handdator

Visa fullständig version : L-Glutamin + Maltodextrin


Must
2002-05-29, 11:47
Hej,

Jag har läst att man ska ta l-glutamin tre gånger om dagen och att det sista intaget ska ske innan man lägger sig.

Då undrar jag om det är lämpligt att ta det tillsammans med Maltodextrin.

Absorberar kroppen glutaminet bättre om man dricker det met maltodextrin?

Lagras inte de snabba kolhydraterna i maltodextrinet som fett då man inte bränner det när man sover?

Kan det tänkas att man har svårare att somna om det är det sista man dricker innan man lägger sig?


Jättetacksam för svar!!

Mvh
/M

Rah
2002-05-30, 14:38
Du ska inte ta maltodextrin innan du lägger dig, bara efter träning.
Glutaminet fungerar bra utan maltodextrin, så du behövedr inte vara orolig :)

Innan du lägger dig kan du inmundiga kasein (långsamt proteinpulver) och glutamin.

Must
2002-05-30, 15:25
Tack för svaret!

Då ska jag strunta i Maltodextrinet då jag tar glutamin.

Jag trodde faktiskt att det var bra att ta maltodextrin innan träningen tillsammans med kreatin. Både för att kroppen absorberar kreatinet bättra och för att det ger energi!?

Man lever och lär :eek:

Mvh
/M

Munter
2002-05-30, 15:50
Eftersom glutamin är en aminosyra så underlättas upptaget av insulin i omloppet (som följd av kolhydrater, t.ex maltodextrin). Å andra sidan så åker glutaminet till tunntarmen, och dit behövs kanske ingen 'insulintransport'. Det spelar nog mindre roll, men du bör iaf inte ta maltodextrin innan läggdags, det är att tigga efter fettinlagring.

Ingo
2002-06-01, 11:20
En liten undran bara.. Finns det ngn sida med tester på glutamin där man kan se resultat på hur det funkar o hur det påverkar kroppen osv?

Dom flesta jag pratat med säger att det är bra med glutamin, men ingen kan förklara varför riktigt.