handdator

Visa fullständig version : Maghjul


Zakath
2004-05-21, 18:23
Jag har köpt ett sånt där maghjul.
Inga fjädrar eller nåt. Ni vet nog hur det ser ut..
Men jag undrar vad tycker ni om den här i muskel/styrkebyggande syfte?

Jag har bara gjort på knäna hittils, tills jag är platt mot golvet sen drar jag upp mig. Också provat på tårna, men då klarar jag bara precis den negativa biten ner... :em:
Finns det några andra bra övningar?

kharon
2004-05-21, 19:50
Kan säkert vara bra om man ska bygga en lådbil! :thumbup:

Grahn
2004-05-21, 19:54
lär anstränga stora delar av kroppen rätt ordentligt. Är ju knappast någon isolationsövning för just magen dock.

cali
2004-05-21, 21:50
Den där tar riktigt bra på hela magen!

men...

Tyvärr så är dess verkningsgrad i längden väldigt låg!
Du kommer få himla bra träning de 3-4 första gångerna men sen kommer du inte kunna överbelasta mer med de hjulet något bra!
Den är dock mycket bra som komplement och varitation i sin magträning, men absolut inget du ska basera den på, inte i längden iallafall för du kan nämligen inte öka belastningen på något sätt. (sätta brossan på ryggen? :) )

Magen är nog den muskelgrupp du måste variera dej mest i för att inte vänja dej vid överbelastningen.
Så kör alla möjliga magvarianter där du kan överbelasta med vikter på något sätt och släng in den där som variation ibland.

Jag slänger in den där maghjulet typ var fjärde gång och får alltid sjuhelvetes träningsvärk av den dagen efter. Det är för att magen inte är van vid just den övningen och momentet som man utför med hjulet.
För att växa måste du kontinuerligt chocka kroppen och aldrig vänja dej vid utförandet, till det är det där hjulet ett ypperligt sätt av många att göra det på!

Omväxling förnöjjer - Variation bygger

(Inte variation vad gäller reps tal då utan vilka övningar man väljer) :bpump:

aliquis
2004-05-21, 21:51
förr eller senare kommer någon klaga på att det är en butik så länka bara till bilden eller säg helt enkelt att det är ett hjul utan fjäder precis som du har gjort, folk vet nog hur det ser ut.

Pressarn
2004-05-21, 21:55
Vad är det för fel på crunches?
Har själv ett sånt där hjul som står och samlar damm nånstans.

cali
2004-05-21, 21:57
Du kan inte öka belastningen med vanliga crunches (bara kör fler och fler reps=dålig träning)!
Cablecrunches däremot kan du succesivt öka på vikten och hålla dej runt samma repstal!

Spiffy
2004-05-21, 23:16
med en ryggsäck som man lägger i tunga saker i så borde man ju kunna öka belastningen

Grahn
2004-05-22, 07:23
hur får du plats med en ryggsäck på ryggen om du ska köra crunches?

Pressarn
2004-05-22, 07:42
Suck... Kör ni på med era maghjul och ryggsäckar! Jag håller mig till crunches. ;)

Hades
2004-05-22, 11:55
Originally posted by Grahn
hur får du plats med en ryggsäck på ryggen om du ska köra crunches?

Han syftade nog på träning med hjulet ;)

Zakath
2004-05-22, 14:49
Tack för svaren, men man kan väl faktiskt öka belastningen! Man kan lägga vikter på ryggen i en ryggsäck eller liknande, man kan göra övningen på tå (nästan omöjligt). Finns säkert mer att göra, får väl ta bort länken då ;)

Men tack ändå! Jag kommer använda den lite då och då, sen använder jag självklart andra övningar!

Grahn
2004-05-22, 16:14
Originally posted by Hades


Han syftade nog på träning med hjulet ;)

K...nu känner jag mig lindrigt dum ;)

Nitrometan
2004-05-23, 09:45
Jag har ett sånt hjul som jag kör ibland. Om jag står på knä brukar jag lägga en 20kg vikt på ryggen för att få lite lagom belastning. Annars så kan man stå upp, då blir det rejält jobbigt.

Alltså, man står "dubbelvikt" med hjulet nära fötterna, rullar ut tills man är helt utsträckt och sen tillbaka igen. Upprepa tills du blir trött.