handdator

Visa fullständig version : Psykotiskt uttalande från SLV: Margarin bättre än smör.


broman
2021-03-22, 14:58
Svenska livsmedelsverket: "Livsmedelsverkets rekommenderar margarin istället för smör, eftersom margarin innehåller viktiga fetter som människan själv inte kan producera."

Vilka kan man lita på numera när det gäller kost om inte SLV?

Tror ni människor på riktigt går på såna här uttalanden?

Bob90
2021-03-22, 15:13
Ptja, det går väl inte att komma ifrån att rappsolja (som ofta används i svenska margarin) har väl en annan fettsyrasammansättning än mjölkfetterna i smör?

G.W
2021-03-22, 15:45
Helt rätt av SLV.

Pepz
2021-03-22, 15:59
Svenska livsmedelsverket: "Livsmedelsverkets rekommenderar margarin istället för smör, eftersom margarin innehåller viktiga fetter som människan själv inte kan producera."

Vilka kan man lita på numera när det gäller kost om inte SLV?

Tror ni människor på riktigt går på såna här uttalanden?

ditt citat - var har du hittat det?

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/smor-margarin-och-matolja

King Grub
2021-03-22, 16:05
Extrasaltat Bregott på smörgåsar och smör i stekpannan. :thumbup:

Pepz
2021-03-22, 16:17
Extrasaltat Bregott på smörgåsar och smör i stekpannan. :thumbup:

https://www.arla.se/produkter/bregott/brynt-smor-rapsolja-300g-576349/

Den är god också

King Grub
2021-03-22, 16:28
Ja, både den och Havssalt är delikata. Dyra dock, och jag är snål. När de är på extrapris åker de ned i korgen.

Ola Wallengren
2021-03-22, 16:28
ditt citat - var har du hittat det?

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/smor-margarin-och-matolja

Från P4 Halland verkar det som. Det är en journalists sammanfattning av en intervju av en SLV anställd. Inte en helt fel sammanfattning men journalisten har valt att sätta smör i första delen av meningen vilket ändrar betoningen något. Poängen är de essentiella fetterna.

Ola Wallengren
2021-03-22, 16:31
https://www.arla.se/produkter/bregott/brynt-smor-rapsolja-300g-576349/

Den är god också

Ja, både den och Havssalt är delikata. Dyra dock, och jag är snål. När de är på extrapris åker de ned i korgen.

God och delikat. Starka hälsoargument, eller hur.

Pepz
2021-03-22, 16:59
God och delikat. Starka hälsoargument, eller hur.

för det var det vi påstod?

Hur mycket fett från smör får folk i sig så det skulle vara en hälsofördel att byta till margarin?

Prost
2021-03-22, 18:49
Svenska livsmedelsverket: "Livsmedelsverkets rekommenderar margarin istället för smör, eftersom margarin innehåller viktiga fetter som människan själv inte kan producera."

Vilka kan man lita på numera när det gäller kost om inte SLV?

Tror ni människor på riktigt går på såna här uttalanden?

Vad är det för psykotiskt med det? Margarin är ju bara en matfettsblandning. Skulle jag välja mellan enbart smör eller enbart margarin som enda fettkälla så skulle jag utan tvekan välja exempelvis Bregott eller något.

Allt margarin är inte dåligt bara för att det säkert funnits en del ohälsosamma margariner, speciellt förr i tiden. Jag är inte emot smör eller mättat fett, det verkar bara ha blivit poppis att demonisera andra bra eller neutrala fettkällor inom en del kostreligioner.

Ola Wallengren
2021-03-22, 19:35
för det var det vi påstod?

Hur mycket fett från smör får folk i sig så det skulle vara en hälsofördel att byta till margarin?

Helt ok att vara OT. Dock tillför det inte tråden så mycket. Jag kan ju tillägga att jag personligen inte bryr mig speciellt mycket om det är Becel eller smör på smörgåsen, men vad spelar min preferens för roll?

Poängen är väl att om det är essentiella fetter man vill åt så räcker det att byta ut ganska lite smör mot vissa vissa vegetabiliska källor.

I intervjun TS "citerar" från så nämns det att 9 av 10 skolbarn får i sig för liter livsnödvändiga fetter. De som bestämmer om skolbespisningen i Halland tycker tydligen att smör är ett bättre val för att bidra till att lösa det. Mest sannolikt har de ingen aning om nutrition och vill att maten skall smaka bra.

