Visa fullständig version : Klarar man sig utan mjölk?
Nu frågar jag inte träningsrelaterat utan i allmänhet - klarar sig en vúxen människa utan att dricka någon mjölk eller äta mjölkprodukter?
Man hör ju här och där att mjölk är nyttigt, och jag får skuldkänslor eftersom jag mycket sällan dricker mjölk. Det blir kanske lite mjölk med all branen på morgonen och en hel del ost, men that's it. Går jag miste om några livsviktiga näringsämnen?
Naturligtvis kan man leva utan mjölkprodukter. Jag dricker mycket sällan mjölk och äter ost väldigt sporadiskt.
Det kan vara bra att se till att man får i sig kalcium från andra källor.
Klart man klarar sig utan mjölk,
men det är ju en bra källa för flera vitaminer och mineraler.
Äter man hyffsat i övrigt så är det inga problem.
Dricker du lite mjölk på morgonen och lite ost så är det ju ändå litegrann.
Med min nuvarande II-noja äter jag kalciumtilskott istället för att dricka mjölk....
Nej, naturligtvis är vi den enda djurarten i världen som är beroende av att dia en helt annan djurart i vuxet tillstånd för att överleva...
:rolleyes:
Förövrigt är jag vegan och lever ;/
Originally posted by Whey
Med min nuvarande II-noja äter jag kalciumtilskott istället för att dricka mjölk....
Tragiskt...
Klart att det går att leva utan mjölk Emilia. Men mjölk är en exklusiv källa till kalcium och du får svårt att hitta så mycket lättupptaget kalk till så få kalorier som det finns i Minimjölk.
Eftersom du äter ost är läget under kontroll
:thumbup:
Ett par skivor ost motsvarar en hel liter mjölk och ger dig dagsbehovet med god marginal.
Att inte få i sig tillräkligt med kalk i unga år kan kosten en benskörhet på äldre dagar.
Cartwright
2004-05-27, 06:23
Vilka livsmedel, förutom mjölkprodukter, är påtagliga kalciumkällor?
King Grub
2004-05-27, 06:35
Originally posted by Cartwright
Vitkål, gröna bönor, sardiner, räkor och ägg, t ex.
Alcazara
2004-05-27, 08:06
....och ost!
King Grub
2004-05-27, 08:11
Originally posted by Alcazara
....och ost!
Frågan var:
Vad är ost? En grönsak? :D
Callister
2004-05-27, 08:17
Alquis(Felstavat kanske), hur känns det o vara vegan? :)
Blir man inte trött om man inte äter perfekt osv..
Originally posted by King Grub
Frågan var:
Vad är ost? En grönsak? :D
Hon menade ju fårost :P
Det är väl en grönsak :thumbup: :P
Kossa Mu
2004-05-27, 10:20
Vi som är laktosintoleranta klarar ju oss, så det är inte omöjligt. Som tur är kan jag dricka lite då och då, skulle gå under om jag inte fick mjölk till mina plättar och palten.
Originally posted by Callister
Alquis(Felstavat kanske), hur känns det o vara vegan? :)
Blir man inte trött om man inte äter perfekt osv..
Jag har inte så mycket att jämföra med, varför skulle man bli tröttare?
stjärtsmiskaren
2004-05-27, 12:11
Jag tycker du ska dricka mjölk även om du inte gillar det. Då jag förut var uppe i 5 liter om dan så kom ökningarna ordentligt. alla fall styrka.
Originally posted by Sverker
Klart att det går att leva utan mjölk Emilia. Men mjölk är en exklusiv källa till kalcium och du får svårt att hitta så mycket lättupptaget kalk till så få kalorier som det finns i Minimjölk.
Eftersom du äter ost är läget under kontroll
Ett par skivor ost motsvarar en hel liter mjölk och ger dig dagsbehovet med god marginal.
Att inte få i sig tillräkligt med kalk i unga år kan kosten en benskörhet på äldre dagar.
Mig veteligen , tar kroppen endast upp ca 30% av kalken i mjölk , så nån bra kalk källa är inte mjölk ,
Tricklev
2004-05-27, 13:30
Originally posted by Emilia
Nu frågar jag inte träningsrelaterat utan i allmänhet - klarar sig en vúxen människa utan att dricka någon mjölk eller äta mjölkprodukter?
Finns väll folkslag som inte tål mjölkprodukter?
Originally posted by ETK_TIS
Mig veteligen , tar kroppen endast upp ca 30% av kalken i mjölk , så nån bra kalk källa är inte mjölk ,
Precis som i många andra källor.
Balansen av kalk i kroppen styrs även av upptaget. Behöver kroppen kalk så tar den upp kalk från födan. Ligger kroppen med stora förråd = tät benmassa så är givetvis upptaget sämre.
Kaciumet i mjölk är antingen fritt eller bundet till protein. När proteinet bryts ned till aminosyror så frisätts kalciumet och blir tillgängligt.
Kalcium i grönsaker är ibland bundet till olika kostfibrer som inte bryts ned och upptaget av kalk från dessa blir sämre.
