handdator

Visa fullständig version : Hur många rep och set?


vacon
2004-05-23, 21:50
Hrr många rep och set är rekommenderat för maximal muskeltillväxt. Jag menar inklusiv olika övningar för tex axeln. Totalt med alla övningar för nu exempelvis axeln.
Jag vänder mig inte nu till folk som tränat 1 år, utan jag vänder mig till veteraner - d.v.s sånna med 4-10 års erfarenhet.

supremo
2004-05-23, 21:52
Snabb sökning ger exempelvis:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9851&highlight=antal+AND+reps

Medusa
2004-05-23, 21:56
Antalet set är väldigt individuellt, och antalet reps kan man inte generalisera då alla muskler inte har samma fördelning av muskelfibrer.

Jag antar att det inte var vad du ville höra :D

vacon
2004-05-23, 22:00
Exempelvis axlar??? eller biceps?

Pressarn
2004-05-23, 22:06
Reps är väl mellan 4-15 (håller dom flesta med om). Något sådant som "optimalt antal set" ska du inte fråga om du inte vill skapa ett jävla liv och ändå inte få några svar.
Pröva dig fram ;)

cali
2004-05-24, 10:01
Jag kan kort kommentera att du bör köra fler än 3 set per muskelgrupp för att få tillräcklig utsöndring av tillväxthormon.

Sen har jag läst studier som pekar på att fler än 12 set ger inte särskilt mycket mer i utsöndring av hormon, så träning över 12 set ger inte mycket mer än vad man redan har presterat. (tunga set med basövningar)
Sedan om man börjar köra 20-30 set tycker jag att man börjar "tömma" och stressa muskeln vilket i teorin skulle fördröja återhämtningen efter ett pass.
Du känner bäst själv, när du inte kan prestera något vidare är det dags att gå hem och låta kroppen vila och få näring istället.

Sen kan du ju i princip stå och köra hur många set disco övningar som helst. Men antalet basövningar och tunga övningar bör du inte stå och köra hur många som helst.

Medusa
2004-05-24, 10:14
Originally posted by cali
Jag kan kort kommentera att du bör köra fler än 3 set per muskelgrupp för att få tillräcklig utsöndring av tillväxthormon.

Sen har jag läst studier som pekar på att fler än 12 set ger inte särskilt mycket mer i utsöndring av hormon, så träning över 12 set ger inte mycket mer än vad man redan har presterat. (tunga set med basövningar)
Sedan om man börjar köra 20-30 set tycker jag att man börjar "tömma" och stressa muskeln vilket i teorin skulle fördröja återhämtningen efter ett pass.
Du känner bäst själv, när du inte kan prestera något vidare är det dags att gå hem och låta kroppen vila och få näring istället.

Sen kan du ju i princip stå och köra hur många set disco övningar som helst. Men antalet basövningar och tunga övningar bör du inte stå och köra hur många som helst.

Varför just mer än tre set? Vad händer om jag gör 3 och 1/2, får jag inte ökade hormonivåer då?

Det finns studier som pekar på det motsatta, att fler än 2 set inte ger märkbar ökad effekt.

Det låter på dig som att det du säger gäller för alla, men det fungerar inte så. Det vore bättre om du påpekar detta i början, så att inte någon stackars nybörjare blir helt vilseledd i den galna jakten på hormonnivåer :rolleyes:

cali
2004-05-24, 10:46
Originally posted by Medusa


Varför just mer än tre set? Vad händer om jag gör 3 och 1/2, får jag inte ökade hormonivåer då?

Det finns studier som pekar på det motsatta, att fler än 2 set inte ger märkbar ökad effekt.

Det låter på dig som att det du säger gäller för alla, men det fungerar inte så. Det vore bättre om du påpekar detta i början, så att inte någon stackars nybörjare blir helt vilseledd i den galna jakten på hormonnivåer :rolleyes:

hm...
Alla är så petiga.
Kör du 3 och ett halvt set så frigörs det troligen mer hormoner. Rent teoretiskt ska det ju räcka med endast ett set där man tar i 100%. Men det existerar ingen sådan person som kan ta i 100% det behövs därför fler set.

