handdator

Visa fullständig version : Vassle från mejeriet?


Frakturen
2002-05-29, 08:23
Det kanske inte är rätt forum att fråga efter som KOLOZZEUM säljer Whey, men jag provar ändå.
Är det någon som vet eller har erfarenhet av vasslepulver från Mejeriet.
Har det bra effekt? Proteinhalt? Upptag?

Karl Alfred
2002-05-29, 08:27
Vad är det för vasslepulver som mejerierna säljer??

Frakturen
2002-05-29, 08:34
Jag har på omvägar hört att det går att köpa vasslepulver direkt från Mejeriet. Vassle är en resprodukt vid tillverkning av mjölk. Enl källa har mejerierna sådant överskott av vassle att dom måste kasta det.

Karl Alfred
2002-05-29, 08:40
Jaha, det var det du var ute efter. Frågan har varit uppe några någer förut på forumet att försöka hitta genvägar till "bra och billigt" protein. Jag tycker att du skall läsa: http://www.paulun.com.vegasys.net//art/vassle.shtml

Frakturen
2002-05-29, 09:06
Jag tackar för denna mycket läsvärda länk. Enl artiklen förordas att man skall köpa "renad" vassle pga innehållet av kolhydrater, fett och kasein. Vad jag förstår är det väl bara positivt med innehåll av Kasein. Frågan är hur mycket fett och kolhydrater vasslet innehåller? Innehåll av 1-3% fett kan man väl leva med?

[ 29 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Frakturen ]

Sverker
2002-05-29, 09:36
Du får lov att precisera dig Frakturen !
Spraytorkat vasslepulver är säkert 80 % mjölksocker, 5 % vassleprotein och 15 % mineraler och vitaminer. Används till spädgrisar ungefär.

Man kan Ultrafiltrera vasslen till Vassle Protein Koncentrat. Används till en del livsmedel som tex Acidofilus ( tror jag för jag har inte Arlas recept ).

Det är nog desa två alternativ du kan mångla ut bakvägen från ett svenskt mejeri.


VPC är ca 65 % protein, 8 % mjölksocker och 8 % fett, ungefär.
Kvaliten på proteinet ? Självklart ett utmärkt protein.

[ 29 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

Frakturen
2002-05-29, 09:46
Precisera mig i ämnet kan jag tyvärr inte göra, men om Mejeriet har ultrafiltrerat vassle så är det väl denna produkt som är intressant.

Vad är VPC?

[ 29 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Frakturen ]

muskelbyggarn
2002-05-29, 10:58
>Benbrottet :D

VassleProteinConcentrate (VPC)

Som Sverker skrev så är det denna "råvara" du skall leta efter om du skall ha ett bra vassle, råvasslen är inte möe att ha :D
Proteinhalten på VPC varierar en hel del Sverkers 65g är ett bra genomsnitt.

Lycka till i jakten

Vänl,,,
Tobbe

Matte
2002-05-29, 11:06
Frakturen, du kan ju ta cykeln ner till hamnen och kolla upp dom här: http://norfoods.se/lundberg/Default.htm
Berätta gärna hur det gick, tror det krävs ett företag för att handla.
MVH/Matte

Sverker
2002-05-29, 12:03
LUNDBERGS, visst !
Säljer råvaror till stort sett hela Sveriges livsmedelsindustri. Har i princip ALLT.

Du lär nog ha ett registrerat företag för att de skall kunna fakturera dig :D

muskelbyggarn
2002-05-29, 12:18
Får väl börja sälja dessa 25kg säckar då :D

Vänl,,,
Tobbe

Daemon
2002-05-29, 12:22
Muskelbyggarn!

Jag skulle köpa en om priset var rätt!!

//Daemon

Tomten
2002-05-29, 12:35
matte

det där Vasslehydrolysat som finns på norfoods.se är det något att ha, eller var det mer tänkt som ett skämt?

Farsan har ju ett företag, så jag skulle faktiskt kunna beställa en säck åt mig själv, om jag kunde få tag på bra och billigt protein så skulle jag bli överlyckig. Frågan är ju bara hur hållbarheten är på en sån där säck, och vad det är för procenthalt med protein och så. Priset är ju också något som spelar in.

The Dwag
2002-05-29, 12:40
Ursprungligen skickat av Tomten:
<STRONG>matte

det där Vasslehydrolysat som finns på norfoods.se är det något att ha, eller var det mer tänkt som ett skämt?

Farsan har ju ett företag, så jag skulle faktiskt kunna beställa en säck åt mig själv, om jag kunde få tag på bra och billigt protein så skulle jag bli överlyckig. Frågan är ju bara hur hållbarheten är på en sån där säck, och vad det är för procenthalt med protein och så. Priset är ju också något som spelar in.</STRONG>

Du kan ju dela 25kgs säcken med några polare

muskelbyggarn
2002-05-29, 12:43
Jag kan alltid kolla när tid medges, men jag tror du får komma hit och hämta säcken själv för frakten på den där 25kg blir inte billigt :D

Vänl,,,
Tobbe

Daemon
2002-05-29, 13:04
Byggarn'!
Inga' prob!
Det finns säkert ngn. Karlstadbo som är intresserad av att dela på en säck.

Hur mycket borde frakten gå på, det är inte direkt gratis att köra bil heller.

