
Du mal osten och kokar den med extra vatten och pollyfosfater. Pollyfosfaterna gör ostmassan smidig och mjuk = mjukost.
Till ostmassan går det bra att tillsätta olika saker som räkor, skinka, kantareller, salami, etc.

Tittar du på näringsdeklarationen så syns det tydligt att proportionerna mellan fett och protein överenstämmer med en 17 % ost ( 30+ ). Det är råvaran. Proteinet är alltså kasein. Fettet är vanligt mjölkfett med ca 45 % mättat fett.

Mjukostar med 1 - 4 % fett är givetvis tillvekade av mager ost med 5- 10 % fetthalt.

Mjukost på tub är ett bra alternativ på semestern när tuben inte behöver kylas utan kan ligga i väskan hela tiden utan att bli dålig.
Hållbarheten är mycket lång så det gör inget att tuben blir liggande i veckor i sommarstugan.

Vad säger du människa?
Så jag kan alltså ha en tub i veckor i mitt skåp i skolan utan att den blir dålig? Varför, varför sa du inte det i höstas, god dammit? :D
Seriöst nu, skulle inte detta vara en bra ide? är det någon som testat? Bara ta med några grova mackor. eller ännu bättre, spruta rakt in i munnen..mmmmm :eating:

Callister
2004-05-27, 18:58
Originally posted by Big_Vik


Vad säger du människa?
Så jag kan alltså ha en tub i veckor i mitt skåp i skolan utan att den blir dålig? Varför, varför sa du inte det i höstas, god dammit? :D
Seriöst nu, skulle inte detta vara en bra ide? är det någon som testat? Bara ta med några grova mackor. eller ännu bättre, spruta rakt in i munnen..mmmmm :eating:
Sen hur humanligt det ser ut är ju en annan grej. :rolleyes:

Big_Vik
2004-05-27, 19:00
Originally posted by Callister

Sen hur humanligt det ser ut är ju en annan grej. :rolleyes:

men e ju bättre än en burktonfisk eller ett dussin ägg??
Och kunde ju vara nåt om man skulle träna efter skolan kanske :)