handdator

Visa fullständig version : Chins - Hur långt upp är "godkänt"?


JAM
2004-05-26, 19:10
Jag börjar äntligen få till min chins efter många månaders arbete. Gjorde i alla fall sju reps på första setet idag. Det jag undrar över är hur långt upp man ska gå för att det ska vara ett "godkänt" utförande. Hakan över stången? Stången i ögonhöjd? Jag antar att det är hakan över stången som gäller.

ExRx säger:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/WTChinUp.gif

Sidorfråga: Kör någon V-chins, dvs. chins med V-handtag på stången? Jag gjorde det idag, kändes riktigt trevligt förutom att handtaget roterade en aning på stången så det blir lite vingligt.

Herkulez
2004-05-26, 19:11
hakan över stången :)

Shadow Warrior
2004-05-26, 19:14
Flex Wheller och många andra byggare kör bara tills armarna är lite över 90grader....

Alla är byggda olika, själv kan jag absolut inte nudda stången med bröstet som vissa kan och därför bryr jag mej inte om att försöka heller.

Herkulez
2004-05-26, 19:17
Originally posted by Shadow Warrior
Flex Wheller och många andra byggare kör bara tills armarna är lite över 90grader....

Alla är byggda olika, själv kan jag absolut inte nudda stången med bröstet som vissa kan och därför bryr jag mej inte om att försöka heller. jag tror han menar efter gällande fitness regler :)


men annars så ska man ju köra så som det känns bäst såklart

Löjtnant Blank
2004-05-26, 19:20
Jag gör mina chins med sådan övermänsklig kraft och explosivitet att jag får blåmärken på bröstkorgen. Det har gått så långt att jag hänger på mig 50+ kg runt midjan för att bromsa ner farten åtminstone en smula.

Nej, för att vara seriös nu, JAM. Det är hakan över stången som gäller. AF-regler. Ett tips är att titta rakt upp i taket när du drar dig uppåt. Kör hårt.

Spacer
2004-05-26, 19:22
Vad är det man gör för fel när man få gung på benen då?
Brukar ibland slå i benen i väggen för det gungar för mycket när jag drar mig upp.

Herkulez
2004-05-26, 19:23
Originally posted by Spacer
Vad är det man gör för fel när man få gung på benen då?
Brukar ibland slå i benen i väggen för det gungar för mycket när jag drar mig upp. dålig koordination för chins skulle jag tippa, kör lugnt och sakta och koncentrera dig på att hålla kroppen still så kommer det med automatik efter ett tag

Löjtnant Blank
2004-05-26, 19:26
Originally posted by Spacer
Vad är det man gör för fel när man få gung på benen då?
Brukar ibland slå i benen i väggen för det gungar för mycket när jag drar mig upp.
Jag ger samma tips till dig: titta uppåt. Sakta ner lite. Visualisera hur du drar dig rakt uppåt utan att gunga. Det är koncentration (mental sådan) som gäller i den här övningen.

Edit: FräckeJohan är snabb.

Spacer
2004-05-26, 19:26
Originally posted by Herkulez
dålig koordination för chins skulle jag tippa, kör lugnt och sakta och koncentrera dig på att hålla kroppen still så kommer det med automatik efter ett tag

Jo det är nog förmodligen det... brukar vara ganska aggresiv när jag drar mig upp. Ska testa att kolla i taket med så att det blir ett rakare drag.

spas
2004-05-26, 19:30
Snackar vi af regler är det dessutom viktigt att sträcka ut ordentligt i botten.

Pressarn
2004-05-26, 19:33
Det är väl en snabb negativ fas som ger gung? Jag kör explosivt upp och sakta ner, inget gung då inte.

Spacer
2004-05-26, 19:38
Originally posted by Pressarn
Det är väl en snabb negativ fas som ger gung? Jag kör explosivt upp och sakta ner, inget gung då inte.

Är nog bara jag som inte bryr mig om hur jag kommer upp, bara jag ser över stången :D

Pudzianovski
2004-05-26, 19:48
Jag brukar köra stången i bröstet ibland. Det är rätt skönt.

Fast bara som avslut eller uppvärmning.

:bpump:

Kossa Mu
2004-05-26, 20:09
Kör ni långsamt på nervägen? Funderar på om man ska köra explosivt hela vägen, eller köra som i stångcurl och hålla emot i den negativa fasen.

Arne Persson
2004-05-26, 21:39
Här lite om de Athletic Fitness reglerna (chins och dips) som jag har instiftat.

