handdator

Visa fullständig version : Det är knepigt att deffa!


Slartibartfast
2004-05-23, 20:11
Hej Bullen! Jag är en späckval på nästan 25 jordsnurr som har ett problem. Jag har nämligen lyckats svulla upp mig till manliga 100 kg, men desvärre är inte allt muskler.

Jag kollade i medlemsbilder och blev inspirerad att göra en Castro och deffa ner till ca 90 kg. Jag tjuvstartade redan lite efter jul. Min definition av deffning är helt enkelt att inte äta tills man är proppmätt som jag annars gör. Den strategin har tyvärr inte funkat speciellt bra, då det verkar som om jag snarare skulle bli fetare åtminstone när man kollar midjemåttet. Det verkar som om jag kopplat på någonslags auto-svull och kan inte stänga av den.

Borde nog vara på kaloriminus, då styrkan redan börjat lida. Men jag verkar inte gå ner i fettvikt.

Borde kanske tillägga att jag inte är direkt smällfet. I gynnsamma ljusförhållanden kan man skymta de översta två paren magmuskler, så rent fettmässigt borde jag vara nånstans mellan Brad Pitt och Arne Persson ;)

Jag har ingen koll på hur mycket jag lägger i mig, men eftersom jag gått stadigt uppåt i vikt de senaste åren måste jag ju ha legat på kaloriplus. Min logik säger att jag då bara borde äta lite mindre av det jag i normala fall äter och i och med det gå in i deff-mode. Eller är det så enkelt? I det här skedet känns det bara som om jag förlorar muskler och behåller fläsket! Tänade ben idag och var så svag att jag nästan började lipa.

Min deff är mera långsiktig, då jag knappast dragit ner antalet kalorier med särskilt mycket, men det borde vara märkbart i det långa loppet.

Hur klantig bör man vara för att deffa bort all muskelmassa och behålla allt fett? Är det teoretiskt möjligt?

ivandrago
2004-05-23, 20:46
Och hur är det med konditionsträningen? Kör du något överhuvudtaget som signalerar fettförbränning till kroppen? Antagligen har du väl legat på kcal-minus, men att det har gått vääldigt långsamt och att det inte riktigt lossnat än. Om du inte vill styra upp med regelrätt deff och stenkoll på vad du äter bör du åtminstone lägga in 3 hårda konditionspass i veckan så ska du se att det börjar hända saker..

tazz
2004-05-23, 22:47
Originally posted by Slartibartfast

Hur klantig bör man vara för att deffa bort all muskelmassa och behålla allt fett? Är det teoretiskt möjligt?

Du kan inte tappa alla muskler utan att tappa 1g fett, inte om du är överviktig iaf. Det du kan gör är snarare att påverka hur mycket muskler du tappar i förhållande till fettet du tappar. Om man äter väldigt bra så blir muskelförlusten minimal.

Snubben_25
2004-05-24, 07:33
Originally posted by Slartibartfast
så rent fettmässigt borde jag vara nånstans mellan Brad Pitt och Arne Persson ;)


:D

gosh
2004-05-24, 08:23
Hur klantig bör man vara för att deffa bort all muskelmassa och behålla allt fett? Är det teoretiskt möjligt?
Ja det är teoretiskt möjligt att vara så klantig. Lägg dig i sängen och stanna där samt försök att deffa. Det går nog inte så bra.

När jag läser din text så får jag intrycket att du är bekväm av dig, att du inte har den bästa karraktären. Visst är det lockande att äta tills man blir proppmätt om maten är god. Men vet du med dig att du har problem att sluta äta i tid så träna dig, ät exempelvis hälften av maten och sparar andra hälften till två timmar senare. En annan grej är att inte laga så mycket mat.

Det är inga större problem att öka i muskler samtidigt som du deffar, men då måste du vara aktiv. Försök att promenera så ofta du kan.

Om du tappat i styrka så beror det med all sannolikhet att du inte tränat så bra i kombination med att du inte rört dig så mycket annars. Rör du dig mycket och tränar hårt så växer musklerna, men annars växer det inte speciellt bra.

Visa nu att det är lite stake i dig och ta tag i detta ordentligt. Om inte så är du snart ett tjockis och det är ingen hitt.

zeurath
2004-05-24, 11:03
Originally posted by gosh
Visa nu att det är lite stake i dig och ta tag i detta ordentligt. Om inte så är du snart ett tjockis och det är ingen hitt.

[...] och det är ingen hiit menar du väl? :P

ivandrago
2004-05-24, 18:58
Originally posted by gosh
Det är inga större problem att öka i muskler samtidigt som du deffar, men då måste du vara aktiv. Försök att promenera så ofta du kan.


Det där vet jag inte om jag håller med om.. Såvida man inte är riktigt tjock utan några som helst muskler..

gosh
2004-05-24, 19:20
Originally posted by ivandrago
Det där vet jag inte om jag håller med om.. Såvida man inte är riktigt tjock utan några som helst muskler..

