Logga in

Visa fullständig version : Insulintopp före träning - positivt/negativt?

Pretender
2004-05-24, 19:26
Tränar som regel tidigt på morgonen, dvs. direkt efter frukost.
Har aldrig tidigare riktigt tänkt på II när det gäller målet precis innan träning. Min frukost ger mig iaf ett ganska rejält insulinpåslag:

0.5L minimjölk
2-3 ägg
0.5L filmjölk
Allbran
1 Äpple

Därefter går jag alltså och tränar. Är det positivt eller negativt med en insulintopp precis innan träning? Eftersom insulin har en positiv effekt på muskeluppbyggning så är det kanske inte så lämpligt att ha hög halt av det i blodet då man ska börja bryta ned sina muskler. Isåfall borde ju insulintoppen göra sig bra mkt bättre efter träning.

Kanske allt detta är överanalyserande och har liten/ingen inverkan på en amatörs träning. Hursomhelst skulle vara intressant att veta.

King Grub
2004-05-24, 19:42
Ja, det är positivt att du har en anabol miljö i kroppen när du börjar träna.

I och med att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta kommer i och för sig inte din frukost att innebära någon riktig "topp", men principen är densamma.

Ett mycket effektivt sätt är att, alldeles innan träningspasset inta druvsocker och en vassledrink, och sedan upprepa den proceduren omedelbart efteråt. Detta förutsätter korta, intensiva pass, så man inte drabbas av blodsockerfall i benpressen och tuppar av.

Pretender
2004-05-24, 19:50
Ok, tack för det snabba svaret :)

Ska testa det där med protein+druvsocker före och efter pass...
har för mig att jag läst om det på ast's hemsida, fast de kallade det för "bracketing".

King Grub
2004-05-24, 19:51
Glöm inte att bracketa med AST:s patenterade shaker för optimal effekt. :thumbup:

Pretender
2004-05-24, 19:53
Skulle jag aldrig drömma om - 678% högre muskelbyggande effekt ju! :D