handdator

Visa fullständig version : Pullower


Gurra_1982
2002-03-28, 19:16
hur gör man denna övning på ett korekt sätt så att den tar på bröstmuskulaturen som den skall? Får nämligen inte kontakt med bröstet på denna övning. Sen undrar jag hur man tränar den innre delen av bröstet där de två brösten möter varandra. Brukar oftast ta mest på yttre delen för mig.

big
2002-03-29, 09:45
Det är ingen övning för bröstet utan för lats.

Muskelsmurfen
2002-03-29, 09:57
Det är visst en övning för att få "djup/vidd" på bröstet.
Prova detta:
1. Tag en lagom tung hantel.
2. Lägg dig tvärs över en bänk så att endast axlarna/skuldrorna ligger på bänken.
3. Ha benen raka.
4. Startposition med hanteln på hyfsat raka armar ovanför bröstet.
5. Sänk hanteln bakåt över huvudet i en bågrörelse med hyfsat sträckta armar.
6. Sänk hanteln tills du når ett naturligt stopp. Obs, golvet är inte naturligt.
7. Upp samma väg som ned och repetera :D

Huruvida armarna är helt raka eller inte är väl inte så viktigt egentligen, huvudsaken är att du hittar en position som du kan arbeta med.

Detta är en mirakelövning om utförd rätt. Funkar asbra för mig i alla fall. :D

big
2002-03-29, 12:07
och marklyft är en övning för att få större vader. ;) Jag gillar 'djup vidd' rofl

iconoclast
2002-03-30, 22:59
Håller faktiskt med om att pullovers visst kan användas för att träna bröst. Sedan går det bra att köra smala bänkpressar och smala bänkpressar på lutande bänk om man ser till att verkligen arbeta med så mycket som möjligt med bröstet istället för triceps...

Åse Columbus
2002-03-31, 14:43
Pullover är inte en specifik bröstövning...utan en övning som bearbetar hela överkroppen....från bukmuskulaturen --över axlarna och sedan ner mot bröstryggen..alltså trapezius.... :D

föratt få mer bröstkontakt än axlar så gäller det som i alla bröstövningar att du lär dig att "lägga undan" axlarna och skjuta upp bröstpartiet...detta innebär att du "låser" skulderbladen i "bakåtläge" och böjer lite i armbågen...så blir det inte så mycket axlar.....

föratt få kontakt med inre bröstdelen så prova enarms-kross i kabel..... ;) , helt suverän övning!!!

Åse :cool:

big
2002-03-31, 18:41
Arnold hävda ju att han fick bröstkorgen att expandera genom pullovers :rolleyes: och folk följer ju hans ord som lag. Här är en liten text på engelska från ett annat forum:

"The other problem with pullovers is that people use them thinking they will be expanding their ribcage, or as a chest exercise. The exercise will do little for either. As an exercise for your lats, they are good, but free weight pullovers involve little or no resistance after you have moved the resistance a few inches above your head. The ROM involving appreciable resistance for the lats is very limited."