Que? jag har själv gjort det (ganska ordentligt med). folk är för matfixerade nu för tiden.

ivandrago
2004-05-24, 21:00
Originally posted by gosh


Que? jag har själv gjort det (ganska ordentligt med). folk är för matfixerade nu för tiden.

Så du menar att en person som tränat ett tag och har en ansenlig mängd muskelmassa, som börjar deffa, utan problem kan fortsätta öka sin muskelmassa trots att han förbrukar mer energi än han får in?:confused:

autowah
2004-05-24, 21:19
Jag har nästan samma problem, fläsket fastnar och man blir svag. Du kanske äter FÖR lite och fel mat, förbränningen har avstannat?

gosh
2004-05-24, 21:44
Originally posted by ivandrago
Så du menar att en person som tränat ett tag och har en ansenlig mängd muskelmassa, som börjar deffa, utan problem kan fortsätta öka sin muskelmassa trots att han förbrukar mer energi än han får in?:confused:

Ja det menar jag. ligger man lågt på fettprocenten så är det svårt men det blir mycket svårare att deffa när det knappt finns något fett kvar. Man ökar heller inte snabbare (givetvis) än med normal kost. Men det går absolut att öka.

det är en myt att man måste ha ett energiöverskott för att bygga muskler.

Pröva att ta promenader på 3 timmar exempelvis (om man vill vara extrem), då går det att äta en hel del och ändå gå ner. garanterat att träningen kommer gå bra med. vid så långa promenader bör man dock ta med sig något att äta.

Wiiking
2004-05-24, 21:51
Originally posted by gosh

det är en myt att man måste ha ett energiöverskott för att bygga muskler.


Det där påståendet skulle jag vilja att du förklarade lite mer. Hur kan det vara möjligt att ligga på kaloriminus men ändå öka i muskelmassa??

Då skulle man ju rent teoretiskt kunna gå upp i vikt trots att man ligger på kaloriminus.

gosh
2004-05-24, 22:42
Originally posted by Wiiking
Det där påståendet skulle jag vilja att du förklarade lite mer. Hur kan det vara möjligt att ligga på kaloriminus men ändå öka i muskelmassa??

Då skulle man ju rent teoretiskt kunna gå upp i vikt trots att man ligger på kaloriminus.

Det går att gå upp i muskler ja, vilket inte är samma sak som att gå upp i vikt. När man deffar så är det ju fettet som skall bort, om det sedan går upp eller ner på vågen spelar väl mindre roll. Allra bäst vore ju om det gick upp en hel del på vågen samtidigt som fettet försvann.
Om syftet är att endast minska i vikt så måste man givetvis ligga på kalloriminus, men jag har än så länge inte träffat på någon som vill minska i muskler vid diet. Man ökar givetvis inte lika mycket i muskler som man tappar i fett. Därför sker en viktminskning.

Personligen så tycker jag det är hur logiskt som helst. För hade det varit så att man alltid var tvungen att gå upp i vikt för att öka i muskelmassa så hade ma blivit rätt fet efter ett tag.

Skall muskler öka så krävs att det finns mycket IGF. Äter man smart så går det att bilda en hel del IGF vid diet och därför öka i muskler (men är svårare än icke diet).

Slartibartfast
2004-05-25, 10:22
Jag är nog lite lat, ja.

Ska ta mig i kragen och börja gå lite...tror jag. ;)

För lite äter jag nog knappast. Inte så jag svälter precis :D

Slartibartfast
2004-07-07, 08:34
Nu är allt riktigt CP.

Mina ben magrar bort, mina armar växer (trots att jag blir svagare) och midjemåttet står still.

Vad händer :confused:

King Grub
2004-07-07, 08:58
Antingen tränar du för mycket eller för lite, eller så äter du för lite, eller för mycket av fel saker.

gosh
2004-07-07, 09:01
Är det så att du deffar så brukar ibland benen ligga still men så går man under en viss procent fett och då minskar benen som fan. det är olika från person till person men benen verkar liksom ha en något fördröjd effekt. det kan vara knäckande för en del för de tror ett bra tag att benen är stora men så försvinner de helt plötsligt, även om de blir hårdare och ser bättre ut.

Grahn
2004-07-07, 09:29
gosh har ju rätt att det går att öka i muskelmassa och bränna fett under samma period(det sker dock inte simultant men vi är inte intresserade av vad som sker varje sekund heller).

Dock går det ju inte genom att bara ändra på kosten utan det måste ju finnas utrymme för drastiska förändringar i ens livsstil.

Slartibartfast
2004-07-07, 09:37
Det konstiga är ju att armarna växer så smått, så något måste jag ju göra rätt.

Jag har absolut inget att ta av från benen, så jag undrar om jag måste förklara "deffen" avslutad.

Men jag ökar ju ändå på armarna, så jag verkar ju inte vara i deffmode trots allt.

