handdator

Visa fullständig version : Hey loppfröna är ju hela när dom kommer ut igen


Metal_boy_
2004-05-25, 09:12
fan jag skiter hela loppfrön?

Hermes
2004-05-25, 09:13
Om du sväljer dom hela skits de ut hela...

Metal_boy_
2004-05-25, 09:14
Originally posted by Hermes
Om du sväljer dom hela skits de ut hela...

skumt..ska testa att svälja en hel potatis nån gång :D

PetterT
2004-05-25, 09:18
Du vet vissa frön har speciella anpassningar för att sprida sina frön vidare i naturen. Går rätt igenom och kommer ut på ett annat ställe än där de käkades upp.

King Grub
2004-05-25, 09:19
Det är just deras förmåga att passera oförändrade genom tarmen som man är ute efter...

Det är de gelbildande fibrerna i skalet som sänker GI:t, inte fröets innandöme.

Hela linfrön passerar också genom systemet oförändrade.

kharon
2004-05-25, 09:22
Ah det är därför det växer så mycket psyllium runt kloakerna! ;)

Hermes
2004-05-25, 09:24
Originally posted by Metal_boy_


skumt..ska testa att svälja en hel potatis nån gång :D

Mmm, trodde du skulle fatta att det gäller just vissa(alla?) frön ;)

Metal_boy_
2004-05-25, 09:24
Originally posted by King Grub
Det är just deras förmåga att passera oförändrade genom tarmen som man är ute efter...

Det är de gelbildande fibrerna i skalet som sänker GI:t, inte fröets innandöme.

Hela linfrön passerar också genom systemet oförändrade.

aha I see :)

King Grub
2004-05-25, 09:32
Originally posted by Hermes


Mmm, trodde du skulle fatta att det gäller just vissa(alla?) frön ;)

Rå potatis kommer också ut i princip oförändrar. Man tar inte upp något av näringen i rå potatis.

Varför man nu skulle få idén att tugga rå plugg? :confused:

JJ
2004-05-25, 09:33
Originally posted by King Grub


Varför man nu skulle få idén att tugga rå plugg? :confused:

Jag tycker det är ganska gott:em:

Zlin
2004-05-25, 10:01
Det gäller förresten solroskärnor också, enligt min erfarenhet. Trots att man tuggar dem.

OT: Är det sant att det finns massa tungmetaller i solroskärnor, och att man inte borde äta dem så ofta på grund av det?

Kalleh
2004-05-25, 12:27
Originally posted by King Grub


Rå potatis kommer också ut i princip oförändrar. Man tar inte upp något av näringen i rå potatis.


Även om man tuggar den?

shirunai
2004-05-25, 12:44
japp

Flow
2004-05-25, 13:51
Originally posted by Zlin
OT: Är det sant att det finns massa tungmetaller i solroskärnor, och att man inte borde äta dem så ofta på grund av det?

WHO rekommenderar att man inte bör äta mer än 140 gram solrosfrön i veckan. Detta just pga kadmiuminnehållet. I det långa loppet kan annars ett överdrivet intag leda till njurskador och även störa ämnesomsättningen av kalk och D-vitamin. Det i sin tur orsakar en urkalkning av skelettet.

Med andra ord kan det nog vara klokt att inte sätta i sig gigantiska mängder. Men ett lagom intag medför å andra sidan mycket positiva aspekter bl.a. genom solrosfrönas innehåll av E-vitamin som är bra för hjärtat och även lär förebygga muskelskador vid hårdträning. Dessutom är de ju riktigt goda! :)

Zlin
2004-05-25, 13:55
Originally posted by Flow


WHO rekommenderar att man inte bör äta mer än 140 gram solrosfrön i veckan. Detta just pga kadmiuminnehållet. I det långa loppet kan annars ett överdrivet intag leda till njurskador och även störa ämnesomsättningen av kalk och D-vitamin. Det i sin tur orsakar en urkalkning av skelettet.

Med andra ord kan det nog vara klokt att inte sätta i sig gigantiska mängder. Men ett lagom intag medför å andra sidan mycket positiva aspekter bl.a. genom solrosfrönas innehåll av E-vitamin som är bra för hjärtat och även lär förebygga muskelskador vid hårdträning. Dessutom är de ju riktigt goda! :)

Tack för svaret. Ja, de är ju det.

Men tusan, 140 gram är ingenting! GAH!! :insane:

King Grub
2004-05-25, 14:11
Originally posted by Kalleh



Även om man tuggar den?

Nahrung. 2000 Feb;44(1):19-22.


Effect of processing on potato starch: in vitro availability and glycaemic index.

Garcia-Alonso A, Goni I.

Instituto del Frio, CSIC, Departamento de Metabolismo y Nutricion, Madrid, Spain.

The content of digestible starch (DS) and resistant starch (RS) in processed potatoes was assessed. In addition, the effect of domestic cooking on the in vitro digestibility of starch in this tuber, which may influence the glycaemic response, was studied. Resistant starch in raw potato is high, however different RS values were obtained when processed, ranging from 1.18% in boiled potatoes to 10.38% in retrograded flour. In general, cooked potatoes have high levels of DS. Starch digestibility is improved after processing and it is affected by the cooking methods. Boiled and mashed potatoes showed the highest rate of digestion, on the contrary raw potato was hardly digested. The estimated Glycaemic Index (GI) from the degree of starch hydrolysis within 90 min was in accordance with the reported GI values, for potatoes processed in the same way.

Action
2004-05-25, 14:21
Originally posted by Zlin
Det gäller förresten solroskärnor också, enligt min erfarenhet. Trots att man tuggar dem.

O fan.. kommer de ut hela när du tuggat dem.. :-)

Magic..

Zlin
2004-05-25, 14:24
Originally posted by Action


O fan.. kommer de ut hela när du tuggat dem.. :-)

Magic..

Pettimeter..;)

De solrosfrön jag tuggat till delar behandlas inte av min mage, utan åker rakt igenom. Delarna kommer alltså ut oförändrade. Klart nog? :angel: :smokin:

Kalleh
2004-05-25, 15:14
Originally posted by King Grub
Boiled and mashed potatoes showed the highest rate of digestion, on the contrary raw potato was hardly digested.


Det har hänt att jag käkat rå potatis till frukost, kanske dags att lägga det då... Men hur är det med råstekt potatis, det borde väl funka?

King Grub
2004-05-25, 15:19
Originally posted by Kalleh



Det har hänt att jag käkat rå potatis till frukost, kanske dags att lägga det då... Men hur är det med råstekt potatis, det borde väl funka?

Ja, den är inte rå längre, bara för att den var rå när du lade den i stekpannan.