handdator

Visa fullständig version : Tonfisk i olja/vatten?


MunsöHustla
2004-05-23, 21:54
Är det någon skillnad på dessa förutom att tonfisken ligger i olja istället för vatten?

Så om man häller av oljan noggrant får man ner fett mängden lika lågt som den vattenbaserade med andra ord?

supremo
2004-05-23, 21:58
Originally posted by MunsöHustla

Så om man häller av oljan noggrant får man ner fett mängden lika lågt som den vattenbaserade med andra ord?
Har jag svårt att tro. Fisken har ju legat i oljan, så den borde ju ha sugit åt sig en del fett...

Sverker
2004-05-24, 05:47
I 9 fall av 10 är tonfisken " kokt " i sojaolja.
Det är en bra fleromättad olja med hyffsad balans mellan Omega -6 och Omega-3.

Några gram fett blir naturligtvis kvar i köttet men det är bra fett så fortsätt med tonfisk i olja ifall du tycker smaken är bättre.

King Grub
2004-05-24, 09:14
Är det bara jag som tycker tonfisk i vatten smakar godare? Jag avskyr den oljiga hinnan man får i gommen av tonfisk i olja.

supremo
2004-05-24, 09:21
Originally posted by King Grub
Är det bara jag som tycker tonfisk i vatten smakar godare? Jag avskyr den oljiga hinnan man får i gommen av tonfisk i olja.

Du kan känna dig lugn. Du är inte ensam.;)

AFanatic
2004-05-24, 09:27
Originally posted by King Grub
Är det bara jag som tycker tonfisk i vatten smakar godare? Jag avskyr den oljiga hinnan man får i gommen av tonfisk i olja.

Nope. Jag testade tonfisk i olja en enda gång...fick kväljningar nästan av den simmiga känslan, vidrigt.

Brukar köra med i vatten och om det skulle behövas olja så blir det lite över istället..känns knappt.

Pressarn
2004-05-24, 09:43
Olja... mums! :eating:

pumping_iron
2004-05-24, 10:06
Originally posted by King Grub
Är det bara jag som tycker tonfisk i vatten smakar godare? Jag avskyr den oljiga hinnan man får i gommen av tonfisk i olja.

Ju ussh den är ingen vidare...bättre att tillsätta olivolja tillsammans med parboiled riset eller vad man nu äter till tonfisken.