Heeeelt jäla konstigt! :confused: :confused:

Grahn
2004-07-07, 09:38
Slarti, kroppen växer ju inte helt symetriskt. Ibland skjuter armarna fart, ibland rygg etc

gosh
2004-07-07, 09:40
hur tränar du, jag tror du kan hitta svaret i ditt sätta att träna de olika delarna.

skriv lite fakta om dig så är det lättare att se vad "problemet" kan vara

Slartibartfast
2004-07-07, 09:53
Originally posted by gosh
hur tränar du, jag tror du kan hitta svaret i ditt sätta att träna de olika delarna.

skriv lite fakta om dig så är det lättare att se vad "problemet" kan vara

Hur menar du? Nåja, jag gör ett försök...

Överkroppen tränar jag så där halvintensivt, eftersom benen hänger efter och jag inte är intresserad att bygga mera överkropp innan benen kommer ikapp. Jag börjar vara ganska nöjd med överkroppen i alla fall, borde bara få bort lite fett.

Benen tränar jag stenhårt däremot. Jag lägger åtminstone 50 % mer energi på benen än på överkroppen. Efter ett benpass är jag helt slut och svart under ögonen.

Mitt schema ser ut så här:

Dag 1
Bänpress 2 set
Hantelpress 2 set
sned hantelpress 2 set
axelpressar 1 set (vill inte ha mera axlar. De är oproportionerligt stora)
French press 2 set
enhands triceps extention 2 set
pressdowns 1 set

Dag 2
chins 2 set
hantelrodd 3 set
ibland ett set maskinrodd
shrugs 2 set
stångcurl 2 set
hantelcurl 2 set
hammercurl 1 set

Dag 3
Knäböj 2 set
benpress 3 set
benspark 2 set
lårcurl 3 set

Jag kör alla set tills tekniken blir kass och kanske lite längre, men aldrig helt till failure. I bencurl och spark alltid till failure.

ruffie
2004-07-07, 10:26
Originally posted by Slartibartfast
Nu är allt riktigt CP.

Mina ben magrar bort, mina armar växer (trots att jag blir svagare) och midjemåttet står still.

Vad händer :confused:

Det är väldigt lätt att fett lägger sig på armarna.

gosh
2004-07-07, 10:29
Hur ofta tränar du benen?

jag tycker helt klart att du skall dela upp baksida och framsida när det gäller ben om du har prioritet där.

lägg sedan på några set för baksidan. lika många set baksida som framsida (nästan)

skippa att köra framsida axlar, den muskeln behöver man nästan aldrig köra för den kommer med bröstet. i princip alla har överutvecklade framsida axlar. det är oftast där skador inträffar med. eftersom den delen inte får vila så blir det lätt överansträngt.
slutar du träna framsida så får du snyggare axlar och mindre skador samt att det går bättre i bröst

edit: vad ligger du på för vikter i benen och vad ligger du på vikter i överkropp ? så man kan jämföra

Slartibartfast
2004-07-07, 10:51
Originally posted by gosh
Hur ofta tränar du benen?

En gång i veckan.

Originally posted by gosh
skippa att köra framsida axlar, den muskeln behöver man nästan aldrig köra för den kommer med bröstet.

Inga axelpressar alltså, eller?

Originally posted by gosh
edit: vad ligger du på för vikter i benen och vad ligger du på vikter i överkropp ? så man kan jämföra

Bänk 110 kg x 8-10 reps
Knäböj 125-130 x 10 reps
Benpress 350-400 kg x 10 reps, beroende på vilken maskin jag använder. Har skrivit en tråd om det här tidigare:
Länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19893&highlight=suger)

CroCop
2004-07-07, 10:59
Eller så lägger du helt enkelt upp en bild eller 2 så vid får se! =)

Popeye
2004-07-07, 11:12
Börja med att öka till 5 set knäböj.
Ta en vikt du precis klarar en 8'a på, kör en 8'a.
Öka vikten kör 6'or.

Att du är nästan lika stark i bänken som i böjen är ju lite lustigt. :naughty:

Slartibartfast
2004-07-07, 11:17
Originally posted by CroCop
Eller så lägger du helt enkelt upp en bild eller 2 så vid får se! =)

HÄR har du t.o.m. fyra (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24431)

Slartibartfast
2004-07-07, 11:19
Originally posted by Popeye
Börja med att öka till 5 set knäböj.
Ta en vikt du precis klarar en 8'a på, kör en 8'a.
Öka vikten kör 6'or.

Ok. Då när jag ligger där halvdöd efter benpasset, så ska jag allvarligt överväga att göra ytterligare tre set böj ;)

Originally posted by Popeye
Att du är nästan lika stark i bänken som i böjen är ju lite lustigt. :naughty:

Är det inte? Disco är man.

Popeye
2004-07-07, 12:25
Precis... mer böj.

Slartibartfast
2004-07-08, 08:03
Originally posted by Slartibartfast

Dag 1
Bänpress 2 set
Hantelpress 2 set
sned hantelpress 2 set
axelpressar 1 set (vill inte ha mera axlar. De är oproportionerligt stora)
French press 2 set
enhands triceps extention 2 set
pressdowns 1 set

Dag 2
chins 2 set
hantelrodd 3 set
ibland ett set maskinrodd
shrugs 2 set
stångcurl 2 set
hantelcurl 2 set
hammercurl 1 set

Dag 3
Knäböj 2 set
benpress 3 set
benspark 2 set
lårcurl 3 set



Kom att tänka på att jag även gör två set dips på dag 1.

