handdator

Visa fullständig version : Chips o dip. förlåt, chins.


Bokrea
2004-05-21, 19:47
Heay!

sifferlagda frågor: :naughty:

1. vilken föredrar ni imellan latsdrag eller chins. samma bredd, samma fattning?

2. vilken utav dem borde man får mer kontakt i?

3. dips, alldrig varit en polare förutom tillsammans med chipsen.
men om jag har så svårt för dips, o vill köra tungt, ska jag då köra den? triceps är inget hinder, mina är asfeta. så det är inte dom som driver dipsen till icke orkandet.

4. traps e såå skönna, men har för lite variation till övningar. någon som kan bifoga några st?

alla svar skapar uppskattning.. :)

mr ruhl
2004-05-21, 19:56
på 1an svarar jag: varför välja? för variationens skull så varvar jag dom 2, har alltid med 1 av dom i varje ryggpass men om man måste välja så känns chinsen mer hardcore..

på 2an svarar jag: tycker det är lättare att få kontakt i latsdrag men får bra kontakt i chins oxå, tror det är individuellt..

på 3an svarar jag: vet inte hur din teknik ser ut men om man vill bli stark i den så kör med vikter, om bröst och axlar ger upp innan triccarna så kan du försöka köra dom lite trakare, du kanske lutar för mycket framåt?

på 4an svarar jag: shrugs, marklyft, shrugsen kan du variera med att köra hantlar eller stång..

Jorgen
2004-05-21, 21:00
1: Båda. Kör dock mer chins än latsdrag men båda fyller sin funktion.
2: Borde? Tja, båda.
3: Trivs du inte med en övning så kör inte den. Man måsteinte köra dips (såvida man inte planerar att tävla i AF såklart).
4: Svarar samma som mr ruhl. Shrugs, denna underbara övning, hantlar eller stång och mark är kanon.

//Jörgen

RobbeliRobban
2004-05-22, 10:15
1. Chins föredrar jag, latsdraget är ju också bra men det är svårare att hålla reda på styrkeökningar i den, om man tex byter gym/maskin. Jag kör nästan aldrig latsdrag

2. Svarar jag vet ej, beroende på att jag nästan aldrig kör latsdrag.

3. Dips är kanon, men har inget bra svar på din fråga.

4. Som tidigare nämnts shrugs, en övning som jag tyycker fungerar bäst med fri stång. Drag till hakan aktiverar också trapz men inte lika bra, men väl värd att prova någon enstaka gång. Shrugs kan du också köra i en sittande rodd.

Bokrea
2004-05-23, 12:19
Originally posted by Jorgen

4: Svarar samma som mr ruhl. Shrugs, denna underbara övning, hantlar eller stång och mark är kanon.

//Jörgen

tack för svaren grabbar!

rätt utförande på shrugs, med tex hantlar. sliter dom inte på leder? känns så :em:
några andra muskler de aktiverar?

smalisen
2004-05-23, 17:34
Hur gör man shrugs då?

Tacksam för svar.

Jorgen
2004-05-23, 18:00
Originally posted by Bokrea
rätt utförande på shrugs, med tex hantlar. sliter dom inte på leder? känns så :em:
några andra muskler de aktiverar?
Nej det sliter inte på några leder om du utför dom rätt. Levator scapulae är också med i leken och underarmar såklart. Magen och erector spinae hjälper till att stabilisera kroppen.

//Jörgen

Jorgen
2004-05-23, 18:02
Originally posted by smalisen
Hur gör man shrugs då?
Tacksam för svar.
Skivstångsshurgs (http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html), hantelshrugs (http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/DBShrug.html), shrugs i smith (http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/SMShrug.html)

//Jörgen