handdator

Visa fullständig version : Mängden fett i kg på kroppen?


Wrista
2021-03-26, 12:32
När jag mäter och väger mig så knappar jag in värdena i tex styrkelabbets kalkylator och får fram min fett%. Sedan står det ju mängd fett i kg som jag har på kroppen. Finns det några riktvärden hur mycket eller liten mängd man bör ha på kroppen? Jag har någonstans 15-16 i fett% och enligt denna kalkylator ca 12kg fett på kroppen. Jag skulle vilja deffa bort några kg. Hur många kg bör jag ha kvar på kroppen för att ändå ha en god hälsa?

King Grub
2021-03-26, 12:41
En man har en miniminivå på runt 4 % kroppsfett med hälsan i behåll.

blåvitt
2021-03-26, 13:02
Hur definierar man ”med hälsan i behåll”? Är det en absolut siffra som gäller alla? Infinner sig inga skadliga effekter innan 4% eller drar man en godtycklig gräns för vad som är lindrig skada och vad som är ohälsosamt?

King Grub
2021-03-26, 13:19
Det är siffror från arméstudier.

Däremot betyder det inte att en viss person tycker det är roligt eller ens kan nå så lågt av andra anledningar. Många har kroppar som kämpar emot så gott det går även vid "svält", frivillig eller inte. Jag märker t ex inga skillnader i mående mellan 5 och 10 %, men andra lider av att ens försöka nå ned till 10.

blåvitt
2021-03-26, 13:24
Det är siffror från arméstudier.

Däremot betyder det inte att en viss person tycker det är roligt eller ens kan nå så lågt av andra anledningar. Många har kroppar som kämpar emot så gott det går även vid "svält", frivillig eller inte. Jag märker t ex inga skillnader i mående mellan 5 och 10 %, men andra lider av att ens försöka nå ned till 10.

Intressant. Har du någon länk till en sådan studie nära till hands?

dluddeckens
2021-03-26, 13:49
Det är siffror från arméstudier.

Däremot betyder det inte att en viss person tycker det är roligt eller ens kan nå så lågt av andra anledningar. Många har kroppar som kämpar emot så gott det går även vid "svält", frivillig eller inte. Jag märker t ex inga skillnader i mående mellan 5 och 10 %, men andra lider av att ens försöka nå ned till 10.

Det är nog delvis en vanesak också.

Prost
2021-03-26, 17:56
Det är siffror från arméstudier.

Däremot betyder det inte att en viss person tycker det är roligt eller ens kan nå så lågt av andra anledningar. Många har kroppar som kämpar emot så gott det går även vid "svält", frivillig eller inte. Jag märker t ex inga skillnader i mående mellan 5 och 10 %, men andra lider av att ens försöka nå ned till 10.

Har för mig att du skrivit att du lyckas hålla din låga kroppsfettnivå tack vare din riktigt höga aktivitetsnivå? Om du skulle vara inaktiv, tror du att du då skulle behöva ligga på en högre kroppsfettprocent för att "må bra"? Då kan man ju kanske se det som ett litet "hack" så att säga för att det ens ska vara möjligt. Rätta mig gärna om jag minns fel eller har missförstått något? :-)