handdator

Visa fullständig version : Exell Vassle


fieldmouse
2004-05-26, 14:29
Såg att Kolozzeum hade ett erbjudande där man kunde köpa 10 kg Exell Vassleprotein för endast 1400 kronor.

Har aldrig kört med pulver innan men ska börja med det eftersom det är bökigt och dyrt med tonfisk/ägg/mjölk.

Nu till frågorna:

1. Är det bra protein?

2. De snabba kolhydraterna! Lite dyrt med godis i längden, billiga alternativ som inte innebär typ 100 riskakor?

3. Är väl ungefär 0,5-0,8 gram protein per kilo kroppsvikt och ca 1 gram kolhydrat per kg kroppsvikt direkt efter?

4. Brorsan hade något protein med choklad och det smakade inte allt för gott, bör jag satsa på vanilj? Visst, smaken är som baken men :)

Tacksam för svar!

King Grub
2004-05-26, 14:32
1. Ja.

2. Dextropur. Maltodextrin. Bryggsocker.

3. Ungefär, ja. Det behöver inte vara uppmätt med 100% exakthet. Ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper, desto mer kolhydrater.

4. Jag gillar i alla fall jordgubb bäst.

fieldmouse
2004-05-26, 14:39
Jordgubb är slut för tillfället, får bli vanilj.

Ska man blanda ut den med mjölk eller vatten?
Vatten är ju smidigast och säkert bäst, men inte så värst gott.
Minimjölk är väl rätt okej?

King Grub
2004-05-26, 14:48
Originally posted by fieldmouse
Jordgubb är slut för tillfället, får bli vanilj.

Ska man blanda ut den med mjölk eller vatten?
Vatten är ju smidigast och säkert bäst, men inte så värst gott.
Minimjölk är väl rätt okej?

Efter träningen: vatten! Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av vasslet avsevärt. Du neutraliserar i princip det du vill åstadkomma med vasslet, om du blandar med mjölk.

z_bumbi
2004-05-26, 14:51
Originally posted by fieldmouse
Jordgubb är slut för tillfället, får bli vanilj.

Beställ några vanilj och några choklad så får du se vilken du gillar bäst.

fieldmouse
2004-05-26, 15:02
Det kostar 170 kr i frakt.
1400 + 170 = 1570 ~ 1600.

Då kan man ju lika gärna lägga till någonting för ungefär 300 kronor så slipper man frakt. Frågan är bara vad!

Någonting litet för 300 kronor hade jag tänkt mig.

Kanske någon burk med Omega3 eller kanske Fairing - Complete Diet.

Vad bör jag satsa på? Vill ej ha kreatin eftersom man lägger på sig rätt mkt, och det vill jag undvika!

Fairing
2004-05-26, 15:13
Självklart Fairings rapid Recovery bar för 300:-

Whey
2004-05-26, 15:40
Originally posted by z_bumbi


Beställ några vanilj och några choklad så får du se vilken du gillar bäst.

Eller, beställ båda och blanda :eating:

abjorn
2004-05-26, 17:36
Originally posted by Fairing
Självklart Fairings rapid Recovery bar för 300:-

Självklart val! Godaste baren på marknaden (och jag har testat det mesta) :hbang:

Whey
2004-05-26, 18:24
Originally posted by abjorn


Självklart val! Godaste baren på marknaden (och jag har testat det mesta) :hbang:

Morr, jag vill också ha... Men den finns varken på N.O. i Göteborg eller i någon annan affär jag sett. OCH JAG KAN INTE BESTÄLLA VIA INTERNET!

cali
2004-05-26, 18:34
Exell är ett ganska skräpigt protein, men man får vad man betalar för!
Jag förstår inte hur ni kan säga att det är ett bra proteintillskott.
Det står sig riktigt dåligt mot andra märken om man bortser från priset.

Aldeles för mycket fett och framförallt mättat fett. 7%!
För mycket kolisar för det ska vara acceptabelt för att vara prottepulver. DEssa två ämnen är biprodukter som inte ska höra hemma i ett rent prottepulver.
Sen är pulvret ett vasslekoncentrat med lågt Biologiskt värde, ett koncentrat är det sämsta du kan köpa i vassle form.

Vill du ha ett bra protein pulver att ta efter träning så köp ett vassle isolat, med under 1% fett och 1% kolisar. Det är ett bra proteintillskott, Exempelvis Whey-100.

Sen är chokladsmaken riktigt dålig på exell och godast är jordgubben.
Exell är bra förpackad dock i små ljustålig påsar om ett kilo.
Löser sig bra!

