handdator

Visa fullständig version : Är du en motionsmissbrukare?


mangs
2004-05-26, 14:48
länk (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,477801,00.html)

Så känner du igen en motionsmissbrukare:
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.
2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

Tricklev
2004-05-26, 14:52
hmm, lägger nog ner för mcyket tid på träning men skjuter upp den för att göra roliga saker med polare.

skaparn
2004-05-26, 15:00
Jippy! Lyckades klicka i fel, skulle nog ha klickat i "tränar ofta - inte missbruk", inte nope-valet.

Detta eftersom jag inte ville gå med på "tränar trots skador" eller "har ett ritualiserat förhållande". Men nog blir jag kinkig om jag inte får träna som jag vill, och visst fasen väljer jag bort grejer för att kunna träna ordentligt. Dricka sprit t.ex.

Dock inte så att jag dissar en middagsbjudning med motiveringen att jag ska köra ett femtimmarspass... men då lägger jag bara femtimmarspasset tidigare och då väljer bort nåt annat, t.ex. plugga till ögonen blöder som alla verkar göra nu i maj. Man blir ju en sån artig gäst också när man rensar värdinnans alla fat, det måste ju vara det bästa betyg matlagning kan få?

alle
2004-05-26, 15:40
Tränar ofta men klassar det inte som missbruk, iofs är ju förnekandet det första stadiet :p

Jax
2004-05-26, 19:47
1. Ja, men bara för att det brukar kännas bättre av att träna.
2. Självklart, handlar inte allt om prioriteringar?
3. Nä inget sånt
4. Nja inte speciellt starkt, men endorfinabstinensen brukar ju säga ifrån när man inte har fått springa på ett tag.

*edit
vote: Tränar mycket men ser det inte som ett missbruk

Chris
2004-05-26, 21:50
Röstade nej, jag tränar ofta, men beroende är man ju inte. Sen är det ju bättre att vara beroende av att träna än tex droger!

z_bumbi
2004-05-26, 22:24
1 Nej

2 Självklart

3 Att borsta tänderna innan passet hör ju till t ex, fråga mig inte varför.
Det värsta är att jag gör det även om jag t ex ska med och hjälpa Emmzan och inte träna själv. :em:

Vad gäller själva träningen så är det ju bra att skapa en rutin så man inte missar något men jag ser numera bara fördelar med att byta tid att träna på då och då.

4 Ja och nej.
Det beror på varför jag inte kan träna men har man suttit en hel dag och laddat för ett benpass för att upptäcka att gymet är stängt så är man i alla fall inte glad..

Trytter
2004-05-27, 06:59
Jepp jag erkänner!
Jag är en fullblodsmissbrukare!
Det ligger i släkten:angel:

Skillnaden är bara att jag fallit för träning som missbruk och inte sprit eller droger:notme:

champion
2007-04-24, 14:09
Aj, ser inte så lovande ut för mig :(
Missbrukare känner jag mig inte som.
Man får väl snart skaffa sig ett liv så man slutar träna *whistle*
Nån som vet hur livet är utan träning??:D *rolleyes*

jwzrd
2007-04-24, 14:13
Jag motionerar inte, jag tränar.

Yankeee
2007-04-24, 14:18
länk (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,477801,00.html)

Så känner du igen en motionsmissbrukare:
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.
2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

1. No pain no gain
2. Nej
3. Njae
4. Nej


Jag skulle dock kalla mig missbrukare trots mina nej.

Eddie Vedder
2007-04-24, 14:18
Valde alternativ nr.3, jag känner att det inte är något missbruk men däremot en väldigt stor del i livet.

1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.

Försöker undvika detta även om jag ibland borde lyssna lite bättre på signaler vad gäller smärta och trötthet, så jag kanske låter det gå lite längre än nödvändigt även om jag i slutändnan alltid vilar när jag känner behovet. Sjukdom är däremot alltid uteslutet!

2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.

Absolut, super aldrig i stort sett, skjuter pluggandet på framtiden, struntar i småsaker som att gå och handla, städa etc.

3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.