JA, JA! Jag vet att intresseklubben antecknar! ;)

Slartibartfast
2004-07-08, 10:45
Men, borde inte även mitt midjemått minska på samma gång som benen om jag ligger på kaloriminus? :confused:

Slartibartfast
2005-01-20, 09:03
Men, borde inte även mitt midjemått minska på samma gång som benen om jag ligger på kaloriminus? :confused:

BÜMP!

Armarna och benen börjar bli smalare nu av deffen, men midjemåttet står still. Har bara gått ett par veckor av deffen förståss, men den har inte börjat nåt vidare. Was ist loss!?

King Grub
2005-01-20, 09:15
Men, borde inte även mitt midjemått minska på samma gång som benen om jag ligger på kaloriminus? :confused:

Jo, absolut. Även om du förlorar fett i olika takt på olika ställen på kroppen så brukar midjan inte vara helt ovillig att släppa ifrån sig överskottet. Om du inte gör något fundamentalt fel.

Slartibartfast
2005-01-20, 09:19
Jo, absolut. Även om du förlorar fett i olika takt på olika ställen på kroppen så brukar midjan inte vara helt ovillig att släppa ifrån sig överskottet. Om du inte gör något fundamentalt fel.

Tycker mig inte göra nåt fundamentalt fel. Jag är ju inte optimal kanske, men helt fel tror jag inte jag gör. Jag äter mindre kolhydrater och tränar lika hårt som vanligt. Jag får kanske strypa näringen ännu lite för att det ska börja hända nåt.

Bärs
2005-01-20, 09:35
Lägg upp ett kostschema för bedömning.

Slartibartfast
2005-01-20, 09:46
Lägg upp ett kostschema för bedömning.

ungefär såhär:

frukost:
halvliter mjölk (fettfri)
fyra rågbrödsskivor med mycket ost

lunch:
halvliter mjölk
0,75 dl (okokt) ris +200g mager köttfärs
grönsaker (kål, morötter och kålrötter)

middag:
halvliter mjölk
ca 200-300 g potatis +150-200 g kött, kyckling eller en burk tonfisk.

kvällsmål:
ett äpple och två ägg.

King Grub
2005-01-20, 09:52
Med ett sådant energiintag skulle jag tyna bort även utan träning, och jag väger väl, vad? 20 kilo mindre än du. Har du en rätt seg ämnesomsättning, eftersom du med din kroppshydda och muskelmassa inte rasar i vikt med en sådan diet?

Slartibartfast
2005-01-20, 10:03
och jag väger väl, vad? 20 kilo mindre än du.
20 är väl att ta i? Du är väl ändå tyngre än 76 kg? :MrT:

Har du en rätt seg ämnesomsättning, eftersom du med din kroppshydda och muskelmassa inte rasar i vikt med en sådan diet?

Antagligen. Vad kan man.

King Grub
2005-01-20, 10:07
Ja, då var 20 att ta i. Jag ville bara minnas att jag såg något tresiffrigt tidigare i tråden. :)

Jag skulle kanske delat upp dina tre stora mål på två måltider var och ätit mindre mål fast med tätare mellanrum, och lagt en större del av energiintaget de närmaste timmarna efter träning, då all energi går till muskulaturen.

Slartibartfast
2005-01-20, 10:13
Ja, då var 20 att ta i. Jag ville bara minnas att jag såg något tresiffrigt tidigare i tråden. :)

Jag skulle kanske delat upp dina tre stora mål på två måltider var och ätit mindre mål fast med tätare mellanrum, och lagt en större del av energiintaget de närmaste timmarna efter träning, då all energi går till muskulaturen.

Ok. Svårt att genomföra praktiskt då man pluggar men jag ska tänka på det.

En sak slog mig. Jag får ju knappast i mig 2 g protein/kg kroppsvikt med den här dieten (närmare 1 g/kg), så det kanske är där mina träningsresultat stupar? Jag verkar ju äta tillräckligt med kalorier för att bli fet, men inte tillräckligt för att bygga muskler. Hur hänger det här ihop? Jag har varit inne på det här tidigare vill jag minnas.

hassezilla
2005-01-20, 10:29
ungefär såhär:

frukost:
halvliter mjölk (fettfri)
fyra rågbrödsskivor med mycket ost

lunch:
halvliter mjölk
0,75 dl (okokt) ris +200g mager köttfärs
grönsaker (kål, morötter och kålrötter)

middag:
halvliter mjölk
ca 200-300 g potatis +150-200 g kött, kyckling eller en burk tonfisk.

kvällsmål:
ett äpple och två ägg.

Allvarligt talat, du äter ju inget som helst fett, har du skurit bort det helt och hållet ur kosten??

Slartibartfast
2005-01-20, 10:33
Allvarligt talat, du äter ju inget som helst fett, har du skurit bort det helt och hållet ur kosten??

Det har bara blivit så. Inte nåt som jag gjort medvetet.

Jay-Z
2005-01-20, 10:39
Ok. Svårt att genomföra praktiskt då man pluggar men jag ska tänka på det.

