Visa fullständig version : Skummande urin
Jag har funderat på en sak. Nær jag nu har økat mit proteinintag så mærker jag också att min urin skummar mycket mer nær jag urinerar. Har før mig att jag læst att detta beror på urinæmne som udskiljs med urinen.
Urinæmne består ju av mycket Kvæve. Om man anvænder protein som brænsle (vid øverdrivet intag) bryts det ned och N- måste kroppen gøra sig av med--> urinæmne.
Skall man rækna med att kroppen bryter ned endel utav aminosyrerna och anvænder dem som energi æven om man inte æter før myket av dem eller beror min skummande urin på något helt annat?
Om min teori stæmmer borde det kunna vara ganska intressant om man kunde avpassa sitt proteinintag genom analys av urin.
/L
Det som kommer in måste också komma ut.
Allt protein du äter används tillslut som energi och kroppen bildar urinämne/urea som du kissar ut.
Äter du 100 g protein så kissar du också ut motsvarande mängd urea.
Äter du 300 g protein en dag kommer du också att kissa ut tre gånger så mycket urea.
Det är en mycket liten del av proteinet du binder upp i kroppen som muskelmassa varje dag.
Bygger du in 5 g protein under ett dygn,motsvarar det 25 g muskler. På 100 dagar blir det 2.5 kg muskelmassa och på ett år blir det 9 kg muskler !
En fantastisk ökning för vem som helst:thumbup:
Varför ditt urin skummar kan jag inte svara på:confused:
Tack Sverker.
Svaret var ju så sjælvklart att jag inte tænkte på det. Sjælvklart kommer det ut før eller senare. Tænkte bara fråga, vad jobbar du med? Du verkar vara jækligt kunnig inom sådana hær æmnen.
Callister
2004-05-22, 18:21
Hittade detta på nätet.
Urinorgan
normal urin:
klar, ljusgul med frisk urinlukt
pH 7,4-8,4
densitet: ko 1,020-1,045, kalv 1,005-1,010
patologisk urin:
färglös = njurinsuff.
röd= hematuri
brun = Hburi
konjak, grumlig = bakt.uri
juicelikn., skummande = amyloid nefros
Men jag vet inte vad amyloid nefros är/betyder.
Callister
2004-05-22, 18:22
Originally posted by hallar
Tack Sverker.
Svaret var ju så sjælvklart att jag inte tænkte på det. Sjælvklart kommer det ut før eller senare. Tænkte bara fråga, vad jobbar du med? Du verkar vara jækligt kunnig inom sådana hær æmnen.
Han är utbildad Livsmedelkemist, tror han jobbar med livsmedel eller liknande.
Nefros är skada på njuren att protein läcker ut i urinen.
amyloid nefros borde vara det samma.
Protein har egenskapen att det kan skumma jmf att vispa äggvita eller vispa mjölk !
Livsmedelskemist. Arbetade tidigare med alla möjliga typer av livsmedel. Men mest fett och kostfibrer.
Amyloid är betastrukturella protein som deponeras i vävnad. Ex. renal amyloidos som ger hårda njurar med ökad storlek. Proteinemi.
Nefros:allmän degenerativ, icke-inflammatorisk, process i njurarna. Inflammatorisk process benämns nefrit.
Callister
2004-05-22, 19:35
Originally posted by Sverker
Protein har egenskapen att det kan skumma jmf att vispa äggvita eller vispa mjölk !
Livsmedelskemist. Arbetade tidigare med alla möjliga typer av livsmedel. Men mest fett och kostfibrer.
Vad jobbar du med nu?
Callister
2004-05-22, 19:48
Lärare, kemi, biologi.
Trevligt. :D
Grundskolan, gymn- eller högskolenivå?
Förlåt om det är för mkt offtopic. Men du är säkert en bra lärare, våran är helt sämst..
nordland
2004-05-22, 20:16
kan då ökat proteinintag leda till att man pissar mer? Började undra då jag märkt att jag pissar oftare sedan jag la om kosten...
Luktar ditt piss ammoniak (kattpiss) har du ätit för mycket protein!
Pissar du ut proteinerna så har du fel på njurarna.
Alltså finns det inga fördelar med att inta såpass mycket protein så att urinen börjar skumma!?
(Har personliga erfarenheter av att ett högre intag leder till skum i urinen).
Originally posted by nordland
kan då ökat proteinintag leda till att man pissar mer? Började undra då jag märkt att jag pissar oftare sedan jag la om kosten...
För att kunna kissa ut urinämnet som bildas från proteinet behöver du ca 1 liter vatten för varje hundra gram protein du äter.
Dricker du inte mer vatten kommer urinämnet att stjäla med sig vatten från dig, i alla fall, och du blir uttorkad istället.
Högstadiet just nu.
Metal_boy_
2004-05-23, 13:52
säker på att du inte dricker en massa capucino? :D
Styrkebyggare
2004-05-23, 20:16
För att kunna kissa ut urinämnet som bildas från proteinet behöver du ca 1 liter vatten för varje hundra gram protein du äter.
Dricker du inte mer vatten kommer urinämnet att stjäla med sig vatten från dig, i alla fall, och du blir uttorkad istället.
Högstadiet just nu.
Exaktemente!
Vid högt proteinintag är det viktigt att dricka ordentligt - annars pissar man "ammoniak".
En gång när jag hade gått över från gainer till rent vassle så feldoserade jag på kvällen och tog 2½ skopa istället för 1 (dvs "gainerdos"), vilket resulterade i 100-110 gram rent protein. Jag vaknade efter 2,5 timmar helt snustorr och unken i hela kroppen - ingen angenäm upplevelse direkt...
Bygger du in 5 g protein under ett dygn,motsvarar det 25 g muskler. På 100 dagar blir det 2.5 kg muskelmassa och på ett år blir det 9 kg muskler !
Off topic:
Vad består övriga 4/5 av muskeln av? Vatten förstår jag, men det måste vara annat också?
En muskel består av 20% prottisar.
Sen är nästan allt annat vatten.
Någon få procentenhet utgörs av fett, kolisar, mineraler mm som ligger i omlopp men dessa ämnen kan högst vara någon enskild procent av den hela muskelmassa, säg 1%. (vet inte exakt)
Så man kan generalisera och säga att muskeln består av 20% prottisar och 80% vatten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.