Nej det kan jag inte påstå, tränar väldigt flexibelt och efter vad jag tycker är roligast för tillfället. Gillar jag konditionsträning mest så prioriterar jag bort styrkan och tvärtom.

4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

Definitivt, blir rastlös och nästan deprimerad.:(

Ironwoman
2007-04-24, 14:32
länk (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,477801,00.html)

Så känner du igen en motionsmissbrukare:
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.
2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

1. Tränar annat om jag är skadad av en gren. Aldrig vid feber. Men ont, det gör ont att träna ibland, man får väl bedömma var och hur det gör ont.

2. Absolut. Fokus på hela fritiden är träning och återhämtning. Svårt att bli bra annars ;) .

3. Nix, varierad träning är bäst.

4. Jag blir irriterad om jag inte får träna som planerat, men det vet omgivningen om så är det något som händer får de förvarna en vecka innan så jag får in det i träningsplaneringen.

Tycker inte detta gör mig till missbrukare. Även fast jag gissar att medelsvensson ser mig som ett psykfall när det kommer till träning.

Lexidos
2007-04-24, 14:32
Jag är inte missbrukare, jag kan sluta när jag vill :P

Fripper
2007-04-24, 14:37
Äh träna bör man annars dör man :P

Men alvarligt jag är en snällare människa när ja får träna :D

Yes
2007-04-24, 14:38
1. Nej, även om det ibland kan vara lite jobbigt att ställa in ett pass när man vill träna, fast man inte borde.

2. Nej, har oftast gott om tid och träningen är inte särskilt tidskrävande.

3. Nej

4. Som bumbi skrev är det inge kul när man är laddad och träningen blir inställd av någon anledning. För mig tar det i varje fall 2-3 timmar innan jag är tillräckligt laddad och fokuserad, och efter det är allt som kommer i vägen ett stort problem.

bubbe
2007-04-24, 14:40
Hmm, att erkänna sitt missbruk är väl en del av tillfrisknandet?

1. Ja, men tränar naturligtvis runt skadorna

2. Eftersom träningen ger så mycket mer än andra aktiviteter så, ja oftast.

3. Hmmm, nästan iaf. Do not disturb my circles FFS

4. Ifall någon annan tar min tid och jag har planerat in ett tungt pass.

LadyG
2007-04-24, 14:41
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont.
Nej, det vore bara dumt och farligt.

2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
Nej, jag planerar så att jag slipper välja.

3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
Nej, då skulle jag bli uttråkad. Jag vill ha variation!

4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.
Absolut, jag älskar ju att träna. Det är nästa lika illa som att inte få ligga ju!

machine gun
2007-04-24, 14:48
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.
Nej, det är bara dumt.

2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
Väljer bort vissa aktiviteter, men oftast handlar det snarare om att planera för att få tillräckligt med tid till träningen.

3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
Nej, omväxling är viktigt.

4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.
Det stör mig om jag blir tvungen att flytta runt träningspass och jag gillar inte att behöva ställa in ett pass.

Tycker inte att det gör mig till missbrukare, även om jag tränar mer än snittet och att folk i min omgivning tycker att jag är galen.

Tolkia
2007-04-24, 14:51
Alla former av gruppträning hamnar direkt i missbruksfacket - samma tid varje gång, ve och fasa! :D Skämt åsido så verkar det dock vara så att idrottsmän (särskilt på lite högre nivå) är småkomiskt svårslagna när det gäller att vara vidskepliga och ha diverse hyss för sig innan och under pass.

Mer on topic: Jag skulle inte kunna säga annat än "ja" med gott samvete, även om Aftonbladets kriterier inte är så nyanserade att det stör direkt. Jag är rätt bra på att använda träningen som något slags generell ångestdämpare, vilket gör att kroppen (för) ofta får sitta emellan. Rekommenderas inte.

Edit: Sedan är det en annan sak vad som klassas som missbruk och inte av omgivningen; det är ju inte alltför sällan folk som inte är roade av att röra på sig överhuvudtaget klassar allt som är mer än lite och ingenting som "missbruk".