En sak slog mig. Jag får ju knappast i mig 2 g protein/kg kroppsvikt med den här dieten (närmare 1 g/kg), så det kanske är där mina träningsresultat stupar? Jag verkar ju äta tillräckligt med kalorier för att bli fet, men inte tillräckligt för att bygga muskler. Hur hänger det här ihop? Jag har varit inne på det här tidigare vill jag minnas.

Tror bristen på protein kan göra en hel del. Som du säger så ser du ut att ligga väldigt lågt. Satsa på att få i dig 2,5-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Och inte att förglömma 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dag. Och ät oftare. :)

Bärs
2005-01-20, 11:19
Jag tror du måste bli fanatisk ett tag, t.ex. fram till sportlovet. Köp hushållsvåg och VÄG PRECIS ALLT du stoppar i dig och drick INGET ANNAT ÄN VATTEN (förutom gainer)i en månad. Räkna ut exakta mängder av varje näringsämne du får i dig och läs in dig på vad du behöver. En extra ostskiva, en pepparkaka till kaffet, en alltför frikostig näve jordnötter kan betyda mycket när du strävar efter att ligga på kaloriunderskott.

Under 2004 gick jag ner 6 kg på tre månader * 2 (jan - mars, sep - nov). Nu väger jag alltså 72 kg mot 84 för ett år sedan. Båda dessa perioder sammanföll med att jag var fanatisk. Därutöver tränade jag kondition tre ggr per vecka, längdskidåkning och löpning.

Under hösten följde jag dessa riktlinjer per dag:

Fett: 70 g
Protein: 150 g
Kolhydrater: varierande. Tillräckligt för att komma upp i ca 2500 kcal sammanlagt.

TheSQUAT
2005-01-20, 11:33
Krävs nästan att man under en period väger allt och för dagbok. Det är enda sättet att verkligen lära sig och få koll. Räkna ut hur mkt du får i dig av näringsämnena och kcal totalt. Finns utmärkta excelmallar i omlopp som funkar jättefint.

Jag vägde och förde dagbok en längre period för några år sedan och upptäckte direkt att jag åt alldeles för lite av allt! Även under deff behöver man "mycket" mat. 2500-3000 kcal per dag från bra källor är mycket mer mat att stoppa i sig än vad man kan tro.
Till slut får man av erfarenheterna från vägning/matdagbok ett rätt bra grepp om hur mkt man får i sig och kan sköta käket mer "på känn".

Själv kollräknar jag ibland när jag försöker förbättra formen för att inte förlora "fingertoppskänslan". Ofta går jag annars för lågt i energiintag.

aliquis
2005-01-20, 12:01
Det där vet jag inte om jag håller med om.. Såvida man inte är riktigt tjock utan några som helst muskler..
också funderat på det, se på "forma kroppen" eller vad det heter på tv4 plus, gubben som deltar har tappat 3kg men 8kg fett vill jag minnas på 6 veckor. Kan ha fel men tappat massa fett/vecka men ändå ökat en hel del muskler/vecka.

King Grub
2005-01-20, 13:14
Ok. Svårt att genomföra praktiskt då man pluggar men jag ska tänka på det.

En sak slog mig. Jag får ju knappast i mig 2 g protein/kg kroppsvikt med den här dieten (närmare 1 g/kg), så det kanske är där mina träningsresultat stupar? Jag verkar ju äta tillräckligt med kalorier för att bli fet, men inte tillräckligt för att bygga muskler. Hur hänger det här ihop? Jag har varit inne på det här tidigare vill jag minnas.

För lite aminosyror och muskeltillväxt uteblir. Du verkar ju vara medveten om att du äter både för lite fett och för lite protein, och "Det har bara blivit så. Inte nåt som jag gjort medvetet" duger ju inte. :) Det är bara att ändra på det. ;)

stocktown
2005-01-20, 14:27
ungefär såhär:

frukost:
halvliter mjölk (fettfri)
fyra rågbrödsskivor med mycket ost

lunch:
halvliter mjölk
0,75 dl (okokt) ris +200g mager köttfärs
grönsaker (kål, morötter och kålrötter)

middag:
halvliter mjölk
ca 200-300 g potatis +150-200 g kött, kyckling eller en burk tonfisk.

kvällsmål:
ett äpple och två ägg.

åt du så här innan deffen?
tycker du ska göra ett nytt matschema med 5-6 måltider!

Slartibartfast
2005-01-21, 11:42
För lite aminosyror och muskeltillväxt uteblir. Du verkar ju vara medveten om att du äter både för lite fett och för lite protein, och "Det har bara blivit så. Inte nåt som jag gjort medvetet" duger ju inte. :) Det är bara att ändra på det. ;)

Men du tror att jag äter tillräckligt med kalorier? Det MÅSTE jag ju göra eftersom jag gått upp i vikt hittills. Det är alltså protein och fett som jag i första hand borde få i mig?

King Grub
2005-01-21, 11:45
Men du tror att jag äter tillräckligt med kalorier? Det MÅSTE jag ju göra eftersom jag gått upp i vikt hittills. Det är alltså protein och fett som jag i första hand borde få i mig?

