handdator

Visa fullständig version : "blötlagd vetekli"


Callister
2004-05-21, 18:36
Läste på hälsovakten: Blötlagd vetekli är bra vid förstoppning..
Köper man "blötlagd" eller blötlägger man den själv?
Inte för att jag vet vad som menas huvudtaget!
Tänkte att det kan vara onödigt med laxer-medel, lika bra o testa med fiberhöjjning så jävlar ska det bli liv i brasan.
Och om man blötlägger den själv, hur gör man? :D

Muaytudd
2004-05-21, 18:37
Häller vatten på det?


Jag vet inte, men jag tror att man ska köraefter den gamla hederliga regeln; KISS. Keep it super simple.


SKit i kliet och ät en skål med fiberhavregrynsgrött istället.

Callister
2004-05-21, 18:43
Originally posted by Muaytudd
Häller vatten på det?


Jag vet inte, men jag tror att man ska köraefter den gamla hederliga regeln; KISS. Keep it super simple.


SKit i kliet och ät en skål med fiberhavregrynsgrött istället.
Jag äter det varje morgon, men hjälper inte..

Muaytudd
2004-05-21, 18:46
ok, out of ideas. Sorry :em:

Callister
2004-05-21, 18:49
Morsan sa att man lägger det i vatten under natten eller något.
Så jag ska testa det imorrn bitti, kanske kan hälla i gröten eller något, har ni några recept? :hbang:

Tolkia
2004-05-23, 13:38
Om du käkar vetekli i förstoppningsavhjälpande syfte är det ett MÅSTE att komma ihåg att dricka tillräckligt. Fibrer utan tillräckligt med vätska blir nämligen en veritabel propp i tarmen (INTE kul).

Laxermedel skall absolut undvikas så länge det går eftersom det på sikt försämrar tarmens egen aktivitet (man gör sig i princip "laxermedelsberoende"). Testa däremot gärna katrinplommon eller fikon (som de är eller kokta och mixade med lite vatten till mos, t.ex. på gröten).

supremo
2004-05-23, 14:04
Psylliumfrön borde väl vara bra mot förstoppning?

Callister
2004-05-23, 15:13
Det funkar bra att ta en matsked vetekli o ett glas vatten under några timmar, det rinner ju ner i tarmen opåverkat. :)
Om det inte funkar HELT ska jag testa linfrön, morsan sa att det var bättre