Löddeköpinge 030501 Av Arne Persson, Modell Sara Alvéus
Regler för styrkemomenten inom Fitness och Athletic Fitness


INLEDNING
För att bedömningen skall bli så rättvis som möjligt följer här de nya, och delvis omarbetade, reglerna på hur momenten chins och dips skall utföras. Tidigare har det många gånger varit godtycklighet i bedömningarna. Vissa domare har har ibland släppt igenom tekniker som varit rent fusk. Dessa "tekniker" har missgynnat de som har försökt utföra momenten i en strikt stil, då de fuskande kunnat tillgodoräkna sig ett antal extra repetitioner som de i normala fall inte skulle fått godkända. Det kommer i fortsättningen endast att tillsättas domare som har korrekt regelkännedom samt förmåga att kunna underkänna icke korrekt utförande. Vid dipsmomentet kommer det att finnas två domare närvarande, en på var sida om den tävlande, för att avgöra hur många godkända repetitioner som utförts. Dessa kommer att kontrollera sina siffror med varandra. Vid chinsmomentet kommer en domare att placeras i höjd med räcket, för att kontrollera "höjden" på varje repetition och en domare på golvet för att kontrollera att varje repetition utförs med fullt utsträckta armar. Huvuddomaren sammanställer sedan informationen från dessa båda för att avgöra antalet godkända repetitioner.

CHINS
Momentet startas genom att individen greppar ett rakt hävräck, med en normalbred (oftast något bredare än axelbrett) överhandsfattning. Armarna skall i armbågslederna vara helt utsträckta, såväl i startläget som i slutläget av repetitionen (bild 1a). Om de inte är detta så skall repetitionen underkännas. Hela skulderpartiet skall sträckas ut maximalt (bild 1b ) under start- och slutläget. Upphävet skall ske tills att hakan tydligt har passerat ovanför räcket (bild 1c). Om så ej är fallet kommer repetitionen att underkännas. Kroppen skall hållas så stilla som möjligt, men ett visst "uppdrag av benen" är tillåtet. Vidrör kroppen något föremål i anslutning till chinsräcket så kommer repetionen ovillkorligen att underkännas. Endast magnesium kommer att godkännas som hjälpmedel. Alla typer av dragremmar, krokar mm är förbjudna. Om handskar används skall dessa vara kontrollerade och godkända av domaren. Rörelsen i axelleden skall vara en adduktionsrörelse och inte en extensionsrörelse.

DIPS
Momentet startar genom att armarna är helt utsträckta i armbåglederna (bild 2a). Därefter sänks kroppen tills den tävlandes överarmar tydligt är under parallellt läge, helst c:a 45° (bild 2b). Idealet är om nedsäkningen är så djup att axlarna och händerna i det närmaste vidrör varandra (bild 2c). Om inte armarna är tydligt under parallellt läge (bild 2d) kommer repetionen att underkännas. Därefter skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna (bild 2a), i annat fall underkänds repetitionen. Bålen och benens position skall vara stilla. Gungstilar och dylikt kommer ej att godkännas (bild 2e). Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel. Om handskar används skall dessa vara kontrollerade och godkända av domaren.

JAM
2004-05-26, 23:34
Originally posted by Löjtnant Blank
Nej, för att vara seriös nu, JAM. Det är hakan över stången som gäller. AF-regler. Ett tips är att titta rakt upp i taket när du drar dig uppåt. Kör hårt. OK, som jag trodde då. Det där var förresten ett intressant tips, tackar för det! Jag har alltid tittat in i väggen framför mig... Fan, inget ryggpass förän om en vecka så jag kan testa!

SeWs
2004-05-27, 00:05
hur många chins måste man göra för fitness tävlingar eller hur många gör de ungefär?

KniveN
2004-05-27, 02:51
Rörelsen i axelleden skall vara en adduktionsrörelse och inte en extensionsrörelse.

Kan någon översätta detta till svenska?


kroppen något föremål i anslutning till chinsräcket så kommer repetionen ovillkorligen att underkännas.

Man får alltså inte nudda stången med hakan?

Arne Persson
2004-05-27, 07:07
[QUOTE]Originally posted by KniveN
[B]Rörelsen i axelleden skall vara en adduktionsrörelse och inte en extensionsrörelse.

Kan någon översätta detta till svenska?

Armbågarna skall vara riktade ut från sidan av kroppen och inte röra sig bakåt intill kroppen.


kroppen något föremål i anslutning till chinsräcket så kommer repetionen ovillkorligen att underkännas.

Man får alltså inte nudda stången med hakan?

Det gäller självklart inte hakan utan tex fötter eller dylikt.