Ganska sannolikt är också att TS är ett litet troll vars tanke var att kasta in en brandfackla i ett gammalt och uttjatat ämne.

Bandid0
2021-03-22, 19:59
Smör har väl mer vitaminer än margarin?

Ett Orm
2021-03-22, 19:59
Lätt och lagom är grejen på mackan om man även har pålägg - vilket man bör ha.

Steker gör man naturligtvis i flytande smör-& rapsolja.

Bränns inte lika lätt så man slipper tumörer o grejer.

exevision
2021-03-22, 21:17
Svenska livsmedelsverket: "Livsmedelsverkets rekommenderar margarin istället för smör, eftersom margarin innehåller viktiga fetter som människan själv inte kan producera."

Vilka kan man lita på numera när det gäller kost om inte SLV?

Tror ni människor på riktigt går på såna här uttalanden?

Kan ju ha något med andelen mättat fett att göra?
Då kan ju denna studie vara aktuell: https://forskninghalsa.se/undvik-mattat-fett-om-du-vill-slippa-bukfetma-och-dessutom-mattat-fett-ar-mindre-muskelbyggande/

Själva studien: https://diabetes.diabetesjournals.org/content/63/7/2356

skyffelmördarn
2021-03-22, 21:34
Vilka kan man lita på numera när det gäller kost om inte SLV?

Andra länders motsvarighet till SLV finns det ju också. Vissa som kanske är bättre än oss, jag tror Finland är ganska vassa?

Pongu
2021-03-23, 07:29
Det är i första hand politiskt korrekta råd på livsmedelsverkets hemsida. De har ganska tunt på fötterna för sina hälsoråd. Trots svagt stöd är tallriksmodellen fortfarande ledstjärnan.

Pepz
2021-03-23, 07:50
Helt ok att vara OT. Dock tillför det inte tråden så mycket. Jag kan ju tillägga att jag personligen inte bryr mig speciellt mycket om det är Becel eller smör på smörgåsen, men vad spelar min preferens för roll?

jag tror att vissa personers preferenser har möjlighet att tona ner hysterin som annars lätt blir för många optiknarkande kolomedlemmar.

.

Ganska sannolikt är också att TS är ett litet troll vars tanke var att kasta in en brandfackla i ett gammalt och uttjatat ämne.

Så är det kanske men kolo behöver lite liv.

Smör har väl mer vitaminer än margarin?

Du bör inte äta så mycket smör så att det räknas som en vitaminkälla.

Men ofta är det tillsatta vitaminer i margarin som överstiger mängden av det du får från smör

exevision
2021-03-24, 04:35
Det är i första hand politiskt korrekta råd på livsmedelsverkets hemsida. De har ganska tunt på fötterna för sina hälsoråd. Trots svagt stöd är tallriksmodellen fortfarande ledstjärnan.

Vad har du emot tallriksmodellen?

dluddeckens
2021-03-24, 07:39
Extrasaltat Bregott på smörgåsar och smör i stekpannan. :thumbup:


Haha, samma här, universallösningen på matfett :)


Ska du lyxa till det någon gång kan man ta bregott havsalt.

dluddeckens
2021-03-24, 07:44
FR_JnCWgcPI

Favorit i repris

Pongu
2021-03-24, 09:33
Vad har du emot tallriksmodellen?


Egentligen inget om man trivs med den. Den är sannolikt inte skadlig eftersom den är varierad. Det finns många sätt att äta och må bra. Men det vetenskapliga stödet för att den skulle vara ”nyttig” är mycket klent. Det som irriterar mig är att tallriksmodellen blir en sanning som ”alla” tror på. För bara något år sedan stod det under råd till gravida att man skulle använda light-produkter, helt utan stöd i vetenskapen (bortplockat nu som tur är).

Pongu
2021-03-24, 09:36
I brist på hard facts angårnde vad som är nyttigt och onyttigt gör man nog sällan fel i att välja det mest naturliga alternativet, framför mer konstgjorda och processade varianter.

broman
2021-03-24, 09:55
I brist på hard facts angårnde vad som är nyttigt och onyttigt gör man nog sällan fel i att välja det mest naturliga alternativet, framför mer konstgjorda och processade varianter.

De där borde vara folks naturliga tankesätt men tyvärr lyssnar dom inte på sin intuition utan "lyssna på experterna".

