handdator

Visa fullständig version : Hur exakt är en calipermätning?


Allan
2004-05-20, 22:01
Läste på ett utländskt forum att de BF-nivåer man mäter med caliper är bort i tok när man sedan jämför med andra mer kliniska mätmetoder. Vad tror ni? Jag har alltså ingen egen uppfattning (mig får man mäta med rörtång...) men skulle vilja ha några synpunkter.

allan

aliquis
2004-05-20, 23:52
Underhudsfett lär det ju mäta ok, men totala mängden kroppsfett kanske det är sämre med? mitt midjemått har ökat en del medans kilona har gått upp nu men hudvecket på magen är lika tunnt som vanligt, så jag skulle tro att jag har ökat kroppsfett men det ligger runt organen så därför kanske inte en kalipermätning skulle märka av det.

hallar
2004-05-21, 07:41
Jag kan verkligen inte mycket om sådant men som jag har fattat det kan man mæta på 3 punkter (2 mætningar i varje punkt sedan medelværde) och 7 punkter. Rimligtvis borde det bli mer exakt om man anvænder 7 punkters mætning. Alla lagrar ju kroppsfett olika.

Sedan beror det nog mycket på hur bra personen som mæter ær på att anvænda kalipern. Men gengrelt tror jag att en kaliper ær mycket bra på att mæta framgången i sin deff men mindre exakt nær det gæller att få fram ett værde på sin fettprocent som øverenstæmmer med verkligheten.

Nu går jag ut på ett sidospår. Jag går i tankarna att køpa en kaliper, finns det någon som ni kan rekomendera? Egen erfarenhet? Ær på jakt efter något som ær ok kvalitet men inte allt før dyrt ;) .

Kreout
2004-05-21, 08:05
Man går ju efter ett diagram för att omsätta kalipertångens värden till bf%. Det diagrammet baserar sig på en gammal undersökning av bf i diverse kadaver av olika ålder, kön och storlek. Man säger alltså helt enkelt att om testkroppen hade lika mått som du, så har du antagligen lika mycket fett totalt som den personen hade. Vilket såklart inte alltid stämmer eftersom det var "normala" människor som användes i undersökningen, inte kroppsbyggare.
Dessutom tas ingen hänsyn till vikt med kalipermätning. Om du har säg 9 mm i ett fettveck, så översätts det till ett %-värde utan hänsyn till om du väger 60 kg eller 120 kg. Och det säger sig självt att en 120 kg biff med 9 mm fettveck på magen är bra mycket mer deffad än motsvarande 60 kg tunnis.

Så, som jag sagt förut så är jag helt inne på den linje Hallar nämner; använd kalipertången för att mäta framgång, men inte för att jämföra med andra personer.

Hallar: Själv har jag en Accumeasure Fitness 2000, som i stort sett är ett stycke plast. Fungerar dock bra och konsekvent och är billig. På den här sidan har du ett urval:
http://www.fitnessbocker.se/shop/visakategorierochprodukter.asp?idCategory=107

Viveqa
2004-05-21, 08:07
Jo det är ju stor skillnad på underhudsfettnivå (det man är intresserad av att veta) och den totala mängden kroppsfett.
En kaliper fungerar iaf utmärkt för att jämföra med sig själv, det viktigaste.
Och jo, det är ju stor skillnad beroende på hur duktig den som mäter är, och att försöka mäta på sig själv är helt värdelöst.

Action
2004-05-21, 08:22
Om man ska använda sig av kaliper som mätmetod för att se framgång i diet så ska man tänka på följande:

1. Mätningen utförs alltid av samma person!
2. Ovanstående bör ha vana att mäta med kaliper!
3. Alltid mäta under samma förutsättningar, tex på morgonen före frukost, eller på kvällen innan träning! Vätskenivåer påverkar mätresultatet!!
4. Jämför bara med dig själv, även om det är lockande att jämföra med andra!

Och det bästa tycker jag är att jämföra resultaten i millimeter från gång till gång och skippa tabellen. Till exempel så hade jag som mest runt 13mm på magen, och som minst drygt 1mm. En viss skillnad alltså!

Numero1
2004-05-21, 08:23
Sedan är det av största vikt att SAMMA person mäter varje gång.
Olika personer nyper lite olika och tar olika stort nyp, då blir det omöjligt att jämföra resultaten från en gång till en annan.

Att mäta på 7 punkter ger ju självklart en mer korrekt bild av fettfördelningen men det är himla omständigt så därför nyper de flesta bara på 3 punkter.

Som jämförelse från gång till gång (när samma person mäter) är Calipper ett bra hjälpmedel men för att få ett 100%-igt resultat skulle jag inte lita på det.

William
2004-05-21, 08:29
Originally posted by Allan
Läste på ett utländskt forum att de BF-nivåer man mäter med caliper är bort i tok när man sedan jämför med andra mer kliniska mätmetoder. Vad tror ni? Jag har alltså ingen egen uppfattning (mig får man mäta med rörtång...) men skulle vilja ha några synpunkter.

allan

Det är olika beroende på många faktorer. Vi testade kaliper i skolan och sen fick vi jämföra med BodPod som är lika exakt som undervattensvägning.

