handdator

Visa fullständig version : Hur avgörande roll har frukosten


Callister
2004-05-25, 20:41
När jag inte äter fina frukostar så kan jag bli så in i HELVETE godissugen på eftermiddagen, detta avhjälps inte ens med 10kg mat utan måste ha 3ton godis för o stoppa det, men jag brukar ju lida igenom det. Men det är pga. frukosten va? Att man får skumma värden sådär efter skolan alltså.
Kan det funka bra att ha frukost som sitt största mål?
Jag tänkte då att jag har en 600-700 kcal frukost, lunch typ 600 kcal, mellanmål efter skolan 200 kcal, middag 600 kcal kanske, 200 kcal kvällsmiddag, exempel bara, inte exakta siffror.

Tack! :kinky:

Callister
2004-05-25, 21:04
Ingen som har ett svar? :D
*Tittar på King Grub*
***OBS** DETTA ÄR INGEN BEFALNING FRÅN MIG ***OBS***

Spacer
2004-05-25, 21:16
Undrar jag med, äter inte speciellt mycket och brukar vara sugen på det mesta i skolan :)
Grub ge oss svar :)

j00ar
2004-05-25, 21:19
Fördela maten under dagen, men ha alltid i bakhuvudet att frukosten är dagens viktigaste mål;).

Sen för att slippa godissuget, DRICK VATTEN.
Funkar oftast för mig, eller så tar jag en banan.

MVH/ Mazer:naughty:

MunsöHustla
2004-05-25, 21:19
Många har frukosten som sitt största mål då man behöver starta upp kroppen ordentligt efter nattens fasta, det är inte heller så stor sannolikhet att man blir fet av en stor frukost då kroppen "suger" åt sig med vid den tidpunkten. Speciellt under deff brukar det vara vanligt då man enligt många källor bör konsumera största andelden kolhydrater på förmiddagen.

Själv äter jag i princip 50% av dagens kolhydrat intag till frukosten nu under deffen....

Callister
2004-05-25, 21:20
Originally posted by j00ar
Fördela maten under dagen, men ha alltid i bakhuvudet att frukosten är dagens viktigaste mål;).

Sen för att slippa godissuget, DRICK VATTEN.
Funkar oftast för mig, eller så tar jag en banan.

MVH/ Mazer:naughty:
Just nu dricker jag säkert 4 liter vatten om dagen. Mitt godissug beror nog på väldigt dåliga blodsockernivår, jag misstänkter frukosten ganska starkt.

Edit:
Jag går en morgonpromenad på 40 min innan frukosten också.

Spacer
2004-05-25, 21:23
Men orka att gå upp tidigare för att hinna göra gröt, fixa mackor.. frukt osv :P
Och så är det jag som måste köpa all frukost och jag studerar :insane:
Morsan orkar ju inte bry sig om sådant.

EDIT: Just nu är det bara 2st skivor grovbröd med skinka/ost, ett äpple och mjölk.

Whey
2004-05-25, 21:23
Kan väl skriva vad jag vet så kan någon komma och rätta mig om jag har fel...

Frukosten har stor betydelse för efterkommande måltider. Frukostens GI påverkar GI-värdet för alla efterkommande måltider. En bra frukost kommer alltså att ge ett stabilare blodsockervärde.

En frukost som största mål på en dag låter som en bra idé. Kroppen är i stort behov av energi efter nattens fasta och energidepåerna behöver fyllas på. (läst rekommendationer om att 30% av energiintaget fördelaktigt kan komma från frukosten)

Trytter
2004-05-25, 21:25
Är inte 2200kcal lite väl lite om dagen?

(Lite off-topic sorry)

Callister
2004-05-25, 21:32
Originally posted by Trytter
Är inte 2200kcal lite väl lite om dagen?

(Lite off-topic sorry)
Det var inte exakta siffror. ;)
Bara exempel på siffrer-fördelningarna för målen. :angel:

aliquis
2004-05-25, 21:34
som nyss sades, om du blir sugen på godis äter du ju för lite, ät mer mat så skall du se att godissuget minskar.

King Grub
2004-05-26, 09:16
Så där dags sitter jag inte framför datorn.

Dessutom får sådana personliga trådar och kommentarer motsatt effekt. Jag tappar helt lust att svara på befallning.

Som nu. Och den här gången var det inte ens trådstartarens förtjänst.

cali
2004-05-26, 09:41
Jag käkar 1000 kcal frukostar!
Det tar tid men ack så bra!
Frukosten är en av dagens viktigaste mål (det viktigaste är det man äter dikret efter träning) den sätter grunden för intaget under resterande dag. Med en bra frukost ligger jag på överskott redan på frukosten och kommer jag bygga fint under hela dagen.

Det är inte nog så viktigt att äta en god frukost.
Du kommer garanterat inte bli tjock av att äta en stor frukost, dina glykogen depåer kommer fyllas under dagen då man kan vara rätt depleted efter natten, särskilt om man gillar att sova länge :love:
Sen kommer dina övriga mål naturligt inte bli så stora.
Man får en bra rytm av att äta stora frukostar, man slipper bli tokhungrig under dagen och det handlar mer om att fylla på energin från frukosten snarare än att bygga på med energi från ett underskott.

Tjenis!

Hermes
2004-05-26, 09:57
Originally posted by cali
Jag käkar 1000 kcal frukostar!
Det tar tid men ack så bra!
Frukosten är en av dagens viktigaste mål (det viktigaste är det man äter dikret efter träning) den sätter grunden för intaget under resterande dag. Med en bra frukost ligger jag på överskott redan på frukosten och kommer jag bygga fint under hela dagen.

Det är inte nog så viktigt att äta en god frukost.
Du kommer garanterat inte bli tjock av att äta en stor frukost, dina glykogen depåer kommer fyllas under dagen då man kan vara rätt depleted efter natten, särskilt om man gillar att sova länge :love:
Sen kommer dina övriga mål naturligt inte bli så stora.
Man får en bra rytm av att äta stora frukostar, man slipper bli tokhungrig under dagen och det handlar mer om att fylla på energin från frukosten snarare än att bygga på med energi från ett underskott.

Tjenis!

Sådär, klockrent svar!

B-jay
2004-05-26, 10:38
Originally posted by Callister

Just nu dricker jag säkert 4 liter vatten om dagen. Mitt godissug beror nog på väldigt dåliga blodsockernivår, jag misstänkter frukosten ganska starkt.

Edit:
Jag går en morgonpromenad på 40 min innan frukosten också.

tar du morgonpromenader så är det ju ÄNNU vikitgare att käka frukost efteråt. jag hade inte klarat en timme efter mina promanader utan frukost!

Pho-ku
2004-05-26, 10:56
Originally posted by cali
Jag käkar 1000 kcal frukostar!
Det tar tid men ack så bra!
Frukosten är en av dagens viktigaste mål (det viktigaste är det man äter dikret efter träning) den sätter grunden för intaget under resterande dag. Med en bra frukost ligger jag på överskott redan på frukosten och kommer jag bygga fint under hela dagen.

Det är inte nog så viktigt att äta en god frukost.
Du kommer garanterat inte bli tjock av att äta en stor frukost, dina glykogen depåer kommer fyllas under dagen då man kan vara rätt depleted efter natten, särskilt om man gillar att sova länge :love:
Sen kommer dina övriga mål naturligt inte bli så stora.
Man får en bra rytm av att äta stora frukostar, man slipper bli tokhungrig under dagen och det handlar mer om att fylla på energin från frukosten snarare än att bygga på med energi från ett underskott.

Tjenis!


Får man fråga hur dina 1000kcal frukostar ser ut? Nyfiken som man är..

stridis
2004-05-26, 11:02
Originally posted by j00ar
Fördela maten under dagen, men ha alltid i bakhuvudet att frukosten är dagens viktigaste mål;).

Sen för att slippa godissuget, DRICK VATTEN.
Funkar oftast för mig, eller så tar jag en banan.

MVH/ Mazer:naughty:

När jag tenta-pluggar så är man helt uppe i det och så märker man att helt omedvetet har mumsat i sig vad som var kvar i fruktskålen. 2 Äpplen 2-3 bananer och en klase vindruvor. Vem har satt i sig all frukt nu igen? :notme: .

Äter för kass frukost, en skål med musli bara, men jag är inte hungrig alls på morgonen, så vad göra?

King Grub
2004-05-26, 11:03
Mina frukostar brukar också ligga i 1000 kcal-trakten. I morse blev det:

1 burk Valio Grynost nedrörd i...

ett tredjedels paket Arla Vaniljyoghurt med...

cirka 50 gram All-Bran Plus och 50 gram Frosties på.

Ett par, tre skivor Finax Fullkorn med kolamessmör.

En apelsin.

En vassleshake med chokladsmak.

