handdator

Visa fullständig version : Grov med lågset?


Allan
2004-05-25, 20:07
Eftersom frågan är uppe precis stup i kvarten tänkte jag rensa luften lite.
Det är nu dryga tjugo år sen principen om få set till absolut uttröttning dök upp. Den har reviderats ett par gånger och fått andra namn men den har ändå funnits som princip ett antal år.

Under dessa år har det dykt upp ett otal andra träningsprinciper med konstiga namn och flera av dem har faktiskt företrädare som ställer sig upp och säger "jag har följt den här träningsprincipen under hela min karriär och se hur bra jag blivit" (i reklamsyfte visserligen men det har ändå sagts).

Men jag väntar fortfarande med spänning på att se den - kvalificerade - byggare som kört fåsetsprincipen under hela sin karriär, och endast den, med ett par tjugofyraminuters pass i månaden, och som sedan ställt sig på en scen och varit bra!

Jag ställer inte frågan i enbart provokativt syfte; jag ser visst fördelar med fåsetsträning under vissa perioder, men jag skulle vilja veta vem som är det praktiska exemplet?


allan

Karl_alfred
2004-05-25, 20:11
Haha mycket intressant. Gissningsvis skulle jag tippa på att ingen kan svara på den frågan.

Pressarn
2004-05-25, 20:19
Vi kan ju köra uteslutningsmetoden. Nämn alla som kör 40 set till failure varje pass per muskel istället så får vi se om det blir nåt proffs över.

Styrkebyggare
2004-05-25, 20:26
Originally posted by Pressarn
Vi kan ju köra uteslutningsmetoden. Nämn alla som kör 40 set till failure varje pass per muskel istället så får vi se om det blir nåt proffs över.

Allt under 40 set per muskel är alltså lågset? :confused:

Pressarn
2004-05-25, 20:28
Originally posted by Styrkebyggare


Allt under 40 set per muskel är alltså lågset? :confused:
10, 20, 40... spelar det någon roll? Enligt vissa ger det mer ju fler set man kör. Eftersom proffsen är just proffs så borde dom då köra 40+?

Allan
2004-05-25, 20:28
Originally posted by Pressarn
Vi kan ju köra uteslutningsmetoden. Nämn alla som kör 40 set till failure varje pass per muskel istället så får vi se om det blir nåt proffs över.

Varför just fyrtio set? Om du håller dig till tjugofem kan du få en rejäl lista med folk som tränar stenhårda pass. Inklusive några rejäla grovsingar. Inte jämt naturligtvis; det vore inte särskilt smart, men ofta nog för att kvala in som högsettare om det är det du är ute efter.

allan

Allan
2004-05-25, 20:29
Originally posted by Pressarn

10, 20, 40... spelar det någon roll? Enligt vissa ger det mer ju fler set man kör.

Trams. Svara på frågan istället.

allan

Pressarn
2004-05-25, 20:30
Originally posted by Allan


Trams. Svara på frågan istället.

allan
Svar: nej.

Pressarn
2004-05-25, 20:32
Om man kör 25 set, varför inte pressa 5 till för att få ut det där extra? Var slutar det? Jag tror inte att styrketräning fungerar som andra sporter och studier där mer alltid är bättre.

Styrkebyggare
2004-05-25, 20:33
Jag saknar fortfarande en någotsånär vettig definition av lågset...

Pressarn
2004-05-25, 20:36
Originally posted by Styrkebyggare
Jag saknar fortfarande en någotsånär vettig definition av lågset...
Kan tänka mig att det är några uppvärmningsset och sen ett eller ett fåtal tunga set till failure, per muskel. 1-2 gånger i veckan.

Allan
2004-05-25, 20:39
Originally posted by Pressarn

Kan tänka mig att det är några uppvärmningsset och sen ett eller ett fåtal tunga set till failure, per muskel. 1-2 gånger i veckan.

Och med den definitionen - kan du då ge mig ett eller ett par exempel på lysande fysiker som byggt på det viset? Ocvh jag frågar fortfarande för att jag vill veta, inte för att krascha nåt luftslott.

allan

Pressarn
2004-05-25, 20:47
Originally posted by Allan


Och med den definitionen - kan du då ge mig ett eller ett par exempel på lysande fysiker som byggt på det viset? Ocvh jag frågar fortfarande för att jag vill veta, inte för att krascha nåt luftslott.

allan
Med DC-träningen har ett antal stora snubbar byggts.

z_bumbi
2004-05-25, 20:49
Originally posted by Pressarn

Med DC-träningen har ett antal stora snubbar byggts.