Visst man växer på ett set också, men inte särkilt mycket, det förutsätter att man kör mycket tätare mellan träningarna för att få ut något av det, eller att man kör hela kroppen för att frigöra tillräckligt sammanlagd mängd hormon under ett pass. Dvs sammanlagt fler än tre set.

Att ENDAST under ett pass köra ett eller två set på en mindre musklegrupp kommer inte ge mycket. Det blir för låg hormon utsöndring och koncentration i blodet efter det.

Medusa
2004-05-24, 11:10
Säg det till min gode vän som gick upp 11 kg på 2 månader med HIT och bibehöll samma fett %. :booty:

Han hade dessutom styrketränat i 3-4 år innan.

Ett undantag som bevisar att det du säger inte är fakta.

cali
2004-05-24, 11:26
Ska vi gå in på HIT så är det utformat så att det fungerar ja!
Med pre-exhaustion set och dylikt.
Men likadant här. Du kör inte bara 2 set sammanlagt under ditt pass. Man kör oftast flera muskelgrupper under samma pass vilket ger att hormonutsöndringen blir adekvat, dvs man kör aldrig mindre än 3 set sammantaget hela kroppen under samma pass.
Men men...skitsamma....
Det hela harranget här väckte en fråga jag kommer öppna i en ny tråd :)

z_bumbi
2004-05-24, 12:04
Originally posted by Medusa
Säg det till min gode vän som gick upp 11 kg på 2 månader med HIT och bibehöll samma fett %. :booty:

Han hade dessutom styrketränat i 3-4 år innan.

Två gissningar:

Han åt för lite för att träna mer än HIT.

Han tränade tidigare efter något byggarprogram från någon tidning.

Låt honom, när HIT-ökningarna har avtagit t ex, långsamt öka volymen samt tvinga honom att börja äta får du se vad som händer.

Medusa
2004-05-24, 12:07
Originally posted by z_bumbi


Två gissningar:

Han åt för lite för att träna mer än HIT.

Han tränade tidigare efter något byggarprogram från någon tidning.

Låt honom, när HIT-ökningarna har avtagit t ex, långsamt öka volymen samt tvinga honom att börja äta får du se vad som händer.

Det kan mycket väl vara så att han åt för lite förut, det var först när jag började jaga på honom som han började äta som ett svin.

Pressarn
2004-05-24, 12:26
Originally posted by Pressarn
Något sådant som "optimalt antal set" ska du inte fråga om du inte vill skapa ett jävla liv och ändå inte få några svar.

Quotar mig själv lite :D

vacon
2004-05-25, 15:54
Originally posted by Medusa
Säg det till min gode vän som gick upp 11 kg på 2 månader med HIT och bibehöll samma fett %. :booty:

Han hade dessutom styrketränat i 3-4 år innan.

Ett undantag som bevisar att det du säger inte är fakta.
Hur många set och rep körde han?

cali
2004-05-25, 15:58
Jag klipper in från en annan tråd vad jag nyligen skrev där bla om det du undrar över.

"Du bygger in nya proteiner i musklerna när du tränar tungt, säg reps upp till 12 max 15. Repstal över det bygger inte in några nya proteiner i musklerna utan du växer på ett annat sätt, du växer vätskemässigt (bara).

För att kort sammanfatta hur det ligger till.

Tunga låga reps skapar "myogenic hypertrophy", dvs det byggs in nya proteiner i muskeln, muskeln växer proteinmässigt.

Högre lättare reps bygger muskler "sacroplasmic hypertrophy", dvs vätskemässigt, här byggs inga nya proteiner in i muskeln. Denna tillväxt går snabbare men det är inte kvaltitativa muskler du får, den sortens tillväxt bygger inte styrka utan endast tillfällig volym. Dessa muskler är också lite mer mjuka i sin karaktär. Slutar du träna en kortare tid kommer denna tillväxten att gå tillbaka rätt snabbt.
Tränar du med lägre reps och tyngre så kallad myogenic hypertrohpy så byggs det in nya proteiner i muskeln, det är kvalitativa muskler, hårda muskler som leder till styrkeökningar, dessa muskler är i princip livslånga givet att du inte svälter dej.

