Visa fullständig version : Frödinge Lättostkaka
Calleman
2004-05-21, 15:36
Om jag inte missminner mig har det varit trådar om ostkaka förr...men kan man få nog ;)
Frågan lyder:
Är en lättostkaka på 300 gram ett okej mellanmål? För och nackdelar tack! Självklart med en liten klick sylt också...
äääh....nu ljög jag...sen stor klick är så mycket godare :D
Callister
2004-05-21, 15:39
Originally posted by Calleman
Om jag inte missminner mig har det varit trådar om ostkaka förr...men kan man få nog ;)
Frågan lyder:
Är en lättostkaka på 300 gram ett okej mellanmål? För och nackdelar tack! Självklart med en liten klick sylt också...
äääh....nu ljög jag...sen stor klick är så mycket godare :D
Det enda jag kan bidra med är att säga att det är jävligt gott.
Nehmen jag tror inte det är allt för nyttigt som mellanmål, varje dag..
King Grub
2004-05-21, 15:41
Mycket protein, lite fett, extremt långsamma kolhydrater och sanslöst gott. Kan det bli bättre?
Herkulez
2004-05-21, 15:45
Svinbra mellanmål, gott oxå:thumbup: och relativt billigt
Callister
2004-05-21, 15:47
Originally posted by Herkulez
Svinbra mellanmål, gott oxå:thumbup: och relativt billigt
Billigt?! Har du varit på morsans mediciner eller? :confused:
Vafan, här är det billigare att köpa en pizza till mellanmål. :D
King Grub
2004-05-21, 15:50
13:90 kostar en Frödinge här.
Själv bor man i ett land där de inte ens finns... :(
lite högt II värde va, men det är förjävligt gott :eating: och smidigt =).
Originally posted by Callister
Billigt?! Har du varit på morsans mediciner eller? :confused:
Vafan, här är det billigare att köpa en pizza till mellanmål. :D
frödinge lättostkaka 12:90 på willys här.
Billigaste pizzan 45 kr här.
valet är enkelt ;)
Metal_boy_
2004-05-21, 20:51
inspiratin! tack grabbar...den ska ätas kall me! jsag undrar hur mycke protein den innehåller?? kanske får käka lite tonfisk efteråt;)
Grymt bra mellanmål.. En sån slinker ner lite då och då...
Hallonsylt är favoriten.. Kör på Önos osockrade.. :hbang:
bubbleman
2004-05-21, 20:56
Näringsvärde per 100 g
Energi: 600 kj / 140 kcal
Protein: 11 g
Kolhydrater: 16 g
- varav socker: 7 g
Fett: 3,5 g
En ostkaka väger 300 g...
För er som blir lika frågande som mig;) Ser fint ut, kanske lite mycket socker? Jaja...
Metal_boy_
2004-05-21, 20:57
Originally posted by Action
Grymt bra mellanmål.. En sån slinker ner lite då och då...
Hallonsylt är favoriten.. Kör på Önos osockrade.. :hbang:
här suktas det ! tur att man har ätardag imorn och har köpt på mig lite negerbollar o dammsugare;)
King Grub
2004-05-21, 21:00
Originally posted by Metal_boy_
här suktas det ! tur att man har ätardag imorn och har köpt på mig lite negerbollar o dammsugare;)
Kör du ätardagar på bulken? :MrT: :D
Originally posted by bubbleman
Näringsvärde per 100 g
Energi: 600 kj / 140 kcal
Protein: 11 g
Kolhydrater: 16 g
- varav socker: 7 g
Fett: 3,5 g
En ostkaka väger 300 g...
För er som blir lika frågande som mig;) Ser fint ut, kanske lite mycket socker? Jaja...
Det är väl fruktsocker om jag nu läst rätt?!?!
EDIT: Länk till ostkaka (http://www.frodinge.se/prod-lattostkaka.html)
bubbleman
2004-05-21, 21:32
Originally posted by Action
Det är väl fruktsocker om jag nu läst rätt?!?!