På mig skilde det 5 procentenheter medan på labpartnern skilde det bara 0,2 procentenheter. Jag är några kg större än honom och ju större man är desto mer skiljer sig kaliper. Det var ungefär likadant i hela klassen, ju mindre kroppsfett desto större överrensstämmelse med BodPod.

Kalipern som användes var proffsvarianten Harpenden.

Mer info om kropsfettsmätningar och alla metoder hittar du i följande artikel:

Human body composition: in vivo methods.
Ellis KJ.
Physiol Rev. 2000 Apr;80(2):649-80.

Mvh

William

smalisen
2004-05-21, 09:42
Caliper? Antar att det är en metod så hur gör man?

Action
2004-05-21, 10:18
Originally posted by William


Det är olika beroende på många faktorer. Vi testade kaliper i skolan och sen fick vi jämföra med BodPod som är lika exakt som undervattensvägning.

På mig skilde det 5 procentenheter medan på labpartnern skilde det bara 0,2 procentenheter. Jag är några kg större än honom och ju större man är desto mer skiljer sig kaliper. Det var ungefär likadant i hela klassen, ju mindre kroppsfett desto större överrensstämmelse med BodPod.

Kalipern som användes var proffsvarianten Harpenden.

Mer info om kropsfettsmätningar och alla metoder hittar du i följande artikel:

Human body composition: in vivo methods.
Ellis KJ.
Physiol Rev. 2000 Apr;80(2):649-80.

Mvh

William

Vad är BodPod??

William
2004-05-21, 10:28
Originally posted by Action


Vad är BodPod?? BodPod (http://www.bodpod.com/)

Mvh

William

Action
2004-05-21, 10:38
Originally posted by William
BodPod (http://www.bodpod.com/)

Mvh

William

Ah.. Coolt. Det man ska tänka på är att en sådan beräknar kroppsfettet och en kaliper beräknar underhudsfettet.

så om man ska jämföra de båda så bör man lägga till runt 3-4% på värdet från kalipermätningen! Eller hur?

Peter
2004-05-21, 11:00
I en sammanställning från Uppsala universitet fick mätmetoderna följande betyg avseende tillförlitlighet:

Multikompartment 5 (tror det går ut på att man mäter med flera metoder om jämför resultatet)

Dexa 4 ("röntgar" hela kroppen så man kan se exakt skelettmassa mm förutom muskel och fettmängd)

Bod Pod, Undervattensvägning, Bioimpedans (hand-fot) 3

Kaliper 2

När man även tog hänsyn till användarvändlighet, kostad, tidsåtgång vann BIA-mätningen totalt sett. En stor nackdel med kaliper är ju att man bara ser underhudsfettet och inte någon om hur mycket som är cellmassa osv.

alyosha
2004-05-21, 11:04
Vilka affärer kan man köpa en caliper i då? (Ej över nätet)
Hälsokost?

Cinna
2004-05-21, 12:52
Originally posted by alyosha
Vilka affärer kan man köpa en caliper i då? (Ej över nätet)
Hälsokost?

Kolla butiker med träningsinriktning (försäljning av träningstillbehör, kosttillskott osv). Har personligen aldrig sett en kaliper i en hälsokostbutik, men det kan säkert variera från plats till plats.

I Stockholm finns det ett flertal butiker som säljer kaliper, men det är ju bara intressant om du bor i närheten ;)

30cm
2004-05-21, 13:19
Jag liter inte på min men det var ju billigt skit

z_bumbi
2004-05-24, 11:36
Originally posted by Kreout
Dessutom tas ingen hänsyn till vikt med kalipermätning. Om du har säg 9 mm i ett fettveck, så översätts det till ett %-värde utan hänsyn till om du väger 60 kg eller 120 kg. Och det säger sig självt att en 120 kg biff med 9 mm fettveck på magen är bra mycket mer deffad än motsvarande 60 kg tunnis.

Beror på vilken tabell du använder för att omvandla, vissa använder sig av både vikt och längd men visar naturligtvis även de ett uppskattat värde.

Action: Om du använder en tabell för kroppsfett så får du väl ut det uppskattade värdet för det?

Action
2004-05-24, 11:39
Originally posted by z_bumbi


Action: Om du använder en tabell för kroppsfett så får du väl ut det uppskattade värdet för det?

Jo visst får man ut ett uppskattat värde om man läser av i en tabell. Nu tycker jag då att millimetermåttet säger mer. Då ser man också var man tappar fettet för tillfället!

Om man mäter sig med jämna mellanrum så spara både millimetermåtten och fettprocenten!! Millimetermåtten ljuger aldrig iaf.. :D

rockbell
2013-09-04, 22:38
Kolla butiker med träningsinriktning (försäljning av träningstillbehör, kosttillskott osv). Har personligen aldrig sett en kaliper i en hälsokostbutik, men det kan säkert variera från plats till plats.

I Stockholm finns det ett flertal butiker som säljer kaliper, men det är ju bara intressant om du bor i närheten ;)

Kostar bara 30-40 kr på Ebay.

tumme
2013-09-04, 22:41
Skaplig bump! :D

Arne Persson
2013-09-04, 22:47
+9 år! :bow: