Visa fullständig version : Svettas av kolhydrater
Något som ofta inträffar då jag äter stora mängder kolhydrater vid uppladdning är att jag blir väldigt varm, en värme som håller i sig flera timmar efteråt. I morse började jag dagen med fyra tallrikar gröt, satt senare på skolan i t-shirt och svettades, vilket jag inte gör annars. Sökte runt lite på forumet men hittade bara kroppsvärmediskussioner som var kopplade till starka kryddor och deff.
1. Är det detta som kallas termogenes och ökar den isf i proportion till intaget av mat?
2. Hur mycket av energi jag stoppar i mig försvinner genom en massa onödig kroppsvärme?
3. Nån speciell mat som ger mer eller mindre effekter av detta slag?
Kolhydrater ökar termogenes (dvs värmebildande), vilket inte fett och protein gör. Det betyder att en viss del av kolhydraterna "brinner upp" i sin egna metabolism, dess upptag och annat. Handlar bara om några få procent av kolhydraternas energivärde som försvinner med den ökade termogenesen. Men kanske är därför du känner dig varmare (4 tallrikar gröt!?). Men är du säker på att det bara händer då du äter mycket kolhydrater? Är du i en "ålder med mycket hormoner"? Sånt påverkar också svettningen.
Olika heta kryddor har föreslagits öka termogenes och bla Paulun har väl föreslagit kryddstark mat för att bränna lite extra. Studier jag sett av sånt visar i vissa fall ingen ökning eller marginella ökningar i proportion till dos. Man vill ju inte dränka maten i cayenne :D.
King Grub
2004-05-24, 14:20
Den termogena effekten av kryddor kan vara rätt rejäl!
Br J Nutr. 2001 Feb;85(2):203-11.
Combined effects of red pepper and caffeine consumption on 24 h energy balance in subjects given free access to foods.
Yoshioka M, Doucet E, Drapeau V, Dionne I, Tremblay A.
Department of Social and Preventive Medicine, Division of Kinesiology, Laval University, Ste-Foy, Quebec G1K 7P4, Canada.
The effects of red pepper and caffeine ingestion on energy and macronutrient balances were examined in eight Caucasian male subjects. All subjects participated in two randomly assigned conditions: control and experimental (red pepper and caffeine). After ingesting a standardized breakfast, subjects ate three meals ad libitum (lunch, dinner and breakfast) and snacks which were served approximately 2 h after the lunch and dinner over a 24 h period. Two appetizers with or without 3 g red pepper) were given before lunch and dinner, and a drink (decaffeinated coffee with or without 200 mg caffeine) was served at all meals and snacks except for the after-dinner snack. It is also important to note that on the experimental day, 8.6 and 7.2 g red pepper were also added to lunch and dinner respectively. Red pepper and caffeine consumption significantly reduced the cumulative ad libitum energy intake and increased energy expenditure. The mean difference in energy balance between both conditions was 4000 kJ/d. Moreover, the power spectral analysis of heart rate suggested that this effect of red pepper was associated with an increase in sympathetic:parasympathetic nervous system activity ratio. These results indicate that the consumption of red pepper and caffeine can induce a considerable change in energy balance when individuals are given free access to foods.
King Grub
2004-05-24, 14:20
Kombinerat med styrketräning blir effekten ännu större.
1: Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2003 Sep;13(3):396-402.
The effect of resistance exercise on the thermic effect of food.
Denzer CM, Young JC.
Department of Kinesiology, University of Nevada, Las Vegas, Las Vegas, NV 89154-3034, USA.
PURPOSE: The thermic effect of food (TEF) is the increment in energy expenditure above resting metabolic rate associated with the cost of absorption and processing of food for storage. Previous studies have shown that TEF is enhanced by aerobic endurance exercise of sufficient duration and intensity. The purpose of this study was to determine if a similar effect occurs with a single bout of resistance exercise (weightlifting). METHODS: VO2 was measured in 9 healthy volunteers (3 males and 6 females) for 2 hours after ingestion of a 2760 kJ (660 kcal) carbohydrate meal with and without prior completion of a resistance training regimen (2 sets of 10 repetitions of 10 different exercises). RESULTS: The meal caused an immediate and persistent thermic effect in both the control and the exercise trial. Mean oxygen consumption over baseline increased 20% in the control trial and 34% in the exercise trial. TEF calculated from VO2 and RER (total area under the response curve above baseline) was 73% greater in the exercise trial compared with the control trial (159 +/- 18 vs. 92 +/- 14 KJ/2 hrs, p < .02). CONCLUSION: These results indicate that TEF in response to a carbohydrate meal is enhanced following a single bout of resistance exercise.
Originally posted by skaparn
Något som ofta inträffar då jag äter stora mängder kolhydrater vid uppladdning är att jag blir väldigt varm, en värme som håller i sig flera timmar efteråt. I morse började jag dagen med fyra tallrikar gröt, satt senare på skolan i t-shirt och svettades, vilket jag inte gör annars. Sökte runt lite på forumet men hittade bara kroppsvärmediskussioner som var kopplade till starka kryddor och deff.
1. Är det detta som kallas termogenes och ökar den isf i proportion till intaget av mat?
2. Hur mycket av energi jag stoppar i mig försvinner genom en massa onödig kroppsvärme?
3. Nån speciell mat som ger mer eller mindre effekter av detta slag?
1: Ja, ju mer du äter desto mer brinner upp. Svinbra deffmetod.
2: 58%, resten behövs för att torka bort svetten.
3: Känner inte till exakt vilken mat som brinner bäst, men torkad halm brinner rätt bra.
Jag tycker nog att du bör fundera lite mer på ditt framtida liv. Den blodsockertoppen du får av din mat är nog inte att leka med, och kanske att du åker på åldersdiabetes vid 30.
Svettningarna beror med säkerhet på något annat, kanske att magsäcken håller på att spricka eller du kanske är kär i någon på skolan :D
Det är inte hygieniskt att svettas, luktar... Ät lite mindre för annars kommer du snart att svettas så fort du går.
Callister
2004-05-24, 14:40
Jag får såna där svettningar av äppelcidervinäger, kan pågå i timmar efteråt
Metal_boy_
2004-05-24, 15:19
de e varmare ute nu me och sitter man mitt på dagen och vräker i sig kokhet gröt så är det enligt mig ganska logiskt att bli lite småsvettig
Originally posted by King Grub
Den termogena effekten av kryddor kan vara rätt rejäl!
Br J Nutr. 2001 Feb;85(2):203-11.
Combined effects of red pepper and caffeine consumption on 24 h energy balance in subjects given free access to foods.
Yoshioka M, Doucet E, Drapeau V, Dionne I, Tremblay A.
Department of Social and Preventive Medicine, Division of Kinesiology, Laval University, Ste-Foy, Quebec G1K 7P4, Canada.
The effects of red pepper and caffeine ingestion on energy and macronutrient balances were examined in eight Caucasian male subjects. All subjects participated in two randomly assigned conditions: control and experimental (red pepper and caffeine). After ingesting a standardized breakfast, subjects ate three meals ad libitum (lunch, dinner and breakfast) and snacks which were served approximately 2 h after the lunch and dinner over a 24 h period. Two appetizers with or without 3 g red pepper) were given before lunch and dinner, and a drink (decaffeinated coffee with or without 200 mg caffeine) was served at all meals and snacks except for the after-dinner snack. It is also important to note that on the experimental day, 8.6 and 7.2 g red pepper were also added to lunch and dinner respectively. Red pepper and caffeine consumption significantly reduced the cumulative ad libitum energy intake and increased energy expenditure. The mean difference in energy balance between both conditions was 4000 kJ/d. Moreover, the power spectral analysis of heart rate suggested that this effect of red pepper was associated with an increase in sympathetic:parasympathetic nervous system activity ratio. These results indicate that the consumption of red pepper and caffeine can induce a considerable change in energy balance when individuals are given free access to foods.
4000 kj/d men den stora delen av den skillnaden i energi var pga mindre födointag.
Ett utdrag ur full-text artikeln:
The most important finding of this present study is that
when caffeine and red pepper are combined together a
substantial difference in energy balance (about 4000 kJ/d)
is observed when this condition is compared with a day
during which these compounds were not given. This
difference is mainly explained by a difference in energy
intake between both conditions. This fits well with previous
results from our group that have demonstrated that caffeine
has the potential to reduce energy intake, particularly in
men (Tremblay et al. 1988). We have also recently
published results which demonstrate that adding red pepper
to the diet acutely reduces energy intake (Yoshioka et al.
1999).
En tabell i artikeln visar detta angående energiförbrukningen i kroppen (första värdet är kontrollgruppen och andra dom som åt kaffein och röd peppar): Energy expenditure (kJ) 9870 10190 Alltså gjorde dom som åt kryddan och koffeinet av med ungefär 75 kcal (320 kj) mer än kontrollgruppen. Alltså en ganska försumbar effekt på termogenes. Övriga energiskillnaden mellan grupperna var pga mindre intag. Och det var ändå med ganska rejäla mängder krydda, kanske inte så konstigt man tappar matlusten då heller :).
King Grub
2004-05-24, 15:56
75 kcal per dag är ingen försumbar skillnad. Det är ett kilo kroppsfett på tre månader. Utan att göra ett skvatt fysiskt arbete.
Kanske inte men jag föredrar att inte dränka maten med starka kryddor och dricka flera koppar kaffe om dagen. ;)
Läste lite i den andra artikeln och det stog en del intressant om termogenes. Eftersom det inte gick kopiera ur artikeln klippte jag ut en bild ur den som jag klistrar in. Termogenes av kolhydrater verkar alltså bero på glykogen syntes och mekanismer i nervsystemet medierade av insulin. Sker alltså i störst grad när man käkar kolhydrater efter träningen.
TEF = thermic effect of food
Originally posted by Styx
Kolhydrater ökar termogenes (dvs värmebildande), vilket inte fett och protein gör. Det betyder att en viss del av kolhydraterna "brinner upp" i sin egna metabolism, dess upptag och annat. Handlar bara om några få procent av kolhydraternas energivärde som försvinner med den ökade termogenesen. Men kanske är därför du känner dig varmare (4 tallrikar gröt!?). Men är du säker på att det bara händer då du äter mycket kolhydrater? Är du i en "ålder med mycket hormoner"? Sånt påverkar också svettningen.
Olika heta kryddor har föreslagits öka termogenes och bla Paulun har väl föreslagit kryddstark mat för att bränna lite extra. Studier jag sett av sånt visar i vissa fall ingen ökning eller marginella ökningar i proportion till dos. Man vill ju inte dränka maten i cayenne :D.
Ok. Vet inte riktigt om det är endast av kolhydrater som jag märker detta, ska kanske genomföra lite empiriska studier. "Ålder med mycket hormoner"... nja... 24, har just kommit ur puberteten, nätt och jämt.
Äter inte så ofta en sådan brakfrukost ska erkännas. Men det skulle laddas upp lite, och 4 tallrikar är ju ändå bara = 4dl havregryn, ca 140 gram.
Var fundersam mest i syfte att veta mer, tror ju inte som en underfundig skribent antydde att jag fruktade måltiden vara till ingen nytta.
Metal>
Varmare ute!!?? Kom upp till Umeå och dela permafrosten. Förstår inte hur folk kan bekymra sig för beachsäsongen här egentligen, sommar känns ganska avlägset när det är 7 grader.
GhostFace
2004-06-07, 12:01
Här diskuterades det kolhydrater men;
Är det normalt att någon blir varm i kroppen efter att ha dragit 2 skopor proteinpulver?
:confused:
Protein har också en termisk effekt.
Åtminstone jag brukar kunna bli rejält varm efter att ha dragit i mig en massa (= ovanligtm ycket) mat, ganska oberoende av fördelningen mellan proteiner och kolhydrater. Svettas t.ex. ofta på natten efter en "svullardag". Jag har alltid antagit att det beror på att ämnesomsättningen går på högvarv; inte så att överkonsumtionen på något sätt skulle förbrännas i större utsträckning än en mer "normal" dito, men lagringsmekanismerna - t.ex. omvandlignen till fett - går ju för fullt, och då lär väl även "spillvärmen" öka. Eller?
protein höjer väl också metabolismen?
Kolhydrater ökar termogenes (dvs värmebildande), vilket inte fett och protein gör.
Protein har också en termisk effekt.
skillnad på orden?
King Grub
2004-06-07, 18:30
Du har ändrat åsikt, med andra ord?
jag skulle gissa att alla energivande näringsämnen höjer kroppstemperaturen, men det är ju bara jag...
GhostFace
2004-06-07, 21:48
Jag har druckit proteindrinkar i 8 år och varierat mellan säkert 20 märken, svenska som utländska. Endast ett märke har jag fått en varm känning i kroppen av efteråt...Jag undrar vad det är tecken på?
King Grub>> Av det jag läst sen det jag skrev tidigare verkar det som att protein också verkar ha en viss effekt på termogenesen, men kanske inte lika stor som kolhydrater. I alla fall inte lika "berömd". När det gäller fett däremot har man inte hittat nån sån effekt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.