handdator

Visa fullständig version : CLA


Maria77
2001-04-26, 20:41
Hej! Vad tycker ni om CLA? Är det något att ha under en diet?

Joachim B
2001-04-26, 21:01
CLA består av ett flertal varianter av fettsyran konjugerad linolsyra. CLA verkar vara beroende av och påverka produktionen av prostaglandiner (ämnen som bildas med hjälp av fettsysror och som är ungefär lika kraftfulla som hormoner).

CLA verkar sänka produktionen av de ”elakartade” prostaglandinerna och öka produktionen av de goda. Detta leder till en ökad frisättning av fett från fettcellerna och ökad fettoxidation inuti muskelcellerna. Resultatet brukar visa sig i form av minskat kroppsfett och eventuellt effektivare muskeluppbyggnad.

3-5 gram per dag under 2-3 månader kan ge mycket bra resultat. Det kan vara en god idé att sedan göra ett uppehåll på minst en månad.

Maria77
2001-04-26, 21:58
Tack för ditt svar! Kan man kombinera CLA med tex fiskolja eller linfröolja? Eller är det onödigt?

Joachim B
2001-04-26, 22:11
Visst kan du det. De påverkar alla prostoglandinerna på ett positivt sätt och troligtvis kan du uppnå en något bättre effekt genom att kombinera dem. 1 gram per dag av någondera borde räcka.

johan-cr
2002-10-24, 11:24
Hur skall man fördela intaget under dagen?

1g morgon 1g middag 1g eftermiddag 1g kväll??

z_bumbi
2002-10-24, 11:42
Originally posted by Joachim B
3-5 gram per dag under 2-3 månader kan ge mycket bra resultat. Det kan vara en god idé att sedan göra ett uppehåll på minst en månad.

Varför ska man göra uppehåll ?

Apan Koko
2002-10-24, 14:08
Originally posted by z_bumbi


Varför ska man göra uppehåll ?



Fleromättade fetter ökar oxidativ stress i kroppen som kan påverka dig negativt, det är därför man bör ta uppehåll vid doser högre än 1 gram.

Vill du minska den oxidativa stressen så kan du se till att få i dig ca: 400mg E-vitamin per dag, vilket du förhoppningsvis redan gör om du tränar hårt.

z_bumbi
2002-10-24, 15:09
Apan Koko: Om gränsen går vid 1 g måste ju alla äta mer e-vitamin ? 1 g är ju ganska lite fleromättat fett.

Grahn
2002-10-24, 15:15
1g? heh...rapsolja och olivolja inehåller en hel del fleromättat fett med. Fisk och massa andra saker med.

Apan Koko
2002-10-24, 15:41
Jo, alla som tränar bör få i sig ca:400mg E-vitamin om dagen, även om man inte tar CLA. E-vitamin är bra för mycket.

Att jag sa att man kan äta E-vitamin var för att studier visat att E-vitamin är extremt effektivt mot dom negativa effekterna CLA kan ge.

Jag vet ärligt talat inte varför CLA har starkare negativa effekter än t ex fleromättade fetter i olivolja. Jag har läst att om man äter mer än 1 gram CLA så bör man även äta E-vitamin, varför CLA är farligare än en del andra fleromättade fetter vet jag inte.

Jag är säker på att någon som är mer insatt i ämnet kan ge ett bättre svar på varför just CLA verkar vara så farligt.

Fairing
2002-10-24, 16:11
Kanske Sverker kan ge ett bra svar på frågan.

Bamse
2002-10-24, 17:20
Hur mkt är 60 internationella enheter E-vitamin?

Apan Koko
2002-10-24, 17:45
1 IE = 1 mg
60 IE = 60mg

Edit: (gäller självklart bara E-vitamin)

Bamse
2002-10-24, 17:56
Åh fy fan, hehe.. Då innehöll mina AST-multivitaminer inte mkt :booty:

Sverker
2002-10-24, 19:17
CLA påverkar prostaglandin-produktionen i hela kroppen och inte bara vid fettinlagringen i fettceller.
För att ge kroppen en chans att återställa prostglandin-balansen på andra ställen i kroppen som t e x i huden spekuleras det i att ta CLA i perioder.


Mängden E-vitamin brukar man korrelera till mängden fleromättat fett i kosten. Äter man mycket fleromättat fett så ökar behovet av E-vitamin. I många fall är redan det fleromättade fettet i kosten bra skyddat av en lagom mängd E-vitamin redan från början. Mycket fleromättat = mycket E-vitamin. Det är inte helt ovanligt att matoljor redan från början är förstärkta med tillsatt E-vitamin för att skydda det mot att härskna.

F.K
2002-10-26, 21:34
Är det någon som vet om det finns CLA kapslar utan gelatin?

johan-cr
2002-10-27, 20:10
Fick inget svar sist så jag provar väl igen.........

Hur skall man fördela intaget under dagen?

1g morgon 1g middag 1g eftermiddag 1g kväll??

