handdator

Visa fullständig version : Alla metoder och principer.


Yooo
2004-05-25, 20:24
Finns det någon här som konkret kan ställa sig upp och säga!

"Hej jag använder (HST, Max-Ot eller annan träningsmetod) och jag har verkligen ökat ordentligt i muskelmassa snabbt och effektivt"

Vilken funkar för er??

Herkulez
2004-05-25, 20:29
Max-OT fungerade bra ett tag iaf för mig :) körde det när jag var som tyngst/fetast

Allan
2004-05-25, 20:31
Min största ökning av muskelmassa har skett i intervallet 15-20 set per kroppsdel, under en treårsperiod.

allan

z_bumbi
2004-05-25, 20:44
Originally posted by Yooo
Vilken funkar för er??

Tredagarsprogramet i Best of...samt 5x5 eller liknande.

Det funkar för mig.

AcidSleeper
2004-05-25, 21:01
Kör varannan vecka lågreps (4-6reps) respektive högreps (15+reps)

Tycker det funkar bra, samt blivit uthålligare och ökat (enormt) mycket i antal kilon jag lyfter!

Medusa
2004-05-25, 21:43
Jag kan ärligt ställa mig upp och säga att HST is the shit, jag gick upp 7 kg på 2 månader sist, ser fram emot nästa cykel.

Yooo
2004-05-25, 21:44
Originally posted by AcidSleeper
Kör varannan vecka lågreps (4-6reps) respektive högreps (15+reps)

Tycker det funkar bra, samt blivit uthålligare och ökat (enormt) mycket i antal kilon jag lyfter!


Låter lite som jag tränar.

Tunga veckor: 6-8 reps (failure)
Lättare veckor: 10 - 12 reps

Hur går det med massan?

Karl_alfred
2004-05-25, 21:49
Jag kan ställa mig upp och säga att jag tränar och ökar bra på det:thumbup:

RobbeliRobban
2004-05-26, 07:35
Jag tycker att 5*5 funkar skitbra, iaf för styrkan i överkroppen. En egenmodifierad 5*5 tycker hag fungerar ännu bättre för styrkeökningar i överkroppen men brukar bli väldigt sliten efter ett tag, går till så att man höjer tätare än när man klarat just 5*5, tillåter mig själv att höja när jag klarar 5 i första setet, och pressar som satan för att klara det i de andra med, men första setet efter ordentlig värmning, är det som verkligen gäller.

pellepedal
2004-05-26, 07:59
Det jag ökat mest av i massa (och styrka) är när jag körde Serious Growth för några år sedan. Dessutom var man näst intill hård året runt.
Nu kör jag DoggCrapp och det ser ut att gå ganska fort uppåt nu oxå.

JJ
2004-05-26, 08:20
5x5 har ökat min styrka bra de senaste månaderna, trots en lätt fettreducering samtidigt. Så det fungerar som det är tänkt, ska bli intressant om man kan öka lite i massa också när man börjar äta mer.

ZilenCe
2004-05-26, 09:11
5x5 har gett mig mest av de program jag hittills kört, skall snart prova max-OT

Yooo
2004-05-26, 09:16
Vad innebär 5x5 respektive serious growth? :em:

JJ
2004-05-26, 09:20
Originally posted by Yooo
Vad innebär 5x5 respektive serious growth? :em:

5x5 för mig är:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20294&highlight=5x5

z_bumbi
2004-05-26, 09:36
OT
5x5
Börja på en lägre vikt än vad du vet att du klarar av att köra på.
Kör 5 set a 5 reps (5x5)
Nästa pass ökar du vikten något och kör 5x5 igen.
Upprepa tills du inte klarar fulla 5:or längre.
Sen kan du börja om på en lägre vikt igen (Något högre än förra startvikten) och jobba dig upp eller ligga kvar en stund och försöka tvinga dig upp på en fulla 5:or och sen börja om.

Hur mycket man ska öka beror på hur stark man är och hur det har funkat tidigare men mellan 2,5-10 kg är vanliga ökningar, beroende på i vilka övningar det är så klart.
Vanligast är nog att man kör detta på de stora basövningarna och sen kör andra set och reps på de andra övningarna men det funkar självklart för alla övningar även om det kan vara svårt att få en vettig nivå på höjningarna på mindre övningar.

En stor fördel är att det inte sliter så mycket på kroppen som mer traditionell styrketräning, mycket beroende på att man får en automatisk variation av hur hårt kroppen måste jobba då de olika övningarna oftast inte tar stopp samtidigt.