Vinter
2007-04-24, 14:55
Jag var motionsmissbrukare förra året, sedan fick jag så pass svåra smärtor i knäet att det inte funkade. Inte pra, riktigt dumt. Fick ställa in flera långlopp jag tänkt springa. Smärta är en ganska tydlig signal att kroppen inte riktigt orkar...

ramagoen
2007-04-24, 15:35
länk (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,477801,00.html)

Så känner du igen en motionsmissbrukare:
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.
2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

1. ibland, är dock nästan aldrig sjuk så märker inte av det.
2. Jag skjuter bara vidare på andra aktiviteter/flyttar runt med tiderna, tränar aldrig efter ett tidsschema utan kan träna när jag vill på dagen jag bestämt mig att träna på. edit: okey ett tidsschema men inge bestämda tider bara dagar.
3. ja
4. ja

Rambo
2007-04-24, 15:36
Är du en motionsmissbrukare?

Ja det är jag ....

TcAnders
2007-04-24, 16:38
1. Tränar annat när jag är skadad, men icke när jag har feber.

2. Absolut, fester och liknande går bort nästan helt..

3. Stämmer mycket bra.

4. Stämmer också mycket bra.

jwzrd
2007-04-24, 16:43
1. No pain no gain
2. Nej
3. Njae
4. Nej


Jag skulle dock kalla mig missbrukare trots mina nej.

Jag skulle kalla dig en bs-snackare på grund av dina nej. Ragagaga!

Yankeee
2007-04-24, 17:22
Jag skulle kalla dig en bs-snackare på grund av dina nej. Ragagaga!


1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.

Det är bara psyktiskt! Ja

2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.

Vilka andra aktiviteter? Mao nej.

3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.

Njae, lite av båda

4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

Är konstant trött så det är ingen större fara om det inte blir något.


RAGAGAG

bulldozer
2007-04-24, 18:03
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.
Jag har blivit mycket bättre på att låta bli, därmed inte sagt att det aldrig händer *whistle*

2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
Nja, inte alltid.. Men om det står mellan umgås med vänner eller träning så är ju valet självklart!

3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
Va? Förstår inte vad som menas? Klart man kör ett program men man byter ju det ibland + lägger i extra övningar..

4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.
Hmm.. kanske liite, sambon brukar tvinga mig gå och träna när han inte står ut med mig. Men det brukar ju dröja tre dar iallafall. Fast ställs min planerade träning in pga jobb eller oväntade händelser så blir man ju smått förbannad..

Timme
2007-04-24, 18:07
länk (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,477801,00.html)

Så känner du igen en motionsmissbrukare:
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.
2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.
3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.
4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

Jag uppfyller alla utom första punkten men å andra sidan så är jag ingen motionär utan en idrottare.

Fartman
2007-04-24, 18:21
Nä, även om det är typ rätt mycket ja på punkterna.

Noodles
2007-04-24, 19:20
1. Missbrukaren motionerar trots skador, feber eller trots att det gör ont. Att konsekvenserna av träningen är negativa har ingen betydelse för den drabbade.

Inte längre. Dyrköpta erfarenheter kallas det.

2. väljer alltid bort andra aktiviteter för att få tid för träning.

Nej, men jag gör allt jag kan för att träningen ska kunna planeras in ändå. Inställda aktiviteter eller träningspass är oftast resultatet av dålig planering.

3.har ett ritualiserat förhållande till träningen och tränar på ett likartat sätt varje gång.

Nja. Styrketräningen har dålig variation. Löpningen varierar jag så gott det går och försöker förnya mig.

4. reagerar väldigt starkt när han eller hon inte får träna.

Jag trivs med att träna och de kortare perioder där jag inte gör det njuter jag av vilan.

fonzie
2007-04-24, 19:41
Helt klart är jag det. Ingenting får komma ivägen för träningen. Jag ska dö i gymmet om det behövs. Allting sköts optimalt, är beredd att offra vänner, tjejer och min hälsa för att bli perfekt.

Maharadja
2007-04-24, 21:24
Svar JA... motion är en last för mig . Bara kryper i benen av obehag om man inte kan träna eller måste göra nåt annat istället... Råkar man få influensa el nåt vägrar ja erkänna mig besegrad som sjuk o svag .. ;)