Visa fullständig version : Hållbarhet i rumstemperatur?
Låt säga att man gör en kall sallad med pasta/potatis/ris, kyckling/tonfisk/något kött och lite grönsaker till det. Hur lång tid efter det att man tagit ut den välkylda lufttäta matlådan ut kylskåpet, håller sig salladen i fullt ätbart skick?
Räkor och skaldjur är inget vidare i detta sammanhang va? Inte heller mjölkprodukter och ägg, eller hur?
Och nej, jag har inte alltid tillgång till kylskåp och jag varken äger eller planerar att äga en kylväska! :thefinger ;)
Jag brukar ha min matlåda i væskan i några timmar, 5-6 ungefær. Har aldrig upplevt några problem med detta. Det blir ganska sækert en bakterietillvækst men inte tillræckligt før att inte mina magsyror skall klara av dem :bpump:
Fræscht tycker jag æven att det håller sig. Men som sagt jag har aldrig provat længre æn så. Sedan bør man kanske inte placera sin væska i direkt solljus ect, då bakterier væxer til bæst nær temeperaturen ær runt kroppstemp.
Originally posted by hallar
Jag brukar ha min matlåda i væskan i några timmar, 5-6 ungefær. Har aldrig upplevt några problem med detta.OK, det låter ju bra det.
Någon annan som har något att komma med...? :)
jag brukar ha kycklingen och riset/potatisen och torsken i en matlådor med mig när jag åker till skolan vid kl 08.00 och sedan efter skolan och träningen så har jag den i kylen från 16.00-16.30 ungefär och därefter tar jag ut den och har den i kylen från 17.00 till 19.15 och äter det.
Vet att det inte allt för bra men jaghar inte haft några besvär alls whatsoever.
AcidSleeper
2004-05-21, 08:15
Originally posted by Ervin
jag brukar ha kycklingen och riset/potatisen och torsken i en matlådor med mig när jag åker till skolan vid kl 08.00 och sedan efter skolan och träningen så har jag den i kylen från 16.00-16.30 ungefär och därefter tar jag ut den och har den i kylen från 17.00 till 19.15 och äter det.Är det bara jag eller är det fler som har svårt och fatta vad som står här!? :confused:
Meningarna hänger inte riktigt ihop!
Själv så brukar jag ha med mig käk till skolan (kyckling/ris/kött/potatis) vid 8-tiden sen käkar man mellan 12-13, och jag tycker det är inga problem alls....
Jag brukar ha mina matlådor i väskan runt 5-6 timmar innan jag äter dem. Är det en fryst matlåda så är den fortfarande kall, t.o.m lite frusen.
Annars är den rumstempererad. Har aldrig blivit sjuk av det iaf...
Värmer den i micro då alltså.
jag brukar ha kycklingen och riset/potatisen och torsken i en matlådor med mig när jag åker till skolan vid kl 08.00 och sedan efter skolan och träningen så har jag den i kylen från 16.00-16.30 ungefär och därefter tar jag ut den och har den i kylen från 17.00 till 19.15 och äter det.
Vet att det inte allt för bra men jaghar inte haft några besvär alls whatsoever.
Nu ska vi se här.
Du har med lådan som maskot hela dagen?
Stoppar in den i kylen när du kommer hem igen, sen tar du ut den en halvtimme och sen stoppar du in den i kylen igen? Har jag uppfattat det rätt då ?;)
Originally posted by supremo
Nu ska vi se här.
Du har med lådan som maskot hela dagen?
Stoppar in den i kylen när du kommer hem igen, sen tar du ut den en halvtimme och sen stoppar du in den i kylen igen? Har jag uppfattat det rätt då ?;)
Ska sluta skriva när jag är trött :P
Men jag brukar ha matlådan i rumstemperatur från 08.00 till 17.00 iaf.
Ska sluta skriva när jag är trött :P
Men jag brukar ha matlådan i rumstemperatur från 08.00 till 17.00 iaf.
Okej, misstänkte att de va nåt sånt ;)
Men äter du sen direkt eller värmer du den?
Jag värmer maten.
Vid 17.00 så lägger jag en matlåda i kylen och vid 19.15 äter jag igen efter att ha värmt upp maten.
Men varför har du med dig en matlåda hela dagen som du inte äter förrän på kvällen?:MrT:
Originally posted by mangs
Men varför har du med dig en matlåda hela dagen som du inte äter förrän på kvällen?:MrT:
Tung matlåda ger starka ben. Om du in vill riskera att æta upp vikten kan du ersætta den med ett gæng tegelstenar eller blykalsonger :booty:
Originally posted by hallar
Tung matlåda ger starka ben. Om du in vill riskera att æta upp vikten kan du ersætta den med ett gæng tegelstenar eller blykalsonger :booty: Ja, det verkar ju väldigt onödigt att ha med den hela dagen för att äta den först när man kommer hem igen. Kanske är han orolig att någon annan där hemma ska äta upp den medan han är på skolan? :confused:
Originally posted by JAM
Ja, det verkar ju väldigt onödigt att ha med den hela dagen för att äta den först när man kommer hem igen. Kanske är han orolig att någon annan där hemma ska äta upp den medan han är på skolan? :confused:
ELLER, kan de vara så enkelt att han inte kommer hem förrän senare på kvällen och därför måste ha med den? ;)
pumpiron
2004-05-21, 17:45
Men det där är ju ett väldigt bra tips! Så ska jag börja göra. Jag förstår inte riktigt vad det ska vara bra för, men det funkar säkert för dig...:smash:
Jag fördelar den maten jag har i matlådan på 3 måltider, en i skolan, en efter träningen och en på jobbet.
Varför ha med sig en massa matlådor när man kan ha med sig en matlåda med all mat i o sedan fördela den på 3 måltider?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.