handdator

Visa fullständig version : Koncerverade räkor


Metal_boy_
2004-05-24, 18:35
nån som har ätit det? tänkte köpa nån burk från Abbas o prova när jag såg att det innehöll mycket protein och ta på sidan av gröten precis som jag brukar göra med tonfisk...är det ett bra val och smakar det gott?

King Grub
2004-05-24, 18:52
Hur dina smaklökar upplever de små gynnarna törs jag inte svara på, men en sak är säker: de går inte upp mot frysta räkor man skalar själv, eller t o m den frysta skalade varianten. Dessa är överlägsna smakmässigt.

Vad näringsinnehåller beträffar är det fortfarande räkor det är frågan om, varken mer eller mindre. Mycket protein och så gott som fett- och kolhydratfria.

Metal_boy_
2004-05-24, 19:09
Originally posted by King Grub
Hur dina smaklökar upplever de små gynnarna törs jag inte svara på, men en sak är säker: de går inte upp mot frysta räkor man skalar själv, eller t o m den frysta skalade varianten. Dessa är överlägsna smakmässigt.

Vad näringsinnehåller beträffar är det fortfarande räkor det är frågan om, varken mer eller mindre. Mycket protein och så gott som fett- och kolhydratfria.

ollrajt :thumbup:

Keirin
2004-05-24, 20:10
Originally posted by Metal_boy_
nån som har ätit det? tänkte köpa nån burk från Abbas o prova när jag såg att det innehöll mycket protein och ta på sidan av gröten precis som jag brukar göra med tonfisk...är det ett bra val och smakar det gott?

Menar du färdigskalade räkor? Dom skalas med hjälp av frätande kemikalier. Det är därför dom är små. Eftersom halva räkan är bortfrätt. Sedan sköljs dom visseligen men dom är inte nyttiga iaf.

emmzan
2004-05-24, 20:15
Originally posted by Keirin


Menar du färdigskalade räkor? Dom skalas med hjälp av frätande kemikalier. Det är därför dom är små. Eftersom halva räkan är bortfrätt. Sedan sköljs dom visseligen men dom är inte nyttiga iaf.

Vilka restämnen skulle då vara kvar och varför är dom inte nyttiga? *nyfiken*

bigmcgee
2004-05-24, 20:22
dom stora asen till räkor då? somligger i plastburkar å flyter.. brukar införskaffas på ika.. smakar mumma.. å det tycker stor regnbågen åxå :D

Callister
2004-05-24, 21:52
http://instagiber.net/smiliesdotcom/ups/DeNiro/love.gif Räkor.

Sverker
2004-05-25, 06:00
Originally posted by Keirin


Menar du färdigskalade räkor? Dom skalas med hjälp av frätande kemikalier. Det är därför dom är små. Eftersom halva räkan är bortfrätt. Sedan sköljs dom visseligen men dom är inte nyttiga iaf.

Gäller det vete och råg också ?

När det gäller spannmål så slits skalet bort av roterande valsar och mjölet fångas i siktar.

Jag gissar att man använder valsar med tänder som sliter bort skalet på räkorna. Det är mycket enkelt och en billig metod:D

Metal_boy_
2004-05-25, 08:40
Originally posted by Keirin


Menar du färdigskalade räkor? Dom skalas med hjälp av frätande kemikalier. Det är därför dom är små. Eftersom halva räkan är bortfrätt. Sedan sköljs dom visseligen men dom är inte nyttiga iaf.

åfan frätande? då får man hoppas att jag inte blir stor i käften om jag äter dom ;)

Yooo
2004-05-25, 08:44
Stek räkorna en kort stund. Sen häller du i créme fraiche och pressar ett par vitlöksklyftor. Krydda sedan med curry, en skvätt soja, salt och peppar. Låt puttra på plattan en stund servera sedan med ris eller korngryn. En riktig höjdare :thumbup:

John M
2004-05-25, 13:53
Originally posted by Metal_boy_
nån som har ätit det? tänkte köpa nån burk från Abbas o prova när jag såg att det innehöll mycket protein och ta på sidan av gröten precis som jag brukar göra med tonfisk...är det ett bra val och smakar det gott?

Vad kostar burken?

Metal_boy_
2004-05-25, 22:31
Originally posted by John M


Vad kostar burken?

16 spänn på ica

John M
2004-05-26, 08:02
Originally posted by Metal_boy_


16 spänn på ica

Ok, dyrt :cryout:

KniveN
2004-05-27, 02:43
Originally posted by John M


Ok, dyrt :cryout:

Borde du inte fråga hur många gram räkor det är innan du säger att det va dyrt?

John M
2004-05-27, 07:12
Det är väl runt 150 gram som i alla andra burkar dom har? Och Abba brukar ju inte vara billiga precis.

Keirin
2004-05-27, 21:46
Originally posted by emmzan


Vilka restämnen skulle då vara kvar och varför är dom inte nyttiga? *nyfiken*

Det stod på Pauluns forum. Minns inte hela bakomliggande inlägget. Men dom var inte nyttiga iaf.