EDIT: Länk till ostkaka (http://www.frodinge.se/prod-lattostkaka.html)
Bra att du påpekade detta...är för trött för att orka läsa igenom allt utan flummar igenom;)
Callister
2004-05-21, 21:41
Jaha då är väl det lika bra att köpa hem lite imorrn. Om det finns för rimliga priser! :nono:
Herkulez
2004-05-21, 22:08
Originally posted by SeWs
lite högt II värde va, men det är förjävligt gott :eating: och smidigt =). ´bry dig inte så mycket om II, gå in på min bild tråd å se hur jag äter så ser du att jag inte är så jävla fet åt vattnig, å inte fan bryr jag mig i II
Nya pix, tråden då........blir gaaaaaaalen :D
Det är grymt syrabildande att pressa i sig en ostkaka bara sådär! Försök att få med något basbildande samtidigt i målet.
En gurka?:naughty:
Herkulez
2004-05-21, 22:28
Originally posted by cali
Det är grymt syrabildande att pressa i sig en ostkaka bara sådär! Försök att få med något basbildande samtidigt i målet.
En gurka?:naughty: :confused:
Allt du äter reagerar antingen syra eller basbildande i kroppen. För att må bra och bygga bra krävs det en jämn fördelning mellan syra och baser i kroppen. Äter man mycket syrabildande under en längre tid så blir balansen sur i kroppen vilket hämmar det mesta.
Jag har läst om flera här som äter en Västan ost eller en hel ostkaka bara sådär. Ost är Gryyyyyymt syrabildande.
Jag orkar inte föreläsa om syra-basbalansen utan det finns att läsa om lite varstans, men som sagt är en varierad kost där man inte endast smäller i sig en ostkaka eller en hel ost det bästa ;)
Metal_boy_
2004-05-21, 23:18
Originally posted by King Grub
Kör du ätardagar på bulken? :MrT: :D
självklart...här bulkas det inte på skräpmat i veckorna inte...sen så tror jag att det kan va bra för kroppen med lite annorlunda chock precis som när man deffar...fast i muskelbyggande syfte..men vad vet jag..bara en teori jag har:D
Allt du äter reagerar antingen syra eller basbildande i kroppen. För att må bra och bygga bra krävs det en jämn fördelning mellan syra och baser i kroppen. Äter man mycket syrabildande under en längre tid så blir balansen sur i kroppen vilket hämmar det mesta.
Jag har läst om flera här som äter en Västan ost eller en hel ostkaka bara sådär. Ost är Gryyyyyymt syrabildande.
Jag orkar inte föreläsa om syra-basbalansen utan det finns att läsa om lite varstans, men som sagt är en varierad kost där man inte endast smäller i sig en ostkaka eller en hel ost det bästa ;)
JAg tycker du skall föreläsa om syrabasbalansen för det du säger låter jävligt skumt. "balansen sur i kroppen" Menar du att man hamnar i acidos? Är man frisk så fixar kroppen normalt att hålla vätejonkoncentrationen inom rätt gränser utan problem oavsett om du äter upp en ostkaka.
verkar som någon läst stenålderskost här. >Visst stämmer det du säger. Men vad ska man göra åt det isåfall? Skulle tro att en stor mängd av alla på detta forum är ganska "försurade isf" :D
Spenat skulle iaf vara grymt basbildande, men är det något man kan köpa/äta i mängder då?
Originally posted by Big_Vik
verkar som någon läst stenålderskost här. >Visst stämmer det du säger. Men vad ska man göra åt det isåfall? Skulle tro att en stor mängd av alla på detta forum är ganska "försurade isf" :D
Spenat skulle iaf vara grymt basbildande, men är det något man kan köpa/äta i mängder då?
Nej det är en engelsk PT-guru som jag läst. (minns inte hans namn bara för det)
Rätt många hollywood kändisar kör syrabasbalans dieter, bla Madonna. Den nya inne grejjen :)
Det kan inte skada att veta iallafall hur sin kost fungerar i kroppen, sen om man bryr sig eller inte är en annan sak.