Det enda som gör Exell bra egentligen är priset. Man får mycket för små slantar.
I övrigt är proteininnehållet relativt lågt likaså det biologiska värdet.
Är pengar utan betydelse kan man absolut inte säga att det är ett bra protein.

Det finns för övrigt studier som visar på att det är skillnad vad gäller återhämtning från ett vassleisloat kontra ett vasslekoncentrat. Ett isolat ger bättre återhämtning än ett koncentrat , NO DOUBT ABOUT IT!
Men de är dyrt och inte värt det möjligtvist men det var inte frågan :)

Exell är i nivå med ett råprotein som man ger till grisar ;)
Nöff nöff...:laugh:

Jag käkqr själv iofs Exell men det är för att det är så billigt....nöff

abjorn
2004-05-26, 18:40
Originally posted by cali

Sen är chokladsmaken riktigt dålig på exell och godast är jordgubben.


Chokladen är ju hur god som helst

cali
2004-05-26, 18:42
Originally posted by abjorn


Chokladen är ju hur god som helst

Smaken är som baken, men flertalet jag har varit i kontakt med gillar inte chokladsmaken något vidare ... :)

King Grub
2004-05-26, 18:57
Att välja isolat istället för koncentrat kanske är viktigt... om man är en svältfödd laboratoriemus, vilket försöksobjekten i studierna har varit.

För en kroppsbyggare som ligger på +2 gram protein totalt per kilo kroppsvikt och dag är det irrelevant.

Även koncentrat har ett utmärkt högt BV.

Är man inte orolig över att få i sig några gram fett och kolhydrater tillsammans med proteinet, vilket är onödigt att vara om man inte har Olympiascenen att tänka på inom ett par veckor, fungerar koncentrat i praktiken lika bra.

z_bumbi
2004-05-26, 19:09
Originally posted by cali
Sen är pulvret ett vasslekoncentrat med lågt Biologiskt värde, ett koncentrat är det sämsta du kan köpa i vassle form.

Sen när fick ett koncentrat sämre bv än ett isoloat?

Vill du ha ett bra protein pulver att ta efter träning så köp ett vassle isolat, med under 1% fett och 1% kolisar. Det är ett bra proteintillskott, Exempelvis Whey-100.

Varför är det bättre? Det är ju inte nämvärt snabbare än koncentrat.

Det finns för övrigt studier som visar på att det är skillnad vad gäller återhämtning från ett vassleisloat kontra ett vasslekoncentrat. Ett isolat ger bättre återhämtning än ett koncentrat , NO DOUBT ABOUT IT!

Vilka? Var finns de publicerade? På människor alltså.

Jag käkqr själv iofs Exell men det är för att det är så billigt....nöff

Hm? Du äter alltså grisföda? Varför inte testa riktigt råvassle istället så får du ju mer för pengarna om det nu är samma sak..

cali
2004-05-26, 19:25
[QUOTE]Originally posted by z_bumbi
[B]

"Sen när fick ett koncentrat sämre bv än ett isoloat?"

okej förlåt mitt fel, BV är inte högre men väl proteininnehållet. Andelen protein.


"Varför är det bättre? Det är ju inte nämvärt snabbare än koncentrat."

JO och så innehåller det inte lika mycket fett och kolisar


"Vilka? Var finns de publicerade? På människor alltså".

Volume 34 - Number 5 - May 2002
Supplement to
Medicine and Science in Sport and Exercise®
Official Journal of the American College of Sports Medicine


Abstract #1688


THE EFFECT OF WHEY ISOLATE AND RESISTANCE TRANING ON STRENGTH, BODY COMPOSITION AND PLASTA GLUTAMIN.
P.J. CRIBB, A.D. Williams, A. Hayes, M.F.Carey. Center for Rehabilitation in Exercise and Sports Science, Victoria University of Technology, Australia. :naughty:




"Hm? Du äter alltså grisföda? Varför inte testa riktigt råvassle istället så får du ju mer för pengarna om det nu är samma sak. "

Råvassle smakar blä och löser sig dåligt, men annars är jag på! :)

Sverker
2004-05-26, 19:28
Smågrisar blir dåliga i magen av för mycket råvassle. Det är den stora mängden laktos som river upp magen.

Tror att smågrisar får en mer stadig diet med havre, majs, korn, soja, returer från skolor,dagis , och äldreboenden, mm.