Callister
2004-05-26, 11:12
Man kommer upp i 1000 kcal ganska lätt.
2-3 ägg, 2-3 fullkornsmackor med diverse pålägg, havregrynsgröt. :D
Spec. för mig som brukar köra 3-4 pålägg. :(
Keso lök
skinka
ost, 10 eller 17%
Sen gurka, sallad och så. :sleep:

Metal_boy_
2004-05-26, 11:13
frukost och målet efter återhämtningsdricka o vassledrink och sånt som jag också räknar som ett mål efter jag tränat är mina största mål..iaf proteinmässigt

En träningsdag:

1. frukost..2port gröt en dubbel vassledrink ett par mandlar

Träning

2. Dubbelgainer, 1vassledrink

3. 1 timme senare mat, 0,5dl mjölk

4. Gröt, tonfisk, mandlar, mjölk 0,5dl

5. mat, 0,5dl mjölk

6. Gröt, tonfisk, mandlar, mjölk 0,5dl

cali
2004-05-26, 11:22
Frukost som landar på ca 900-1000 kcal

2 Fullkornmackor med typ medwurst
1 kopp varmchoklad
1 mugg A-fil
2 ägg
1 banan
1 protteshake
5 Omega-3 kapslar ( inte att förglömma )

Det är inte omöjligt att få ner det där...
Men att börja på en gång med 1000 kcal frukostar kan vara svårt om man är ovan utan börja med ett ägg extra om dagen, några dagar därpå två ägg och bygg sedan på din frukost succesivt.

Diana
2004-05-26, 13:15
Nåt som tar bort godissug vääldigt effektivt(King grub har nämnt detta ett par ggr förr:thumbup: ) e efterträningsgodiset, såå förlägger man träningen till tidig morgonstund besväras iaf ja aldri av godissug/käka groteska mängder dålig mat-sug(vid deff)
nackdelen e väl tidiga kvällar o alla pengar som går åt till sömntabletter dessa ljusa sommarkvällar:sleep:

Metal_boy_
2004-05-26, 13:23
Originally posted by stridis


När jag tenta-pluggar så är man helt uppe i det och så märker man att helt omedvetet har mumsat i sig vad som var kvar i fruktskålen. 2 Äpplen 2-3 bananer och en klase vindruvor. Vem har satt i sig all frukt nu igen? :notme: .

Äter för kass frukost, en skål med musli bara, men jag är inte hungrig alls på morgonen, så vad göra?

ät nått som är lätt att få i sig som fil eller gröt som i princip bara är att hälla i sig..och så får du ge dig fan på lite också så du vänjer dig ..speciellt om du vill lyckas:thumbup:

Man and Machine
2004-05-26, 17:32
Kanske får skärpa mig. Min frúkost brukar väl ligga kring 400-500 kcal. Gröt, mjölk, ägg

Väger 85-90 cirkus

Whey
2004-05-26, 18:21
Originally posted by Man and Machine
Kanske får skärpa mig. Min frúkost brukar väl ligga kring 400-500 kcal. Gröt, mjölk, ägg

Väger 85-90 cirkus

Inte ens jag med mina 64kg äter så lite...

Whey
2004-05-26, 18:23
Originally posted by King Grub
Mina frukostar brukar också ligga i 1000 kcal-trakten. I morse blev det:

1 burk Valio Grynost nedrörd i...

ett tredjedels paket Arla Vaniljyoghurt med...

cirka 50 gram All-Bran Plus och 50 gram Frosties på.

Ett par, tre skivor Finax Fullkorn med kolamessmör.

En apelsin.

En vassleshake med chokladsmak.

Ger inte det ett megagigantiskt jätteinsulinpåslag? Men det kanske inte spelar någon roll på morgonen?

Lite off topic:
Om man äter så att man får ett stort insulinpåslag, typ dricker en liter mjölk. Blir effekten på kroppen densamma eller värre om man istället för en liter dricker 2?

King Grub
2004-05-26, 18:26
Ger inte det ett megagigantiskt jätteinsulinpåslag? Men det kanske inte spelar någon roll på morgonen?

Who cares? Insulinnivåerna är i botten efter nattens fasta, och jag skall gå och träna en timme efter frukost, och då vill jag ha en anabol miljö i kroppen. Det gäller att snabbt ta sig ur det katabola stadiet efter nattimmarna, och då gäller det att få ett insulinpåslag illa kvickt.

Blir effekten på kroppen densamma eller värre om man istället för en liter dricker 2?

II-värdena är satta vid energiintag, ja, så ju mer energi från livsmedlet i fråga, desto större insulinpåslag.

bmwjohan
2004-05-27, 10:20
Originally posted by King Grub
kolamessmör.



va? fan va gott det låter. det har jag inte sett i några matbutiker. vilka säljer sånt? är det bara jag som är blind när jag snokar runt i mataffärerna?

King Grub
2004-05-27, 10:26
Originally posted by bmwjohan


va? fan va gott det låter. det har jag inte sett i några matbutiker. vilka säljer sånt? är det bara jag som är blind när jag snokar runt i mataffärerna?

Finns överallt. Samma tillverkare: Fjällbrynt.