Så...

Tunga reps bygger styrka och kvalitativa muskler, du får en högre proteinretention i muskeln. Men det tar längre tid att göra kvalitativa ökningar men som tack är de musklerna i princip livslånga.

Höga reps bygger ingen styrka och bygger muskler endast rent vätskemässigt, precis det där pumpet du talar om!
Sådan tillväxt går fort men den förutsätter att du har lite muskler att "pumpa upp". Upp-pumpningen är inte livslång utan lägger sig relativt snabbt.

Pump i sig är inget att eftersträva annat än att det är ett bra tecken att du får kontakt med muskeln. Pump är egentligen kontraproduktivt när du bygger muskler, det är blod som fastnat i muskeln och återhämntningen mellan seten blir sämre.

Ett litet exempel.

En styrkelyftare är den utlimata bodybuildern, tar du en styrkelyftare och plockar bort allt hans fett och sätter honom på en "pump" träning kommer han att slå alla med häpnad, det är för att han så mycket kvalitativa muskler av sin tunga träning. Stenhårda riktga muskler vilket ger att han får god respons av att tillfälligt köra pumpträning för att bli stor.

Så...än en gång...

Tungt bygger nya muskler, det bygger in proteiner som gör att du kan göra styrkeökningar

Lättare bygger volymässigt, du fyller ut de muskler du redan har.

Det du vill göra är att först bygga en bra grund med kvalitativa muskler som du sedan kan pumpa upp.
Satsa därför på tung träning och möjligtvist varva med högreps perioder för att pumpa upp dej, men räkna med att du kommer förlora i styrka under dessa högrepsperioder.(jag själv gilalr inte att varva repstalen då det inverkar så fruktansvärt negativt på min styrka)

Jag själv är rätt fokuserad på stenhårda kvalitativa muskler, visst det kommer ta sin tid men mina ökningar är livslånga.
Jag kör därför tungt med få reps.

Repstal runt 10 som brukar rekomenderas täcker du in de båda tillväxt sätten, myogenic hypertrophy samt sacroplasmic hypertrophy. Du växer både genom att du bygger in nya proteiner i musklen och gör kvalitativa ökningar men du växer också vätskemässigt.

Jag kör repstal runt 6, det ger mej kvalitativa ökningar, jag lyckas också få pump med repstal runt sex så det passar mej ypperligt.
Jag växer såles främst genom ökad proteinretention i muskeln men jag växer också vätskemässigt, fast lite mindre.

Hoppas jag kunde bena ut lite där åt dej

Så som jag beskrev det nu, riktigt så svart på vitt är det inte, men generelt är det vad man vet om Muscle-Hypertrophy"

Doctor Snuggles
2004-05-25, 16:57
Generellt sett så stämmer det du säger Cali, men du glömmer bort faktum att det finns olika typer av muskelfibrer som svarar olika bra på olika repantal, och olika människor har olika fibersammansättningar i olika muskler. Du verkar ha mycket snabba muskelfibrer och växer därför bra av tung träning.

(Sedan så finns det iof data om att det går att få mer av en viss typ av muskelfibrer med lämplig träning, t.ex få reps/tungt för att få mer av typ 2, snabba muskelfibrer. Vet dock inte hur exakt det förhåller sig, och hur mycket sanning som ligger i det.)

Du kan dock inte komma ifrån sarcoplasmic hypertrophy helt och hållet, OM du inte skulle köra extremt korta pass med 100% muskelanspänning, där du slösar minimalt med energi. Kanske isometrisk träning i ett par sekunder med tunga vikter, eller tyngdlyftning i nån form? Tyngdlyftare i de lägre viktklasserna är ju just inte speciellt stora, men ohyggligt starka och har stenhårda muskler.
Rätta mig om jag har fel, men det är pga sarcoplasmic hypertrophy som muskler faktiskt blir "bodybuildarstora" pga det behövs en hel del massa/vätska att utfodra snabba muskelfibrer/proteiner pga de har så låg mitokondrie-täthet (d.v.s. de som bl a tillför energi till de kontrakterande fibrerna).