King Grub
2004-05-26, 19:50
Originally posted by cali
[QUOTE]Originally posted by z_bumbi
[B]Volume 34 - Number 5 - May 2002
Supplement to
Medicine and Science in Sport and Exercise®
Official Journal of the American College of Sports Medicine


Abstract #1688


THE EFFECT OF WHEY ISOLATE AND RESISTANCE TRANING ON STRENGTH, BODY COMPOSITION AND PLASTA GLUTAMIN.
P.J. CRIBB, A.D. Williams, A. Hayes, M.F.Carey. Center for Rehabilitation in Exercise and Sports Science, Victoria University of Technology, Australia. :naughty:


Det var ju en studie som jämförde isolat med kasein?

cali
2004-05-26, 19:52
Liten rolig text paulun skriver :)

"Gris eller idrottsman?

När en industri får över stora mängder biprodukter är det naturligt att försöka hitta ett användningsområde för dessa, så att intäkterna kan maximeras. Oljeindustrin dras med enorma mängder mineralolja, som används i hudkrämer, hårvax, schampo etc. Risproducenterna i Asien och USA får över massiva mängder riskli som säljs som kosttillskott för dess blodfettssänkande egenskaper. Det är definitivt inget fel på detta då det ofta är bra produkter som fyller sina funktioner med bravur. Vassle är inget undantag! Det blir enorma mängder vassle över när ostmejerierna producerat sina produkter, och det vore synd att inte ta det tillvara, då det är ett protein med mycket hög kvalitet.

Därför används det som utfyllnad i olika livsmedel och är ett vanligt innehåll i djurfoder. Det mest lönsamma sättet att göra sig av med vassle är dock att rena upp det och sälja det som kosttillskott till idrottsmän och -kvinnor. Det inbringar utan tvivel bäst kilopris, även om kostillskottsmarknaden inte är lika stor som den för grisfoder! Bönderna är dock inte villiga att betala mer än nödvändigt för att utfodra sina grisar, medan en tränande person mer än gärna lättar på plånboken för att nå bättre resultat. "

Källa:www.paulun.com

JU mer man renar ju godare och mindre skräp i form av kolhydrater och fett blir det kvar. Rätt mycket sånt i Exellen = grisfoder ;)
(jag vet att jag är hård men vafan är trött på halvmesyren :))

Sen så är inte ens Exell cold processed, rätta mig om jag har fel. Det blir således mycket sämre kvalite på prottisarna om den inte är det.

z_bumbi
2004-05-26, 20:08
Originally posted by Sverker
Tror att smågrisar får en mer stadig diet med havre, majs, korn, soja, returer från skolor,dagis , och äldreboenden, mm.

Glöm inte glas och rulltårta, grisarna runt Flen och Strängnäs lever lyxliv när det gäller maten.
Både GB och Hemglass :D


Cali: Hur mycket snabbare är ett isolat än ett koncentrat? I siffror eller en källa som anger på ungefär vad det handlar om.

Att man använder restprodukter till något nyttigt är väl bara bra?

Att man får bättre smak av ett isolat jämfört med ett koncentrat får du svårt att övertyga någon om, fett är ju en bra smakbärare och har man testat både koncentrat och isolat av samma märke så är det skillnad till koncentratets fördel.

Undersökning är som vanligt när det gäller Cribbs svår att hitta publicerad men det är ju kasein och vassle som testas!
Vad har det med saken att göra överhuvudtaget?

King Grub
2004-05-26, 20:14
Förklara gärna vad studien du refererade till har med saken att göra. Den jämförde ju vassleisolat och kasein!

cali
2004-05-26, 21:27
Äh jag vill bara hävda att Exell är inget bra proteintillskott, det är ett av de sämre på marknaden vad gäller vassleproteintillskott.

Det är låg andel protein.
Det är ett koncentrat vilket inte är av särskilt god kvalite och ahr ett långsammare och sämre upptag än ett isolat.
Det är inte cold processed vilket ger en sämre kvalite
Det innehåller mycket fett och mättat fett.
Det innehåller för mycket kolhydrater
Innehåller för mycket laktos
Det är har för övrigt ganska hög andel fukt och är inte direkt dry basis till den nivå man kan kräva.

Det är billigt men det är fan inget bra proteintillskott....