Sverker
2002-10-28, 10:01
Fungerar säkert alldeles utmärkt johan-cr !

CLAs effekt är inte direkt kopplat till en speciell tidpunkt.

Koffein tar man ju en stund innan träningen för att frisätta stresshormon, vassleprotein tar man direkt efter träningen för att ersätta " förbrända " aminosyror och kreatinet tar man ju när upptaget är som bäst i musklerna dvs före eller efter träningen.

När det gäller CLA är ju effekten mer utdragen och det blir mer en fråga att optimera upptaget i tarmen. Jag kan tänka mig att man tar det med en måltid som innehåller både protein, fett och kolhydrat för att aktivera magen och ( om man vill ) tar det tillsammans med antioxidanter.

Att fördela det jämt över dagen är säkert också ett bra val.

Bamse
2003-03-08, 12:43
Bump!

Jag planerar köra på 4-5 g CLA / dag senare i vår. Jag bör alltså komplettera med E-vitamin?

Jäkla bra tråd förresten! :cool:

-squat-
2003-03-08, 14:23
Originally posted by F.K
Är det någon som vet om det finns CLA kapslar utan gelatin?
eiselt är på gång med kapslar utan gelatin.

EiseltUK
2003-03-08, 20:22
Troligen inte på CLA eftersom det är mjukgelatin. Det finns något alternativ på den fronten tor jag men jag tror att det inte funkar. Om man inte vill ha gelatinet så kan man ju klippa håll i kaplsarna och trycka ut innehållet. Det brukar reta lite i halsen med CLA, men det är bara att dricka vatten efteråt. Det beror också på i vilket form CLA-oljan är i.

/ Henrik

Danne
2003-03-08, 20:26
Eller så köper man flytande CLA

Bamse
2003-03-09, 00:33
Originally posted by Bamse
Bump!

Jag planerar köra på 4-5 g CLA / dag senare i vår. Jag bör alltså komplettera med E-vitamin?


Hittade detta nu:

Professor Bengt Vessbys forskargrupp vid Uppsala universitet har i sin CLA-forskning gett försökspersonerna 4,2 g CLA dagligen. Även om CLA minskade bukfettet, försämrade CLA samtidigt blodfettsvärdena och resulterade dessutom i minskad insulinkänslighet. De har även visat att CLA ökar fettperoxidationen i kroppen, dvs. gör att fettsyrorna i kroppen härsknar. Därför skall CLA alltid tas tillsammans med antioxidanterna E-vitamin och C-vitamin.

http://www.mowifit.com/fraga-8-02-01.htm

AciDBL00D
2003-03-09, 00:52
Det är ju massor av E vitamin i Omega 3 och finns gott om antidioxanter i min sådan också. 5mg e-vitamin per kapsel i mina. Vet inte om det är mycket.

Sen C-vitamin det är ju enkelt att ordna...

nunchaku
2003-03-09, 02:37
nån som läst det som står på den här sidan??

http://www.smartbodyz.com/conjugated-linoleic-acid-CLA-guarana-1.htm

dom rekommenderar att man ska ta CLA tillsammans med guarana
....här e slutsatsen från texten:


Conclusion
The effect of CLA on blocking excess absorption of serum glucose and fatty acids into adipocytes (fat cells) is remarkable. CLA induces a reduction in the size of adipocytes. One reason people gain weight as they age is that their adipocytes literally become fatter.

Another cause of increased body fat storage is the proliferation of adipocytes. While CLA helps block the absorption of fat and sugar into adipocytes, it does not reduce the actual number of adipocytes present. Guarana has been shown to specifically reduce the number of adipocytes. When CLA was combined with guarana, there was a 50% reduction in adipocyte number.

While many published studies document the fat-reducing effects of CLA, the fact that CLA may protect against cancer, vascular disease and Type II diabetes makes it a preferred supplement for health conscious people to use daily.

EiseltUK
2003-03-09, 16:39
Det är nog mest kommerciellt skitsnack. Guarana, som innehåller koffein, kan hjälpa till att mobilisera (frigöra) fettsyror från adipocyterna (fettcellerna), men att antalet fettceller skulle minska (försvinna) med 50 % om man tar Guarana låter ju som ett fantastiskt alternativ till fettsugning. En sån studie skulle jag vilja se.

/ Henrik

Bamse
2003-03-17, 12:59
Hur många gram E-vitamin bör man komplettera varje gram CLA med?

EiseltUK
2003-03-17, 14:06
E-vitamin är bra i största allmänhet och om du vill ta ett extra tillskott så skulle jag ta en kapsel på 400-600 IE. Det är en ganska ordentlig dos, men inte helt överdriven. Eller ta en bra multivitamin-mineral.

/ Henrik

Bamse
2003-03-17, 14:09
Måste man göra det varje gång om man tar CLA typ 3 ggr / dag?

Fan, varför finns inte flytande E-vitamin på ICA? :)

EiseltUK
2003-03-17, 18:21
Nej, det räcker med en gång per dag.

/ Henrik