handdator

Visa fullständig version : Surdeg


Yooo
2004-05-23, 12:24
Är rågbröd bakat på surdeg med messmör ett bra mellanmål ur GI synpunkt?

aliquis
2004-05-23, 12:40
ja (mer utförligt är väl rågbröd alltid bra, och surdeg bättre, och messmöret innehåller mjölksocker som är långsamt).

King Grub
2004-05-23, 14:28
Glöm inte protein- och fettkällorna bara.

Yooo
2004-05-23, 14:38
Originally posted by King Grub
Glöm inte protein- och fettkällorna bara.



Det är läskigt med messmör... har man en gång provat är man fast. Blir till att komplettera med kycklingkassler.

King Grub
2004-05-23, 14:43
Originally posted by Yooo




Det är läskigt med messmör... har man en gång provat är man fast. Blir till att komplettera med kycklingkassler.

Vilket messmör är det? Jag har uteslutande övergott till kolasmaken. :eating:

Yooo
2004-05-23, 14:46
Originally posted by King Grub


Vilket messmör är det? Jag har uteslutande övergott till kolasmaken. :eating:



Kolasmaken har jag inte vågat pröva ännu. Jag kör på lätt jag, tycker det smakar goare änn orginalet. Hur många varianter finns det?

King Grub
2004-05-23, 15:03
http://www.fjallbrynt.nu/

Yooo
2004-05-23, 17:47
Originally posted by King Grub
http://www.fjallbrynt.nu/




Usch.... citron låter ju helt hemskt. Är kola sådär sötsliskig som kolasås eller?

King Grub
2004-05-23, 17:59
Originally posted by Yooo
Usch.... citron låter ju helt hemskt. Är kola sådär sötsliskig som kolasås eller?

Det är en rätt mild kolasmak... Men den är så sanslöst god att jag saknar ord. Ett halvt kilo i veckan försvinner spårlöst.

Yooo
2004-05-23, 18:04
Originally posted by King Grub


Det är en rätt mild kolasmak... Men den är så sanslöst god att jag saknar ord. Ett halvt kilo i veckan försvinner spårlöst.


Det går en 450 grams burk på en vecka hos mig, måste hålla mig i styr för att inte äta upp allt på en gång.

King Grub
2004-05-23, 18:05
Jag tänkte visst fel... Det går ju 450 gram i varje burk. Det gör närmare ett kilo i veckan... He he. :D

skaparn
2004-05-24, 14:08
Jag skrev ett brev till NNP och bad dom ta fram ett låglaktos-messmör. Dom svarade att det liksom låg i messmörets natur att vara högt på laktos och att jag därför inte skulle hålla andan till det kom...

Dessutom gissar jag att de långsamma kolhydraterna i form av laktos skulle ersättas med någon snabbare kolhydrat varför messmöret helt plötsligt inte skulle vara samma helylle-livsmedel.

Men jag brukar äta det ändå ibland, man kan ju som inte hålla sig. Dock så har synden sitt pris....

King Grub
2004-05-24, 14:13
Originally posted by skaparn
Jag skrev ett brev till NNP och bad dom ta fram ett låglaktos-messmör. Dom svarade att det liksom låg i messmörets natur att vara högt på laktos och att jag därför inte skulle hålla andan till det kom...

Tillverkar NNP också messmör?

Callister
2004-05-24, 14:20
Ett kg i veckan, gud må vara nådig.
Jag glömmer jämt bort att köpa hem och testa kolasmaken

Sverker
2004-05-24, 15:17
Originally posted by King Grub


Tillverkar NNP också messmör?

Mejerierna går samman till större Producentföreningar.

NNP som tidigarer var en självständig producent tillverkar Messmör i Östersund. NNP ligger nu under namnet Milko. Milko är mejeriföreningen från Bergslagen och upp mot mellesta norrland.
Det är fortfarande i östersund tillverkningen görs.

skaparn
2004-05-24, 19:32
Originally posted by Sverker


Mejerierna går samman till större Producentföreningar.

NNP som tidigarer var en självständig producent tillverkar Messmör i Östersund. NNP ligger nu under namnet Milko. Milko är mejeriföreningen från Bergslagen och upp mot mellesta norrland.
Det är fortfarande i östersund tillverkningen görs.

Du är inte bara påläst i näringslära, utan även om de ganska komplicerade förhållanden som råder livsmedelsföretag emellan. Respekt.

Whey
2004-05-24, 19:53
Det är en rätt mild kolasmak... Men den är så sanslöst god att jag saknar ord. Ett halvt kilo i veckan försvinner spårlöst.

"Gammaldags Messmör" och "Messmör med Kolasmak" är ju godast. Men jag föredrar faktist "Natur Messmör", de andra är för beroendeframkallande (speciellt kolasmaken).

Yooo
2004-05-24, 19:59
Originally posted by Whey
Det är en rätt mild kolasmak... Men den är så sanslöst god att jag saknar ord. Ett halvt kilo i veckan försvinner spårlöst.

"Gammaldags Messmör" och "Messmör med Kolasmak" är ju godast. Men jag föredrar faktist "Natur Messmör", de andra är för beroendeframkallande (speciellt kolasmaken).


Jag har bara provat orginal och lätt, föredrar faktiskt lätt. Hur smaka natur?

Whey
2004-05-24, 20:01
Originally posted by Yooo



Jag har bara provat orginal och lätt, föredrar faktiskt lätt. Hur smaka natur?

Natur är inte lika sött som de andra, och därmed inte lika beroendeframkallande. Dock är det inte lika starkt i smaken vilket gör att man måste ta lite mer.