Pump är inte så dåligt som du påstår, även om jag var inne på samma spår förut. För styrka har pumpen ingen egentlig funktion, men för återhämtning är den ypperlig, eftersom du tillför just en massa blod med näringsämnen till muskeln, iaf så är det jag har förstått det. Jag har bl a läkt en skada i biceps just genom pumpträning.
Jag tror du pratar om mjölksyra i detta fallet, som är en restprodukt med mer negativa än positiva verkingar (det där med att mjölksyra skulle stärka leder skulle jag gärna vilja få bekräftat, eftersom vad jag vet är att tung träning/isometrisk/negativ är vad stärker leder och skelett som mest).
En annan faktor är välbefinnande, kanske i form av endorfin-utsönding (eller någon annan signalsubstans). T.ex för mig personligen så ger en pump-träning runt 8 reps ett grymt välbefinnande efter träningen, vilket enbart tung träning inte gör.
Så jag brukar kombinera de två, genom att köra ett tungt set på max 1-5 reps, och sen pumpa ut muskeln med lägre vikter :D

z_bumbi
2004-05-25, 17:11
Originally posted by Doctor Snuggles
Pump är inte så dåligt som du påstår, även om jag var inne på samma spår förut. För styrka har pumpen ingen egentlig funktion, men för återhämtning är den ypperlig, eftersom du tillför just en massa blod med näringsämnen till muskeln, iaf så är det jag har förstått det. Jag har bl a läkt en skada i biceps just genom pumpträning.
Jag tror du pratar om mjölksyra i detta fallet, som är en restprodukt med mer negativa än positiva verkingar (det där med att mjölksyra skulle stärka leder skulle jag gärna vilja få bekräftat, eftersom vad jag vet är att tung träning/isometrisk/negativ är vad stärker leder och skelett som mest).
En annan faktor är välbefinnande, kanske i form av endorfin-utsönding (eller någon annan signalsubstans). T.ex för mig personligen så ger en pump-träning runt 8 reps ett grymt välbefinnande efter träningen, vilket enbart tung träning inte gör.
Så jag brukar kombinera de två, genom att köra ett tungt set på max 1-5 reps, och sen pumpa ut muskeln med lägre vikter :D

Pump är väl just mjölksyra som samlas i muskeln pga att syretillförseln inte räcker till, vad som är så dåligt med mjölksyra får någon försöka förklara för mig någon gång för jag har inte hittat några nackdelar vid vanlig styrketräning...

Pressarn
2004-05-25, 17:16
Pump = blod i muskeln
Mjölksyra = mjölksyra, muskeln får inte tillräckligt med syre

Vad jag vet så är det mjölksyran som gör att man inte orkar nånting. Extrem pump kan också sänka prestationen.

Det har jag alltid trott... har jag fel eller?

King Grub
2004-05-25, 17:29
Jag ser mjölksyra som något positivt för muskeltillväxten.

Testosteronnivåerna är betydligt förhöjda efter ett set med 10 repetitioner än efter ett set med upp till 6 repetitioner. Mjölksyra stimulerar utsöndringen av cycliskt adenosinmonofosfat, vilket agerar som en slags katalystator i cellfunktionerna och ger signaler till utsöndring av testosteron, vilket i sin tur ger muskelcellerna stimulans till tillväxt. Dessutom har mjölksyra en kraftig påverkan på utsöndring av tillväxthormon, och set med 10 repetitioner har visat sig stimulera cirkulerande GH betydligt effektivare än lågrepsset. Dessutom är denna effekt kvarstående i timmar efter avslutat pass med runt 10 reps per set. Både GH:t i sig är muskeltillväxtstimulerande, men agerar dessutom positivt på utsöndring av IGF-1, vilket är ett av de allra kraftfullaste anabola hormonerna.

