handdator

Visa fullständig version : Ont vid hålfoten under tung vadträning


Björn S
2004-05-20, 16:37
Som sagt, under tung vadträning får jag en "spänningskänsla" i undersidan av foten, ganska centralt på undersidan skulle jag vilja påstå. Känslan skulle jag kunna beskriva lite som någon sorts lätt muskelkramp... Den håller sig under setten och minuterna efter jag avslutat vadträningen.

Möjligt att jag har någon svag muskel där som får lite stryk?
Någon som känner till någonting om detta, te'x varför det förekommer eller vad man kan göra åt det?

En lösning är självfallet välkommen, men all kunskap är guld värd!
Håll inte tillbaks något.

Jag har sökt runt lite på kolo en halvtimme men inte hittat någonting vettigt.

Tack för visat intresse :cool:

/B

Grahn
2004-05-20, 16:44
Typ stället man kan få dendär obehagliga krampen på?

christian
2004-05-20, 16:50
Första känningarna av en begynnande hälsporre (plantar faschiit) skull jag tro. Det är senan under din fot som heter plantar fashi och som överbelastas (sträckning) och därmed blir inflammerad. Steg två är att kroppen försöker reparera skadan medelst kalk och då kan en förhårdnad bildas, en liten "sporre".

Har du höga fotvalv? Överpronerar du? (fötterna utåt)

Se till att ha ordentliga skor med support för hålfoten alt gjutna fotinlägg.

Har själv haft hälsporre i lite över ett år nu, lite jobbigt att inte kunna gå mer än typ 20 min åt gången när det var som värst förra sommaren. Nu kan jag stå och gå nästan som normalt, fast jag har fortfarande känningar.

Björn S
2004-05-20, 17:00
Originally posted by christian
Första känningarna av en begynnande hälsporre (plantar faschiit) skull jag tro. Det är senan under din fot som heter plantar fashi och som överbelastas (sträckning) och därmed blir inflammerad. Steg två är att kroppen försöker reparera skadan medelst kalk och då kan en förhårdnad bildas, en liten "sporre".

Har du höga fotvalv? Överpronerar du? (fötterna utåt)

Se till att ha ordentliga skor med support för hålfoten alt gjutna fotinlägg.

Har själv haft hälsporre i lite över ett år nu, lite jobbigt att inte kunna gå mer än typ 20 min åt gången när det var som värst förra sommaren. Nu kan jag stå och gå nästan som normalt, fast jag har fortfarande känningar.

Tack! Mycket bra svar!
I mitt eget tycke har jag inga höga fotvalv och överpronerar gör jag inte.

Jag får kolla igenom mina skor och testa med de bästa och jämföra nästa pass..

Åter igen tack.

/B

Fatalist
2004-05-20, 17:08
Originally posted by Feeble


Tack! Mycket bra svar!
I mitt eget tycke har jag inga höga fotvalv och överpronerar gör jag inte.

Jag får kolla igenom mina skor och testa med de bästa och jämföra nästa pass..

Åter igen tack.

/B

Testa att massera fötterna efter din träning, väldigt skönt & simpelt och det görs lätt på egen hand. Börja med tummarna vid hälen och tryck eller "knåda" sen en väg fram till tårna, och gör sedan samma rörelse tillbaka till hälen. Min sensei ordinerade oss att göra så när vi fick ont i fötterna.

Sen "bitch-slappar" du undersidan av foten 2-3 gånger och byt fot och repetera proceduren där.

Testa, jag lovar att det är skönt och mycket avslappnande! (Det lär ligga många nervpunkter just på fotens undersida)

Åse Columbus
2004-05-20, 17:23
kolla så du inte står med för mycket av foten på "rampen" när du kör..man tenderar att dra för mycket i musklerna under foten då..:thumbup:

Jax
2004-05-20, 18:07
Originally posted by christian
Första känningarna av en begynnande hälsporre (plantar faschiit) skull jag tro. Det är senan under din fot som heter plantar fashi och som överbelastas (sträckning) och därmed blir inflammerad. Steg två är att kroppen försöker reparera skadan medelst kalk och då kan en förhårdnad bildas, en liten "sporre".

Har du höga fotvalv? Överpronerar du? (fötterna utåt)

Se till att ha ordentliga skor med support för hålfoten alt gjutna fotinlägg.

Har själv haft hälsporre i lite över ett år nu, lite jobbigt att inte kunna gå mer än typ 20 min åt gången när det var som värst förra sommaren. Nu kan jag stå och gå nästan som normalt, fast jag har fortfarande känningar.
Om man överpronerar så behöver man mycket riktigt extra stöd, men inte form av uppbyggt fotvalv utan i form av att sulan är hårdare på insidan. S.k. proneringsstöd, men det ska egentligen inte ha någon betydelse vid vadträning, snarare vid ren löpning.

Gjutna fotinlägg kan vara en idé men framför allt bör man se efter så att skorna inte bygger upp för mycket i hålfoten, särskilt om man har ganska låg hålfot, eller har plattfot. Anledningen till det är att då trycker uppbyggnaden mot senan i hålfoten (sträck upp tårna och känn i hålfoten så känner du den nog).

Det är troligtvis inte hälsporre eftersom smärtan är i hålfoten och inget i hälen.

Det du först ska göra är i alla fall att kolla så att du inte har för mycket uppbyggnad för hålfoten i skorna eftersom det leder till tryck på senan.

ivandrago
2004-05-20, 18:17
Samma sak hände mig efter ett besök i rom då jag gick flera timmar om dagen i loafers. När jag kom hem och skulle köra vader kändes det i hålfoten som att senorna spändes till max och skulle gå av. Gjorde inte direkt ont, men var väldigt obehagligt.. Har inte kört vader sedan dess (6 veckor sedan), så jag vet inte om det sitter kvar.. Eller testade köra något set för ett par veckor sedan och då var det kvar.. :(

Fatalist
2004-05-20, 18:35
Ingen verkar inte ens vågas testa min massage..

Testa! Och må bra..


Ge det en chans, osv.

HenrY
2004-05-20, 19:08
Jag hade samma sak förut.
Mitt råd är att testa köra utan skor, bara strumpor!
Fungerade för mej... Jag tyckte det blev bättre om man flyttade fram fötterna med. Så du har tårna utanför plattan på t.ex. vadpress. inte för mycket dock, bara så plattan är precis där tårna börjar!;)
Mitt tipps det!

Mvh

Björn S
2004-05-20, 20:30
Jag har läst allt och tackar....

Klart jag skall köra din massage fatalist!
Jag har läst lite massage så lite extra kan man om det, men på fotmassage på sig själv kan jag rekomendera att du kör med armbågen :thumbup: Skönt som attan.. och du är vig nog till det.. du är väl en fd kampsportare?

Tack folket!

/B

Arne Persson
2004-05-20, 22:08
Du har två muskler som i stort sätt fäster på samma "ställe" under foten. Det är M. peroneus longus och M. tibialis anterior. M. peroneus longus sena kommer in under foten från utsidan och M. tibialis anterior kommer in under foten från insidan av foten. De bildar en struktur som brukar kallas den trasversella stigbygeln. Det är mycket möjligt att det kan vara denna som ömmar eftersom du beskrev din smärta som att den kom centralt under foten.