handdator

Visa fullständig version : Utspritt intag


Whey
2004-05-24, 13:44
Låt säga att jag vill göra min vassledrink långsam och trevlig. Kan jag då blanda den med mjölk och dricka den under låt säga en halvtimme för att minimera insulinpåslaget?

King Grub
2004-05-24, 14:16
Du får större insulinpåslag, inte mindre. Långsammare upptag, men större insulinutsöndring.

Metal_boy_
2004-05-24, 15:12
så du får slänga i loppfrön om du ska ha både långsamt upptag och mindre insulinpåslag

Metal_boy_
2004-05-24, 15:15
men vill du komma billigare undan så äter du vanlig mat

King Grub
2004-05-24, 15:49
Originally posted by Metal_boy_
så du får slänga i loppfrön om du ska ha både långsamt upptag och mindre insulinpåslag

När ingredienserna är vassle och mjölk spelar nog loppfrån mindre roll på insulinutsöndringen, om du inte häller i hela påsen.

HenrY
2004-05-24, 19:00
Originally posted by King Grub


När ingredienserna är vassle och mjölk spelar nog loppfrån mindre roll på insulinutsöndringen, om du inte häller i hela påsen.

Va e loppfrön??

Mvh

King Grub
2004-05-24, 19:06
Originally posted by HenrY


Va e loppfrön??

Mvh

Det finns en sökfunktion.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=169811&sortby=lastpost&sortorder=descending

Det är frön som sänker GI och II.

Whey
2004-05-24, 19:37
Jag vet att insulinpåslaget blir större av mjölken och vasslen tilsammans. Vad jag undrade är om man genom att dricka den långsamt (en klunk lite då och då under en halvtimme till en timme) kan göra så att insulinpåslaget inte är något att bry sig om?

Callister
2004-05-24, 19:41
Det blir väl större påslag eftersom det blir systematisk insulinproducering?

Whey
2004-05-24, 19:46
Förklara gärna...

Whey
2004-05-25, 15:25
Förlåt att jag bumpar upp tråden, men det är viktigt för mig att få veta hur det ligger till.

Är ett "långsamt" intag (lite grann då och då) av ett livsmedel med högt II bättre för insulinnivåerna och insulinkänsligheten än ett "snabbt" intag(allt på en gång)?

LunaSpice
2004-05-25, 16:19
Det påverkar väl inte insulinkänsligheten i någon större utsträckning? Däremot så påverkas insulinresistensen.

Jag tror att den totala mängd insulin som utsöndras blir troligen den samma men toppen blir inte lika hög om du sprider intaget över en längre tid som om du skulle dricka/äta allt snabbt på en gång. Insulinproduktionen stimuleras inte bara av ATT blodsockret höjs utan också hur fort. I detta falla handlar det dock inte om blodsockret utan om aminosyrorna i vassle och kasein som påverkas insulinutsöndringen.

Whey
2004-05-25, 20:55
Är det alltså bra eller dåligt för kroppen att sprida ut intaget under en längre tidsperion jämfört med att hälla i sig allt på en gång?

aliquis
2004-05-25, 21:35
Originally posted by Whey
Jag vet att insulinpåslaget blir större av mjölken och vasslen tilsammans. Vad jag undrade är om man genom att dricka den långsamt (en klunk lite då och då under en halvtimme till en timme) kan göra så att insulinpåslaget inte är något att bry sig om?
enkel lösning: bestäm dig bara för att det inte är något att bry sig om :)

Whey
2004-05-25, 22:00
Originally posted by aliquis

enkel lösning: bestäm dig bara för att det inte är något att bry sig om :)

Och så får jag diabetes vid 20 års ålder. :D

Nää, jag bryr mig faktiskt inte så mycket längre men jag vill gärna veta hur det ligger till. Om det är bättre att sprida ut intaget än att hälla i sig allt på en gång...

Whey
2004-05-31, 21:57
Bumpar eftersom jag fortfarande inte fått svar på det jag ville veta...