//Daemon

[ 29 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Daemon ]

dared
2002-05-29, 14:53
Vasslehydrolysat
Vassleprotein
http://norfoods.se/lundberg/Default.htm

Vilken av dessa två vassle produkter va det som var bäst? Jag uppfatta aldrig riktigt=)

Tomten
2002-05-29, 14:57
Hm, nog skulle man måsta dela med en polare alltid... 25kg protein lär ju ta ett ett tag att få i sig :P

frågan är ju som bara vad det kostar, vad frakten kostar, och hur bra kvalitet det är på proteinet...

btw, hur kan sånt där protein smaka? inte så mkt va? det är ju trots allt behandlat?

nån som har svar? muskelbyggaren?

[ 29 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Tomten ]

dared
2002-05-29, 15:25
ash,, skiten låg ju i Malmö=(( Jag undrar osso vad frakten kostar...

matrix
2002-05-29, 15:44
Beställ ett varuprov och testa det. Berätta sen gärna hur det smakar mm :)

[ 29 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: matrix ]

dared
2002-05-29, 15:56
Jag bryr mig inte det minsta om smaken iaf.

Karl Alfred
2002-05-29, 16:17
Såg att ämnet hade varit uppe för diskussion på B&K,s forum för en tid sedan. Klipper in ett av svaren därifrån:

"Vassle är det mest högkvalitativa proteinet, men problemet är att hitta en teknologi för att förfina vassleproteinet från mejeriprodukter i sin naturliga, oförändrade molekyluppbyggnad. Bara när du kan göra det så är bevaras de unika bioaktiva egenskaperna från vassleprotein. Därför är det relativt meningslöst att försöka utvinna protein genom egna hema experiment.
Ät mat med högt proteinvärde, men kom ihåg att ta dina proteindrinkar i samband med träning därför att alla vanliga proteinkällor som mjölk, kött, ägg, fisk och kyckling måste genomgå en komplett maghydrolys (d.v.s. helt brytas ner till individuella aminosyror i magen genom matsmältning) och detta tar någonstans mellan 2 och 6 timmar. "

adde
2002-05-29, 16:24
de har ju även bla
maltodextrin
druvsocker
peptider
glykossirap
kryptonit!!! (kul: kontaktperson Clark Kent)


/adde

Fairing
2002-05-29, 17:12
Lundberg säljer DMV Protein som är av mkt. bra kvalitet. Dom säljer flera olika hydrolysat men ni måste nog upp i beställningar på minst 200kg för att dom skall ta hem produkten.

Då får ni nog betala ca. 200 kr/kg för hydrolysatet (om ni väljer ett med låg molekyl vikt)

/Lasse :)

Tomten
2002-05-29, 17:22
hah, då får man nog ta och glömma det :D

z_bumbi
2002-05-29, 21:04
Fairing: 200 kg är lite för mycket men om man delar på två borde det bara ta ca 2 år att göra slut på det :)

Tomten
2002-05-29, 23:04
Hm, trodde det var kört, men kom att tänka på att företaget förmodligen får beställningar lite nu och då, egentligen så skulle dom ju bara kunna ta in 25 kilo extra då? borde ju fungera, eller vad tror ni?

Frakturen
2002-05-30, 08:54
Jag tänkte kolla upp möjligheten att köpa protein från Lundberg. Jag skulle behöva hjälp med att kolla upp vilken sort som är bäst.
För Er som känner Er hågade att läsa lite teknisk data såsom BCA mm. Här är en länk till specifikationen för de produkter som Lundbergs kan grossista.
Ni får gärna meddela vilket protein ni tycker verkar bäst!
http://www.dmv-international.com/nutrit/literat/pdf/15456.pdf

Lave
2002-05-30, 09:52
&gt;&gt;Frakturen
Om det skulle vara som så att Du kan köpa in från Lundbergs och det är ett bra protein till ett bra pris, så skulle jag vara intresserad :) Jag menar, Du bor i Malmö, och jag i Landskrona och 25kg är mycket att dricka upp själv :D Men kan ju höras närmre om det..

Frakturen
2002-05-30, 10:20
Till Lave. Absolut kan vi dela om det är fördelaktigt och om det går att innhandla detta protein. Det finns en del olika produkter att välja på. Jag skulle behöva hjälp att titta på vilken produkt som passar bäst. Det finns en länk till ett pdf-dokument som beskriver dessa produkter.

The Dwag
2002-05-30, 10:25
Ursprungligen skickat av Fairing:
<STRONG>Lundberg säljer DMV Protein som är av mkt. bra kvalitet. Dom säljer flera olika hydrolysat men ni måste nog upp i beställningar på minst 200kg för att dom skall ta hem produkten.

Då får ni nog betala ca. 200 kr/kg för hydrolysatet (om ni väljer ett med låg molekyl vikt)

/Lasse :)</STRONG>

Mna får väl köpa genom ABB ;) :D

Fairing
2002-05-30, 13:26
ABB kan väl köpa hela Lundbergs. ;)
Säg att du vill utvärdera 25 kg för ABB´s räkning. Typ friskvårdsprodukter.

Då kanske det blir GRATIS!

/Lasse

Kjellstroem
2002-05-30, 14:00
Ursprungligen skickat av Lave:
<STRONG>&gt;&gt;Frakturen
Om det skulle vara som så att Du kan köpa in från Lundbergs och det är ett bra protein till ett bra pris, så skulle jag vara intresserad :) Jag menar, Du bor i Malmö, och jag i Landskrona och 25kg är mycket att dricka upp själv :D Men kan ju höras närmre om det..</STRONG>

Jag är gärna med och delar om ni ska beställa. Som sagt, man får kanske kolla igenom lite bättre vad det är för produkter, kvalité osv.