Kalken i sardiner kommer från fiskben och är främst olika fosfater. När magsyran löst upp benen så blir kalken fri att absorberas.
Originally posted by Tricklev
Finns väll folkslag som inte tål mjölkprodukter?
Ja finnar t ex. :)
Det är laktosen som är problemet och vissa folkslag tappar förmågan att bryta ner laktosen i större grad än andra.
Originally posted by z_bumbi
Ja finnar t ex. :)
Det är laktosen som är problemet och vissa folkslag tappar förmågan att bryta ner laktosen i större grad än andra.
Nja.. Finnar dricker nog mjölk i samma utsträckning som svenskar.
King Grub
2004-05-27, 15:43
Originally posted by kharon
Men i Finland är 15 procent av befolkningen laktosintoleranta, medan endast 3 till 4 procent av övriga Nordens befolkning är det. Så om finnarna dricker lika mycket... får de skylla sig själva. :)
Alltså jag formulerade mig fel... Klart att man klarar sig utan mjölkprodukter men det var mest kalken och de ämnen man får ur mjölken jag funderade på.
Om man inte dricker mjölk, måste man då käka kalktabletter eller på annat sätt försäkra sig om att man får tillräckligt med kalk?
Men tydligen har jag mitt på det torra eftersom jag käkar ganska mycket ost.
Originally posted by kharon
Faktiskt har de som Grub skriver en mycket högre andel laktosintoleranta. Vi kan tacka det faktumet för att Valio har så mycket låglaktos- eller laktosfriaprodukter, även Arlas låglaktosmjölk bygger på en finsk tillverkningmetod har jag för mig.
Ska man spekulera i varför så kan det kanske bero på att renskötande folk inte använder sig av mjölken i samma utsträckning som de som har nötboskap eller så är det bara en naturens nyck.
Emilia: Om du inte äter några mjölkprodukter måste du kanske vara lite nogrannare med vad du äter vad gäller kalken men att äta tillskott går det att klara sig utan.
Löjtnant Blank
2004-05-27, 16:45
Originally posted by aliquis
Jag har inte så mycket att jämföra med, varför skulle man bli tröttare?
Har du varit vegan sedan du föddes?
Faktiskt har de som Grub skriver en mycket högre andel laktosintoleranta. Vi kan tacka det faktumet för att Valio har så mycket låglaktos- eller laktosfriaprodukter, även Arlas låglaktosmjölk bygger på en finsk tillverkningmetod har jag för mig.
Ska man spekulera i varför så kan det kanske bero på att renskötande folk inte använder sig av mjölken i samma utsträckning som de som har nötboskap eller så är det bara en naturens nyck.
Emilia: Om du inte äter några mjölkprodukter måste du kanske vara lite nogrannare med vad du äter vad gäller kalken men att äta tillskott går det att klara sig utan.
Många (gröna) grönsaker har en stor del kalk , vilket gör att du lätt kan få i dig tillräckligt med kalk .
Nån som känner till andelen i alger ,tång och sånt ?
Callister
2004-05-27, 17:14
För övrigt kan jag tilläga att jag har slutat med mjölk delvis, även filmjölk, men det blir ju klart andra mjölkprodukter ändå, men inte ost.
Originally posted by King Grub
Men i Finland är 15 procent av befolkningen laktosintoleranta, medan endast 3 till 4 procent av övriga Nordens befolkning är det. Så om finnarna dricker lika mycket... får de skylla sig själva. :)
Det har jag faktiskt inte kännt till!
Jag tycker finnar häller i sig enormt med mjölk, men som du säger Z_bumbi så har Valio väldigt mycket bra laktosfria/-fattiga mjölkprodukter och drycker.
Sedan när är finnarna ett renskötande folk?
Det är ju samerna i Lappland som sköter renar, och det är inte ens många av dem som gör det längre. Samer har ni väl i Sverige oxå?
Originally posted by Emilia
Sedan när är finnarna ett renskötande folk?
Det är ju samerna i Lappland som sköter renar, och det är inte ens många av dem som gör det längre. Samer har ni väl i Sverige oxå?
De folkstammar som befolkade Finnland vandrande in från öst, de flesta i Sverige vandrade in från söder. I öst hade man renar, i söder hade man nötkreatur.
Det var ett tag sen men det anses ha gått till så även om man självklart har haft täta kontakter mellan länder (och många andra länder) de senaste 2000 åren så finns det vissa skillnader kvar.
Det kan det ju även vara rena slumpen i fallet med laktos men det kan lika gärna ha med vilken bakgrund befolkningen har.
Edit: Tänkte skoja till det något men då jag bor i en stad som delvis är tvåspråkig med finska/svenska så är det nog ingen idé att driva med Finland. :D
Edit: Tänkte skoja till det något men då jag bor i en stad som delvis är tvåspråkig med finska/svenska så är det nog ingen idé att driva med Finland. :D
Yeah, you'd better watch your mouth, son!
Räcker med ett telefonsamtal så kommer Pekka med niiven imorgon!
:D
:em: tihi! lät visst lite defensiv i senaste inlägget...
intressant teori om våra ugriska rötter, tänkte inte riktigt så långt tillbaka i tiden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.