Källor: Lu, S.S. Lactate and the effects of exercise on testosterone secretion: Evidence for the involvement of a cAMP-mediated mechanism. Med. Sci. Sports Exerc. 29:1048–1054. 1997.

Kraemer, W.J. Endogenous anabolic hormonal and growth factor responses to heavy resistance exercise in males and females. Int. J. Sports Med. 12:228–235. 1991.

cali
2004-05-25, 17:36
Pump= blod som fasnat i muskeln, dåligt flöde, dålig återhämtning, men tecken på god kontakt med den tränande muskeln. Inget direkt att eftersträva men heller inget att motarbeta.

Mjölksyra skapar en sur miljö i muskeln samt hämmar styrkeprestationer vilket omöjligör överbelastning och tillväxt. Mjölksyran är muskel tillväxtens största fiende, man ska göra allt för att unvdika att få mjölksyra under sin träning om man vill växa. Erfarenhetsmässigt och vad jag anser. Finns ju ingen som någonsin byggt en enda muskel av mjölksyreträning...skärpning :)

-doctor snuggles
Sen det du säger så är det helt rätt att vi har olika fibersammansättning och vi därmed svarar olika på träning men man måste få generalisera lite.
Att man även bygger vätskemässigt vid tung träning håller jag om, men inte om det där med pumpet :)

King Grub
2004-05-25, 17:39
Originally posted by cali
Finns ju ingen som någonsin byggt en enda muskel av mjölksyreträning...skärpning :)


Jo. Det är dessutom vetenskapligt bevisat. ;) Optimalt, skulle man kunna kalla det. :booty:

z_bumbi
2004-05-25, 17:45
Originally posted by Pressarn
Pump = blod i muskeln
Mjölksyra = mjölksyra, muskeln får inte tillräckligt med syre

Vad jag vet så är det mjölksyran som gör att man inte orkar nånting. Extrem pump kan också sänka prestationen.

Det har jag alltid trott... har jag fel eller?

Pump är smärta, det gör ont. Så mycket vet jag. :)

Mjölksyra bildas mycket riktigt när musklerna vill ha energi men att inte finns tillräckligt med syre för att oxidera glykogenet, det är helt enkelt ett sätt för kroppen att få ut energi snabbt om den måste ha den.
Det är i övrigt ganska ineffektivt användande av muskelglykogenet då man får ut mycket mindre ATP om man inte har tillgång till syre, man får ut 3 mol ATP per mol glykogen om man inte har tillgång till syre medan man kan få ut upp till 39 mol ATP per mol glykogen om man har tillgång till syre i muskeln. Mjölksyran som bildas går sen till levern och återbildas till glukos som sen förhoppningsvis hamnar i musklerna igen.

Smärtan vid pump tolkar jag mycket mer som mjölksyra (eller något fenomen som kan förknippas med mjölksyra.) än att man skulle fylla en muskel med blod, det är antagligen delvis samma sak då man inte transporterar bort tillräckligt med blod för att mjölksyran ska försvinna men inte heller tillräckligt med nytt blod för att man ska få tillräckligt med syre.
Har man rejält med mjölksyra så kommer muskeln temporärt att bli svagare men det går över väldigt snabbt om man inte sysslar med ren mjölksyraträning.
Får man mjölksyra vid låga reps så har man nog dålig mjölksyratålighet och kanske ska fundera på om man vill ha det så eller om man vill förbättre den delen av träningen.

Om det sen är positivt med pump vet nog ingen men jag har inte heller sett någon specifikt negativt med mjölksyran om det ligger på en nivå som man uppnår med vanlig styrketräning.

cali
2004-05-25, 17:46
Originally posted by King Grub


Jo. Det är dessutom vetenskapligt bevisat. ;) Optimalt, skulle man kunna kalla det. :booty:

Nä fy nu ger jag upp hoppet om det här forumet!
Du kan ju inte påstå att du blir större av mjölksyreträning!
Nu börjar vi ju komma ifrån grunderna vad gäller hypertophy så långt vi bara kan och börjar påstå saker som är diametralt motsatta allt vad man vet om BB.