Ett tips är att kolla Emmzans träningsjournal då hon kör en 5x5 variant just nu och hon tycker det funkar bra. (För att jag inte ska få stryk så måste jag nog tillägga att jag också tycker det funkar bra. :D )

/OT

Yooo
2004-05-26, 10:01
Originally posted by z_bumbi
OT
5x5
Börja på en lägre vikt än vad du vet att du klarar av att köra på.
Kör 5 set a 5 reps (5x5)
Nästa pass ökar du vikten något och kör 5x5 igen.
Upprepa tills du inte klarar fulla 5:or längre.
Sen kan du börja om på en lägre vikt igen (Något högre än förra startvikten) och jobba dig upp eller ligga kvar en stund och försöka tvinga dig upp på en fulla 5:or och sen börja om.

Hur mycket man ska öka beror på hur stark man är och hur det har funkat tidigare men mellan 2,5-10 kg är vanliga ökningar, beroende på i vilka övningar det är så klart.
Vanligast är nog att man kör detta på de stora basövningarna och sen kör andra set och reps på de andra övningarna men det funkar självklart för alla övningar även om det kan vara svårt att få en vettig nivå på höjningarna på mindre övningar.

En stor fördel är att det inte sliter så mycket på kroppen som mer traditionell styrketräning, mycket beroende på att man får en automatisk variation av hur hårt kroppen måste jobba då de olika övningarna oftast inte tar stopp samtidigt.

Ett tips är att kolla Emmzans träningsjournal då hon kör en 5x5 variant just nu och hon tycker det funkar bra. (För att jag inte ska få stryk så måste jag nog tillägga att jag också tycker det funkar bra. :D )

/OT



Kan det vara något för en liten nybörjar jävel som jag som vill bli stoor? Tackar för svaren!

z_bumbi
2004-05-26, 10:14
Originally posted by Yooo




Kan det vara något för en liten nybörjar jävel som jag som vill bli stoor? Tackar för svaren!

Ja du bygger en väldigt bra grundstyrka och iom att du kör en hel del set på de stora övningarna så får du möjlighet att få en bra teknik ganska snabbt, särskilt när du inte kör maxvikter hela tiden då man ofta tappar tekniken vid tyngre vikter.

Yooo
2004-05-26, 10:16
Originally posted by z_bumbi


Ja du bygger en väldigt bra grundstyrka och iom att du kör en hel del set på de stora övningarna så får du möjlighet att få en bra teknik ganska snabbt, särskilt när du inte kör maxvikter hela tiden då man ofta tappar tekniken vid tyngre vikter.



5x5 låter väldigt intressant faktiskt. Tackar!

Fatalist
2004-05-26, 10:31
Jag kör 5x5 (har precis börjat för några veckor sen) men jag har ökat nåt helt enormt i de övningar jag kör (kan ju dock bero på att jag inte tränat så länge, men 5x5 har fungerat bättre än 8x3/3x8/highrep-passet jag fick av Chris Joyner)

Metal_boy_
2004-05-26, 11:03
ökade bra med max-ot som jag körde i typ 1år..biceps va de enda som inte ville sig me det programet..därför kör jag max-ot princip på stora muskelgrupper och högre reps på små som axlar och armar nu..ska se om dom växer bättre av det..

gick typ upp 20kg på max-ot på 1år och nej inte 20kg rena muskler! innan nån deffad benget kommer o klagar :D

Herk: fan har du kört max-ot!? men dina klubbor växte väl bäst av högre reps?

F-$
2004-05-26, 11:06
jag har kört Max-Ot jag tyckte det var helt ok

Herkulez
2004-05-26, 11:10
Originally posted by Metal_boy_


Herk: fan har du kört max-ot!? men dina klubbor växte väl bäst av högre reps? nja det var bara under 4månader, sen stagnerade jag och bytte till lite högre repsantal

mina ben växte absolut bäst av tung benträning med få reps, men bara under en kort tid, sen var jag tvungen att byta till lite högre reps som fungerar ypperligt nu

Saj
2004-05-26, 12:26
nån i eliten som har lust att förklara max-ot?:rolleyes:

pellepedal
2004-05-26, 12:41
Kolla på http://www.*******.se och du skall svaret finna.

rossi
2004-05-26, 13:06
Originally posted by Medusa
Jag kan ärligt ställa mig upp och säga att HST is the shit, jag gick upp 7 kg på 2 månader sist, ser fram emot nästa cykel.

Å andra sidan haru inte kommit till din platå... du har väl precis börjat träna om inte jag minns fel?

Medusa
2004-05-26, 13:28
Originally posted by rossi


Å andra sidan haru inte kommit till din platå... du har väl precis börjat träna om inte jag minns fel?

Jo, jag är relativt ny då jag endast har tränat i ungefär 8 månader, vi får se om det fortsätter i samma form eller avtar.