Men jag tycker att man bör vara medveten om vad man stoppar i sig, det krävs nästan som konsument i dagens samhälle att vara medveten om sin kost för att inte må skit. Med tanke på all skit som bjuds överallt. Socker, fett och fiberlösa överraffinerade produkter vart man än tittar....
Men producenterna blir bättre och bättre ju mer medvetna vi konsumenter blir, det är ju bra :)
Nej det är en engelsk PT-guru som jag läst. (minns inte hans namn bara för det)
Rätt många hollywood kändisar kör syrabasbalans dieter, bla Madonna. Den nya inne grejjen :)
Det kan inte skada att veta iallafall hur sin kost fungerar i kroppen, sen om man bryr sig eller inte är en annan sak.
Men jag tycker att man bör vara medveten om vad man stoppar i sig, det krävs nästan som konsument i dagens samhälle att vara medveten om sin kost för att inte må skit. Med tanke på all skit som bjuds överallt. Socker, fett och fiberlösa överraffinerade produkter vart man än tittar....
Men producenterna blir bättre och bättre ju mer medvetna vi konsumenter blir, det är ju bra :)
Hollywood kändisarna hälsosamma? Pinnsmala anorektiker, ja det är något att ta efter. Deras dieter är ju så kända för att vara hälsosamma. Kom igen nu. Man ska äta för att må bra och för att det är gott. Inte oroa sig för att syrabalansen är si och så efter x antal ostkakor. Du kan allvarligt talat inte sitta och tänka på allt som du slänger ut dig här på forumet?
Haha...nu menar jag inte att hollywood dieter är något att ta efter (knappast) utan jag bara konstaterade att det är nya inne grejjen att ha koll på syra/bas balansen.
Ny kostfluga som säker ni alla kommer snacka om när det hamnar mer på tapeten tror jag, det har faktiskt inverkan på ens träningsresultat ;)
Jag har koll på syra/basbalansen, den är inte särskilt svår. Det handlar bara om att få en bra jämnvikt mellan baser och syror i kroppen från det man äter, det får man om man äter frukt och mycket grönsaker till varje mål mat. Svårare än så behöver det inte vara.
Jag käkar alltid frukt och grönsaker till varje mål mat.
Metal_boy_
2004-06-02, 17:05
syra o skit nu me..nä tack jag mår bättre av att inte veta för mycke....
Vart f*n hittar ni lättostkakan och den osockrade sylten? Har precis varit på prisxtra, willys och ica nära. Varken kakan eller sylten fanns på någon av dem. Kan tilläggas att detta är i Sundbyberg.
King Grub
2004-06-02, 18:17
Originally posted by Yankeee
Vart f*n hittar ni lättostkakan och den osockrade sylten? Har precis varit på prisxtra, willys och ica nära. Varken kakan eller sylten fanns på någon av dem. Kan tilläggas att detta är i Sundbyberg.
Här (Norrtälje) finns båda sakerna i varenda liten kvartersbutik...
lättostkakan tycker jag finns lite överallt, i de flesta affärer jag vart i iaf i sthlm och Södertälje men osockradsylt kan vara lite knepigare att hitta.
Originally posted by SeWs
lättostkakan tycker jag finns lite överallt, i de flesta affärer jag vart i iaf i sthlm och Södertälje men osockradsylt kan vara lite knepigare att hitta.
Jag har hittat både och i alla butiker jag varit inne i.
Önos är märket på sylten. Relativt dyr, men så är det när man inte vill ha extra tillsatser som socker. Mosa annars dina egna hallon :hbang:
Jag brukar även hacka några hasselnötter och strö över. Kanongott.. :D
bubbleman
2004-06-02, 20:31
Originally posted by Metal_boy_
syra o skit nu me..nä tack jag mår bättre av att inte veta för mycke....
Håller faktiskt med dig...GI, II, Syra/Bas, Energiprocent, bra/dåliga fetter, snabba/långsamma proteiner, bla bla.....
ähh tänkte inte äta nån sylt, ostkaka käkas rent numera, förut hade jag grädde och sylt men numera är det godare utan. Om jag nu ska ha sylt så får den gärna va riktigt handlar ju inte om några mångder ändå..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.