Visst kan du äta dig fet (kaloriöverskott) utan att äta korrekt för att stimulera muskeltillväxt. Bra siffror att utgå från är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, och sedan kolhydrat tills önskat energiintag är nått.

Slartibartfast
2005-01-21, 11:45
Även under deff behöver man "mycket" mat. 2500-3000 kcal per dag från bra källor är mycket mer mat att stoppa i sig än vad man kan tro. .

Äter jag mera går jag upp i vikt. Så enkelt är det.

Nu ska jag alltså gå NER i vikt, och måste följaktligen MINSKA på kalorierna.

Jag går efter det sunda förnuftet och hur min egen kropp fungerar, inte efter vad man "borde" äta rent teoretiskt.

Det verkar ju onekligen som om jag klarar mig på mindre kalorier än de flesta.

Slartibartfast
2005-01-21, 11:47
Visst kan du äta dig fet (kaloriöverskott) utan att äta korrekt för att stimulera muskeltillväxt. Bra siffror att utgå från är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, och sedan kolhydrat tills önskat energiintag är nått.

Det summerade upp allting på ett ypperligt sätt! TACK! :love:

Ska tatuera in det där på magen!

King Grub
2005-01-21, 11:50
Att utgå från, dock! :) Du får fortfarande testa dig fram; vissa behöver mer kolhydrat för att fungera bra och orka träna hårt, och då får kanske lite fett stryka på foten. Andra föredrar upp till 40 energiprocent fett för att maximera fettförbränning och hormonbalans.

Slartibartfast
2005-01-21, 11:58
Ok. Ska köpa mera prottepulver att dryga ut kosten med. Vad är bästa sättet att få i sig fett?

King Grub
2005-01-21, 12:01
Feta fiskar (lax, sill, strömming, makrill, osv), rapsolja, olivolja, nötter, frön, mandlar, avokado, t ex.

Scratch89
2005-01-21, 12:55
Säger du att fett ökar fettförbränningen? Nu pratar du väl ur nattmössan?

King Grub
2005-01-21, 12:57
Säger du att fett ökar fettförbränningen? Nu pratar du väl ur nattmössan?

Nej, absolut inte. Vad menar du?

Högre fettintag i procent ger högre procentuell fettförbränning.

"Fat oxidation contributed 28.8+/-7.0% vs 37.8+/-4.7% to 24 h EE on M (NS) in the OM vs YM, respectively. This increased to 58.4+/-6.7 vs 51.9+/-5.3% of 24 h EE (NS) in the OM vs YM, respectively, during HF and decreased to 25.4+/-9.7 vs 20.2+/-14.3% (NS) during HC (diet effect, both P<0.05)"

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Oct;25(10):1497-502. Regulation of macronutrient balance in healthy young and older men.

M: 15/30/55
HF: 15/60/25
HC: 15/15/70

Protein/Fat/Carbohydrate

---------------------------------------

The purpose of this study was to examine the effect of alterations in diet composition on energy expenditure and nutrient balance in humans. Eight adults (three men, five women) ate a high-carbohydrate (60% of calories from carbohydrate) and a high-fat (60% of calories from fat) diet for 7 d each according to a randomized, crossover design. Six subjects were studied for an additional week on a mixed diet (45% of calories from fat). For each subject, total caloric intake was identical on all diets and was intended to provide the subject's maintenance energy requirements. All subjects spent days 3 and 7 of each week in a whole-room indirect calorimeter. Diet composition did not affect total daily energy expenditure but did affect daily nutrient oxidation by rapidly shifting substrate oxidation to more closely reflect the composition of the diet.

Am J Clin Nutr. 1991 Jul;54(1):10-7. Nutrient balance in humans: effects of diet composition.

Scratch89
2005-01-21, 14:08
Nej, absolut inte. Vad menar du?

Högre fettintag i procent ger högre procentuell fettförbränning.

"Fat oxidation contributed 28.8+/-7.0% vs 37.8+/-4.7% to 24 h EE on M (NS) in the OM vs YM, respectively. This increased to 58.4+/-6.7 vs 51.9+/-5.3% of 24 h EE (NS) in the OM vs YM, respectively, during HF and decreased to 25.4+/-9.7 vs 20.2+/-14.3% (NS) during HC (diet effect, both P<0.05)"

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Oct;25(10):1497-502. Regulation of macronutrient balance in healthy young and older men.

M: 15/30/55
HF: 15/60/25
HC: 15/15/70

Protein/Fat/Carbohydrate

---------------------------------------

The purpose of this study was to examine the effect of alterations in diet composition on energy expenditure and nutrient balance in humans. Eight adults (three men, five women) ate a high-carbohydrate (60% of calories from carbohydrate) and a high-fat (60% of calories from fat) diet for 7 d each according to a randomized, crossover design. Six subjects were studied for an additional week on a mixed diet (45% of calories from fat). For each subject, total caloric intake was identical on all diets and was intended to provide the subject's maintenance energy requirements. All subjects spent days 3 and 7 of each week in a whole-room indirect calorimeter. Diet composition did not affect total daily energy expenditure but did affect daily nutrient oxidation by rapidly shifting substrate oxidation to more closely reflect the composition of the diet.

