handdator

Visa fullständig version : Inolaxol GI sänkande effekt!?


cali
2004-05-26, 10:25
Jag käkar dagligen Inolaxol efter mina måltider. Det är främst av medicinska skäl men det slog mig att det måste ju vara det mest GI sänkande man kan äta efter en måltid. Något för alla GI freaks här att prova?
Inolaxol är ett bulkmedel som består av växtfibrer från gummiträdet (Sterkuliagummi).
Det man äter är ett pulver som bildar en geleliknande gummistruktur runt maten och fyller ut tarmen.

Nu vet jag inte exakt om Inolaxol eller växtfibrer från gummiträdet har någon GI sänkande effekt någon som kan verifiera? Hur mycket GI sänkande har det?
Mer än loppfrön!? (jag tror det)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=051759

B-jay
2004-05-26, 10:50
Jag har inget svar på din fråga, men undrar en annan sak.
Har du besvär med tarmarna?

jag har själv en mage som ballar ur allt för ofta.
Har haft magkatarr ett tag, men den har blivit bättre!
Men jag misstänker att jag en lättirriterad tarm.

Funkar detta läkemedel bra?
är det recptfritt.
Lite offtopic, men dumt att starta en ny tråd!

cali
2004-05-26, 11:10
Min mage ballar också ur emellanåt särskilt om jag inte äter mitt inolaxol :)
Jag har CI colon Irritable eller irriterad tarm, har även haft magkattar och magsår men har det under kontroll nu.

Har du en problemmage ska du helt klart prova inolaxol!
Det är receptfritt och relativt billigt.
80 kr för ett halvkilo som är på minst 100 portioner.
Helt ofarligt och naturligt, inget kemisk utan bara rent organsikt gummi som fyller ut och skapar lung i mage och tarm. Du kommer få de finaste och största tömmningarna nånsin av att äta inolaxol. Att skita blir en fröjd :)
Ät det kontinuerligt typ 3 ggr om dagen efter varje måltid i två veckor så ska du nog se underverk :)
All bran släng dej i väggen säger jag bara ;)
Sen att du tillgodoser hela ditt dagliga fiberbehov plus lite till skadar ju inte heller :)

Sen att det har en kraftigt GI sänkande effekt är bara en bonus (men som sagt vet jag inte exakt om det är så men tror det)

Sverker
2004-05-26, 11:19
Äter du det till måltiderna så verkar det genom att bilda en gel tillsammans med maten och då sänks GI. Precis som vilken annan gelbildande fibrer.

När jag läser din länk till FASS får jag intrycket att du skall använda inolaxol som mellanmål för att tarmarna skall ha något att arbeta mot. Då finns det heller inga kolhydrater med att sänka GI på !

Får tarmarna något att trycka mot så arbetar de och för födan nedåt i tarmarna. Genom att tarminnehållet hela tiden rör på sig ligger det inte kvar och kan irritera tarmytan någon längre stund.

cali
2004-05-26, 11:31
Originally posted by Sverker
Äter du det till måltiderna så verkar det genom att bilda en gel tillsammans med maten och då sänks GI. Precis som vilken annan gelbildande fibrer.

När jag läser din länk till FASS får jag intrycket att du skall använda inolaxol som mellanmål för att tarmarna skall ha något att arbeta mot. Då finns det heller inga kolhydrater med att sänka GI på !

Får tarmarna något att trycka mot så arbetar de och för födan nedåt i tarmarna. Genom att tarminnehållet hela tiden rör på sig ligger det inte kvar och kan irritera tarmytan någon längre stund.

Jo precis Inolaxol ger magen något att knåda med särskilt när man har en tarm som är överaktiv.
Att ta inolaxol endast tycker jag inte är särskilt verksamt utan jag rekomenderar att ta det i kombination med en måltid eller ett mindre mellanmål. Att det då ger GI sänkande effekt är ju bara en bonus :)
Det vore kul att veta hur pass GI sänkande det är!?
Det är betydligt mycket bättre för min mage än lin eller loppfrön är. Då det har större effekt rent gelmässigt än dessa frön.

Men Inolaxol är dåligt på att hjälpa till att bygga upp en eventuell sliten slemmhinna i tarmen utan där fungerar fröna bättre. (varför vet jag inte men så är det)

Jag kommer då aldrig få tarmcancer iallafall ;)

LunaSpice
2004-05-26, 11:40
Vissa former av tunn/tjocktarmscancer kan grunda sig i genetiska parametrar, you ain´t safe yet. ;)

cali
2004-05-26, 12:01
Originally posted by LunaSpice
Vissa former av tunn/tjocktarmscancer kan grunda sig i genetiska parametrar, you ain´t safe yet. ;)

Haha...fuck these genes asså :)
Men mej veterligen är det ingen i släkten som har haft cancer överhuvudtaget.
Men ALS däremot :( ...gaaaaaaaaaaaah....

B-jay
2004-05-26, 13:48
Ahhh, detta verkar vara läkemedlet jag letat efter länge!
ska testa och utvärdera! ;)