40plus
2021-03-24, 10:41
FR_JnCWgcPI

Favorit i repris


Same: AIr_uTXV3hE

Ett Orm
2021-03-24, 12:16
I brist på hard facts angårnde vad som är nyttigt och onyttigt gör man nog sällan fel i att välja det mest naturliga alternativet, framför mer konstgjorda och processade varianter.

Ja smör förekommer ofta i naturen, fast då i form av trollsmör eller kräftsmör.

MasterChief
2021-03-24, 13:04
Ja smör förekommer ofta i naturen, fast då i form av trollsmör eller kräftsmör.

Han skrev "mest naturliga alternativet". Skillnaden mellan att framställa smör och margarin är väldigt stor. Likaså mängden tillsatser.

Melker2
2021-03-24, 13:58
Ni som gillar smör, har ni testat Bregott Brynt?
Sjukt gott på t ex smörgåsrån :-)

broman
2021-03-24, 14:49
Ja smör förekommer ofta i naturen, fast då i form av trollsmör eller kräftsmör.

Du vet exakt vad han menar, men fortsätt du trycka i dig den gråa massan i form av margarin.

King Grub
2021-03-24, 14:52
https://kalleankasverige.fandom.com/sv/wiki/Margarinfabriken

MasterChief
2021-03-24, 16:07
Så snuskig (var kanske) fettfabriken:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nlq5o/sa-snuskig-ar-fettfabriken

"Här är hemliga bilder som visar hur de populära margarinerna Becel, Flora, Milda och Lätta tillverkas.
Det krävs flera omstridda kemiska processer innan byttorna är fyllda.
De visar en verklighet långt från de böljande rapsfälten i reklamen.
– Det är allt annat än en naturlig produkt, säger livsmedelsforskaren Göran Petersson på Chalmers."

Väljer själv smör alla dar i veckan.

Ett Orm
2021-03-24, 16:50
Han skrev "mest naturliga alternativet". Skillnaden mellan att framställa smör och margarin är väldigt stor. Likaså mängden tillsatser.

Jaha? Då är väl valfritt (no pun intended) rent fett att föredra.
Naturligt är ett jäkla hippieord.

Ett Orm
2021-03-24, 16:51
Du vet exakt vad han menar, men fortsätt du trycka i dig den gråa massan i form av margarin.

Ja och jag tycker det är trams.

Fan inte ens kor finns naturligt...

Pongu
2021-03-24, 18:44
Det är ett fritt land och margarin är sannolikt inte livsfarligt! [emoji4]
Det är nog inte socker heller... *popcorn*

Snobbe
2021-03-24, 19:45
Ni som kör smör på mackorna hur fan gör ni för att inte ta sönder dom när ni ska bre ut skiten?

Langster
2021-03-24, 20:05
Ni som kör smör på mackorna hur fan gör ni för att inte ta sönder dom när ni ska bre ut skiten?

Om man låter smöret stå framme några minuter så går det bra. Alternativt värmer brödet.

Langster
2021-03-24, 20:08
Jag tror på vetenskapen och våra tekniska framsteg, maten ska vara så processad, förädlad och manipulerad som möjligt. Allt från naturen är smutsigt och äckligt.

Pongu
2021-03-24, 20:08
Bara att ta en lagom mängd genom att stryka upprepade gånger med smörkniven och lägga smöret på mackan. Sen kan man fixa med något annat en minut eller två, så är smöret mjukt nog att bredas ut. Men jag fuskar med Bregott.

skyffelmördarn
2021-03-24, 20:23
Jag tror på vetenskapen och våra tekniska framsteg, maten ska vara så processad, förädlad och manipulerad som möjligt. Allt från naturen är smutsigt och äckligt.

Du kommer säkert leva minst lika länge och säkert lyckligare, än någon som går runt och oroar sig och stressar över allt de stoppar i sig.

Ett Orm
2021-03-24, 20:53
Jag tror på vetenskapen och våra tekniska framsteg, maten ska vara så processad, förädlad och manipulerad som möjligt. Allt från naturen är smutsigt och äckligt.

Helt rätt! Naturen är bara fullt av såna där miljögifter, bakterier och svampinfektioner.

Kan dock acceptera vissa grundämnen om de blandas ut på ett bra sätt.

Ett Orm
2021-03-24, 20:57
Ni som kör smör på mackorna hur fan gör ni för att inte ta sönder dom när ni ska bre ut skiten?