DC? Har jag missat någon sk metod?

Allan
2004-05-25, 20:56
Vad är DC-metoden?

allan

Pressarn
2004-05-25, 21:01
Originally posted by z_bumbi


DC? Har jag missat någon sk metod?
Ja, tydligen. Den har varit uppe här ett antal gånger innan.
Här är en av dom han coachar http://www.musclemayhem.com/forum/cgi-bin/ikonboard.cgi?;act=ST;f=15;t=12103
Dante (Doggcrapp) ska tydligen ha hjälpt Phil Hernon också.
Det är ingen ny "revolutionerande" metod utan en kombination av ett antal lågsets-metoder.

z_bumbi
2004-05-25, 21:05
Originally posted by Pressarn

Ja, tydligen. Den har varit uppe här ett antal gånger innan.
Här är en av dom han coachar http://www.musclemayhem.com/forum/cgi-bin/ikonboard.cgi?;act=ST;f=15;t=12103
Dante (Doggcrapp) ska tydligen ha hjälpt Phil Hernon också.
Det är ingen ny "revolutionerande" metod utan en kombination av ett antal lågsets-metoder.

DC=dogcrap alltså, då är jag med.

Allan
2004-05-25, 21:07
Då kallar vi det Dog Crap i fortsättningen då. DC är en byggartävling i Skåne. Och Phil Hernon har inte byggt sin kropp med få set. Kan hända att han gått över på det på senare år men han befann sig definitivt på den andra sidan i början av nittiotalet.


allan

Grahn
2004-05-25, 21:08
Sen är väl DogCrap mer likt HST med få set per träningstillfälle men många träningstillfällen i veckan?
Den faller ju inte riktigt in med HIT liknande 1 set till failiure väldigt sällan.

edit: skrev ut DogCrap istället för DC

Pressarn
2004-05-25, 21:09
Originally posted by Allan
Då kallar vi det Dog Crap i fortsättningen då. DC är en byggartävling i Skåne. Och Phil Hernon har inte byggt sin kropp med få set. Kan hända att han gått över på det på senare år men han befann sig definitivt på den andra sidan i början av nittiotalet.


allan
Kanske inte byggt från början men fått fina ökningar när han redan hade en grund? Det är ännu svårare.

Pressarn
2004-05-25, 21:12
Originally posted by Grahn
Sen är väl DC mer lite HST med få set per träningstillfälle men många träningstillfällen i veckan?
Den faller ju inte riktigt in med HIT liknande 1 set till failiure väldigt sällan.
Ja... HIT är extrem lågsetsträning. Men "doggcrapp" är väl ändå lågset det också? 2 set / 8 dagar är inte speciellt mycket, exkl. "rest pauserna" som är den extra kryddan i programmet.

Grahn
2004-05-25, 21:17
Originally posted by Pressarn

Ja... HIT är extrem lågsetsträning. Men "doggcrapp" är väl ändå lågset det också? 2 set / 8 dagar är inte speciellt mycket, exkl. "rest pauserna" som är den extra kryddan i programmet.

Tja volymen är väl egentligen rätt låg ja men filosofin är ju inte riktigt densamma. Tycker inte man bör bunta ihop de två filosofierna riktigt.

petersson
2004-05-25, 21:22
Hur länge ASTsnubbarna Jeff Willet och Skip La Cour tränat som de gör?

Pressarn
2004-05-25, 21:24
Originally posted by petersson
Hur länge ASTsnubbarna Jeff Willet och Skip La Cour tränat som de gör?
Dom driver ett företag så dom kan man nog inte lita speciellt mycket på. Lite som med tv-shop.

Karl_alfred
2004-05-25, 21:32
Originally posted by Pressarn

Dom driver ett företag så dom kan man nog inte lita speciellt mycket på. Lite som med tv-shop.

Klockren beskrivning:thumbup: Lite som tv-shop kommer jag att skriva om dem i fortsättningen.

petersson
2004-05-25, 21:37
Originally posted by Pressarn

Dom driver ett företag så dom kan man nog inte lita speciellt mycket på. Lite som med tv-shop.

