handdator

Visa fullständig version : Inte kombinera Styrketräning och Konditionsträning?


Styx
2004-05-25, 08:49
Ur boken "Skeletal Muscle Structure, Function, & Plasticity" av Richard L. Lieber (2002, andra upplagan):

Why shouldn't you give a muscle mixed messages in therapy
Muscles are continually "reading" the amount and type of activity imposed upon them througout the day. If both "strength" and "endurance" messages are being provided to the muscle neither adaptation is fully realized. A muscle receiving pure "strength" signals (for example, very intermittent doses of high force contractions) will become stronger compared to muscle that received the same strengthening stimulus in a background of endurance activity. Similarly, a muscle receiving pure "endurance" signals (for example, frequent doses of low force contractions) will increase endurance more compared with the muscle that received the same stimulus with a few strong contractions in between

King Grub
2004-05-25, 08:58
Det är därför man kör korta intervallpass efter styrkepasset som inte ger dessa signaler eller katabol hormoninverkan.

z_bumbi
2004-05-25, 09:17
Ska man bli maxstark så funkar det inte att köra mycket kondition som belastar samma muskler man vill bli stark i oavsett vilken typ av konditionsträning som det är frågan om.
Måttlig konditionsträning några gånger i veckan är det som rekommenderas i sådana fall för att befrämja återhämtningen och hälsan. Detta gäller alltså styrkelyftare på elitnivå och liknande, iofs vet jag minst en lyftare på SM-nivå som också är spinninginistruktör så det går att kombinera om man nu har lust. :)

För alla andra som inte är beroende av maxstyrkan så är det i längden bättre att träna kondition för träningsresultatet och jag tror det skulle fungera för en styrkelyftare att köra varierad konditionsträning så att man inte belastar samma muskler varje pass och på sätt kunna hålla en skaplig konditionsnivå i alla fall.
T ex ett pass av vardera simma, ro och cykla under en vecka så belastar man inte samma muskler på samma sätt.
OBS! Det är fortfarande en fråga om anpassning till elitträning och inget som någon annan behöver fundera så mycket på.

Styx
2004-05-25, 11:40
Håller med, för dom allra flesta styrketränande tror jag lätt/mellan konditionsträning är bra pga av alla fördelar som överväger nackdelen det kan ha, att det förvirrar muskeln och vet inte i vilken "riktning" den ska utvecklas. Sen ska man ju komma ihåg att det är muskelspecifikt, springer man mycket är det ju i huvudsak benmusklerna man utsätter för konditionsträningen. Bröstmusklerna får ju inte denna stimuli och borde därför inte påverkas i "konditionstränings-riktning"

z_bumbi
2004-05-25, 12:53
Styx: För de flesta som styrketränar gäller det att träna på det sätt som passar personen bäst. Det spelar ingen som helst roll om man kör två pass intervallträning och ett lite längre eller om man kör 3 halvtimmar med lågintensivt eller någon annan variant. Bara man inte går över gränsen vad gäller överträning räknat på all träning totalt.

Det är först när man börjar träna på elitnivå (Styrkelyft och tyngdlyftning.) som det kan ha betydelse men om man konditionstränar på vägen dit så tror jag man tjänar på det och det går antagligen att hitta former för att konditionsträna ganska hårt även om man befinner sig i eliten vad gäller styrkelyft, om man nu skulle ha lust samt tid med det.

Satsar man stenhårt på styrkelyft redan från början kanske man får tänka över det men att elitsatsa för tidigt brukar bara innebära bekymmer senare.

För en byggare är nog högintensiv träning bättre oavsett vilket stadium man befinner sig på då de inte är lika beroende av maxstyrkan men att säga att någon annan form är dålig är jag inte beredd att göra tror jag.
Under en tävlingsdeff är det självklart skillnad då det sliter en del på kroppen att träna kondition hårt.

Nils
2004-05-25, 16:43
Man får nog fundera på målet också.
Andelen elitsatsande i SL eller OL av de som styrketränar är försvinnande liten och deras "bästa" träning kan ha begränsad tillämpbarhet för resten.

z_bumbi
2004-05-25, 16:58
Originally posted by Nils
Man får nog fundera på målet också.
Andelen elitsatsande i SL eller OL av de som styrketränar är försvinnande liten och deras "bästa" träning kan ha begränsad tillämpbarhet för resten.

Precis och har man inte de målen så spelar det ju ingen roll i det här fallet

I andra fall så tror jag många kan lära sig massor av hur träningen är upplagd för styrkeeliten.