Den brännande känslan av mjölksyra är dåååååålig när du tränar! Du har då fått mjölksyra vilket hämmar din prestation innan du ens hunnit att överbelasta muskeln.
Nä det är inget jag behöver övertyga någon eller bevisa något att mjölksyra är direkt dåligt om du ska bygga muskler.

Kör på ni med mjölksyreträning och tro ni kommer bli stora ...hahaha

Shadow Warrior
2004-05-25, 17:53
Originally posted by cali


Nä fy nu ger jag upp hoppet om det här forumet!
Du kan ju inte påstå att du blir större av mjölksyreträning!
Nu börjar vi ju komma ifrån grunderna vad gäller hypertophy så långt vi bara kan och börjar påstå saker som är diametralt motsatta allt vad man vet om BB.

Den brännande känslan av mjölksyra är dåååååålig när du tränar! Du har då fått mjölksyra vilket hämmar din prestation innan du ens hunnit att överbelasta muskeln.
Nä det är inget jag behöver övertyga någon eller bevisa något att mjölksyra är direkt dåligt om du ska bygga muskler.

Kör på ni med mjölksyreträning och tro ni kommer bli stora ...hahaha

Tror inte direkt Grub vill ha burn i muskeln vid första settet...

Samma med mej, ta min rygg träning som ett exempel, jag kör flera set tung skivstångsrodd och därefter hantelrodd, sen avslutar jag med chins vilker ger mej en jävla burn i latsen och armarna vilket i praktiskt taget avslutar det passet.

Har jag nu misslyckats eller vadå? Jag har ändå stimulerat tillväxt med tunga roddar och endast i slutet får "för mycket" mjölksyra, eller var chinsen kontra produktiva tycker du?

King Grub
2004-05-25, 18:19
Originally posted by cali
Nä fy nu ger jag upp hoppet om det här forumet!
Du kan ju inte påstå att du blir större av mjölksyreträning!

Jo. Som en del av ett komplett upplägg. Följ gärna referenserna i mitt förrförra inlägg. Mjölksyra stimulerar utsöndring av anabola hormoner. Kraftigt.

-=(WatchTower)=-
2004-05-25, 18:33
Originally posted by cali
Jag klipper in från en annan tråd vad jag nyligen skrev där bla om det du undrar över.

"Du bygger in nya proteiner i musklerna när du tränar tungt, säg reps upp till 12 max 15. Repstal över det bygger inte in några nya proteiner i musklerna utan du växer på ett annat sätt, du växer vätskemässigt (bara).



Kan man rent visuellt se skillnad på någon som byggt "kvalité-muskler" kontra "vätskemässiga" muskler?

Shadow Warrior
2004-05-25, 18:34
Originally posted by cali


Nä fy nu ger jag upp hoppet om det här forumet!


Du får inte lämmna oss Cali! Vi behöver dej i kampen mot dom onda högsettarna!! :notme:

Pressarn
2004-05-25, 18:50
Originally posted by King Grub


Jo. Som en del av ett komplett upplägg. Följ gärna referenserna i mitt förrförra inlägg. Mjölksyra stimulerar utsöndring av anabola hormoner. Kraftigt.
Varför är då t.ex. simmare som får grym mjölksyra i stort sett varje pass klena och "små"?
Jag är iaf körd om jag får mjölksyra, i gymmet, bassägen och löpbanan.

King Grub
2004-05-25, 18:58
Originally posted by Pressarn

Varför är då t.ex. simmare som får grym mjölksyra i stort sett varje pass klena och "små"?
Jag är iaf körd om jag får mjölksyra, i gymmet, bassägen och löpbanan.

Simmare är muskulärt större än andra atleter som sysslar med konditionskrävande idrotter.

Ann Hum Biol. 1995 Sep-Oct;22(5):381-94.

Growth and development of male gymnasts, swimmers, soccer and tennis players: a longitudinal study.

Baxter-Jones AD, Helms P, Maffulli N, Baines-Preece JC, Preece M.

University of London, UK.

Elite adult athletes are known to have physical and physiological characteristics specifically suited to their sport. However, it is not clear whether the observed adult differences arise because of training or whether the sport selects the individual with the appropriate characteristics. The purpose of this prospective study was to compare and contrast the physical development of young athletes (8-19 years), and in so doing provide a possible response to this question. Development of anthropometric characteristics and sexual maturation were assessed in a group of 232 male athletes for three consecutive years. Parental heights were used to predict target heights. The subjects were a randomly selected group of young British athletes, from four sports: soccer, gymnastics, swimming and tennis. Using a linked longitudinal cohort study design (age cohorts 8, 10, 12, 14 and 16 years) it was possible to estimate a consecutive 11-year development pattern, over the 3-year testing period. The adjusted mean (ANCOVA) height, accounting for age and pubertal status, of male swimmers (161.6 +/- 0.6 cm) was found to be significantly greater (p < 0.01) than gymnasts (150.7 +/- 0.8 cm) and soccer players (158.7 +/- 0.6 cm), and their adjusted mean body mass (51.3 +/- 0.6 kg) significantly greater (p < 0.01) than the other groups. When testicular volumes were compared, it was found that wimmers had significantly larger volumes than gymnasts and tennis players from 14 to 16 years of age (p < 0.05). As all the young athletes started training prior to puberty the observed late sexual maturation of gymnasts and early maturation of swimmers suggests some form of sports-specific selection.

mr ruhl
2004-05-25, 19:18
Säg det till min gode vän som gick upp 11 kg på 2 månader med HIT och bibehöll samma fett %.


yee right!! :cool:

cali
2004-05-25, 19:27
Originally posted by -=(WatchTower)=-


Kan man rent visuellt se skillnad på någon som byggt "kvalité-muskler" kontra "vätskemässiga" muskler?

Ja det kan man!
Tar du en SL och sänker hans BF kommer han se stenhård ut.
Skillnaden i kvaliten syns framförallt i skillnad mella flex och oflexad muskel. En som har hög täthet i sina muskler kommer se hårdare ut oflexad.
Mitt mål är själv att se stor och stenhård ut oflexad. Att se stenhård ut flexad är ingen större match.

Jag kör tungt för att uppnå den fysiken.

Jo. Som en del av ett komplett upplägg. Följ gärna referenserna i mitt förrförra inlägg. Mjölksyra stimulerar utsöndring av anabola hormoner. Kraftigt

Ja det kan jag köpa!
men att inleda passen eller ha det som mål att få mjölksyra är dumt, att mjölksyran kommer som en naturlig del i slutet av passset är bara sunt och främjar nog tillväxten mer än den gör åvverkan!

Herkulez
2004-05-25, 19:35
Originally posted by Shadow Warrior


Du får inte lämmna oss Cali! Vi behöver dej i kampen mot dom onda högsettarna!! :notme: hehe den ena väger 65kg och cali har jag för mig väger 69kg........lågset verkar funka bra :kickass:



:D

cali
2004-05-25, 19:49
Originally posted by Herkulez
hehe den ena väger 65kg och cali har jag för mig väger 69kg........lågset verkar funka bra :kickass:



:D

Du måste ställa vikten i relation till längd och BF.
Jag är kort med låg BF.
Har lyft dubbla min vikt i bänkpressen, tills jag började fokusera på annat och blev tyngre.

Sen är sådana kommentarer inte ens värda en notis egentligen för det speglar bara din ignorans och inkompetens. :thefinger

Herkulez
2004-05-25, 19:59
Originally posted by cali


Du måste ställa vikten i relation till längd och BF.
Jag är kort med låg BF.
Har lyft dubbla min vikt i bänkpressen, tills jag började fokusera på annat och blev tyngre.

Sen är sådana kommentarer inte ens värda en notis egentligen för det speglar bara din ignorans och inkompetens. :thefinger eller min humor :rolleyes:

Jense
2004-05-25, 20:02
Originally posted by cali


Du måste ställa vikten i relation till längd och BF.
Jag är kort med låg BF.
Har lyft dubbla min vikt i bänkpressen, tills jag började fokusera på annat och blev tyngre.

Sen är sådana kommentarer inte ens värda en notis egentligen för det speglar bara din ignorans och inkompetens. :thefinger

bra sagt..jag kan också lyfta din vikt * 2 och är samtidigt större i förhållande till längd om du nu inte är under 140

Medusa
2004-05-25, 20:04
Originally posted by mr ruhl



yee right!! :cool:

Ja, så är det faktiskt, om det sedan var tack vare HIT eller något annan faktor låter jag vara osagt.

mr ruhl
2004-05-25, 20:08
Originally posted by Medusa


Ja, så är det faktiskt, om det sedan var tack vare HIT eller något annan faktor låter jag vara osagt.

nån månad till så står han på olympiascenen då?? inte ens med dom värsta dopingpreparaten går det att bygga 11kg kvalititativ muskelmassa på 2 månader..men men det är väl bara att gratulera då! :bow:

spas
2004-05-25, 20:10
Att ni ens orkar hålla så hårt på vetenskapliga teorier hit och dit. Lyft lite vikter istället. Sen fattar jag inte hur man kan hänvisa till undersökningar utan att ha referenser till dessa vilket förekommer titt som tätt.

Jense
2004-05-25, 20:12
Originally posted by spas
Att ni ens orkar hålla så hårt på vetenskapliga teorier hit och dit. Lyft lite vikter istället. Sen fattar jag inte hur man kan hänvisa till undersökningar utan att ha referenser till dessa vilket förekommer titt som tätt.



:bow: :bow:

tack

Zlin
2004-05-25, 20:19
Originally posted by cali


Du måste ställa vikten i relation till längd och BF.
Jag är kort med låg BF.
Har lyft dubbla min vikt i bänkpressen, tills jag började fokusera på annat och blev tyngre.

Sen är sådana kommentarer inte ens värda en notis egentligen för det speglar bara din ignorans och inkompetens. :thefinger

Jepp, herk är rätt klen egentligen. Det jag alltid sagt. Tittar man på hans bilder är han ju knappast biffig heller.
Nu får du skärpa dig herk!


:rolleyes:

Jompi
2004-05-26, 00:14
Hekulez: Vilket reps/setantal liger du sjäälv ofta på?:)
Fattar att de kan variera men..:whipped:

Herkulez
2004-05-26, 05:52
Originally posted by Jompi
Hekulez: Vilket reps/setantal liger du sjäälv ofta på?:)
Fattar att de kan variera men..:whipped: oj det är så olika, allting mellan 6-20reps på och ungefär 10-20set :)




sorry zlin:em:

Metal_boy_
2004-05-26, 10:58
Originally posted by Herkulez
hehe den ena väger 65kg och cali har jag för mig väger 69kg........lågset verkar funka bra :kickass:



:D

:laugh: :laugh: :laugh:

Jompi
2004-05-26, 13:34
okejokej.. haha att boden äger?^^

Metal_boy_
2004-05-26, 20:45
Originally posted by cali


Nä fy nu ger jag upp hoppet om det här forumet!
Du kan ju inte påstå att du blir större av mjölksyreträning!
Nu börjar vi ju komma ifrån grunderna vad gäller hypertophy så långt vi bara kan och börjar påstå saker som är diametralt motsatta allt vad man vet om BB.

Den brännande känslan av mjölksyra är dåååååålig när du tränar! Du har då fått mjölksyra vilket hämmar din prestation innan du ens hunnit att överbelasta muskeln.
Nä det är inget jag behöver övertyga någon eller bevisa något att mjölksyra är direkt dåligt om du ska bygga muskler.

Kör på ni med mjölksyreträning och tro ni kommer bli stora ...hahaha

du skriver att ingen har byggt muskel av mjölksyreträning...inte enbart att man får mjölksyra kanske men det är så mycket andra procedurer som händer samtidigt och kombinerar varandra