Genom att processa det lite till naturligtvis. Annars antingen häsknar det eller blir obrukbart.
Med margarin är det Du som avgör hur en macka ska bres.

sladdbarn
2021-03-25, 11:54
Så snuskig (var kanske) fettfabriken:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nlq5o/sa-snuskig-ar-fettfabriken

"Här är hemliga bilder som visar hur de populära margarinerna Becel, Flora, Milda och Lätta tillverkas.
Det krävs flera omstridda kemiska processer innan byttorna är fyllda.
De visar en verklighet långt från de böljande rapsfälten i reklamen.
– Det är allt annat än en naturlig produkt, säger livsmedelsforskaren Göran Petersson på Chalmers."

Väljer själv smör alla dar i veckan.

Den artikeln är bara bullshit från början till slut, jag arbetade på företaget
tidigare. Läs inte aftonbladet.

Jay-Z
2021-03-25, 19:06
Rapsolja och liknande vegetabiliska oljor, som är tillförda i fanimej allt, är en av de stora anledningar till att folks metabola hälsa är totalt fucked.

IMHO.OT. OPP. ETC. ETC.

<insert pubmed>

Sverker
2021-03-25, 19:11
Rapsolja och liknande vegetabiliska oljor, som är tillförda i fanimej allt, är en av de stora anledningar till att folks metabola hälsa är totalt fucked.

IMHO.OT. OPP. ETC. ETC.

<insert pubmed>

Hur tänkte du nu ?
En enkelomättad olja med ett bra förhållande mellan de fleromättade fettsyrorna. Odlas t o m i Sverige. Smakneutral och kan användas på många olika sätt.

Jay-Z
2021-03-25, 19:20
Hur tänkte du nu ?
En enkelomättad olja med ett bra förhållande mellan de fleromättade fettsyrorna. Odlas t o m i Sverige. Smakneutral och kan användas på många olika sätt.

Oljan i sig är ok.

Ration O6:O3 är bedrövlig för nästan alla i världen, mer det jag menade

Rickard
2021-03-25, 19:54
Oljan i sig är ok.

Ration O6:O3 är bedrövlig för nästan alla i världen, mer det jag menade

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/11695?q=Rypsolja&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&


Ratio 1:2 n-3:n-6 är väl inte dåligt?
Visst det är afla och inte DHA/EPA.

Jay-Z
2021-03-25, 20:10
https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/11695?q=Rypsolja&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&


Ratio 1:2 n-3:n-6 är väl inte dåligt?
Visst det är afla och inte DHA/EPA.

I en persons kost har jag sett ratio på 1:20, särskilt i USA

"In Western diets, the omega-6/omega-3 ratio has increased to between 10:1 and 20:1"

https://www.ocl-journal.org/articles/ocl/full_html/2010/05/ocl2010175p267/ocl2010175p267.html

Sverker
2021-03-25, 20:34
Nu innehåller rapsoljan 20 % linolsyra ( O-6 ) och 10 % linolensyra (O-3 ).
Där är förklaringen till att den vegetabiliska oljan kan vara ett bra komplement till smör som innehåller 2 % linolsyra och nästa ingen linolensyra. Oljan ger ett tillskott av essentiellt fett.

Prost
2021-03-25, 20:59
Trenden har under lång tid varit att ösa i sig omega 3 och undvika omega 6 så mycket det bara går, det är bara ett gift vars uppgift är att döda oss.

Tycker det är lite som debatten om kött och cancer, PROCESSERAT kött kan möjligen höja risken men vanligt rent kött verkar inte göra det (om inte ultraminimalt).

Det är nog lite skillnad på att äta friterade saker i överhettad olja samt bakverk jämfört med exempelvis nötter. Alla de är källor till omega 6, två av dem är dåliga för hälsan och ett är BRA för hälsan.

exevision
2021-03-25, 22:02
De där borde vara folks naturliga tankesätt men tyvärr lyssnar dom inte på sin intuition utan "lyssna på experterna".

Lyssnar hellre på riktiga ”experter” än låsas experter som slänger sig med ordet ”naturligt” kors och tvärs. Flugsvamp är även det naturligt.

Pongu
2021-03-26, 08:49
Du kan kalla det ”fysiologiskt” istället, om du uppfattar ”naturligt” som flummigt! [emoji16]
Fysiologiskt i den meningen att den mänskliga kroppen genom evolutionen haft en chans att anpassa sig till det aktuella födoämnet.
Det finns gott om experter där ute, så det blir säkert inga problem att hitta en riktig! [emoji106]