handdator

Visa fullständig version : GI vid blandning i mixer?


bmwjohan
2004-05-26, 06:32
jag har blivit väldigt förtjust i min mixer.
förut åt jag följande till frukost
1 banan
2 dl havregryn
1 ägg
4 dl lättfil
0,5 dl vassleprotein
jag blandade det i en skål och åt upp det. det var rätt äckligt och tog rätt lång tid.

nu kör jag samma saker i en mixer. det smakar mycket bättre och det tar typ 10 sekunder att äta upp det.

finns det några nackdelar med att göra på detta sätt?
blir tex GI förändrat på något sätt?
blir det sämre/bättre för magen att den inte behöver bryta ner maten lika mycket eftersom att jag har mixat sönder maten till en finfördelad geggamojja?

hallar
2004-05-26, 06:50
Om du tycker om att æa geggamoja till frukost så varfør inte. Jag menar att energin ifrån maten kommer att tas fortare upp af kroppen eftersom du redan till stor del har førvandlat det till chymus.

Men du, om ægget du slænger i inte ær pastøriserat så borde du nog skippa det. Det finns trots allt en liten risk før salmonella, vilket inte ær en højdare att få.

King Grub
2004-05-26, 09:21
finns det några nackdelar med att göra på detta sätt?
blir tex GI förändrat på något sätt?

Jajamen. Det stiger rejält.

blir det sämre/bättre för magen att den inte behöver bryta ner maten lika mycket eftersom att jag har mixat sönder maten till en finfördelad geggamojja?

Här är svaret nej. Energin absorberas snabbare, men konsistenser kan inte förändra var respektive näringsämne skall tas upp.

bmwjohan
2004-05-26, 11:11
oj då. det var ju inte bra. varför stiger det så mycket när man mixar sönder maten?

King Grub
2004-05-26, 11:23
Originally posted by bmwjohan
oj då. det var ju inte bra. varför stiger det så mycket när man mixar sönder maten?

Det lämnar magsäcken snabbare.

Metal_boy_
2004-05-26, 11:46
ät långsamma kolisar till frukosten..annars blir GI:t resten på av dagens mål drabbade också vilket leder till ökad risk att du lägger på dig fett också...därimot kan en insulinspik va bra på morgonen så fortsätt med mjölkprodukter vid detta tillfälle och även nån proteindrink kan intas..

lät de bra Grub? :em:

B-jay
2004-05-26, 11:46
Det borde hjälpa att ta några matskedar äppelcidervinäger i vatten före!

Eller är jag helt ute och cyklar?

Metal_boy_
2004-05-26, 11:48
Originally posted by B-jay
Det borde hjälpa att ta några matskedar äppelcidervinäger i vatten före!

Eller är jag helt ute och cyklar?

sänker inte även vinäger II om jag inte missminner mig..och insulinspiken e ju bra på morgonen

bmwjohan
2004-05-26, 12:08
jag håller ju på och hårddeffar sen några veckor tillbaka. jag har tagit ungefär 2 cm i midjemåttet i veckan dom första tre veckorna. jag kör rejält mycket fettförbränning.

från den dagen då jag ändrade min frukost så att jag tog lite mindre havregryn i drinken och la till en banan och körde det i mixern så har jag inte minskat en mm ens i magen på sex dagar. jag borde ha minskat nästan 2 cm. detta verkar ju göra en groteskt skillnad, för detta är det enda jag har ändrat i min deff.

King Grub
2004-05-26, 12:50
Originally posted by bmwjohan
jag håller ju på och hårddeffar sen några veckor tillbaka. jag har tagit ungefär 2 cm i midjemåttet i veckan dom första tre veckorna. jag kör rejält mycket fettförbränning.

från den dagen då jag ändrade min frukost så att jag tog lite mindre havregryn i drinken och la till en banan och körde det i mixern så har jag inte minskat en mm ens i magen på sex dagar. jag borde ha minskat nästan 2 cm. detta verkar ju göra en groteskt skillnad, för detta är det enda jag har ändrat i min deff.

GI och II har betydelse för var och hur energin du stoppar i dig används. Som du märker. :) Ta dig tid att kastrullkoka gröten, eller återgå åtminstone till ditt gamla schema.

Andyh
2004-05-26, 16:01
lite OT:
blir GI-värdet högre om man tuggar maten väl än om man sväljer stora otuggade matbitar? det borde göra det om det blir högre värde av att mixa det.

King Grub
2004-05-26, 16:14
Originally posted by Andyh
lite OT:
blir GI-värdet högre om man tuggar maten väl än om man sväljer stora otuggade matbitar?

Ja. Å andra sidan tillgodogör du dig näringen sämre om du sväljer hela potatisar, t ex. ;)

Callister
2004-05-26, 16:21
Är det långsamma kolhydrater i havregrynsgröt?

King Grub
2004-05-26, 16:22
Originally posted by Callister
Är det långsamma kolhydrater i havregrynsgröt?

Om den är kastrullkokt, ja. 60-75 i GI, beroende på grynens grovlek och hur länge du kokar gröten.

Callister
2004-05-26, 16:24
Originally posted by King Grub


Om den är kastrullkokt, ja. 60-75 i GI, beroende på grynens grovlek och hur länge du kokar gröten.
Herre jösses mariekex vad snabbt svar.
Ehm well, jag kokar den kanske 50-60 sek bara. :)
Om ens det.

King Grub
2004-05-26, 16:24
Originally posted by Callister

Herre jösses mariekex vad snabbt svar.
Ehm well, jag kokar den kanske 50-60 sek bara. :)

Minst 3 minuter, om du vill att de vattenlösliga fibrerna skall tränga ut ordentligt.

Alcazara
2004-05-26, 19:46
Originally posted by King Grub


Minst 3 minuter, om du vill att de vattenlösliga fibrerna skall tränga ut ordentligt.


Sänks GI:t proportionellt med koktiden, eller höjs det igen vid FÖR lång koktid?

Petta
2004-05-26, 20:27
King Grub > Har du någon aning om vad "microkokad" havregrynsgröt ligger på för GI?

King Grub
2004-05-26, 20:28
Originally posted by Petta
King Grub > Har du någon aning om vad "microkokad" havregrynsgröt ligger på för GI?

85-110, beroende på gryn. Lustigt nog kan det alltså stiga till över värdet på okokta gryn.

Petta
2004-05-26, 20:31
Originally posted by King Grub


85-110, beroende på gryn. Lustigt nog kan det alltså stiga till över värdet på okokta gryn.

Okej, där ser man. Så om man micrar sin gröt är det bra att ha i lite psyliumfrön för att få ner GI?
Har nämligen inte alltid tillgång till spis.

Bokrea
2004-05-26, 20:38
Originally posted by King Grub


85-110, beroende på gryn. Lustigt nog kan det alltså stiga till över värdet på okokta gryn.

Om man gör den i micron på kvällen, kyler den under natten o sedan värmer den långsamt (typ defrost, eller låg effekt i micron) blir det lite långsammare?

kanske lite grov fråga. men jag är så nyfiken. sen jag började med fiberhavre/vanligt havre gröt så har det inte gått åt myckte papper till toalletten, om ni förstår vad jag mennar. det är inte kletigt som bajs brukar vara. det e mer, aa, hinna på det. det är inte löst-

King Grub
2004-05-26, 20:42
Originally posted by Bokrea


Om man gör den i micron på kvällen, kyler den under natten o sedan värmer den långsamt (typ defrost, eller låg effekt i micron) blir det lite långsammare?

Ja, bildandet av resistent stärkelse gäller alla stärkelserika kolhydratkällor, inte bara potatis.

Max
2004-05-26, 22:12
Om man micrar gröten på låg effekt i lång tid istället, blir det lågt GI då?

abjorn
2004-05-26, 22:18
finns inget smidigare än att mixa 150 gram havregryn i 4-5 dl minimjölk och sedan svepa skiten (orka bry sig om GI ;)). Blir så j-vla dålig i magen om jag äter gröt av någon anledning

B-jay
2004-05-26, 22:43
Originally posted by abjorn
finns inget smidigare än att mixa 150 gram havregryn i 4-5 dl minimjölk och sedan svepa skiten (orka bry sig om GI ;)). Blir så j-vla dålig i magen om jag äter gröt av någon anledning

tillsammans med sitt proteinpulver ja! :hbang:

King Grub
2004-05-27, 06:33
Originally posted by Max
Om man micrar gröten på låg effekt i lång tid istället, blir det lågt GI då?

Nej. Även om det var så, skulle du tjäna tid på det då?

Sverker
2004-05-27, 06:54
En kastrull mindre att diska:thumbup:

King Grub
2004-05-27, 06:57
Originally posted by Sverker
En kastrull mindre att diska:thumbup:

Kastrulldiskning är fettförbrännande och förbättrar insulinkänsligheten med 11%, om den utförs dagligen och med relativt hög intensitet. 60% av maxpuls är att eftersträva, visar färska studier.

Alcazara
2004-05-27, 07:51
Sänks GI:t proportionellt med koktiden, eller höjs det igen vid FÖR lång koktid eller "stannar" GI:t vid ett visst värde?

King Grub
2004-05-27, 07:59
Jag vet inga sekundangivelser, men det finns väl en gräns där alla vattenlösliga fibrer trängt ut, och därefter borde det bli en mer lättupptaglig sörja i stället.

abjorn
2004-05-27, 09:31
Originally posted by B-jay


tillsammans med sitt proteinpulver ja! :hbang:

den skall avnjutas för sig själv :eating: