handdator

Visa fullständig version : Mat innan sömn?

Whey
2004-05-23, 21:20
Hur är det med mat innan sömn. Skall man äta direkt innan man lägger sig eller skall man äta några timmar innan. Enligt en artikel jag läste nyligen sover man som bäst om man inte ätit på två timmar. Enligt mamma så skall man inte ha ätit när man lägger sig eftersom det stör sömnen och eftersom magen behöver "vila".

Hur är det, kan man äta innan man lägger sig? Varför är det bra/dåligt? Vad rekommenderas?

Metal_boy_
2004-05-23, 21:31
Originally posted by Whey
Hur är det med mat innan sömn. Skall man äta direkt innan man lägger sig eller skall man äta några timmar innan. Enligt en artikel jag läste nyligen sover man som bäst om man inte ätit på två timmar. Enligt mamma så skall man inte ha ätit när man lägger sig eftersom det stör sömnen och eftersom magen behöver "vila".

Hur är det, kan man äta innan man lägger sig? Varför är det bra/dåligt? Vad rekommenderas?

jag äter precis innan jag hoppar i halmen...tänk på att du ska ligga utan mat i ca 8tim...visserligen så går kroppen på sparlåga när man sover men det är ändå viktigt tycker jag att äta ordentligt innan man sover om man ska öka för att slippa oroa sig för mycket för den katabola fasen som kan uppstånär man slarvar med kvällsmålet

aliquis
2004-05-23, 23:48
:eating:

Whey
2004-05-24, 08:00
Originally posted by aliquis
:eating:

Och vad menar du med det?

King Grub
2004-05-24, 09:11
Så nära inpå sänggåendet som möjligt. Du vill göra tiden utan aminosyretillförsel så kort som möjligt. Gärna en viss mängd kolhydrater också (långsamma) så inte blodsockret sjunker för lågt med påföljande glukagonpåslag.

Whey
2004-05-24, 19:42
Originally posted by King Grub
Så nära inpå sänggåendet som möjligt. Du vill göra tiden utan aminosyretillförsel så kort som möjligt. Gärna en viss mängd kolhydrater också (långsamma) så inte blodsockret sjunker för lågt med påföljande glukagonpåslag.

Skulle lite sojabönor passa bra för detta?

King Grub
2004-05-24, 19:44

Skulle lite sojabönor passa bra för detta?

Javisst. Eller pasta, ris, havregröt, t ex, som alla ger lågt insulinpåslag. Mängden bestämmer du ju själv.

Whey
2004-05-24, 19:48
Innehåller pasta, ris, gröt e.t.c. tillräckligt med protein för att hålla igång aminosyretillförseln så länge som möjligt?

Mac
2004-05-24, 20:42
Hur stor är skillnaden på insulinpåslag mellan havregröt och finax fullkorn (osötat) då? kanske lite nojjig fråga,,men det är alltid roligt att veta!

King Grub
2004-05-24, 20:57
Originally posted by Mac
Hur stor är skillnaden på insulinpåslag mellan havregröt och finax fullkorn (osötat) då? kanske lite nojjig fråga,,men det är alltid roligt att veta!

Nojig, ja. Och eftersom insulinindextesterna görs i Sydney i Australien tror jag inte de ens har hört tala om Finax Fullkorn (osötat).

Brödet ligger i alla fall betydligt högre än gröten.

King Grub
2004-05-24, 20:58
Innehåller pasta, ris, gröt e.t.c. tillräckligt med protein för att hålla igång aminosyretillförseln så länge som möjligt?

Du tänker väl äta någon ren proteinkälla också, hoppas jag?

Whey
2004-05-24, 21:02
Vad har då gröt för II. Det har ju medelhögt GI...

Zozza
2004-05-24, 21:39

+ en fettkälla va? Eller är fett dåligt att få i sig precis innan man ska sova?

Fangface
2004-05-24, 21:39
En hoper gröt och en burk tonfisk :hbang:

....sen fiser man tills man blir sövd :naughty:

Whey
2004-05-25, 00:22

Lite därför jag fråhade om sojabönorna, jag undrade om de var tillräckligy för det ändamålet.

Vilka proteinkällor rekommenderas tll kvällningen?

aliquis
2004-05-25, 00:58
mitt kvällsmål var pasta, grönsaker, svarta bönor o linfröolja
:booty:

Vad jag menade var ÄT, dvs ät före läggdags, sedan om du äter ett par timmar före det också så skadar väl inte det ;D

King Grub
2004-05-25, 06:15

Lite därför jag fråhade om sojabönorna, jag undrade om de var tillräckligy för det ändamålet.

Vilka proteinkällor rekommenderas tll kvällningen?

Kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg. Samma som vid andra tidpunkter.

Big Al
2004-05-25, 14:10
Mjölk eller sojaprotein räcker gott å väl! :thumbup:

/Al

phel
2009-08-09, 23:00

Hur aktuella är de här råden när folk nuförtiden kör IF och liknande med 2-3 mål om dagen där vissa slutar äta 6h+ innan sömn?

Har iaf börjat träna innan frukost senaste tiden och tycker dessa passen går bra, men ännu bättre ifall man sänker en gröttallrik innan sängdags.

Spelar det någon roll vad och om man äter innan bingen?

King Grub
2009-08-10, 09:20
Det är aktuellt. I fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativ. Men ju större måltider du äter, desto längre tid har du tillgång till protein.

Pungis
2009-08-10, 12:03
Om man ser ur dietperspektiv.. Hur pass noga ær det, och någon som kan ge en lite mer ingående førklaring varfør?

phel
2009-08-10, 14:06
Det är aktuellt. I fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativ. Men ju större måltider du äter, desto längre tid har du tillgång till protein.

Men det är sak samma då? 1 mål mat om dagen ger samma totala positiva proteinbalans som 6 st, fast då under kortare men mer intensiv tid?

Kanske verkar lite off-topic, men tycker det är relevant.

King Grub
2009-08-10, 14:08
1 mål mat om dagen ger samma totala positiva proteinbalans som 6 st, fast då under kortare men mer intensiv tid?

Nej, det är inte alls säkert eller ens sannolikt att ett mål ger likvärdig proteinbalans som sex (eller två/tre).

phel
2009-08-10, 14:18
Nej, det är inte alls säkert eller ens sannolikt att ett mål ger likvärdig proteinbalans som sex (eller två/tre).

Ok. Men fördelen med att äta stora måltider, jämfört med t ex 6 små utspridda under dagen, är att man kan lägga dom direkt efter träning där man är som mest "mottaglig" och att det därför lönar sig?
Hur lägger du upp det? ;)

Welli
2009-08-10, 15:51
Men hur funkar det med Den Termogena Dieten tex som ska vara bra om man går ner i vikt och ska styrketräna? Då fastar man väl ett halvt dygn?

eternallord
2009-08-10, 16:03
Kvarg är väl tämligen smidigt innan sängliggande. Långsamt protein som är väldigt lätt att få ner och man blir inte sådär jobbigt mätt.

Eddie Vedder
2009-08-10, 18:37
Men hur funkar det med Den Termogena Dieten tex som ska vara bra om man går ner i vikt och ska styrketräna? Då fastar man väl ett halvt dygn?

Blandar du inte ihop Den Termogena Dieten med Periodisk Fasta nu?

Welli
2009-08-10, 20:27
Blandar du inte ihop Den Termogena Dieten med Periodisk Fasta nu?

Oj, såg nu att jag mindes fel från 14K;s tråd. Han blandade visst DTD med periodisk fasta.

Från hans journal
"Fettet verkar smälta av en. Dricker min vanliga kaffe med ca 10g mjölk, har blandat min diet med Periodisk Fasta så jag börjar äta klockan 14.00 och slutar 22.00. Vissa dagar kan jag börja 13.00 och då får jag sluta 21.00. "

Hur kan det vara ett bra upplägg?

Eddie Vedder
2009-08-11, 06:47

Det känns inte särskilt relevant i den här tråden. Men funkar det för honom är det väl ett okej upplägg just för honom. Men jag vet ju inte dina förutsättningar jämfört med 14k's.

vicarious
2009-08-11, 09:51

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Snorkelfarsan
2009-08-13, 11:02
Det är säkert ganska individuellt det här med att äta innan läggdags, men våra mödrar verkar alltid tycka att det är dåligt. "ska du äta igen?!" - är en kommentar jag får höra ganska ofta :P. Däremot undrar jag om det kan vara negativt för sömnen om man käkar ett rejält mål precis innan läggdags, typ köttfärslimpa med potatis, gurka, ärter och lingonsylt. Så att man är helt full i magen. Har upplevt att jag sovit sämre och svettats några gånger då jag lagt mig proppmätt, kan det vara så att kroppen behöver jobba med maten och inte får sova lika djupt? Eller har det snarare att göra med att jag bara sov dåligt den natten för att det var för varmt eler liknande?