Tjenis :)

abjorn
2004-05-26, 21:33
Originally posted by cali
Äh jag vill bara hävda att Exell är inget bra proteintillskott, det är ett av de sämre på marknaden vad gäller vassleproteintillskott.

ja det är säkert jättedåligt :smash:
Köp AST och blanda det i deras shaker så får du ett protein som är 47 gånger bättre :booty:

cali
2004-05-26, 21:39
Originally posted by abjorn


ja det är säkert jättedåligt :smash:
Köp AST och blanda det i deras shaker så får du ett protein som är 47 gånger bättre :booty:

AST är bra men för dyrt.
Du får ett precis lika bra proteintillskott för under halva den slanten när du köper exempelvis Whey-100 (gör ingen reklam eller dyl för detta tillskott, utan är högst objektiv :))

z_bumbi
2004-05-26, 21:39
Originally posted by cali
Äh jag vill bara hävda att Exell är inget bra proteintillskott, det är ett av de sämre på marknaden vad gäller vassleproteintillskott.

Varför är det sämre?

Du har ju inte lyckats visa något annat än att det är lite mer fett och kolhydrater än i ett isolat vilket ju inte var någon nyhet.

Allt annat du har räknat upp har du ju inte lyckats visa att det stämmer på något sätt.

Har du någon fakta att komma med?

abjorn
2004-05-26, 21:45
Originally posted by cali


AST är bra men för dyrt.
Du får ett precis lika bra proteintillskott för under halva den slanten när du köper exempelvis Whey-100 (gör ingen reklam eller dyl för detta tillskott, utan är högst objektiv :))

whey-100 är fortfarande nästan 100 kr dyrare än exell, och jag tror inte att den hundringen är värt det. Dessutom smakar inte whey-100 tårta precis ;)

cali
2004-05-26, 21:49
Originally posted by z_bumbi


Varför är det sämre?

Du har ju inte lyckats visa något annat än att det är lite mer fett och kolhydrater än i ett isolat vilket ju inte var någon nyhet.

Allt annat du har räknat upp har du ju inte lyckats visa att det stämmer på något sätt.

Har du någon fakta att komma med?

Jag har inget behov av att bevisa något...inte för min egen del iallafall....

Kör på....

I dont care....

cali
2004-05-26, 21:51
Originally posted by abjorn


whey-100 är fortfarande nästan 100 kr dyrare än exell, och jag tror inte att den hundringen är värt det. Dessutom smakar inte whey-100 tårta precis ;)

Men nu pratar vi inte pris kontra kvalite utan nu talar vi endast kvalite kontra kvalite pris hör inte till frågan...
Men i övrigt håller jag med dej, det är nog inte värt det...

Pez
2004-05-26, 21:58
Cali - kan det inte vara så att du bara snackar en massa skit för att du gillar att känna dig duktig då? Och sen när du stöter på patrull i form av personer som är kunnigare än dig, med åsikter som skiljer sig från din ståndpunkt - så hoppar du helt enkelt över att svara på deras frågor, för att du egentligen inte har såpass bra koll som du skulle vilja...eller ja - som du vill att folk ska tro?

Kan det vara så? :)

cali
2004-05-26, 22:14
Originally posted by Pez
Cali - kan det inte vara så att du bara snackar en massa skit för att du gillar att känna dig duktig då? Och sen när du stöter på patrull i form av personer som är kunnigare än dig, med åsikter som skiljer sig från din ståndpunkt - så hoppar du helt enkelt över att svara på deras frågor, för att du egentligen inte har såpass bra koll som du skulle vilja...eller ja - som du vill att folk ska tro?

Kan det vara så? :)

Det jobbig när man hävdar något är att man måste bevisa annars uppfattar folk en som inte trovärdig och då börjar pajkastningen.
Jag har inte som mål att folk ska uppfatta mig som trovärdig, heller inte en som snackar massa skit.

Jag säger vad jag vet och tycker och bryr mig sen inte vad folk tror och tycker om mig...

Ni får tycka vad som helst, vissa saker tar ni till er, andra saker tycker ni kanske är blajj, gör som ni vill I dont care....

cali
2004-05-26, 22:25
en sista sak i frågan...

Prove me wrong..... :naughty:

z_bumbi
2004-05-26, 23:01
Originally posted by cali
Det jobbig när man hävdar något är att man måste bevisa annars uppfattar folk en som inte trovärdig och då börjar pajkastningen.

Hade du haft full koll på vad du pratar om hela tiden hade nog ingen reagerat.

I just det här fallet och vad gäller bevis så är det ganska vanligt att om man säger något om en egenskap på t ex ett kosttillskott så bör man ha någon typ av källa på det. Det har du tydligen inte i det här fallet och då undrar jag hur du har kommit fram till dina påståenden?
Det är väl inte så svårt att hitta en artikel eller liknande som stödjer det du säger istället för en rapport som absolut inte har något samband med det som diskuteras?
Du måste ju ha fått det någonstans ifrån..