AcidSleeper
2004-05-27, 08:09
Originally posted by Arne Persson
Här lite om de Athletic Fitness reglerna (chins och dips) som jag har instiftat.

Löddeköpinge 030501 Av Arne Persson, Modell Sara Alvéus
Regler för styrkemomenten inom Fitness och Athletic FitnessNu äntligen får Arne skryta lite med vad han har gjort!! :D

Arne Persson
2004-05-27, 10:40
Originally posted by AcidSleeper
Nu äntligen får Arne skryta lite med vad han har gjort!! :D

Är det att skryta bara för att man har infört lite regler, så att prestationer blir jämförbara, eller är det bättre om den som fuskar mest får bäst placering?

JAM
2004-05-27, 13:09
Originally posted by JAM
Sidorfråga: Kör någon V-chins, dvs. chins med V-handtag på stången? Jag gjorde det idag, kändes riktigt trevligt förutom att handtaget roterade en aning på stången så det blir lite vingligt. Som sagt, är det någon som brukar köra V-chins?

Shadow Warrior
2004-05-27, 14:37
Originally posted by JAM
Som sagt, är det någon som brukar köra V-chins?

Ibland om lämpligt redskap finns tillgängligt, tycker det ger en mycket bra kontraktion i lattsen, skön övning helt enkelt.

AcidSleeper
2004-05-27, 17:06
Originally posted by Arne Persson


Är det att skryta bara för att man har infört lite regler, så att prestationer blir jämförbara, eller är det bättre om den som fuskar mest får bäst placering? Det var ett skämt, därav smileyn! ;)

Arne Persson
2004-05-27, 17:47
Originally posted by AcidSleeper
Det var ett skämt, därav smileyn! ;)

Nä nä, försök nte!!! Nu får du stå ditt kast! Jag vet var du bor!:devil: :smash:


































;)

AcidSleeper
2004-05-27, 17:57
Originally posted by Arne Persson


Nä nä, försök nte!!! Nu får du stå ditt kast! Jag vet var du bor!:devil: :smash:Jo jag vet att du vet vart jag bor.... hjälp mig någon! :D

Ironbabe
2004-05-27, 18:06
Originally posted by SeWs
hur många chins måste man göra för fitness tävlingar eller hur många gör de ungefär?
Killar ligger på mellan 16-33 (SM 2004)
Tjejer 5-23 (SM 2004)

Tjejen som gjorde 23 st var jag :D

Jorgen
2004-05-27, 19:29
Originally posted by Ironbabe
Tjejen som gjorde 23 st var jag :D
Strikt och bra var det också. Jag behövde inte underkänna en enda. :thumbup:

//Jörgen

AcidSleeper
2004-05-27, 20:32
Originally posted by Ironbabe
Tjejen som gjorde 23 st var jag :D Snyggt kämpat! :thumbup:

Sony
2004-05-27, 20:35
Originally posted by AcidSleeper
Jo jag vet att du vet vart jag bor.... hjälp mig någon! :D

Säg till i förväg då bara så han får ha en kort kurs här då när han ändå ska "hemsöka" dig :D

AcidSleeper
2004-05-27, 21:42
Originally posted by Sony


Säg till i förväg då bara så han får ha en kort kurs här då när han ändå ska "hemsöka" dig :D Jo tackar, det var ju till mycket hjälp!

Action
2004-05-27, 22:01
Originally posted by Arne Persson
[QUOTE]Originally posted by KniveN
[B]Rörelsen i axelleden skall vara en adduktionsrörelse och inte en extensionsrörelse.

Kan någon översätta detta till svenska?

Armbågarna skall vara riktade ut från sidan av kroppen och inte röra sig bakåt intill kroppen.

Du hade behövts på SM i år Arne.. Aldrig har jag sett så mycket extension i chinsräcket. Speciellt vissa tävlande, som dessutom gjorde ett av de bästa resultaten i chinsen.. Rättvist, knappast!!

Jag vet att det berodde till stor del av att det bara var 2 domare vid varje chinsräcke. Varför stod det inte 3 där? De fanns ju på plats! Just a thougt.. :D

Arne Persson
2004-05-27, 22:11
Originally posted by Action


Du hade behövts på SM i år Arne.. Aldrig har jag sett så mycket extension i chinsräcket. Speciellt vissa tävlande, som dessutom gjorde ett av de bästa resultaten i chinsen.. Rättvist, knappast!!

Jag vet att det berodde till stor del av att det bara var 2 domare vid varje chinsräcke. Varför stod det inte 3 där? De fanns ju på plats! Just a thougt.. :D


Det är inte bra om det inte råder konsekvens!