handdator

Visa fullständig version : musslor


Metal_boy_
2004-05-25, 21:52
musslor på koncerv tänkte jag prova..proteinrikt har jag sett..tillagar man dom? ska dom typ värmas eller nått? godaste alternativet tack :eating:

Arwen
2004-05-26, 07:46
sök i receptforumet

B-jay
2004-05-26, 08:22
Originally posted by Metal_boy_
musslor på koncerv tänkte jag prova..proteinrikt har jag sett..tillagar man dom? ska dom typ värmas eller nått? godaste alternativet tack :eating:

Jag har vid ett par tillfällen tryckt i mig en burk musslor, mest för att komma i från tonfisken lite.

Käkade dom direkt från burken, det var gott dom två första tuggorna, sen fick jag kväljningar.
Konsistensen gjort att jag helt enkelt knappt kunde tugga dom, så det slutade med att jag sköljde ner hela musslor med vatten.

kanske inte riktigt svar på din fråga.
Men jag vet att man kan göra musselgrytor och liknande.
sök efter recept på nätet!

King Grub
2004-05-26, 09:19
Jag gillar dem som dem är, gärna nedrörda i en kall pastasallad.

Annars fungerar de ypperligt på varma mackor, gärna med lite riven ost på. In i ugnen tills osten smält. :eating:

Arwen
2004-05-26, 09:32
Originally posted by King Grub
Jag gillar dem som dem är, gärna nedrörda i en kall pastasallad.

Annars fungerar de ypperligt på varma mackor, gärna med lite riven ost på. In i ugnen tills osten smält. :eating:

mmm, och har man gott om tid så finhackar man färsk persilja och vitlök som får smaksätta en fin olivolja som ringlas över musslorna innan de åker in i ugnen:eating:

Metal_boy_
2004-05-26, 09:40
tack grabbar! nämligen shoping dag idag så jag tänkte som vanligt då testa nått nytt:eating: :thumbup:

Tolkia
2004-05-26, 15:52
Studsa inte när du öppnar burken , bara ...! :D Musslor är gott, men åsynen när man öppnar en konservburk är inget man drömmer om; "huvva" som man säger här i norrland.

kharon
2004-05-26, 20:40
Testa omelett med musslor! Gott!

stenis
2004-09-05, 19:24
har sedan barnsben ÄLSKAT musslor, sitter o äter en burk nu faktiskt.. De jag undrar är om musslor är nyttigt att äta, mycke proteiner = bra, men fett o så då... kortfattat, kan jag fortsätta äta mina älskade musslor på kvällarna? :)

mvh stenis

King Grub
2004-09-05, 19:32
har sedan barnsben ÄLSKAT musslor, sitter o äter en burk nu faktiskt.. De jag undrar är om musslor är nyttigt att äta, mycke proteiner = bra, men fett o så då... kortfattat, kan jag fortsätta äta mina älskade musslor på kvällarna? :)

mvh stenis

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Skriv musslor.

Trance
2004-09-05, 19:39
Så jääkla gott med musslor, tyvärr är det lite för dyrt för att kunna ha som basföda. Så det får bli vid lite lyxigare tillfällen.

King Grub
2004-09-05, 19:44
Så jääkla gott med musslor, tyvärr är det lite för dyrt för att kunna ha som basföda. Så det får bli vid lite lyxigare tillfällen.

ICA:s och Rainbows musslor (250 gram burk, 150 gram musslor) brukar väl kosta under 15 kronor styck. Dyrare saker finns det i alla fall. :)

flamingeric
2004-09-05, 21:12
Min musselpastasås:

Musslor
Dolmio Pastasås med vitlök
Championer
Rödlök
Gul lök
Vitlök
Valfria kryddor
Samba Olek (kanske inte rättstavat)

Fräs på championer och löken tillsammans med kryddor och Samba olek. I med pastasås och pressad vitlök. Låt koka upp och ha sist i musslorna så de bara blir varma.

Serveras till spaghetti...mums!! :eating:

Trance
2004-09-05, 21:15
ICA:s och Rainbows musslor (250 gram burk, 150 gram musslor) brukar väl kosta under 15 kronor styck. Dyrare saker finns det i alla fall. :)

Det var inte så farligt, jag brukade äta abbas. Drypande i god olja ;)

Hmm, så sugen jag blir nu. Det blir musseljakt imorgon i stans butiker och köpa hem flera olika märken och se om man kan hitta en billig favorit.