Am J Clin Nutr. 1991 Jul;54(1):10-7. Nutrient balance in humans: effects of diet composition.
Nu förstår jag vad du menar... Trodde du skulle lägga till extra fett för att öka förbränningen... Men man lika gärna ta bort 30 g kolhydrater och lägga till 15 gram fett, man hamnar på samma kcalnivå fast med bättre förbränning... ;) Då är vi överens :thumbup:

King Grub
2005-01-21, 14:20
Att lägga till fett ökar väl också fettförbränningen i och för sig... men då innebär å andra sidan att det ökade energiintaget kanske omöjliggör viktnedgång över huvud taget. ;)

Slartibartfast
2005-01-21, 14:45
Jag läste just på min flaska rypsolja att 100g olja är 900 kcal!!

Jag borde alltså få i mig kring 95 g olja om dagen, men hur fan ska jag strypa ut 900 kcal från min övriga kost!? Det blir ju typ noll kolhydrater!

King Grub
2005-01-21, 14:52
Jag läste just på min flaska rypsolja att 100g olja är 900 kcal!!

Jag borde alltså få i mig kring 95 g olja om dagen, men hur fan ska jag strypa ut 900 kcal från min övriga kost!? Det blir ju typ noll kolhydrater!

Du måste naturligtvis räkna med fettet i maten också! Du äter ju inte fettfri mat direkt. ;) Enda sättet är att kolla i en livsmedelstabell, väga maten, och se hur mycket du får i dig. Du kan ju inte bara lägga till 95 gram fett utöver det du får i dig i dag. Och tycker du att det ändå blir för mycket, så visst kan du gå under 1 gram per kilo utan att riskera hälsan, men minst 0.8 gram per kilo är bra för hormonnivåer och fettförbränning, och mer skadar inte om du får det från bra källor.

Slartibartfast
2005-01-21, 14:53
Ok. Visst. Jag fick lite hjärnsläpp där. :em:

Slartibartfast
2005-01-24, 10:22
ungefär såhär:

frukost:
halvliter mjölk (fettfri)
fyra rågbrödsskivor med mycket ost

lunch:
halvliter mjölk
0,75 dl (okokt) ris +200g mager köttfärs
grönsaker (kål, morötter och kålrötter)

middag:
halvliter mjölk
ca 200-300 g potatis +150-200 g kött, kyckling eller en burk tonfisk.

kvällsmål:
ett äpple och två ägg.

Har räknat ut att jag FÅR i mig tillräckligt med protte ändå om jag lägger till en sojaprottedrink på en dl pulver per dag. Då är jag uppe i ca 210 g, vilket ju är mera än 2 g/kg. FAN! Då är jag tillbaka på ruta noll igen angående vad det är som gör att jag inte får några resultat. :(

King Grub
2005-01-24, 10:53
Hur var det med fettintaget då?

Hoffa
2005-01-24, 11:05
FAN! Då är jag tillbaka på ruta noll igen angående vad det är som gör att jag inte får några resultat. :(

Hur länge har du hållt diet och medvetet försökt tappa fett?

Många som jag känner får vänta i 3-4 veckor innan dom ser resultat men på vågen kan man efter 1-2 veckor ana om det går åt rätt håll eller inte.

Slartibartfast
2005-01-25, 14:23
Hur var det med fettintaget då?

Det har jag inte riktigt kollat upp ännu. Ska göra det.

Slartibartfast
2005-01-25, 14:25
Hur länge har du hållt diet och medvetet försökt tappa fett?

Många som jag känner får vänta i 3-4 veckor innan dom ser resultat men på vågen kan man efter 1-2 veckor ana om det går åt rätt håll eller inte.

Har varit på diet sen den 15 ungefär. Nu tio dagar senare är jag ungefär 1-2 kg lättare. Det tar sig så småningom. Ingen visuell skillnad ännu dock.

edit: jag har aldrig sagt att jag har svårigheter med att gå ner i vikt/fett. Det är muskelökningarna som uteblir fast jag legat på kaliroplus. Tror du missförstod vad jag skrev.

Slartibartfast
2005-01-28, 19:11
Har du en rätt seg ämnesomsättning, eftersom du med din kroppshydda och muskelmassa inte rasar i vikt med en sådan diet?

Enligt teorin borde väl min ämnesomsättning inte vara mer än ungefär 10 % långsammare än din.

Eller vad säger du om den teorin?

Cinnamon
2005-02-03, 01:14
Nu är allt riktigt CP.

Mina ben magrar bort, mina armar växer (trots att jag blir svagare) och midjemåttet står still.

Vad händer :confused:



LOL! Fyfan va roligt!

Stackare!

Depzon
2005-02-06, 14:45
Istället för att gå ut och ta en promenad, kan man sitta hemma och digga våldsamt till hårdrocken man lyssnar på?

Slartibartfast
2005-02-07, 11:21
Nu har jag gått ner från 98 till 94,5 kg. Viktminskningen syns ingenstans ännu. Måtten är de samma och på foton ser jag exakt likadan ut.

Varför händer inget??

King Grub
2005-02-07, 14:06
Vadå inte syns? Var har kilona försvunnit från då? Det mesta du har beskrivit om din diet verkar helkonstigt.

stocktown
2005-02-07, 14:08
Vadå inte syns? Var har kilona försvunnit från då? Det mesta du har beskrivit om din diet verkar helkonstigt.

trasig våg!?

Slartibartfast
2005-02-07, 15:28
Vadå inte syns? Var har kilona försvunnit från då? Det mesta du har beskrivit om din diet verkar helkonstigt.

Ja, min diet är skitkonstig!! Men hur det än är så är jag 3,5 kg lättare nu än jag var när jag började dieta, och 5,5 kg lättare än när jag var som tyngst.

Jag har i stort sett samma mått som jag hade när jag vägde 100! Och nej, det är inte fel på vågen. Dessutom har jag kontollvägt mig på flera vågar.

Herkulez
2005-02-07, 15:37
Ja, min diet är skitkonstig!! Men hur det än är så är jag 3,5 kg lättare nu än jag var när jag började dieta, och 5,5 kg lättare än när jag var som tyngst.

Jag har i stort sett samma mått som jag hade när jag vägde 100! Och nej, det är inte fel på vågen. Dessutom har jag kontollvägt mig på flera vågar.det är inte i skallen dom uteblivna resultaten finns då?

lätt att bli deffnojjig vettu

Slartibartfast
2005-02-07, 15:51
det är inte i skallen dom uteblivna resultaten finns då?

lätt att bli deffnojjig vettu

Nej, det sitter inte i skallen. Både måttbandet, spegeln och foton säger att jag ser precis likadan ut. Tjejen har inte heller märkt någon skillnad.

Herkulez
2005-02-07, 15:55
Nej, det sitter inte i skallen. Både måttbandet, spegeln och foton säger att jag ser precis likadan ut. Tjejen har inte heller märkt någon skillnad.
ok, ligger själv på diet nu, rätt mycket kcal och lite kardio men känner mig liten som fan nu när jag inte har pizzakebab tryck 24/7 fast spegeln säger nå annat

ivandrago
2005-02-07, 16:04
Tappa inte modet. Kör på. När du gått ner 5-8 kg och det fortfarande inte märks någonstans börjar det bli lite freakigt.

no1fitness
2005-02-08, 05:38
Killar känner sig så klena bara de går ner ett par kg... :booty: *rolleyes*
Jag tycker jag blir grövre när jag dietar, styrkan försvinner ju lite, men jag blir miss Hulk på deff !! :devil:

Bara fortsätt. En morgon när du vakanr är det Brad du ser i spegeln !! *kissass*

Herkulez
2005-02-08, 10:58
Killar känner sig så klena bara de går ner ett par kg... :booty: *rolleyes*
Jag tycker jag blir grövre när jag dietar, styrkan försvinner ju lite, men jag blir miss Hulk på deff !! :devil:

Bara fortsätt. En morgon när du vakanr är det Brad du ser i spegeln !! *kissass*
mm känner mig klen som fan, tills jag såg mig själv i spegeln på gymmet igår när jag hade pump och tryck. Är inte ofta jag kännt mig i så bra form som då, axlarna stod rätt ut och hade ådror från handen som gick över armen, axlen brösten och upp till halsen, bra med markeringar på axlarna med, ändå har jag bara käkat dietmat i ganska stora mängder och har inte dragit igång kardion än. För mig så är det rätt lugnt, bara jag får se mig på gymmet lite då och då så känns det inte så farlgt, vet ju varför jag känner mig liten och trycklös. Bara man kör med lite självbedrägeri och intalar sig själv att man är grov så är det inte så farligt :D

Slartibartfast
2005-02-08, 13:14
Jag ska slänga upp lite bilder i min bildtråd för att illustrera.

Mental
2005-02-08, 17:15
Jag skulle vilja säga att jag deffar, för det låter bättre än att banta, men jag har inte mycket till muskler under, så banta ligger nog nära tillhands. :(

Jag styrke och konditionstränar 3-4 dar i veckan och försöker tänka på vad jag stoppar i pajhålet. Det går ganska bra, har tappat från 97 till 81 på ca 5 månader, jag kan själv inte se skillnaden i spegeln, jag antar att förändringen kommer så pass långamt så man hinner uppdatera sin självbild. Men jag ser förändringen i andras ansiktsuttryck om de inte träffat mig på ett tag. Och även om jag inte med blotta ögat kan se att min midja har minskat. så säger både måttbandet och byxorna det.

Jag tappar ca 1cm i midja per kilo kroppsvikt jag tappar, har gått från 107cm till 91cm i midja. men jag kan fan inte se det i spegeln!!! Tar jag dock fram ett foto från i sommras så ser jag det, eller rättare sagt, jag tänker, "har jag varit så fet?"

Nåja, det är skönt att bli lättare, även om det går plågsamt långsamt.