handdator

Visa fullständig version : Förbränningsfråga


Jennyy
2004-05-25, 22:55
Jo, det ligger till såhär. Jag har varit inne i en period tidigare där jag ätit för lite, haft lite problem med det. Jag har nu börjat komma igång med träningen igen rejält, och undrar nu hur min förbränning förändras.
Jag är en tjej på 17 år, 170 lång och 56 kg.

Jag har tidigare varit i en period med mindre mat, så min kropp har väl anpassat sig till detta, alltså ren överlevnad, låg förbränning.

Jag har tidigare tränat konditionskrävande träning en längre period. Nu känns det som om jag börjar komma igång med träningen igen, jag har dessutom fått upp ögonen för styrketräning. Jag tränar ca 5 pass i veckan varav 2-3 av dem är styrke.

Går det överhuvudtaget att ge något svar på ungefär hur lång tid det tar för min kropp att anpassa sig till mer mat, och därmed en högre förbränning, utan att kaloriökningen sätter sig på kroppen i form av fett?

z_bumbi
2004-05-26, 08:45
Inget exakt svar men du får kanske acceptera en del fett på vägen till en normal förbränning, höj kalorierna vartefter och kompensera inte med med mer träning.
Det jämnar ut sig när förbränningen är på normalnivå igen.

gosh
2004-05-26, 08:52
Jag tror det går relativt snabbt för att inte säga att kroppen anpassar sig rätt omedelbart, det som kan ta tid att anpassa är muskelmassan vilket å andra sidan kan ta låååångt tid. Har du ätit lite så har du bränt mycket muskler, muskler bränner fett och finns det lite av dessa så bränner du inte lika mycket. Försök att snabbt (så snabbt som du kan) få upp lite muskelmassa så löser sig det med.
Det hormonella skulle jag tro ställer om sig omedelbart.

I fortsättninga kan det vara bra att tänka på att tjejer som är klenfeta inte är så sexiga. Det är alltså tjejer som är smala men i princip inte har en enda muskel så det lilla som finns är fett. Sköt kosten och se till att träna, mycket sexigare!!!

Diana
2004-05-26, 13:02
När man ätit väldigt lite en tid anpassar man sej till de både fysiskt och psykiskt så de kan lätt va så att man uppfattar de som i självaverket e normal mängd mat för ensjälv o sin träningsmängd, som groteskt mycke, tränar du 5 pass i veckan så behövs de säkert mer än du tror så va inte rädd för att prova höjja kcalintaet om muskelökningarna uteblir:bpump: :bpump: