handdator

Visa fullständig version : Christer Normans VikingRecept


AcidSleeper
2004-05-24, 13:38
Surfade in på Christer Norman´s hemsidan http://www.christernorman.com/ och gick igenom lite på sidan då jag ser detta: Hardcoremat a´la vikingstyle!

När man trycker på länken får man dessa recept:

Citerat från hemsidan:
"Hardcore mat a´la vikingstyle
OBS Provas på egen risk.

Mål 1. Skogshuggaren.
Blod Paltbröd, vitsås, Rimmat bogfläsk, lingonsylt.
Koka 4 portioner paltbröd.

Sås
20g smör
½ msk mjöl.
3dl rödgrädde.
Salt
Vitpeppar
Späd med minimjölk steg 400g rimmat bogfläsk i 20g smör.
Serveras med lingonsylt och 1 liter lättmjölk.


Mål 2. Norrländsk Fläskpannkaka, mjölk, lingonsylt.
Ingredienser.
8dl Rödmjölk.
1dl Filmjölk.
4 ägg.
Mjöl 5 dl
Salt
500g rimmat bogfläsk
50g smör.
Vispa ihop smeten, smält 50g smör i ugnslång panna och stek fläsket knaprigt häll över smeten. gräddas 220 grader tills lämplig färg och konsistens uppnåtts (beror på dig).


Mål 3. Viking burgare, ägg, mos, räksallad.
500g älgfärs.
1 ägg.
1 lök
2 msk ströbröd.
2 tsk potatismjöl.
2dl grädde.
Salt.
Vitpeppar.
Grillkrydda.
Blanda färsen med ingredienserna och låt svälla 5 min krydda efter eget tycke, forma 3 stora burgare stek väl i smör.
Gör 3dl felixpotatismos som du spetsar med 50g smör, 1 dl rödgrädde, salt, vitpeppar. Stek 2 ägg naturligvist i smör och servera med minimjölk, senap, ketchup, rå lök och mycket räksallad.


Mål 4. Power Lasagne.
15 lasagneplattor.
600g älgfärs.
150g smör.
2 gula lökar.
5 vitlöksklyftor.
500g ost.
10 dl rödgrädde.
3dl rödmjölk
. 3msk mjöl.
5dl krossade tomater.
Salt.
Vitpeppar.
Oregano.
Ketchup.
Bryn köttfärsen i 50g smör.
Krydda efter behov (obs) mycket oregano. Bryn därefter den finhackade löken gyllenbrun i 50g smör, blanda därefter lök, köttfärs, kryddor, krossade tomater. 2dl ketchup, 4-5 pressade vitlöksklyftor och 2-3 dl rödgrädde, 2dl vatten låt puttra i STOOOR kastrull.

Såsen.
Smält 40g smör blanda med 3msk mjöl häll över 7dl rödgrädde, 3dl rödmjölk, krydda med salt, vitpeppar, häll över 6-7dl riven ost, rör om.
Skikta vitsås, köttfärsröra lasagneplattor, men endast 3 varv, lasagn och 4 varv köttfärsröra, ostsås.
Grädda tills du med lätthet får igenom en gaffel.
Ät och njut.


Mål 5. Granheims tunnpankaka.
4 ägg.
8dl rödmjölk.
1½ tsk salt.
3-4 dl havregryn.
2dl mjöl.
1-1½tsk kanel.
2-3 tsk vaniljsocker.
Mixa i mixer och låt dra några minuter steks i äkta smör och serveras med vaniljglass och valfri sylt.


Dessa maträtter äter jag lite då och då under offseason de ger otroligt med energi inför hårda träningspass och vad jag kollar fettryck."

pilt77
2006-06-29, 14:20
Jag gjorde en Power Lasagne idag. Rekomederas starkt, väldigt god:eating:

Extas
2006-06-29, 20:38
till bulken i vinter! :hbang:

nutz
2006-06-29, 21:39
Husmanskost FTW!

nordland
2006-06-29, 21:40
Mål 3. Viking burgare, ägg, mos, räksallad.
500g älgfärs.
1 ägg.
1 lök
2 msk ströbröd.
2 tsk potatismjöl.
2dl grädde.
Salt.
Vitpeppar.
Grillkrydda.
Blanda färsen med ingredienserna och låt svälla 5 min krydda efter eget tycke, forma 3 stora burgare stek väl i smör.
Gör 3dl felixpotatismos som du spetsar med 50g smör, 1 dl rödgrädde, salt, vitpeppar. Stek 2 ägg naturligvist i smör och servera med minimjölk, senap, ketchup, rå lök och mycket räksallad.



Denna är en riktig höjdare. :eating: :eating: Blir ännu bättre om man penslar på lite HP BBQ sås och grillar burgarna istället.