Jag har inte som mål att folk ska uppfatta mig som trovärdig, heller inte en som snackar massa skit.

Ett rätt av två är ju inte så illa om jag ser det ut min synvinkel...

Pez
2004-05-26, 23:15
Originally posted by cali
en sista sak i frågan...

Prove me wrong..... :naughty:

Tar det som ett "ja jag snackar bara massa strunt".
Tack. :)

Hermes
2004-05-27, 09:30
Det här med: "I don't care" "gör som ni vill" osv missar ju lite poängen med ett discussionsforum där det till stor del går ut på att försvara sina påstående på ett vettigt(vuxet) sett.

Fairing
2004-05-27, 11:19
Jag citerar Cali:
"Det är har för övrigt ganska hög andel fukt och är inte direkt dry basis till den nivå man kan kräva"

Vilken nivå ?

Många andra företag deklarerar proteinet dry basis för att få upp proteinhalten men ALLA tillverkares proteiner innehåller fukt mellan 3-6% beroende på när det tillverkades , klimat osv

Du får sluta läsa på Pauluns sida nu
:naughty:

fieldmouse
2004-05-31, 16:17
Dags att beställa idag. För att komma runt frakten och även få bidrag av föräldrarna så vill mamma ha någonting att ta med sig på jobbet eftersom hon inte har tid att laga ihop någonting (4 barn + krävande jobb).

Vad är bäst?

Recovery Bar, Probar, Complete Diet?

Tog ett tag innan pappa ville pröjsa proteinet. Blev tvungen att tala om för honom att det inte var någonting konstigt. Antar att folk är misstänksamma mot pulver helt enkelt.

z_bumbi
2004-05-31, 16:24
Originally posted by fieldmouse
Dags att beställa idag. För att komma runt frakten och även få bidrag av föräldrarna så vill mamma ha någonting att ta med sig på jobbet eftersom hon inte har tid att laga ihop någonting (4 barn + krävande jobb).

Vad är bäst?

Att du och dina syskon lagar maten åt din mor?

Recovery Bar, Probar, Complete Diet?

Recovery bar eller Complete diet som mellanmål och kompleterar man med rejält med grönsaker och/eller frukt som lunch för en som inte gör av med så mycket kalorier.

fieldmouse
2004-05-31, 20:19
Hjälper till på annat sätt istället.

Hon var inte överdrivet förtjust i pulver så det får bli recovery bar.

Tack så mycket för all hjälp!

HenrY
2004-05-31, 20:58
Tacka Cali, som har bidragit med väldigt nyttig och trovärdig info om Exell! :thumbup:

no1fitness
2004-06-01, 03:47
Originally posted by HenrY
Tacka Cali, som har bidragit med väldigt nyttig och trovärdig info om Exell! :thumbup:

:laugh:
Jag gillar i alla fall Exell och man kan bli tävlingshård med det tillskottet också ! Fast det innehåller FETT ! :devil:

Gabbe
2007-02-26, 16:49
Efter träningen: vatten! Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av vasslet avsevärt. Du neutraliserar i princip det du vill åstadkomma med vasslet, om du blandar med mjölk.

Va blir det ingen effekt av protein pulvret om man blandar det med mjölk? Finns det något annat ni man kan blanda det med så det får en bättre smak? Har alltid blandat mitt vassle pulver med mjölk har de varigt helt förgäves? *mini*

King Grub
2007-02-26, 16:55
Den där saken är motbevisad sedan länge. Gammalt.

Gabbe
2007-02-26, 17:01
Den där saken är motbevisad sedan länge. Gammalt.

Puh! *popcorn*

Turrican
2007-02-26, 20:34
Man bör inte köpa 10 kg på en gång om man aldrig tidigare använt det... prova 1 kg först, gillar du det så slå till på 10. Jobbigt att sitta 1400 kr fattigare med 10 kg oätbart pulver...

Ekonom
2007-02-26, 20:55
Man bör inte köpa 10 kg på en gång om man aldrig tidigare använt det... prova 1 kg först, gillar du det så slå till på 10. Jobbigt att sitta 1400 kr fattigare med 10 kg oätbart pulver...

hehe, tror du är lite sent ute med dina råd. Skulle kunna tänka mig att han redan har tagit ett beslut i frågan :)

Turrican
2007-02-26, 22:06
haha, ja du har rätt... kollade inte datumet på inlägget, lol. Han har nog 9,8 kg kvar liggandes i nån garderob :) hur kan någon orka gräva fram en 3 år gammal tråd?