handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man låta et glas vatten stå och fortfarande är tjänligt?


cali
2004-05-21, 22:13
Ja som rubriken lyder hur länge kan man ställa ett glas vatten i vanlig rumsmiljö och det fortffareande är tjänligt?

Jag brukar lämna ett glas vatten brevid sängen men som ibland dricks upp först en vecka senare, smakar lite dammigt men i övrigt helt ok (tror jag).
Det borde väl hålla bra länge givet att glaset var rent innan??
Håller det så länge tills det dunstat kanske till och med?
Va tror ni?

supremo
2004-05-21, 22:47
De gånger jag har ett vattenglas stående bredvid sängen under natten, så tycker jag att vattnet smakar lite konstigt redan på morgonen efter, men de kanske bara är inbillning, eftersom det är ljummet.

Men vad jag däremot har fått lära mig är att man inte ska dricka stillastående vatten ute i naturen, men det kanske bara gäller just i naturen. Inomhus i ett glas kanske det är annorlunda.

TCOG
2004-05-21, 23:21
kan du inte gå 5 m och hämta ett nytt glas vatten ur kranen?!?!

bigmcgee
2004-05-22, 00:02
hähä killen har hamnat i fel forum.. eller så har ahan jäävligt långt till kranen.. lider helt klart av en av dödssynderna.. LÄTTJA

han kanske lever efter mottot "varför göra något idag som man kan göra imorgon"


heh.. men alvarligt talat så tror jag inte att det är nån störrre fara.. om det inte trillat ner saker i vattnet.. men det är ändå rätt osmakligt...

cheesian
2004-05-22, 05:31
En vecka senare :confused:

Nate
2004-05-22, 14:02
Jag tycker rumstempererat vatten är godare, brukar ofta fylla upp vatten och låta det stå nåt dygn... men borde inte bäst före datumet vara rätt långt fram i tiden på vatten? Så länge det inte står öppet så att det ramlar ned en massa skrot i det?

gosh
2004-05-22, 14:06
Om någon känner till detta med vatten så är jag också intresserad av att veta, men har för mig att vatten kan stå i princip hur länge som helst bara det är vatten och inte massa annat i vattnet. Vattnet blir bättre om det får stå (det har jag hört i alla fall)

Beast
2004-05-22, 14:12
Vatten kan stå, men fan ha en cola flaska eller nåt så du kan stänga flaskan. Inte det bästa om det trillar ner massa skit o dammar o har sig.

snej
2004-05-22, 14:22
Hehe fan cali, en VECKA? Vatten? Jag som tyckte jag är lat när jag druckit samma vatten dagen efter typ...

cali
2004-05-22, 15:29
Jag är lite av den mentaliteten att jag bryr mig inte, det får bära eller brista, det som inte dödar en stärker en. :whipped:
Och ja...jag är sjukligt bekväm fast träningsnarkoman (hur det nu går ihop)!

Jag har nu frågat min gamla kemilärare och han sa att det blir inget fel på vattnet givet att det tappas direkt från kran i ett rent glas och försluts. I sådan form kan det hålla i år. Vårat svenska vatten är rätt kalkrikt och "Hårt" vatten vilket gör att det håller extra länge. Det enda som kan förstöra vattnet är om det tillförs näring till vattnet på något sätt, annars kommer inga bakterier att överleva där.
Men som sagt kan ju ett öppet glas få i sig näring vilket kan skapa en en mindre bakterieodling i glaset.
Men förslutet håller det sig lääääänge.

cali
2004-05-22, 15:33
Originally posted by boFFen
Dunstar inte vattnet bort efter en vecka?

Nä men det är typ bara hälften så mycket i det :)

Muaytudd
2004-05-22, 16:49
Originally posted by cali


Nä men det är typ bara hälften så mycket i det :)


Coolt! Du framställer Koncentrerat vatten!!










;) :D

Grahn
2004-05-22, 16:57
låter du vattnet stå ett litet tag så dunstar väl kloret bland annat?
Kan ju förklara smakskillnadnen till viss del...

towa02
2004-05-22, 17:59
haha jag brukar också dricka gammalt vatten, tycker inte jag känner någon skillnad. hehe kul att man inte är ensam ;D

Trance
2004-05-22, 18:24
Även om den återförsluts måste den ju vara hysat ren innan, alla som har gjort lumpen borde väl veta hur det är om man lyckades glömma att tömma fältflaskan och den låg i skåpet en vecka eller så. Luktade inte honung ur den direkt..

Örjan
2004-05-22, 19:10
Har hört att det inte är bra att dricka vatten som stått. Men kemiläraren som är beskriven ovan bör veta bättre än min källa. Bara det att han ställer som villkor att inget tillförs. Vad händer om det trillar i ett dammkorn? Om det fanns ett dammkorn i glaset redan? Alltså: vad gäller i praktiken?

Jorgen
2004-05-22, 19:35
Trance: Jo den missen gjorde man några gånger. Vattnet smakar inte gott efter en vecka i fältflaska. Här hemma har jag vattenflaskor lite överallt, kan ta flera dagar innan man dricker ur vissa. Utan att det smakar skunk.

//Jörgen

Pain Barrier
2004-05-23, 21:01
I min för det mesta dammiga lägenhet, brukar vattnet smaka illa bara efter att ha stått i ett dygn. :D