Klart de vill sälja sina produkter, men jag tror fortfarande att de tränar på det sättet de säger att de gör.

pellepedal
2004-05-26, 11:39
Originally posted by Pressarn

Ja, tydligen. Den har varit uppe här ett antal gånger innan.
Här är en av dom han coachar http://www.musclemayhem.com/forum/cgi-bin/ikonboard.cgi?;act=ST;f=15;t=12103
Dante (Doggcrapp) ska tydligen ha hjälpt Phil Hernon också.
Det är ingen ny "revolutionerande" metod utan en kombination av ett antal lågsets-metoder.
Phil Hernon har väl inte kört med DoggCrapp, eller?
Under nittiotalet körde han i alla fall väldigt hårt med Serious Growth från OTS (http://www.otsdirect.com). Jag har några filmer nånstans från OTS, där han är med och kör järnet.

Jämför inte HIT och DoggCrapp som samma sak. Jag har inte helt pejl på HIT, men vad jag vet är det inte som DoggCrapp.
En viktig del i DoggCrapp är Extreme Stretchingen, som faktiskt gör väldig skillnad på återhämtningen.

z_bumbi
2004-05-26, 13:10
Originally posted by pellepedal
En viktig del i DoggCrapp är Extreme Stretchingen, som faktiskt gör väldig skillnad på återhämtningen.

Extreme stretching är det PNF (KAT)?

Pressarn
2004-05-26, 13:54
Originally posted by z_bumbi


Extreme stretching är det PNF (KAT)?
Samma sak som fascial stretching: http://www.abcbodybuilding.com/magazine/fascialstretching.htm kolla längst ner.

Arwen
2004-05-26, 14:16
Originally posted by Karl_alfred


Klockren beskrivning:thumbup: Lite som tv-shop kommer jag att skriva om dem i fortsättningen.

Men en jävligt unik & patenterad version av TV-shop.....

cali
2004-05-26, 15:40
Jag har uteslutande byggt min kropp genom Max-ot principer.
Jag har provat runt med lite olika varianter men alltid fått gå tillbaka till bascis dvs MAX-ot för att det ger mej mest.

Jag har kört Max-ot i över två år och innan dess körde jag tior och multiset som var katastrofalt, växte nada utan blev bara trött. Min erfarenhet är att jag växer mer ju mindre fast intensivare jag tränar...

Jag kommer fortsätta att köra MAX-ot, varför bryta ett vinnande koncept, varför byta något som inte är trasigt?

Ses på scenen om 2 år ;)

Less is more.....

Grahn
2004-05-26, 15:52
Nu är väl ifos inte Max-OT riktigt extremt lågset, sen så efterfrågades folk som blivit grova med metod X inte folk som TROR de ska bli det med metod Y.

Shadow Warrior
2004-05-26, 19:17
Man ska ju komma ihåg att dom som är riktigt grova är pocentuellt flest sådanna som har bra förutsättningar och eller dopar sej, alltså inte sådanna som söker efter the magic formula för att kunna bygga någon vettig mängd i överhuvud taget.

Metal_boy_
2004-05-26, 20:25
Originally posted by Allan
Eftersom frågan är uppe precis stup i kvarten tänkte jag rensa luften lite.
Det är nu dryga tjugo år sen principen om få set till absolut uttröttning dök upp. Den har reviderats ett par gånger och fått andra namn men den har ändå funnits som princip ett antal år.

Under dessa år har det dykt upp ett otal andra träningsprinciper med konstiga namn och flera av dem har faktiskt företrädare som ställer sig upp och säger "jag har följt den här träningsprincipen under hela min karriär och se hur bra jag blivit" (i reklamsyfte visserligen men det har ändå sagts).

Men jag väntar fortfarande med spänning på att se den - kvalificerade - byggare som kört fåsetsprincipen under hela sin karriär, och endast den, med ett par tjugofyraminuters pass i månaden, och som sedan ställt sig på en scen och varit bra!

Jag ställer inte frågan i enbart provokativt syfte; jag ser visst fördelar med fåsetsträning under vissa perioder, men jag skulle vilja veta vem som är det praktiska exemplet?


allan

om Jeff Wilett har ägnat sig åt lågset hela kariären kan jag inte svara på men han representerar ju max-ot och kör därefter så om det är så, så har han ju lyckats iaf efter som han van nån tävling 2003